NEMOGUĆA MISIJA PRVE DAME DELTE: Najmoćnija žena Srbije

Objavljeno u Nacionalu br. 624, 2007-10-30

NOVA STRATEGIJA Srbije za popravak ugleda u svijetu zasniva se na elegantnoj i uspješnoj Milki Forcan, drugoj ženi Delta holdinga, najmoćnije privatne tvrtke u Srbiji

Milka Forcan je žena kakvu bi svaki muškarac poželio – lijepa, elegantna, uspješna i moćna. Problem Milke Forcan je to što ima neostvariv zadatak – natjerati svijet da zaboravi da su Srbi odgovorni za razaranje Vukovara, bombardiranje Dubrovnika, opsadu Sarajeva, ubojstvo više od 8000 ljudi u Srebrenici, genocid na Kosovu.

Prije Milke Forcan u Srbiji je, obilježenoj ratovima u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i na Kosovu, simbol ljepote, elegancije, uspjeha i moći bila Svetlana Ceca Ražnatović, turbo-folk “pevaljka” silikonskih dimenzija, udovica ratnog zločinca Željka Ražnatovića Arkana, koju su nekoliko puta uhitili zbog povezanosti s ubojicama premijera Zorana Đinđića. U poslijeratnoj Srbiji, “opredijeljenoj za euroatlantske integracije”, Milka Forcan se svojom voljom našla u situaciji da zauzme Cecino mjesto – predstavi “drukčiju” Srbiju. To joj se sada obija o glavu, jer je optužena da se, nakon što je imenovana za predsjednicu državnog Savjeta za promociju Srbije, našla u sukobu interesa.

Milka Forcan je potpredsjednica kompanije Delta, najmoćnije privatne tvrtke u Srbiji. Delta ima više od 16.000 zaposlenih, kontrolira trgovine i samoposluživanja iz lanaca Maksi, C Market, Pekabeta i Tempo. U najpoznatijoj beogradskoj trgovačkoj ulici Knez Mihailovoj, Delta je vlasnik trgovina Zara, Nike, Escada, Mexx. Delta je ekskluzivni uvoznik proizvoda kompanija BMW, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Nestlé, Nivea, Panasonic, Speedo, Technics. Proizvodi bicikle, duhan, hranu za kućne ljubimce, jestivo ulje, kukuruz, mineralna gnojiva, papir, sredstva za pranje, šećer, voće, povrće, gljive, žitarice. S kupljenih 20.000 hektara zemljišta u Vojvodini, Delta je jedan od najvećih zemljoposjednika u Srbiji.

Delta je suočena s optužbama da ima monopol na srpskom tržištu i da je odgovorna što su cijene hrane u Srbiji veće nego u zapadnoj Europi.

Vlasnik Delte je Miroslav Mišković. Smatraju ga najbogatijim i najmoćnijim Srbinom, koji želi da, “nakon što je kupio cijelu Srbiju”, svoje trgovačko carstvo, poslije Makedonije i Bosne i Hercegovine, proširi i na Hrvatsku i Sloveniju. Među ekonomskim stručnjacima postoji konsenzus da Mišković svoj ekonomski uspjeh, osim sposobnosti, dinamizma i ambicioznosti, duguje povlaštenom položaju iz vremena vladavine Slobodana Miloševića. Tvrdi se da je Miškoviću tijekom međunarodnih sankcija prema Srbiji bilo omogućeno uvoziti robu nužnu za stanovništvo koju je prodavao po vrlo visokim cijenama.

