PLENKOVIĆEVA REFORMA BEZ REFORME: Smanjuje broj ministarstava, ali sustav ostaje isti

Autor:

20.07.2020., Zagreb - Predsjednik Vlade Andrej Plenkovic odrzao je ispred Banskih dvora konferenciju za medije na kojoj je govorio o tijeku pregovora o novome europskom proracunu i Planu oporavka. 
Photo: Patrik Macek/PIXSELL

Patrik Macek/PIXSELL

 

Smanjenje broja ministarstava bit će po svemu sudeći tek čista kozmetička promjena, a Nacional donosi precizne podatke o tome koja su ministarstva u Plenkovićevu mandatu ipak uspjela smanjiti broj zaposlenih, a koja su broj zaposlenika povećala

Smanjenje broja ministarstava s 20 na 16 neće bitno utjecati na broj zaposlenih, potvrdili su to prilikom davanja mandata za sastavljanje Vlade i dosadašnji premijer, a sada mandatar Andrej Plenković i predsjednik Republike Zoran Milanović. Oni su time de facto i službeno potvrdili da su promjene koje Vlada izvodi smanjenjem broja ministarstava zapravo ponajviše kozmetičke.

Nacional je od svih ministarstava zatražio podatke o broju zaposlenih na početku i na kraju dosadašnjeg mandata Vlade Andreja Plenkovića i došao do podataka o tome koja su ministarstva u tom periodu povećala, a koja smanjila ukupan broj zaposlenih te koliko je ukupno zaposlenih na razini ministarstava, ali i cijele državne uprave. Riječ je o brojci od oko 57.000 zaposlenih, ali to ne uključuje zaposlene na nivou lokalne i regionalne samouprave, kao ni zaposlene u javnim poduzećima. Od toga je samo u ministarstvima zaposleno oko 40 tisuća ljudi, s tim da je u tu brojku uključeno i oko 20.000 policajaca koji su zaposlenici MUP-a, ali i oko 6500 carinika i poreznih službenika koji se vode pod Ministarstvo financija. Drugim riječima, ako se izuzmu policija i djelatnici Carinske i Porezne uprave, u svim ministarstvima zaposleno je približno oko 13.500 službenika, namještenika i dužnosnika. Ta je brojka trenutno za oko 500 ljudi manja nego u jesen 2016., ali se stalno mijenja te nije isključeno da će do kraja godine čak i narasti.

Ministarstva koja su povećala broj zaposlenih su Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije, koje je zbog povećanja apsorpcije sredstava iz EU fondova povećalo broj zaposlenih za 222 te sada ima ukupno 466 zaposlenih, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, koje je od rujna 2016. do srpnja 2020. naraslo za 130 zaposlenika, to jest na ukupno 427 zaposlenih, Ministarstvo pravosuđa koje je naraslo za 128 zaposlenika, čime je došlo na 803 zaposlena, Ministarstvo hrvatskih branitelja koje je naraslo za 53 te sada ima ukupno 255 zaposlenih, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture koje je naraslo za 129 zaposlenih, čime je došlo do 801 zaposlenog, Ministarstvo za demografiju, obitelj, socijalnu politiku i mlade koje je naraslo za 76 pa sada ima 311 zaposlenika, Ministarstvo uprave koje je povećalo broj zaposlenih za 53, sa 136 na 189, i Ministarstvo znanosti i obrazovanja koje je naraslo za 15 zaposlenika, što čini 351 zaposlenika. Ministarstvo državne imovine osnovano je 13. studenog 2016. i tada je od Središnjeg državnog ureda za upravljanje državnom imovinom (DUUDI) preuzelo ukupno 90 službenika i namještenika na neodređeno vrijeme te jednog dužnosnika, a danas ondje radi 178 osoba, od čega pet dužnosnika, 152 državna službenika i namještenika na neodređeno vrijeme te 21 državni službenik na određeno vrijeme – odnosno 87 ljudi više nego u nekadašnjem DUUDI-ju.

