Predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, Nataša Novaković, gostovala je u Točki na tjedan televizije N1.

Zakon o sprečavanju sukoba interesa još nije bio na saborskoj rasprav. Gdje je zapelo? 

Teško je reći, zato što Povjerenstvo nema formalnu informaciju oko zakona. Zadnje je bilo da smo se očitovali u postupku javne rasprave. Nakon toga nemamo nikakvu službenu informaciju. Neslužbeno doznajemo da je bio prije mjesec dana na koordinaciji Vlade, povučen je i ne znamo gdje je trenutno.

Koliko je taj zakon korak naprijed u borbi protiv korupcije?

Bilo je dosta napeto da se to nabrzinu napravi. Koja je intencija zakona teško je reći, ne radi se o novom zakonu, nekakvih povećanja nadležnosti Povjerenstva nema, krucijalnih pozitivnih promjena nema. Ima poboljšanja u kontekstu povećanja broja dužnosnika, ali postoje i problemi koji proizlaze iz zakona i taj dio smo komunicirali i Europskoj komisiji.

Kakav odnos Ministarstvo uprave ima prema vama?

Nema ga. Ja s ministrom uopće komuniciram, niti on komunicira sa mnom niti naše tijelo komunicira s Ministarstvom uprave. Prema nama ni službeno ni neslužbeno nije došla nikakva informacija nakon što je završila radna skupina. Zašto je to tako, trebate pitati nadležno ministarstvo, ja ne znam.

Ima odredbi u zakonu s kojima se ne slažete.

Kontaktirani smo od strane Europske komisije, kontaktirat ćemo i GRECO, ako ne možemo na nacionalnoj razini dobiti podršku, tražit ćemo je i šire. Jedan od problema u zakonu je i taj da ministar nakon mandata mogao postati predsjednik uprave trgovačkog društva u državnom vlasništvu. Pametnom dosta, svatko zna da to nije dobro. Europska komisija za svoje ljude u Europskom parlamentu traži da period hlađenja bude još duži, a mi ga ukidamo. I GRECO-ve preporuke su da to ne može tako, to je em loše za percepciju, to je direktan prelazak s ministarske pozicije na upravu, utjecaj je previsok, a to je loše i za kompaniju u koju dolazi ministar.

Kako to regulirati?

Ono što je Povjerenstvo smatralo da je u redu, da možemo olakšati u dijelu da dužnosnik može s pozicije člana uprave jednog trgovačkog društva u prijeći u člana uprave drugoga, ali prelazak s pozicije ministra u poziciju uprave apsolutno je neprihvatljivo.

Spomenuli ste da Vlada nije željela u zakon ubaciti listu osoba tko bi trebao biti dužnosnik. Zašto?

Očito nije interes. Mi na Povjerenstvu smo jako puno o tome raspravljali.

Lokalna razina je ta gdje se također događaju velike korupcije.

Mi smo pokušali uvesti tu lokalnu razinu, jer doista se čini da je iznimno bitna, jer ako dalje želimo razvijati antikorupcijske alate, to je must have u budućnosti. To je prijedlog koji nam nije uzet u obzir, a ima puno gorih stvari u zakonu.

Koje su to? 

Osim perioda hlađenja, odredba za koju ne znam zašto je uopće u zakonu, a to je činjenica da imate redovitu provjeru imovinskih kartica – prema sadašnjem prijedlogu zakona, ako Povjerenstvo utvrdi da nije sve prijavljeno, mi ga na to upozorimo, on to ispravi i riješena priča. To je potpuno vam pameti, jer to znači da svatko može podnijeti karticu koja nije istinita, iznijeti podatke koji žele, a ako mi pronađemo nešto što nedostaje, ne možemo sankcionirati ili pokrenuti postupak. Gubi se smisao imovinske kartice.

GONG bi pooštravao novčane kazne.

Sankcije su povećane s 40.000 na 50.000 kuna i mogle bi se naplatiti ne samo dok je osoba dužnosnik, nego i nakon toga. To je poboljšanje u vidu sankcioniranja.

Smanjen je i rok na 30 dana za rješavanje slučaja.

To je nerazumijevanje čitavog rada Povjerenstva. U zakonu stoji da Povjerenstvo na temelju vjerodostojne prijave otvara predmet. To se ne može dogoditi, otvaramo predmet čim dobijemo prijavu. Ako se mislilo da pokrećemo postupak u roku 30 dana, to je nama vrlo otežavajuće, da bismo odlučili je li nešto vjerodostojno, moramo ispitati i poslati dopise na koje odgovore sigurno nećemo dobiti u roku od 30 dana. Onda se dovode u situaciju da Povjerenstvo pokreće sve postupke, bez detaljne provjere. Mislim da to nikome nije u interesu. Na radnoj skupini mi smo izradili prijedlog zakona. Na njega je GONG dao dosta primjedbi, mi smo to uputili Ministarstvu uprave, ono se na to nikad nije očitovalo i pustili su u javnu raspravu ono što su smatrali prihvatljivim. Mi nikakav feedback nismo dobili.

Koliko vas političari kontaktiraju prije nego se nađu u potencijalnom sukobu interesa?

Imamo primjere dužnosnika koji stupaju na poziciju i rješavaju svoje dužnosti. Svi imamo prošli život, dolazite na poziciju, sve mogu preventivno pitati Povjerenstvo i mi u 15 dana dajemo mišljenje. Neki to učine, ali puno veći broj ne učini i nađu se u situaciji u kojoj se nisu morali naći, samo da su pitali za informaciju.

Spominjali ste političke pritiske.

Ima ih, ali ne bih o njima.

Upozoravali ste i na potkapacitiranost Povjerenstva.

Mi smo otvorili to pitanje. Savjetnici imaju izrazito loše uvjete, trebamo se preseliti, imamo taj dug prema Gradu Zagrebu, za koji nismo krivi. Tražili smo povećanje broja ljudi, jer imamo užasno puno predmeta. Hoćemo pojačati redovnu provjeru, opet nam treba dodatnog kadra. A fali nam i prostor. Fali nam ljudi i s time se moramo boriti.

Osam mjeseci ste na čelu Povjerenstva. Smetaju li vas usporedbe s prethodnicom?

Ne smeta me uspoređivanje prethodnice i mene, to je ljudski i to ljudi rade. Smeta me što postoji potpuna ignorancija i nepoznavanje rada Povjerenstva. Mi smo kolektivno tijelo, niti jednu odluku o predmetu ne mogu donijeti ja. Može se dogoditi da Povjerenstvo donese neku odluku s kojom se ja ne slažem. Sva medijska pozornost je na meni i na mojoj prethodnici, a mi smo jedni od pet članova. Smeta me da se nitko ne potrudi i provjeri kako to tijelo uopće radi.

Prema izvješću GRECO-a zemlja smo s najviše preporuka koje nismo napravili.

U ovom trenutku ne događa se ništa, preporuka GRECO-a je jasna, doista je potrebno donošenje etičkog kodeksa.

Još uvijek nije imenovan povjerenik za informiranje. Kako to komentirate?

Ja nisam dio politike, nemam što komentirati. Povjerenik za informiranje jako je bitna funkcija i nadam se da će se uskoro izabrati. Osobni stav ne bih iznosila, jer on nije bitan. Radi se o bitnom tijelu i treba ga oformiti.

Postoji li osviještenost političara o borbi protiv korupcije?

Kad gledam zakon povjerenstva kako se donosi, to je izrazito loš odnos i čini se da nema nikakve volje za borbu i napredak. Korupcija je nešto čega se treba riješiti i afirmativno govorimo o tome, ali ništa se ne događa.

Komentiraj