HINA/ Dario GRZELJ

‘Potrošači su najslabija strana na tržištu’

Potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić kazala je u četvrtak da su potrošači na tržištu najslabija strana te da njihova prava nisu niti smiju biti neko jednokratno ili sporadično pitanje kojima se tek prigodno bavi.

Dalić je to kazala prigodom Svjetskog dana zaštite potrošača, koji se obilježava 15. ožujka svake godine, a ove godine pod geslom ostvarivanja pravednijeg digitalnog tržišta.

Pojave kao što su nepoštena poslovna praksa, nesigurni i neispravni proizvodi, nekvalitetna hrana, neizvršene usluge, nepotpune informacije o proizvodima i uslugama, korištenje osobnih podataka bez privole potrošača, nepošteno određivanje cijena, nisu dopuštene zakonom i znače kršenja prava potrošača, a oni su na tržištu najslabija strana, i zato uživaju zakonsku zaštitu, poručila je Dalić.

“Međutim, pravo koje postoji u nekom zakonu je samo mrtvo slovo na papiru ako to potrošačima nije poznato ili ako im nisu poznati mehanizmi na koje načine ta prava mogu ostvariti”, kazala je Dalić, dodavši da je zadaća državnih tijela educirati i informirati potrošače, a djelovanjem državnih institucija osigurati poštivanje njihovih prava.

Smatra da je prethodnih godina ostvaren značajan napredak u zaštiti potrošača, između ostalog i zato jer je to jedno od područja gdje svakodnevno možemo osjetiti koristi članstva u EU.  Time su stvoreni uvjeti, ocjenjuje Dalić, da prava hrvatskih potrošača budu ista kao i u drugim članicama EU.

“Prostora za poboljšanje ima još mnogo, kako u provođenju, tako i u daljnjem unapređivanju razine prava”, kaže Dalić.

Navela je da je na razini EU pokrenut proces pripreme novog paketa za jačanje zaštite potrošača “New deal for consumers” (Novi sporazum za potrošače), a u čijoj pripremi sudjeluje i Hrvatska.

Zadaća zaštite potrošača postaje tim složenija, kaže Dalić, kada se uzme u obzir brzinu kojom suvremena tehnologija proširuje mogućnosti internetske trgovine, koja će biti sve raširenija te će je koristiti sve više potrošača.

Napomenula je da je u Hrvatskoj zaštita prava potrošača raspodijeljena između 39 različitih državnih tijela, a Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta ima ulogu koordinatora, a navela je i da je u posljednje vrijeme intenzivirana pomalo zapuštena komunikacija i suradnja s tim institucijama.

Neovisno od broja tijela koja sudjeluju u području zaštite potrošača, istaknula je, pravo je građana očekivati i tražiti da sustav funkcionira na djelotovoran način.

“Očekujem da državni službenici jasno razumiju kako se njihov posao ne iscrpljuje u manipulaciji papirima. Njihova je zadaća kontinuirano raditi na ostvarivanju konkretnih koristi za poduzetnike i građane”, poručila je ministrica.

Voditelj Predstavništva Europske komisije (EK) u Republici Hrvatskoj Branko Baričević kazao je da je zaštita potrošača dobila novi zamah djelovanjem povjerenice za potrošače Vere Jurove, koja je pokrenula mnogo novih inicijativa u tom području, uspješno integrirajući i povezujući zaštitu potrošača s vladavinom prava i pravosudnim sektorom.

Rekao je da je jedna od temeljnih ideja EU stvaranje jedinstvenog tržišta sa slobodnim kretanjem ljudi, roba, kapitala i usluga. Pritom, jedinistveno tržište potrošačima nudi pristup većem izboru roba, fleksibilnije je i kvalitetnije.

Međutim, jedinistveno tržište s brojnim pogodnostima i izazovima traži i posebnu zaštitu potrošača, rekao je Baričević, a uz prekograničnu trgovinu i s jačanjem digitalnog tržišta i sve češćim kupnjama preko interneta, zaštita potrošača dobiva sve istaknutije mjesto.

Istraživanje: Najviše prigovora na neispravnost proizvoda

Kako je pokazalo istraživanja Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, temeljeno na njihovoj bazi podataka s pritužbama i upitima građana, najviše potrošača u Hrvatskoj, njih 42 posto, prigovor ima na neispravnost proizvoda, pogotovo elektroničkih uređaja, dok s 23 posto slijedi kategorija javnih usluga, gdje su najzastupljenije elektroničke komunikacije.

U pogledu neispravnosti proizvoda najviše upita i prigovora, 58 posto, otpada na elektroničke uređaje, dok od žalbi i upita u području javnih usluga 61 posto se odnosi na elektroničke komunikacije, poput mobilne telefonije, interneta i televizije.

Pritom, prigovori na elektroničke komunikacije i elektroničke uređaje u prosjeku kroz godine čine više od 40 posto svih prigovora, a zanimljivo je da je nakon 2014. godine broj prigovora na elektroničke uređaje premašio broj prigovora na usluge elektroničke komunikacije.

Nadalje, raste broj prigovora vezanih uz prekograničnu trgovinu, a u prošloj godini bio je 201 takav prigovor. U padu je, pak, broj prigovora i upita vezanih uz usluge kredita. Tako su u 2012. godini ti prigovori činili tri posto svih prigovora, dok su u prošloj godini zabilježena samo tri takva upita.

U cilju što boljeg informiranja potrošača  Ministarstvo gospodarstva, poduzetništa i obrta je organiziralo Tjedan prava potrošača, a od 8. do 15. ožujka u sedam hrvatskih gradova, zaključno s današnjim središnjim događanjem u Muzeju Mimara, održane su edukacije i informativne kampanje.

Komentiraj