Pandemija nije zaustavila gradnju Pelješkog mosta

Autor:

Hrvatske ceste

Tvrtka Hrvatske ceste vodi najvažniji i najzahtjevniji strateški infrastrukturni projekt u Hrvatskoj – izgradnju Pelješkog mosta s pristupnim cestama

Projekt izgradnje Pelješkog mosta s pristupnim cestama koji vodi tvrtka Hrvatske ceste u ovom je trenutku najvažniji i najzahtjevniji strateški infrastrukturni projekt u Hrvatskoj, a zbog svoje cijene i složenosti izvedbe kako u tehnološkom tako i u građevinskom smislu zasigurno će ostati upamćen i kao jedan od najvećih graditeljskih pothvata u hrvatskoj povijesti. Kompletan projekt, punog naziva „Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom“, vrijedan je 420,3 milijuna eura u prihvatljivim troškovima, od čega je 85 posto iznosa osigurano iz Europskog fonda za regionalni razvoj, a preostalih 15 posto troškova izgradnje snosi hrvatska država. Početak izgradnje bio je obilježen brojnim izazovima, od niza žalbi u postupku javne nabave, kašnjenja opreme iz Kine, problema s osiguranjem dovoljnog broja radnika, posebno varilaca, pa do komplikacija koje je donijela pandemija uzrokovana virusom covid-19, što je usporilo radove na izgradnji pristupnih cesta, posebno u dijelu za koji je zadužen grčki izvođač Avax S.A. No zahvaljujući dosadašnjim iskustvima i punom angažmanu Hrvatskih cesta svaki je izazov uspješno riješen, a sva dosadašnja kašnjenja nastoje se kompenzirati punim angažmanom i stalnim prisustvom njihovih djelatnika na gradilištu, ali i konstantnim nadzorom i komunikacijom s izvođačima radova.

Predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić potvrdio je da je ovaj projekt najizazovniji i najveći od svih na kojima su radili do sada, a dodatne su im poteškoće donijeli i specifični uvjeti u kojima se posljednjih deset mjeseci odvija izgradnja mosta i pristupnih cesta. „Pandemija je izgradnju za vrijeme lockdowna usporila, ali nikako nije zaustavila. Imamo tjedne koordinacijske sastanke sa svim uključenim dionicima na kojima sagledavamo sve izazove koji se pojave, ali i one koji bi se mogli pojaviti, kako bi se na njih na vrijeme mogli pripremiti i reagirati. Rokovi postoje, a mi ćemo se potruditi da se oni ispoštuju u najvećoj mogućoj mjeri“, kazao je Škorić. No, tvrdi, izgradnja napreduje zadovoljavajućom dinamikom i zahvaljujući dobroj organizaciji i koordinaciji između Hrvatskih cesta i izvođača, ali i radovima koji su prije korone na mostu išli nešto brže od predviđenog, dosadašnji problemi ne bi trebali značajnije utjecati na rok dovršetka kompletnog projekta.

Unatoč svim problemima i preprekama koje je trebalo svladati, budući Pelješki most već poprima svoje konačne obrise, a predstavnici izvođača radova – kineskog konzorcija China Road and Bridge Corporation (CRBC) – najavljuju da će most ukupne duljine 2400 metara biti dovršen u predviđenom roku, odnosno do ljeta iduće godine. Od početka izvođenja radova do danas zabijeni su i izbetonirani tzv. piloti, odnosno nosivi stupovi mosne konstrukcije, dovršeni su radovi na izradi naglavnica, stupnih mjesta mosta, a upravo su u tijeku radovi na postavljanju armature i betoniranje segmenata stupa, izrada pilona te montaža i zavarivanje segmenata čelične rasponske konstrukcije. Nastavlja se i postavljanje potporne skele na koju je, zaključno s krajem listopada, postavljeno 30 segmenata čelične rasponske konstrukcije. Proizvodnja segmenata za most koji se izrađuju u Kini početkom je godine nakratko bila prekinuta, no ona sada teče bez ikakvih zastoja i dodatno je intenzivirana te se odvija u dvije tvornice umjesto u jednoj. Iz njih će na gradilište biti isporučeno ukupno 165 mosnih segmenata ukupne težine 33.700 tona. Drugi dio druge pošiljke sa 15 segmenata mosta upravo je stigao u Luku Ploče. Treća pošiljka također će biti podijeljena u dva broda, a prvi brod krenut će iz Kine početkom prosinca 2020. Trenutno se na gradilištu nalazi oko 650 radnika. Kineski izvođač angažirao je hrvatske radnike u dijelu gdje je to bilo moguće pa tako na gradilištu trenutno radi 50 hrvatskih radnika, a za specijalizirane poslove u kojima Hrvatska nema radnu snagu s odgovarajućom stručnošću dovedeni su radnici iz Kine. Uz to, dobar dio posla rješava se i u samim pogonima gdje se proizvode čelične konstrukcije i segmenti.

