‘Plenković je postigao cilj, umrtvio je grupe i kritike na svoj račun, među ljude se uvukao strah i bježe iz grupa’

09.10.2019., Trg zrtava fasizma, Zagreb - Zajednicka sjednica Predsjednistva i Nacionalnog vijeca HDZ-a. Andrija Mikulic.

Marin Tironi/PIXSELL

Nove poruke iz HDZ-ovih grupa na Viberu i WhatsAppu otkrivaju da među članovima i onima koji su ekspresno izbačeni prevladava mišljenje da su samo iskorišteni za odmjeravanje snaga u budućoj unutarstranačkoj borbi te da su izbačeni bez suda i dokaza

Nacional je dobio preslike novih poruka iz jedne HDZ-ove grupe na WhatsAppu iz kojih se vidi da su članovi tih grupa sada u strahu da će se i sami naći na meti vrha HDZ-a ako neka njihova riječ ili rečenica budu izvučene iz konteksta ili protumačene kao “govor mržnje”, da se broj članova grupa počeo rapidno osipati, ali i da oni koji su ostali nemaju namjeru prestati kritizirati vrh stranke, samo što to trenutno čine zbijajući šale i na njihov i na svoj račun. Među članovima HDZ-ovih grupa, i onima koji su ekspresno izbačeni i onima koji su ostali, prevladava mišljenje da su samo iskorišteni za odmjeravanje snaga u budućoj unutarstranačkoj borbi i da od osmero izbačenih članova većina njih uopće nije koristila govor mržnje, a da je postupak njihova izbacivanja ne samo izvršen protivno stranačkom Statutu, već i da nema veze s minimumom demokratskih standarda.

Kako sada izgleda komunikacija među članovima jedne od HDZ-ovih grupa na WhatsAppu, dobro ilustrira nekoliko poruka ustupljenih Nacionalu.

“Problem s cijelom ovom situacijom oko grupa zapravo je preslika problema koji Hrvatska ima kao država.”

“U glavu!”

“Pazi kako si ovo rekao ‘u glavu’. Oni će to protumačiti kako su i sve ovo protumačili.”

“Aaaaa! Hvala na opasci! Dakle, u glavu s uskličnikom nadovezano na post kolege znači kako ja smatram da je svojom objavom pogodio srž problema.”

“Znači, vi što radite screenshotove (KD iz čl. 142 KZ) obratite pažnju – kolega nije pozvao na nasilje. Hvala, član.”

“Sve je OK. Izašlo je 20 osoba, cca 10 posto, više nego prihvatljivo s obzirom na jaki pritisak. Mislim da neće biti daljnjeg osipanja. I svi što su ostali zapravo daju potporu (ne baš svi ali ajde) Imamo i jednog novog člana ovoga tjedna, dobrodošao.

Hvala i drugima što su izlaskom htjeli smanjiti pritisak na grupu, pojedinačna nesebična žrtva za cjelinu jamac je da smo na dobrom putu.

Grupa ide dalje, čekamo da vidimo što taj navodni drugi val nosi, svatko doprinosi koliko može, razumljivo da je ljudima teško i da su oprezni, brutalna i nemilosrdna su postupanja pozicije, bitno da smo tu, idemo pomalo dalje pa što Bog da. Možda nas ugase, a možda i ne.“ Ove poruke otkrivaju i da se dio članova HDZ-ovih grupa boji novog vala izbacivanja, ali unatoč tome smatraju da je broj onih koji su ostali u grupama još uvijek zadovoljavajući i pokazuje da im izbacivanja nisu slomila moral. Štoviše, neki od njih se u porukama pomalo sprdaju s vodstvom stranke, kao i s onima koji ih „cinkaju“. Poruke su dijelom čak i duhovite i pune samoironije. Pojedini članovi pojašnjavaju svoje poruke kako ih netko ne bi izvukao iz konteksta i potom uz screenshotove poruka tužio vrhu stranke. Poruke svjedoče i o tome da grupe na WhatsAppu i Viberu predstavljaju jedan od značajnih načina komunikacije među članovima, posebno među onima kritički raspoloženima prema vodstvu, te da smatraju kako se zatiranjem grupa želi utišati i svaka kritika.

