Od subote na snazi nova pravila u prometu. Josip Mataija pojasnio promjene

Autor:

29.05.2018., Zagreb - Konferencija Hrvatska kakvu trebamo, prometna buducnost Hrvatske u hotelu Westin.Panel Sigurnost i ekoloski promet u RH.Josip Mataija.rPhoto: Matija Habljak/PIXSELL

Matija Habljak/PIXSELL

U subotu na snagu stupa Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama. Prvi je put da se zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikla, segwaya i sličnih vozila koja se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila koja se naziva ‘osobno prijevozno sredstvo’.

Izmjene zakona u petak je za N1 komentirao Josip Mataija, voditelj Službe cestovnog prometa MUP-a. “S obzirom da su se ta vozila, prvenstveno romobili, tek nedavno pojavili na prometnicama, nismo ih imali regulirane u zakonu, moralo se nešto napraviti – odrediti površina kojom se mogu kretati, propisati prometna pravila i na koji način ljudi mogu upravljati tim vozilima. Stavili smo ih u jednu grupu koju smo nazvali osobna prijevozna sredstva i proglasili ih vozilima. Bitno je da nemaju sjedećih mjesta, maksimalna brzina je 25 km/h, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW”, pojasnio je Mataija.

Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati. Mataija navodi da su prvenstveno predvidjeli da se kreću po biciklističkim stazama. No, ističe svjesni su da ih nema svugdje. “Onda mogu nogostupima, zonama gdje se kreću pješaci. Upozoravam te vozače, tu moraju prilagoditi brzinu. Nećemo im klasično mjeriti brzinu, ali će odgovarati ako brzinu ne prilagode situaciju, a to će najčešće ovisiti o tome koliko drugih sudionika u prometu ima”, dodao je.

Također će se moći kretati i prometnicama gdje je ograničenje 50 kmh/h i manje. “To su županijske, lokalne i nerazvrstane ceste, ali tu će se smjeti kretati samo pod uvjetom da će onaj koji gospodari tim cestama dobiti od nas suglasnost za to i da će da cesta biti označena posebnim prometnim znakom da ostali vozači budu upozoreni da se po njoj kreće i ta grupa vozila”, rekao je.

Uvedena je i obavezna kaciga, a vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha. Za bicikliste je dodatno objašnjen prelazak ceste preko zebre. “Ako postoji biciklistička staza u sklopu zebre, ne treba silaziti, ali ne trebaju se ni sjuriti na prijelaz kao da nema nikoga. Ako je klasičan prijelaz i biciklisti i vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju sići s vozila i pogurati ga”, naglasio je Mataija i dodao da se kazne kreću od 300 do 1000 kuna.

Novi pojam u Zakonu je – jahač. “To dosad nije bilo specificirano u zakonu, pojavio bi se ponegdje problem da čovjek, jahač, sudjeluje u prometu, a mi ga nemamo u zakonu. Može kako hoće, a mi ga nemamo kako regulirati. Sada smo i jahače uredili, da to bude čista situacija. Moraju jahati uz desni rub kolnika, 16 godina mora imati da bi samostalno jahao na toj životinji. Mlađi od toga ne smiju to raditi”, istaknuo je.

Definiran je i pojam automatizirano vozilo. Riječ je, dodao je, o tome da su imali situacije kad vozači ne sjedaju za upravljačem, nego na stražnje sjedalo. “To se ne smije. Zato smo uveli pojam automatizirano, ali to je budućnost i to vozilo samo vozi bez upravljača. Za ova poluautomatizirana smo uveli odredbu da vozač mora sjediti na vozačkom mjestu i biti pripravan. Imali smo par situacija da bio sjedio iza i praktički se rugao svima okolo”, naglasio je.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.