Potpisan sporazum Grada i Ine: Zagreb bi za dvije do tri godine trebao imati prve autobuse na vodik

Autor:

04.03.2021.,Zagreb -  Zet-ovom autobusnom pogonu Podsused, potpisan je sporazum o zajednickoj suradnji Grada Zagreba i INE na uvodjenju vodika u javni gradski prijevoz. Zamjenica gradonacelnika dr.sc. Jelena Pavicic Vukicevic, koja obnasa duznost gradonacelnika Grada Zagreba potpisala je Sporazum zajedno s clanovima Uprave INE Darkom Markoticem i Nikom Dalicem.
Photo: Robert Anic/PIXSELL

Robert Anic/PIXSELL

U četvrtak je potpisan sporazum o suradnji Ine i Grada Zagreba na uvođenju vodika u javni gradski prijevoz. Grad Zagreb tako bi za dvije do tri godine trebao dobiti prvih dvadeset autobusa za javni prijevoz na vodik. Investicija je vrijedna 25 milijuna eura, rečeno je na konferenciji za medije nakon potpisivanja sporazuma.

Svoj potpis na sporazum stavili su amjenica gradonačelnika koja obnaša dužnost gradonačelnika grada Zagreba Jelena Pavičić Vukičević te članovi uprave Ine Niko Dalić i Darko Markotić. Sporazumom su se njegovi sudionici obvezali i garantirali daljnja ulaganja u alternativna goriva. Točnije, radi se o nabavi 20 autobusa s pogonom na vodik, a u ZET-ovom pogonu u Podsusedu planira se i izgradnja punionice na vodik.

Predsjednica Uprave ZET-a Ljuba Romčević – Žgela novinarima je na konferenciji kazala da se radi o sporazumu Grada Zagreba i Ine ste Grada i ZET-a o daljnjim ulaganjima u alternativna goriva, odnosno za nabavu autobusa s pogonom na vodik. Očekuje da se projekt realizira kroz sljedeće dvije do tri godine, s tim da će prva godina dana ‘otići’ na pripremu tehničke dokumentacije.

Pročelnica Ureda za gospodarstvo, energetiku i zaštitu okoliša grada Zagreba Mirka Jozić objasnila je da je riječ o prvom projektu početka masovne primjene vodika na području Zagreba i Hrvatske. “Stvaramo novo tržište za taj energent budućnosti. Procijenjena vrijednost 20 autobusa na vodik i prateće infrastrukture je 25 milijuna eura, a financirat će se bespovratnim sredstvima EU-a”, kazala je Mirka Jozić.

Kako je istaknula, ZET-ovu autobusnu flotu danas čini 441 autobus prosječne starosti 10,9 godina, koji godišnje pređu ukupno 29 milijuna kilometara. U proteklih nekoliko godina, kazala je, flota je modernizirana, pa solidan dio autobusa, primjerice, vozi na plin. Mirka Jozić je naglasila da je u budućnosti nužan zaokret prema vozilima bez štetnih emisija – dakle ili električni autobusi ili autobusi na vodik – a razmišlja se da vodik, jednog dana, pogoni i vozila za sakupljanje otpada.

Član Uprave Ine Niko Dalić na konferenciji je istaknuo da je vodik gorivo čiste energije, bez štetnih plinova, kao i da se pri vožnji vozila s pogonom na vodik ne stvara buka. Zadovoljan je, kaže, što su prednost vodika prepoznali i ZET i Zagreb. Naveo je i da je Ina snažno posvećena očuvanju okoliša, te će i dalje razvijati upotrebu vodika. Niko Dalić se nada da će i drugi hrvatski gradovi prepoznati primjer naše metropole i krenuti stopama Zagreba.

Grad Zagreb bi se, realizacijom ovog projekta, trebao priključiti rijetkim gradovima u Europi poput Aberdeena, Kölna ili Wiesbadena koje su već uveli vodik kao pogonsko gorivo u javnom prijevozu.

Jelena Pavičić Vukičević naglasila je da zelene tehnologije ne ulaze na mala vrata – one su, kaže, već odavno u našim životima. “U sljedeće dvije godine očekuje nas velika infrastrukturna investicija na prostoru Podsuseda, ulazak 25 milijuna eura kroz EU-ove fondove”, zaključila je.


Zanimljive činjenice o vodiku:

  • Vodik i vodikova ekonomija jedan su od temelja zelene tranzicije i dekarbonizacije koju snažno
    zagovara Europska unija, prvenstveno u prometnom sektoru.
  • Zbog mogućnosti proizvodnje vodika iz obnovljivih izvora energije te da prilikom korištenja nema
    emisija smatra se zelenim gorivom.
  • Vodik može biti gorivo, energent, sirovina i skladište energije.
  • Kao gorivo vodik se koristi u električnim vozilima s gorivnim člancima. Vodik u doticaju s kisikom proizvodi električnu energiju za pogon vozila pri čemu nema sagorijevanja, stvaranja emisija stakleničkih plinova i drugih čestica te buke. Jedini nusproizvod je voda.
  • Vodik pokazuje prednost u odnosu na baterijska električna vozila u teškom transportu i na dugim
    relacijama.
  • Kilogram vodika ima puno puta veću energetsku vrijednost od iste količine naftnih goriva. Spremnik od 5 kg vodika vozilu daje autonomiju od 500 do 600 km što je prosječna autonomija današnjih vozila na klasični benzin ili dizel.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.