U ministarstvima je zaposleno oko 40 tisuća ljudi, s tim da je u tu brojku uključeno i oko 20.000 policajaca koji su zaposlenici MUP-a, ali i oko 6500 carinika i poreznih službenika u Ministarstvu financija

Smanjiti ukupan broj zaposlenih uspjelo je najviše Ministarstvo financija koje je, uključujući Poreznu i Carinsku upravu, u rujnu 2016. imalo 7544 zaposlenika, a četiri godine kasnije, u srpnju 2020., njih 7003 ili čak 541 manje. Ministarstvo unutarnjih poslova, koje u svoje podatke pribraja i sve zaposlene u policiji, smanjilo je broj zaposlenih s 25.296 u listopadu 2016. na 25.128 u srpnju ove godine ili za 168 djelatnika, no unaprijed su najavili da će u rujnu ove godine, kad sljedeći naraštaj mladih policijskih službenika završi školu, imati oko 760 zaposlenika u policiji više. Ministarstvo zdravstva doživjelo je značajno smanjenje broja zaposlenih: s 440 u rujnu 2016. sada su došli na 265 ili čak 175 zaposlenika manje. Ministarstvo obrane smanjilo je broj zaposlenih s 833 u listopadu 2016. na 764 u srpnju ove godine, odnosno za 69 ljudi. Ministarstvo rada i mirovinskog sustava napravilo je, s obzirom na svoju veličinu, gotovo najveći rez zaposlenih, i to s 402 u rujnu 2016. na svega 196 u srpnju 2020., što je za 206 osoba ili više nego dvostruko manje. Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja sada ima 54 zaposlena manje nego u rujnu 2016. kad je imalo 357 zaposlenika. Ministarstvo turizma smanjilo je broj zaposlenih za 18, a Ministarstvo kulture za 11. Ministarstvo poljoprivrede uspjelo je za svega 20 ljudi, ali ipak smanjiti broj zaposlenih, i to s 933 u rujnu 2016. na 913 u srpnju ove godine. No, pritom je gotovo cjelokupni postav tog Ministarstva, zahvaljujući nevjerojatnim rošadama, zamijenjen. Kako to izgleda, najbolje su sami opisali u svom odgovoru na upit Nacionala pa su objasnili kako je njihovih 99 službenika i namještenika preuzelo Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, a čak 430 njihovih službenika i namještenika preuzeo je Državni inspektorat Republike Hrvatske, dok su 242 državna službenika i namještenika otišla iz Ministarstva sporazumnim prestankom radnog odnosa, istekom roka na određeno vrijeme, sporazumnim prelaskom u druga državna i javna tijela te odlaskom u mirovinu 58 državnih službenika i namještenika. Time je iz njihova Ministarstva otišlo čak 770 ljudi. No gotovo jednako toliko, odnosno njih 726, došlo je u Ministarstvo, i to njih 46 iz ukinute Agencije za poljoprivredno zemljište, 302 iz ukinute Hrvatske poljoprivredno-šumarske savjetodavne službe i 78 iz Hrvatske poljoprivredne agencije. Sporazumnim prelaskom iz drugih državnih i javnih tijela u Ministarstvo poljoprivrede došlo je još 96 službenika. Dodatna 204 službenika i namještenika zaposlila su se temeljem javnih natječaja, oglasa i nalaza Agencije za reviziju sustava provedbe programa EU-a.

Ovo nije jedino Ministarstvo u koje su premješteni zaposlenici nekih agencija koje su u međuvremenu ukinute, što samo pokazuje da je i ukidanje prekomjernog broja različitih agencija, temeljem odluke Vlade iz 2018., također bio samo kozmetički potez. Primjerice, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike preuzelo je 132 službenika iz Hrvatske agencije za okoliš i prirodu, a 135 svojih zaposlenika poslalo u sadašnji Državni inspektorat Republike Hrvatske. Od 184 zaposlenika, koliko ih je ukupno otišlo iz Ministarstva, njih samo 24 otišlo je u mirovinu, a dodatno su zaposlili nova 174 službenika.