Izbačeni članovi naveli su u pismu upućenom premijeru i predsjedniku HDZ-a Andreju Plenkoviću i svim stranačkim tijelima, da im nisu predočeni nikakvi dokazi o tome da su širili govor mržnje niti su dobili pravo na obranu. U kontaktu s Nacionalom neki od njih to su prozvali čistim staljinizmom. Većina njih, naime, smatra da nisu izbačeni zbog govora mržnje, već zbog žestokog kritiziranja Andreja Plenkovića, njegove politike i načina vođenja stranke. Kako tvrde Nacionalovi izvori iz HDZ-a, kao ključni razlog svog izbacivanja vide predstojeće unutarstranačke izbore, a ne želju da se iz HDZ-a izbaci govor mržnje. Jer da je uistinu tako, kako su istaknuli, onda se njih koji su komunicirali u zatvorenim grupama na WhatsAppu ne bi izbacivalo po hitnom postupku, dok je HDZ-ova gradska vijećnica iz Rijeke Ivona Milinović, koja je javno govorila o Srbima i vrbama, i dalje članica stranke. Ona je, naime, još početkom listopada u emisiji Marka Juriča “Podcast Velebit” izjavila da Rijeci ne trebaju vrbe jer ima šest posto Srba, ali da su možda potrebne u nekim selima gdje ih ima 30, 40 posto. Članovi HDZ-ovih grupa smatraju to više nego očitim primjerom koji pokazuje da Plenkoviću nije nimalo stalo do suzbijanja govora mržnje, već mu jedino smeta kad ga se osobno kritizira.

Članovi HDZ-a tvrde da većina izbačenih nije koristila govor mržnje, već su samo kritizirali Plenkovića i smatraju licemjernim što Ivona Milinović iz Rijeke, koja je javno spominjala Srbe i vrbe, nije izbačena

“Plenković je postigao svoj cilj. A cilj je bio umrtviti grupe i kritike koje su išle na njegov račun. Do te mjere je zastrašio ljude da se boje komunicirati i pravdaju se zbog neke izgovorene riječi. Više ga nitko ne kritizira, osim vrlo oprezno, a članovi HDZ-a masovno se povlače iz grupa na WhatsAppu i Viberu zbog straha od izbacivanja. Nitko se više neće usuditi otvoreno kritizirati. A to je Plenkoviću važno jer se odmah nakon Nove godine kreće u unutarstranačku borbu”, rekao je to za Nacional jedan dugogodišnji član stranke koji je član više HDZ-ovih grupa na WhatsAppu i Viberu. Tvrdi da je nakon hitnog izbacivanja osmero članova zagrebačkog HDZ-a optuženih za širenje govora mržnje, najmanje 20-ak posto članova napustilo grupe.

“Izbacio je osmero članova grupe na WhatsAppu koji su njemu osobno nebitni, ali se nakon toga među ljude uvukao strah, članovi su se panično povukli iz grupa, ne samo iz grupe Uskoci i hajduci, već i iz grupe koju je izbačena članica Anita Prka Đurašić osnovala na razini HDZ-ove Zajednice žena Katarina Zrinski radi pomoći obitelji hrvatskog vojnika Josipa Briškog poginulog u Afganistanu. U toj grupi bile su samo žene, ali je desetak njih izašlo iz grupe, a sve one poznaju Anitu Prku Đurašić”, rekao je Nacionalov izvor.

Međutim, jedan od članova grupe na WhatsAppu u neformalnom razgovoru za Nacional pokušao je opravdati govor mržnje koji je evidentan u nekim porukama, apologetski navodeći da većina izbačenih članova nije vodila neprimjerenu komunikaciju, već su samo kritizirali vodstvo stranke. Pritom je čak i najodvratnije i najneprimjerenije poruke pokušao prikazati kao gotovo šaljive i izvučene iz konteksta, a donekle i opravdati:

“Neprimjerenu komunikaciju vodio je samo Marijan Banelli i on je sam istupio iz stranke dan prije izbacivanja. Inače je riječ o pristojnom starijem čovjeku čiju izjavu, naravno, nitko ne može odobriti, ali je ona na neki način bila izrečena u šali i nije se odnosila ni na Plenkovića, ni na vlast, ni na Srbe, već je bila riječ o uhljebima. Netko je napisao da uhljebe treba poslati na javne radove, a on je u šali napisao: ‘Ma što javne radove, niz Savu leđno.’ Ja to sigurno ne bih tako napisao, ali to sigurno nije bio govor mržnje. On je, dakle, pisao u tom kontekstu, ali je onda netko na to dodao ‘metak u čelo’. Međutim, riječ je o komunikaciji koja se odvijala prije šest mjeseci pa se isto tako postavlja pitanje zašto je to nekome tek sada zasmetalo. Treće, ako je tu stvarno bilo govora mržnje, onda o tome treba obavijestiti institucije kako bi se to djelo gonilo po kaznenom zakonu.”