Uz most, gradi se i ukupno 32 kilometra prometnica na kopnenoj strani i na poluotoku Pelješcu koje će zaobići Neumski koridor i potom se spajati na most. I ti radovi, prema riječima predsjednika Uprave Škorića, unatoč početnim kašnjenjima napreduju zadovoljavajućom dinamikom. Drugu fazu izgradnje pristupnih cesta u duljini od 12,04 kilometra koja obuhvaća dionicu od mjesta Duboka do Pelješkog mosta dugu 2140 metara s kopnene strane i dionicu od mosta do mjesta Zaradeže na Pelješcu dugu 9898 metara, gradi zajednica ponuditelja Strabag AG i Strabag d.o.o. Radovi su započeli u studenome 2019. godine, vrijedni su 478,3 milijuna kuna (bez PDV-a) i trebali bi biti gotovi u roku od 33 mjeseca. U Hrvatskim cestama napominju da je izgradnja ove dionice iznimno zahtjevna jer uključuje i izgradnju dva tunela, dva mosta i vijadukta te ostalih popratnih komponenti, no tvrde da Strabag radi u okviru zadanih rokova. Na dionici Duboka – Sparagovići/Zaradeže u tijeku je izvedba zidova upornjaka podvožnjaka na državnoj cesti DC8. Na dijelu trase na poluotoku Pelješcu radilo se na širokom iskopu trase i izvedbi nasipa. U nastavku trase između objekata, mostova Dumanja Jaruga I radi se na iskopu temelja stupova i izvedbi temeljnih bunara. Na završnom dijelu zahvata – čvoru Zaradeže izvedeni su svi betonski radovi na podvožnjaku. Dobro napreduju i radovi iskopa tunela Debeli Brijeg te je ukupno dovršeno oko 77 posto iskopa tunelske cijevi.

Treću i četvrtu fazu radova koja obuhvaća dovršetak radova na obilaznici mjesta Ston na poluotoku Pelješac ukupne duljine 18 kilometara, preuzela je grčka tvrtka Avax S.A. Grčki izvođač gradi poddionicu buduće obilaznice od mjesta Sparagovići/Zaradeže do Prapratnog u duljini od 10,2 kilometra te poddionicu Prapratno – Doli dugu 7,89 kilometara, na kojoj treba izgraditi i dva tunela, vijadukt i most. U ovom se trenutku izvode zemljani i armirano-betonski radovi te radovi na iskopu Polakovica, a započeli su i radovi na iskopu tunela Supava. Na mostu Ston završeno je bušenje vertikalnih bušotina za pilote te izrada AB pilota temelja stupova S2 i S5. Ugovorena vrijednost posla iznosi 511,5 milijuna kuna (bez PDV-a), a rok za dovršenje izgradnje je 28 mjeseci od početka radova. Prema Škorićevim riječima, grčki izvođač ponešto kasni za predviđenim rokovima, no to je kašnjenje i dalje unutar prihvatljivih okvira za ovako veliki projekt.

Jednom riječju, kada projekt „Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom“ bude u potpunosti dovršen, stanovnicima krajnjeg juga Hrvatske donijet će dugo očekivanu kvalitetniju prometnu povezanost s ostatkom zemlje koja će lokalnom stanovništvu koje živi na prostoru Dubrovačko-neretvanske županije zasigurno donijeti i novi poticaj gospodarskom razvoju, posebno u segmentu proizvodnje, trgovine i turizma. A kvalitetnija prometna povezanost s drugim dijelovima Europe i otvaranje prometnih koridora prema Crnoj Gori, Albaniji i Grčkoj zasigurno će donijeti i brojne druge benefite i nove oblike ekonomske suradnje sa susjednim zemljama. Stoga i nije neobično što stanovništvo naše najjužnije županije s nestrpljenjem očekuje dovršetak izgradnje Pelješkog mosta od kojeg očekuju bolju budućnost i kvalitetniji život. /PROMO

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.