Sukladno Zaključku Vlade Republike Hrvatske o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, donesenom na 110. sjednici Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, i MUP je preuzeo čak 686 zaposlenika, i to u novoustrojeno Ravnateljstvo civilne zaštite koje sada djeluje u sklopu MUP-a. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture preuzelo je 99 službenika i namještenika temeljem premještaja, odnosno „preuzimanjem iz drugih tijela“, Ministarstvo rada i mirovinskog sustava također je većinu od 183 novozaposlena preuzelo „iz drugih državnih tijela i javnih službi“. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova EU-a, koje je povećalo broj zaposlenih skoro za duplo, i to zbog „ubrzanog povlačenja sredstava iz EU fondova koje je započelo 2016. godine te sukladno tome i povećanja opsega na poslovima u sustavima upravljanja i kontrole EU fondova u okviru financijske omotnice 2014. – 2020.“, dio zaposlenika, odnosno njih čak 93 preuzelo je od bivše Agencije za regionalni razvoj „koju je ministarstvo preuzelo u siječnju 2019. godine nakon što je ukinuta stupanjem na snagu Uredbe o prestanku važenja Uredbe o osnivanju Agencije za regionalni razvoj Republike Hrvatske“.

Ministarstvo državne imovine, čim je osnovano 13. studenog 2016. godine, preuzelo je ukupno 90 službenika i namještenika te jednog dužnosnika od dotadašnjeg Središnjeg državnog ureda za upravljanje državnom imovinom, a još 80-ak službenika i namještenika zaposlilo se u novoustrojenom Ministarstvu za koje su mnogi tada komentirali kako je oformljeno kako bi tada neraspoređeni Goran Marić dobio jedno ministarstvo. Marić je poslije završio među onih 11 ministara koji su morali otići iz Vlade zbog povezivanja s različitih aferama, a „njegovo“ ministarstvo sada će se ukinuti s 87 djelatnika više no što ih je svojedobno imao državni ured.

Prema podacima koje su dostavila gotovo sva ministarstva, rošada i odlazaka ljudi bilo je dosta, ali najmanje je od toga otišlo u mirovinu. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u mirovinu je otišlo 65 osoba, iz Ministarstva pravosuđa, primjerice, njih samo 30, iz Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja isto samo 30, iz Ministarstva znanosti i obrazovanja 31, iz Ministarstva rada i mirovinskog sustava njih 25, iz Ministarstva branitelja tek 16, a iz Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije samo dvoje. Najviše je ljudi u mirovinu otišlo iz MUP-a, njih čak 1818.

Odluka Vlade o ukidanju agencija nije imala nikakvog posebnog smisla jer su svi zaposlenici agencija samo rotirani u različita ministarstva ili pak na nivo županijske i lokalne samouprave

Kad je riječ o ukupnim brojkama, prema podacima Ministarstva uprave, broj zaposlenih državnih službenika i namještenika u tijelima državne uprave u rujnu 2016. iznosio je 59.329, a zaposlenih državnih službenika i namještenika u tijelima državne uprave u svibnju 2020. bilo je 57.393 – što je za oko dvije tisuće ljudi manje. Pritom je onih koji imaju plaću veću od prosječne bruto plaće za državne službenike i namještenike u rujnu 2016. bilo 20.589, a u svibnju 2020. njih 23.613. To znači da je plaću veću od prosječne dobilo dodatnih više od 3000 službenika i namještenika. Ti podaci, kako su naveli, odnose se na službenike i namještenike zaposlene u ministarstvima, državnim upravnim organizacijama, stručnim službama i uredima Vlade RH, pravosudnim tijelima i ostalim državnim tijelima.