Mišković je vlasnik Delte, ali lice i glas te kompanije je 39-godišnja Milka Forcan. Milka Forcan se s Miškovićem povezala 1992., kad je, nakon diplome na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, izvjesno vrijeme provela radeći u Londonu i Parizu. Miškovića su tada, kao bivšeg potpredsjednika Vlade Srbije i direktora kruševačke Kemijske industrije Župa, koje se Milošević “odrekao”, u široj javnosti smatrali autsajderom. U Beogradu se, međutim, tvrdi da je “autsajder” Mišković od Miloševića tada dobio početni kapital za stvaranje tvrtke i da Delta godinama vrti i oplođuje novac pokojnog “balkanskog mesara”. Miškoviću je bilo omogućeno, kažu u Beogradu, da carinu na uvezenu robu ne plaća u roku od zakonom propisanih osam dana, nego tek nakon 45 dana. U doba hiperinflacije, kada se vrijednost dinara drastično smanjivala tijekom jednog dana, to je bila prilika vrijedna suhog zlata. Tada je Mišković pružao financijsku podršku partiji Miloševićeve supruge Mirjane Marković – Jugoslavenskoj ljevici.

Poslije svrgavanja Miloševića 2000. godine pokazalo se da je Mišković blizak kao financijer i novim vlastima. U akciji naplate poreza na ekstra profit zarađen korištenjem državnih pogodnosti tijekom Miloševićeve vladavine, na glavnom se udaru našao samo Bogoljub Karić. U akciji naplate ekstra poreza Mišković je bio “tek ogreban”.

Sve vrijeme je Milka Forcan bila lice i glas Miškovićeve Delte. Tu je dužnost nastavila obavljati i nakon što se pokazalo da nove vlasti u Srbiji ne tretiraju Deltu kao zločinačku organizaciju koja je godinama omogućavala Miškoviću da podržava Miloševićev režim, nego kao svog saveznika.

Milka Forcan voli reći da je, kada je došla u Deltu 1992. godine, to bila tvrtka u začetku, u kojoj je radilo desetak mladih ljudi, u vrijeme “masovnog napuštanja zemlje”. “Nisam mogla ne pitati se jesam li napravila pravi potez kada sam odlučila da se iz Londona, gdje je sve bilo vedro, lijepo i puno optimizma, vratim u Beograd”, kaže Milka Forcan.

Ni dužnost majke nije ju usporila. “Uloga majke, supruge i kućanice me ne bi potpuno ispunila i bila bih nezadovoljna majka, supruga i kućanica. Ne bih bila zadovoljna ni da sam uspjela samo u poslovnoj afirmaciji. Potpuno ispunjenje svake žene je u vezi s djecom i obitelji. Samo balans između tih dviju sfera daje kompletnost. Mislim da sam zahvaljujući tome što sam zadovoljna svojom karijerom i bolja majka i bolja supruga. Moja djeca najviše vole baš ovakvu mamu”, tvrdi Milka Forcan.

Posvećenost poslu naglašava tvrdnjom da je zbog prve trudnoće s posla bila odsutna samo četiri mjeseca, a zbog druge trudnoće dva i pol mjeseca. O svojoj djeci Milka Forcan kaže: “Uvijek znam što rade; jesu li ručali, kad idu na trening ili na satove jezika, slavi li netko od njihovih prijatelja taj dan rođendan.”

Jugoslavenski profesionalci za odnose s javnošću su Milki Forcan 1998. dodijelili priznanje za predstavljanje svoje institucije u javnosti. Sedam godina kasnije Milka Forcan dobila je povelju “Budi dobar i pokaži drugima”. Proglašena je za menadžericu Srbije 2005., a 2006. ju je Srpska pravoslavna crkva odlikovala Ordenom Svetog Save. Delta je sponzor pobjednice Eurosonga Marije Šerifović, a Milka Forcan je ocijenila da se radi o “dužnosti i pokušaju da se Srbija pozicionira u Srbiji na novi način”. Deltin promoter je i treći svjetski tenisač Novak Đoković. U javnosti se Milka Forcan uvijek pojavljuje sama. O njenom mužu se ne zna ništa, osim da je “nekoliko godina radio u Delti, a sada ima privatni posao”.

U povodu tvrdnji da je beskrajno elegantna, Milka Forcan kaže: “Uvijek sam bila sklona poslovnom izgledu, a i kompanija me je usmjeravala u tom pravcu. Pretpostavljam da smo bili prva tvrtka u Srbiji u kojoj su pravila odijevanja bila u formi dokumenta. Možda i zbog toga što smo svi u Delti bili vrlo mladi, pa smo garderobom naglašavali poslovnu ozbiljnost.”