Isti izvor tražio je opravdanja za još neke izbačene, među kojima je Vedran Černi koji, smatra izvor, također nije koristio govor mržnje, već se samo protivio tome da 22. lipnja, Dan antifašističke borbe, ostane praznik.

“Riječ je o dečku koji se jako mlad pridružio HDZ-u i postao jedan od utemeljitelja, a onda je otišao u Domovinski rat, pridružio se Tigrovima, postao invalid… ” objasnio je Nacionalov izvor.

Međutim, nikome nije jasno zašto sporne poruke, osim onih koje su objavljene u medijima, nisu predočene izbačenim članovima.

“Nigdje nije objavljeno da vidimo tu prepisku, a ni njima nisu pokazali. Nitko ih nije pozvao na Časni sud i pitao: Jeste li vi ovo napisali? A tek brzina kojom su izbačeni! Predsjedništvo se sastalo u 18 sati, donijelo odluku da se pokrene stegovni postupak, telefonska sjednica Gradskog odbora koji ima 80 članova hitno je održana i trajala je 40-ak minuta, a odmah nakon toga Časni sud isključio je osmero članova bez da ih je itko išta o svemu pitao. Pa čak i Damir Škaro, koji je optužen za silovanje, još nije izbačen iz HDZ-a, u njegovu slučaju slijedi se nekakva procedura, kao i u slučaju vijećnice iz Rijeke Ivone Milinović čija je izjava apsolutno skandalozna. No ona se, primjerice, žalila na odluku o izbacivanju. Da ne pričam o tome da sam i osobno bio svjedok kad su izbacivali bivšu predsjednicu Jadranku Kosor. Tada je sazvano Predsjedništvo, pa je bila neka rasprava, pa je prošlo par dana jer je tu odluku moralo potvrditi više tijelo, pa je sazvan Časni sud, pa je ona došla i davala neku svoju obranu. I što je najvažnije, ona je znala što joj se stavlja na teret. Naravno da je tada bila riječ o političkoj odluci i da su je oni pod svaku cijenu htjeli izbaciti, ali je ipak pritom poštovana neka procedura. Ne možeš u roku tri sata sazvati sjednicu Predsjedništva i Gradskog odbora i odmah izbacivati ljude. To je grubo kršenje Statuta”, rekao je Nacionalov izvor.

Nacional je pitanje o tome predstavlja li takav način izbacivanja članova kršenje Statuta i zašto onda i u slučaju vijećnice iz Rijeke Ivone Milinović nije korištena takva hitna procedura, uputio glasnogovorniku HDZ-a, ali do zaključenja broja odgovor nije stigao. Indikativno je, također, da vodstvo HDZ-a na čelu s Andrejem Plenkovićem ne smatra nimalo problematičnim neke druge pojave kad je riječ o „perjanicama“ HDZ-a poput, primjerice, aferom SMS teško politički kompromitiranog Milijana Brkića ili Božidara Kalmete koji je bio optužen za teška kaznena djela, ali obojica nisu bila čak ni privremeno suspendirana ili barem udaljena s nekih funkcija do okončanja postupka. Kalmeta je proglašen pomoćnikom glavnog tajnika HDZ-a više mjeseci prije no što se uopće moglo znati da će biti oslobođen optužbi u slučaju HAC, a Brkić je mirno obnašao funkciju potpredsjednika Sabora suočen s teškim inkriminacijama u aferi SMS, odnosno za prisluškivanje bliskih osoba. DORH je na kraju odbacio kaznenu prijavu, ali je definitivno utvrdio da su kaznena djela počinjena, samo što je kazneni progon prepušten osobama koje su Milijan Brkić i njegov brat Jozo prisluškivali. A te osobe nisu se smatrale oštećenima pa neće ni pokrenuti postupak. Iako je riječ o grubom kršenju zakona, premijeru Plenkoviću taj slučaj očito uopće nije bio sporan. Možda zato što ga Brkić još uvijek nije otvoreno javno kritizirao, kao neki od netom izbačenih članova. Iako je i sam Brkić bio član nekih od spornih grupa na WhatsAppu.