Međutim, čak i u Ministarstvu navode da to ne znači stvarno smanjenje broja ljudi, već da je jedan dio naprosto s državne prebačen na županijsku, odnosno regionalnu razinu. „Napominjemo da se djelokrug i ustrojstvo tijela državne uprave 2016. godine razlikuje od postojećeg djelokruga i ustrojstva tijela državne uprave. Podsjećamo da je odlukom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, dio javnih službenika prešao u državnu službu, a povjeravanjem poslova državne uprave županijama službenici i namještenici postali su službenici i namještenici područne (regionalne samouprave). Također, Hrvatska vatrogasna zajednica postala je središnje državno tijelo Vlade“, stoji u odgovoru Ministarstva uprave. Kad je riječ o podacima o broju zaposlenih u javnim poduzećima, te brojke nemaju.


Kako se u državnoj upravi na unosno plaćena radna mjesta napreduje sa stranačkom iskaznicom

PLENKOVIĆEVO NASLIJEĐE IZ PRVOG MANDATA: Kako je nastala vojska odabranih stranačkih kadrova zaposlenih na visoke plaće u državnoj upravi koji ostaju u sustavu neovisno o promjeni vlasti

Nacional je otkrio više slučajeva sumnjivog i spornog zapošljavanja koji zapravo predstavljaju klasične modele kojima je HDZ u nepune četiri godine prošlog mandata na vlasti državnu upravu, ministarstva i javna poduzeća popunjavao vlastitim kadrovima – uglavnom ljudima bliskim pojedinim utjecajnim članovima svoje stranke i stranaka vladajuće koalicije. Nije riječ o dužnosnicima koji bi otišli u slučaju da HDZ na čelu s Andrejom Plenkovićem nije uspio pobijediti na izborima, već o ljudima koji trajno ostaju u državnoj upravi, ministarstvima i javnim poduzećima – i to zaposleni na radnim mjestima s visokim plaćama i visokim koeficijentima, često i posebno za njih izmišljenim. Nacional je u posjedu nekoliko rješenja o prijemu u državnu službu gdje se, primjerice, hotelijersko-turistička tehničarka prima na radno mjesto stručnog referenta u Službi za izvršavanje financijskih planova ustanova i državnog proračuna, a nastavnica razredne nastave u Službu za migracije jednog ministarstva.

Jedan od provjerenih modela kojim se HDZ-ovim kadrovima omogućava ostanak u sustavu neovisno o tome hoće li stranka ostati na vlasti jest zapošljavanje savjetnika za EU fondove. Nacionalovi izvori iz samog HDZ-a tvrde da je problem u tome što se na ta radna mjesta, s u prosjeku 30 posto većom plaćom, ponekad zapošljavaju i osobe izravno povezane sa stranačkim dužnosnicima, ali u nekim slučajevima i bez potrebnih kvalifikacija i znanja za to specifično radno mjesto. Kao jedan od primjera kako se to radi Nacionalov izvor navodi da se kao kriterij prilikom raspisivanja javnog natječaja obično ističe samo potrebna stručna sprema, ali ne i potrebna struka ni specifično znanje rada s EU fondovima. Nacionalov izvor iz HDZ-a tvrdi:

„Za poslove vezane uz EU fondove potrebno je imati specifično znanje i iskustvo, a Plenkovićeva administracija koristi taj sektor kako bi progurala u ministarstva i ljude koji imaju slabe ili nikakve kvalifikacije za taj posao. Te osobe potom često prebacuju u druge odjele unutar ministarstva. A zašto bi država uzela nekog tko ne zna taj posao ili ga dodatno školovala? Istovremeno, za poslove vezane uz EU fondove Ministarstva uzimaju vanjske agencije jer u sustavu nemaju dovoljno kompetentnih ljudi koji bi te poslove mogli obavljati, iako su ih zaposlili. Na taj se način stvara dodatni trošak jer agencije treba platiti, a dodatno se pumpa državna administracija jer se svi ti „savjetnici“ za EU fondove provuku kroz sustav, zaposle i ostaju u sustavu i kad se promijeni vlast. Možda će ih neka druga garnitura degradirati, ali ne mogu im samo tako dati otkaze, oni ostaju na teret državnog proračuna u koji i vi i ja moramo uplaćivati porez i nitko nas ne pita imamo li za platiti doprinose i druga davanja.“