Milka Forcan kaže da se jačanjem Delte atmosfera u tvrtki promijenila, pa je “petkom dopuštena određena ležernost u odijevanju”, što znači da se muškarcima tolerira ako dođu u odijelima, ali bez kravate. Uz tvrdnju da je napravila osobnu revolucionarnu promjenu prelaskom od plave na smeđu boju kose, Milka Forcan tvrdi da je grupa kojoj se obraća obitelj koja je “osuđena da zbog nje prati informativni program”.

“Mojim ukućanima smeta što se poslije sedam sati nacrtam ispred televizije i ne mičem se do osam”, izjavila je Milka Forcan. Tvrdi da je osnovna prednost funkcije potpredsjednika Delte činjenica da može putovati i kupovati.

“Italija mi je omiljena. Budući da volim visoke štikle i da na njima gotovo svakog dana provedem više od 10 sati, jako mi je važno da cipele budu kvalitetne”, kaže Milka Forcan. Što se tiče organizacije unutar Delte, Milka Forcan tvrdi: “Mi smo kao sekta. Svi vozimo Fiate i Alfe, jer ih uvozi naša kuća. Nosimo isključivo sportsku opremu Nike. Nekoliko puta mi se svidjela sportska odjeća koja nije naša, ali je nisam kupila. To je korporativna kultura. Ako radite za tu kompaniju, podrazumijeva se da je bitno utjecati na njene rezultate, makar i na taj način.”

Unatoč više puta naglašavanoj želji da izbjegne tabloide, Milka Forcan se našla na naslovnim stranicama kada je odlučeno da treba predvoditi novoosnovani Savjet za promociju Srbije.

Vlada u Beogradu je Savjet za promociju Srbije zamislila kao tijelo čiji će zadatak biti promocija Srbije kao “normalne zemlje”, što je težak posao. Savjet bi trebao anulirati negativne asocijacije vezane za razaranje Vukovara, Sarajeva i Srebrenice i etničko čišćenje na Kosovu 1999. godine i promovirati Srbiju kao “europsku Kubu” – zemlju lijepih žena, fantastične muzike, predivne hrane i vrhunskih tenisača, Novaka Đokovića, Jelene Janković i Ane Ivanović. Milka Forcan je prihvatila dužnost predsjednika Vladina Savjeta za promociju Srbije, ali se suočila s optužbama da se nalazi u sukobu interesa, jer se ne može tolerirati da je istovremeno službenik Vlade Srbije i istaknuti operativac privatne tvrtke Delta. Identične optužbe su upućene i na račun drugih članova Savjeta – Srđana Šapera, Srđana Đurića i Igora Avžnera.

Radi se o stručnjacima za marketing vezanim za vlast u Srbiji. Šaper je istaknuti član Demokratske stranke predsjednika Srbije Borisa Tadića, Đurić je savjetnik premijera Vojislava Koštunice, Avžner je desna ruka ministra Mlađana Dinkića. Svi su se povukli iz Savjeta za promociju Srbije, nakon čega je isto učinila i Milka Forcan, s obrazloženjem da se ne želi naći u sukobu interesa.

Samo je Milka Forcan optužena da je funkcijom u Vladinu tijelu pokušala utjecati na promociju svoje tvrtke.


ZEMLJA TENISAČA

Vlada u Beogradu je Savjet za promociju Srbije zamislila kao tijelo čiji će zadatak biti promocija Srbije kao “normalne zemlje”, što je težak posao. Savjet bi trebao anulirati negativne asocijacije vezane za razaranje Vukovara, Sarajeva i Srebrenice i etničko čišćenje na Kosovu 1999. godine te promovirati Srbiju kao “europsku Kubu” – zemlju lijepih žena, fantastične muzike, predivne hrane i vrhunskih tenisača, Novaka Đokovića, Jelene Janković i Ane Ivanović.

 

Komentiraj