Nova sezona ZKM-a: Širina autorskih pogleda na stanje europskog društva danas

Autor:

Zagreb, 17.09.2019 - Na konferenciji za novinare u foyeru Zagrebaèkog kazališta mladih (ZKM) najavljena je sezona 2019./2020. Na slici Jelena Solariæ, Anica Tomiæ, Tomislav Sajec, ravnateljica Snježana Abramoviæ Milkoviæ, Oliver Frljiæ, Dario Harjaèek, intendantica Dubrovaèkih ljetnih igara Dora Ruždjak Podolski, Aleksandar Švabiæ.
foto HINA/ Damir SENÈAR/ ds

HINA/ Damir SENČAR

Nova sezona Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM) donosi sedam premijernih naslova s fokusom na goruće teme suvremenosti, od rasta desničarskog populizma, preko obiteljskog nasilja i ekoloških tema, do propitivanja obrazovnog sustava, odnosa prema smrti, ljubavi i – revoluciji.

Najavljujući novu sezonu na konferenciji za novinare u utorak u ZKM-u, ravnateljica Snježana Abramović Milković istaknula je kako ona donosi tematski aktualne predstave koje izvedbeno zahvaćaju široki raspon različitih autorskih poetika.

“U ovoj sezoni imamo dosta veliku širinu izvedbenih predložaka, od dramskog teksta, preko autorskog teatra, dokumentarističko-istraživačkog kazališta, pa sve do čitanja klasika, odnosno dramatizacije klasičnih djela, tako da mogu reći da će biti vrlo zanimljivo”, rekla je Abramović Milković.

Tematski će, kako je napomenuo dramaturg ZKM-a Tomislav Zajec, tematski kretati od mikrosituacija i odlaziti u širinu, “od kritičkog pogleda na školski sustav, preko klimatskih promjena, jačanja populizma, urušavanja demokratskih vrijednosti, do propitivanja društvenih paradigmi koje još uvijek podržavaju rodno uvjetovano nasilje”.

Hrvatsko dramsko pismo otvara sezonu

ZKM i ove godine naglasak stavlja na poticanje domaće drame, pa tako sezonu 21. rujna otvara praizvedba drame Ivora Martinića “Dobro je dok umiremo po redu” u režiji Aleksandra Švabića.

Riječ je o drugoj Martinićevoj praizvedbi u ZKM-u, gdje je 2011. Janusz Kica postavio uspješnu dramu “Moj sin samo malo sporije hoda”. Dramaturg Ivan Pejnović istaknuo je kako je riječ o komadu čija se radnja odvija u klaustrofobičnom okruženju restorana koji se ne može otvoriti zbog poplave, a sadržajno se bavi odnosima, (ne)prihvaćanjem poželjnog slijeda života i smrti, ali i pitanja odlaska iz države, odnosno, mogućnosti novoga početka.

Suradnica za scenski pokret je Petra Hrašćanec, vizualni identitet predstave osmišljava Ana Savić Gecan, kostimografkinja je Marta Žegura. Glazbu oblikuju Alen i Nenad Sinkauz, a rasvjetu Aleksandar Čavlek. Glume Pjer Meničanin, Doris Šarić-Kukuljica, Nataša Dangubić, Milica Manojlović, Kristijan Ugrina, Zoran Čubrilo i Maro Martinović.

Tko je današnji malograđanin?

U koprodukciji ZKM-a, Schauspiela Stuttgart i kazališta Nowy Teatr iz Varšave u listopadu će premijerno prikazati “Vječnog malograđanina”, u režiji Grka Anestisa Azasa po motivima romana Ödöna von Horvátha iz 1930. Predstava je dio dvogodišnjeg projekta Europski ansambl čiji je umjetnički voditelj Oliver Frljić, a riječ je o posljednjoj premijeri njegova prvog kruga, nakon predstava postavljenih u Stuttgartu i Varšavi.

Koncept Europskog ansambla predstavio je Frljić, koji je istaknuo da se predstave koje postavlja tematski bave pitanjem što je Europa danas? “Pokušavamo anticipirati što bi se moglo dogoditi s tom Europom i gdje bismo se mi mogli naći u novoj Europi”, objasnio je. U tom smjeru ide i izbor redatelja i tekstova koji se postavljaju, a u kontekstu suvremene Europe sve se češće kao sve aktualniji autor nameće upravo Ödön von Horváth, kazao je Frljić.