Koliko su institucije umrežene i na koji način na najplaćenije poslove unutar sustava prolaze ljudi izravno obiteljski povezani s drugim visokopozicioniranim članovima HDZ-a, najzornije prikazuje primjer bračnog para Validžić. Nacional je o bračnom paru Validžić već pisao u kontekstu afere Vjetroelektrane jer je Domagoj Validžić, pomoćnik ministra Tomislava Ćorića u Ministarstvu zaštite okoliša i energetike, izravno nadležan za propise vezane uz vjetroelektrane, a njegova supruga Anita Validžić zaposlenica Ministarstva poljoprivrede, koje je također involvirano u ovu aferu, ali i „rodica“ Josipe Rimac. Konkretno, iako nisu izravno rodbinski povezane, Anita Validžić i Josipa Rimac imaju isto djevojačko prezime Čulina i vrlo su bliske, a na Facebook stranici Josipe Rimac objavljeno je i više njihovih zajedničkih fotografija s različitih obiteljskih i drugih druženja. Nacional je tada o Aniti Validžić pisao u kontekstu činjenice da je Josipa Rimac, osim sa suosumnjičenom iz afere Vjetroelektrane Ružicom Njavro, šeficom kabineta ministrice poljoprivrede Marije Vučković, povezana s još jednom osobom u Ministarstvu poljoprivrede, za koju javnost ne zna, te da je suprug te njezine „rodice“ glavna osoba za energetiku u nadležnom Ministarstvu.

Nacional je tada spomenuo da je Anita Validžić u prosincu 2018. primljena na posao više stručne savjetnice u Odjelu za međunarodnu suradnju u Ministarstvu poljoprivrede, i to u Sektoru za EU poslove i međunarodnu suradnju, u Upravi za poljoprivrednu politiku, EU i međunarodnu suradnju. Plaća joj je time na godišnjoj razini narasla za skoro 30 tisuća kuna u odnosu na prethodno radno mjesto. Ono što, međutim, u trenutku objave tog teksta nije bilo poznato, a što je nakon naknadnog upita Nacionala potvrdilo i Ministarstvo poljoprivrede, jest da je Anita Validžić u Sektoru za EU poslove zaposlena 4. ožujka 2019., a već 1. travnja 2019., nepunih mjesec dana kasnije, povučena je u kabinet ministrice poljoprivrede, i to na radno mjesto savjetnice. Ministarstvo poljoprivrede u svom odgovoru na upit Nacionala potvrdilo je:

„Anita Validžić imenovana je sukladno članku 74.b Zakona o državnim službenicima s danom 1. travnja 2019. na određeno vrijeme na radno mjesto savjetnice ministra, u Kabinetu ministra Ministarstva poljoprivrede (redni broj 3. Sistematizacije radnih mjesta u Ministarstvu poljoprivrede) s radnog mjesta više stručne savjetnice u Odjelu za međunarodnu suradnju, u Službi za međunarodnu suradnju i trgovinske odnose, u Sektoru za EU poslove i međunarodnu suradnju, u Upravi za poljoprivrednu politiku, EU i međunarodnu suradnju Ministarstva poljoprivrede (red.br. 743.a Sistematizacije radnih mjesta u Ministarstvu poljoprivrede).“ Zaboravili su navesti da je na prethodno radno mjesto više stručne savjetnice u Odjelu za međunarodnu suradnju, temeljem kojeg je i primljena u Ministarstvo, imenovana svega 26 dana ranije, odnosno 4. ožujka.

