PILLING: “Animacija je ozbiljna umjetnička forma”

Dobitnica ovogodišnje Animafestove Nagrade za izniman doprinos proučavanju animiranog filma Jayne Pilling otvorila je u utorak predavanjem o povijesti animacije Animafest Scanner, dvodnevni simpozij Svjetskog festivala animiranog filma, program za filmske profesionalce otvoren za javnost.

Svestrana znanstvenica, edukatorica i promotorica animacije Jayne Pilling kaže da joj je drago što joj je zagrebački festival dodijelio nagradu za sveobuhvatnost njezina djela, od pisanja knjiga o animaciji, izdavanja DVD-ova do programiranja festivala.

“Posebno me dirnulo što su imali globalni pogled na moj doprinos i trud u tome da se animaciju shvati kao ozbiljnu umjetničku formu”, rekla je Pilling za Hinu.

Na Animafestu je dosad bila već desetak puta i to je jedan od prvih festivala na kojemu je ikad sudjelovala.

“Animafest je jedan od mojih omiljenih festivala, dovoljno je velik da privuče fantastični raspon filmova  i animatora, ali i dovoljno malen da se svi animatori mogu susresti i povezati, što  nije slučaj na nekim velikim festivalima koji kao da su postali ogromni trgovački sajmovi”, istaknula je.

Od svih područja njezina rada najviše je raduje programiranje za festivale jer vidi nove filmove i ima priliku da ih pokaže publici, no važno joj je i podučavanje mladih generacija.

“Puno sam poučavala u Aziji i SAD-u, iznenadilo me koliko je važan kulturološki kontekst, koliko su neki klasični filmovi s jedne strane svima razumljivi, ali s druge bi im trebalo objašnjavati mnoge reference na popularnu kulturu, primjerice u slučaju filmova Warner Brosa”, napomenula je.

U svom predavanju  “Razmišljanja o povijesti/povijestima animacije… i historiografiji: gdje smo sad?” Pilling je pokušala dobiti odgovore na to kako se najbolje uči i poučava povijest animacije, koliko je pritom važan generacijski ili kulturalni jaz.

Požalila se kako je premalo stručne literature za područje animacije prevedeno jer je engleski dominantan jezik, što smatra ograničavajućim za sveobuhvatniji pregled povijesti animacije koji bi mogao dati nove perspektive i potaknuti nov način razmišljanja.

“Ne može se reći da nedostaje knjiga o povijesti animacije, one jesu vrijedne, ali potrebna je duža tradicija na tom području, poput publikacija o povijesti književnosti ili likovnoj umjetnosti gdje se kontinuirano rade revizije i produbljuje tema”, dodala je.

Po njezinim riječima, SAD i Japan su globalno najuspješniji proizvođači animacije, pa su oni privukli i najviše pažnje u smislu škola animacije iako su se posljednjih godina pojavila i nova izdanja o povijesti animacije i animatora pojedinih zemalja, pa bi se i to trebalo uzeti u obzir.

Zapitala se nije li vrijeme da se preispita postojeći kanon animiranih filmova naučen na fakultetima i koliko je znanja o globalnoj i nacionalnoj povijesti potrebno da bi se razumjela sama povijest animacije.

Jayne Pilling je utemeljiteljica, a do 2018. godine i direktorica prestižne nagrade British Animation Awards. Radila je na sveučilištima u Europi, Aziji i SAD-u te surađivala s najuglednijim festivalima.

Bila je i savjetnica Britanskog filmskog instituta i drugih umjetničkih ustanova, no velik je trag ostavila i kao autorica i urednica knjiga i drugih publikacija o animaciji i srodnim audiovizualnim umjetnostima – posebno Animating the Unconscious: Desire, Sexuality, and Animation (2012), Animation: 2D & Beyond (2001), Stephen e Timothy Quay (1999), A Reader in Animation Studies (1997), Cartoons & the Movies (1997), Women & Animation: A Compendium (1992), That’s Not All Folks: A Primer in Cartoonal Knowledge (1984).

Priredila je i objavila niz DVD izdanja klasika animacije, pomogla afirmaciji ženskih tema u ovom području i otela zaboravu mnoge vrijedne klasike animacije. Režirala je i TV seriju Kontinentalne strasti o europskim doprinosima animaciji te organizirala više znanstvenih i stručnih skupova.

Uz nju na današnjem Animafest Scanneru o odnosu animacije i povijesti govorit će još nekoliko autora i stručnjaka za animaciju, a taj teorijski dio festivala se nastavlja temama o odnosu animacije i likovne umjetnosti, animacije i virtualne stvarnosti te animacije i obrazovanja.

Komentiraj