U autorskom čitanju grčkog redatelja iza kojega je niz dokumentarnih kazališnih projekata prikazanih na prestižnim međunarodnim festivalima, von Horváthov brutalan i satiričan prikaz postupna ali neumitna pada Europe u ralje fašizma u romanu “Vječni malograđanin” poslužit će kao upozorenje na paralele između onoga vremena i suvremenosti, s ciljem poticanja kazališne rasprave o današnjoj Europi.

Redatelj Azas rekao je da produkciju čini autorski i glumački šarolik ansambl, sastavljen od ljudi različitih kazališnih i nacionalnih pozadina, koji će slijedeći priču izvornika u predstavi pokušati kreirati metaforički film ceste u kakofoniji kamera i mikrofona, pjesama i osobnih priča. Glume Tenzin Kolsch, Claudia Korneev, Tina Orlandini, Adrian Pezdirc, Jaśmina Polak, Jan Sobolewski.

Autorski projekti i jedno teatarsko istraživanje

Posljednja ZKM-ova premijera u ovoj godini bit će 22. studenoga autorski projekt “Mi i oni” Darija Harjačeka i Katarine Pejović, po Harjačekovim riječima, “projekt osmišljen kao specifičan okvir unutar kojega se želi kroz glasove izravnih sudionika hrvatskog obrazovnog sustava stvoriti što širu sliku o tome gdje se školstvo danas nalazi i kako preko njega mi kao društvo vidimo sami sebe”.

Glume Nataša Dangubić, Mia Melcher, Lucija Šerbedžija, Doris Šarić Kukuljica, Hrvojka Begović, Petar Leventić, Jasmin Telalović, Maro Martinović, Damir Šaban i polaznici dramskog studija Učilišta ZKM-a izabrani audicijom.

U režiji Slovenca Sebastijana Horvata u ožujku 2020. u ZKM-u će premijerno zaigrati “Cement”, tekst sovjetskog socijalističkog pisca Fedora Gladkova koji je redatelj Horvat najavio kao ljubavno pismo nekom trenutku prijeloma, reza između postojećeg i radikalno novog. Radnja se odvija 1922., nakon građanskog rata u Rusiji i nakon Oktobarske revolucije.

“To je stara priča o ljubavi prema revoluciji, tvornici i odnosu muža i žene, koju ja vidim kao nekakvo ljubavno pismo stvarima koje su kontaminirane”, rekao je Horvat. Tekst će koristiti kao polaznu točku promišljanja što bi bilo da Jugoslavija još postoji, da se nije raspala, odnosno, da se uspjela održati nekakvom kineskom verzijom kapitalizma.

U svibnju 2020., redateljsko-dramaturški dvojac Anica Tomić i Jelena Solarić postavlja autorski projekt “U ime oca, u ime majke”, u kojemu se bave temom obiteljskog i rodno uvjetovanog nasilja, a projekt je inspiriran dokumentarnim pričama žena, djece i muškaraca koji su ga proživjeli. “Predstavom ćemo pokušati postaviti niz pitanja koja će se rastvoriti kroz dokumentarne istinite priče, te nas na jedan kritički način natjerati da se zapitamo kako smo dopustili da nasilje postane identitet jedne zemlje, da nasilnik kroz nasilje doživljava neku vrstu katarze, te za to biva čak i nagrađen, odnosno, da nije sankcioniran”, rekla je Tomić.

Najavljena koprodukcija s DLJI

Svoju posljednju premijeru u sezoni 2019./2020. ZKM posvećuje ekološkim temama. U lipnju iduće godine mladi slovenski redatelj postavit će “Vrućinu”, komad koji polazi od osjećaja krivnje o stanju svijeta koji imaju oni koji nisu sami za to stanje krivi, budući da ne drže sudbinu u svojim rukama. Predstava je također produkcija Europskog ansambla.

Uz sedam novih naslova, ZKM ove godine u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama postavlja komad “Očevi i djeca” po romanu Ivana Turgenjeva u režiji Ivana Popovskog, čija će premijera biti u srpnju 2020. na DLJI, a u rujnu iduće godine i u ZKM-u.

Svaku premijeru pratit će tribina “Čitanje kazališta” autora i voditelja Srđana Sandića. Na repertoaru su i reprize uspješnica toga teatra iz prethodnih sezona, nastavlja se program “Držić u ZKM-u” koji donosi koncertna čitanja svih Držićem nagrađenih tekstova, a najavljen je i novi program “Budućnost je ovdje”, mentorski laboratorijski rad s mladim dramskim piscima koji se ostvaruje u suradnji s Ministarstvom kulture.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.