Imenovanje savjetnika diskrecijsko je pravo ministra, ali se postavlja i legitimno pitanje kakvo je to iskustvo u sektoru poljoprivrede Anita Validžić imala da bi savjetovala ministricu te je li netko u toj ministričinoj odluci posredovao. To otvara sasvim novu dimenziju u pitanju njezine eventualne uključenosti u aferu Vjetroelektrane, posebno s obzirom na informacije Nacionalovih izvora da se Anita Validžić također spominje u nekima od transkripata vezanih uz Josipu Rimac – i to onaj oko izmjena sporne uredbe o poljoprivrednim zemljištima.

No, u ovom kontekstu najvažnija je činjenica da slučaj Anite Validžić zapravo najbolje ilustrira model stalnog zapošljavanja HDZ-ovih kadrova u državnim institucijama.

Prema podacima iz imovinske kartice njezina supruga Domagoja Validžića, Anita Validžić bila je od veljače 2004. do ožujka 2019. zaposlena u državnoj tvrtki Hrvatska brodogradnja – Jadranbrod d.d. na neto godišnju plaću od 94.090,86 kuna ili oko 7840 kuna mjesečno. U ožujku ove godine primljena je putem natječaja u Ministarstvo poljoprivrede na godišnju neto plaću od 122.617,20 kuna ili mjesečno 10.218 kuna, što znači da njezina plaća u neto iznosu porezne obveznike košta 2378 kuna više nego do sada, a u bruto iznosu čak 4560 kuna mjesečno više nego do sada. To je primjer koliko se iz državnog proračuna više izdvaja samo za jednu osobu – a takvih je slučajeva u Plenkovićevoj administraciji – prema tvrdnjama Nacionalovih izvora – bilo more, što će se vidjeti tek završetkom ove godine kad će se moći usporediti ukupna masa plaća u državnoj upravi ove godine u odnosu na prvu godinu Plenkovićeva mandata. Već je sada Ministarstvo uprave dostavilo Nacionalu podatke da od 57.393 ukupno zaposlenih ljudi u državnoj upravi njih 23.613 ima plaću veću od prosječne bruto plaće za državne službenike i namještenike, odnosno njih oko 3000 više nego 2016., kad je Plenković preuzeo prvi mandat.

‘Stanje u državnoj upravi rezultat je godina negativne selekcije jer na odgovorne i visokoplaćene funkcije prolaze ljudi koji čak ni u svojim strankama nisu najbolji, već su samo dobro umreženi’

A Anita Validžić, ali i cijeli niz osoba poput nje, ostala bi u sustavu i da HDZ nije uspio pobijediti na izborima, a Plenković dobiti mandat za sastavljanje Vlade. Iako ona trenutno uopće ne radi na radnom mjestu na koje je primljena jer je kao osoba od očitog povjerenja nakon svega mjesec dana od primanja u službu povučena izravno u kabinet ministrice za savjetnicu, za što je dobila poseban ugovor na određeno vrijeme, čak i ako Plenković ipak odluči imenovati novog ministra ili ministricu poljoprivrede koji će izabrati druge savjetnike, Anita Validžić moći će se mirno vratiti na posao u službu u kojoj je i zaposlena, a to je Sektor za EU poslove i međunarodnu suradnju.

Ono što bi moglo biti dodatno sporno je da je Anita Validžić na natječaju za Sektor za EU fondove bila tek treća na rang-listi za radno mjesto na koje je primljena. Međutim, preostalih dvoje kandidata, prvorangirana M.D. i drugorangirani D.B. primljeni su na druga radna mjesta, za koja su se također natjecali, u Ministarstvu poljoprivrede pa se tako oslobodilo mjesto za Anitu Validžić. Nije poznato je li prvorangiranoj i drugorangiranom ponuđeno da sami biraju na kojim će se konkretnim mjestima zaposliti – budući da su bili najbolji na svim pozicijama na kojima su se natjecali – ili su namjerno stavljeni na ta druga radna mjesta kako bi se oslobodilo mjesto za Anitu Validžić.

Pojedini slučajevi zapošljavanja dogodili su se i u vrijeme Vladine zabrane zapošljavanja u državnoj upravi – minucioznim manevriranjem između postojećih propisa.

To ponajbolje ilustrira jedan slučaj iz Ministarstva zaštite okoliša i energetike. Ondje je jedna tajnica zaposlena tako što je najprije preko natječaja zaposlena na radno mjesto referentice u jednoj od agencija kojima je to Ministarstvo nadređeno, da bi potom bila prebačena na mjesto tajnice u Ministarstvu. Zakonski je to sve pokriveno takozvanom preraspodjelom odnosno premještajem. „Zakon o državnim službenicima prepoznaje premještaj kao uobičajenu praksu pri popunjavanju slobodnih radnih mjesta. (Čl. 45 Zakona o državnim službenicima)“, stoji u odgovoru te agencije. No, Nacionalovi izvori tvrde da je bila riječ o planskom zapošljavanju navedene osobe u agenciju i njezinom ciljanom premještaju jer u tom trenutku nije postojala mogućnost zapošljavanja na to radno mjesto unutar Ministarstva.

Odgovor na pitanje je li s tim manevrom bio upoznat i je li ga odobrio i ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić – nije stigao.

Nacionalov izvor tvrdi da taj slučaj nikako nije izoliran, kad je riječ o Ministarstvu, i navodi primjere kako pojedini ljudi bliski ministru Tomislavu Ćoriću faktički odlučuju o tužbama, poput one tvrtke C.E.M.P. iz afere Vjetroelektrane, iako nemaju kvalifikacije pravnika, već strojara. U tom smislu izvor smatra da je Ministarstvo zaštite okoliša i energetike jednostavno premreženo podobnim kadrovima na svim razinama.

Zbog takvog načina kadroviranja, ne samo u tom Ministarstvu već na nivou cijele državne uprave, dolazi do nesagledivih posljedica, ne samo za državni proračun već i za funkcioniranje države.

„Trenutno stanje u državnoj upravi rezultat je godina negativne selekcije jer na odgovorne i visokoplaćene funkcije prolazi najniži nivo ljudi, oni koji čak ni u svojim strankama nisu najbolji, već su samo dobro umreženi. I koja god dođe nova vlast, njihovi ljudi ostaju.“

O tome na koji se način u državnoj službi popunjavaju visokoplaćena radna mjesta, nauštrb onih slabije plaćenih na kojima je često uistinu i potrebno zaposliti ljude, Nacional je pisao i u slučaju Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, i to nakon što je dotadašnji ravnatelj HZMO-a Josip Aladrović postao ministar rada i mirovinskog sustava. Naime, uz Aladrovića su bile vezane određene afere, između ostalog i one sa zapošljavanjem podobnih stranačkih kadrova na visokoplaćena radna mjesta. Takva zapošljavanja odvijala su se uz istovremeni manjak zaposlenih na operativnim, ali zato lošije plaćenim radnim mjestima, zbog čega je, prema tvrdnjama Nacionalovih izvora, u opasnosti bilo funkcioniranje cjelokupna sustava. Štoviše, Aladrović je bio jedan od rijetkih, ako ne i jedini ravnatelj neke javne ustanove u prvom mandatu Vlade Andreja Plenkovića koji je uspio isprovocirati čak i otvoreni prosvjed radnika koji se dogodio 16. travnja prošle godine.

Prosvjed pod nazivom „Čaša se prelila – ne uništavajte Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje“ održan je jer su radnici željeli upozoriti Vladu i javnost da će se zbog sve manjeg broja radnika u Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje na provedbenim poslovima, a zapošljavanja podobnih na izmišljena radna mjesta, dogoditi da će korisnici njihovih usluga biti zakinuti za pravovremenu i kvalitetnu uslugu. Sindikati su upozorili da je radnicima još teže podnositi toliki teret posla kad istovremeno vide kako ljudi bez adekvatnih znanja i stručne spreme olako preskaču stepenice i dobivaju izvrsne pozicije zahvaljujući stranačkoj iskaznici.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.