NCVVO: “Vanjsko vrednovanje škola je potpuno nova kategorija, nije nadzor”

Autor:

Grad Beč

Ravnateljica Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) Maja Jukić objasnila je u utorak na obilježavanju početka pilot-projekta vanjskoga vrednovanja škola da je riječ o potpuno novoj kategoriji kojoj je cilj da škole što više ‘preuzmu’ svoju autonomiju, a nije ni pedagoški niti inspekcijski nadzor.

Zagrebačku Osnovnu škola Tina Ujevića posjetila je u utorak ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak kako bi s ravnateljicom te škole Vlastom Mihelić, nastavnicima, “kritičkom prijateljicom” škole Suzanom Hitrec i ravnateljicom NCVVO-a Majom Jukić , obilježila početka pilot-projekta vrednovanja i samovrednovanja osnovnih škola. Taj projekt provodi NCVVO, a predviđen je i u nacionalnoj Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije.

Škole trebaju ‘preuzeti’ autonomiju i odgovornost za autonomiju

Uz napomenu kako je vanjsko vrednovanje škola metoda koja se u Europskoj uniji (EU) i cijelome svijetu koristi kako bi škole počele “što više ‘preuzimati’ autonomiju i odgovornost za autonomiju”, Jukić je rekla da se taj pilot-projekt provodi kako bismo odgovorili na pitanje – na koji način pomoći školama da se pripreme za vanjsko vrednovanje i kako ga trebaju provesti.

Ravnateljica je najavila da će NCVVO u jednom trenutku raditi samo vanjsko vrednovanje i dodala da sada pomaže školama s tri posjeta “kritičkoga  prijatelja” – stručne osobe koja pomaže školi u procesu samovrednovanja.

Objasnila je da u pilot-projektu treba utvrditi indikatore dobre prakse u postavljenih osam kriterija kvalitete. Ti kriteriji su uvjeti rada u školi, partnerski odnos is roditeljima, kvaliteta učenja i poučavanja, kurikul škole, profesorski radovi, dobrobit škole i učenika, te postignuti rezultati. Kad je pak riječ o odabiru škola, Jukić je napomenula kako je jedan od kriterija bio da škole ne budu ni prevelike, niti premale, a po tom kriteriju ih je onda odabrao poseban softverski program.

“Kritička prijateljica” škole : Dati potporu samovrednovanju škole

“Kritička prijateljica” škole Suzana Hitrec objasnila je da se, osim tri predviđena dolaska u školu, puno razgovara telefonski i komunicira internetom, postavljaju se pitanja i traže odgovori jesu li dobro postavljeni kriteriji kvalitete, jesu li oni dovoljno poticajni, te treba li ih, nakon iskustava u pilot-projektu, pojednostaviti.

Jer, istaknula je Hitrec, svrha projekta nije prikupljanje dodatne administracije i papirologije, već to da ne tvrdimo da smo izvrsni samo na temelju subjektivne procjene. Zato su, dodala je, i pripremljeni upitnici za učenike i učitelje o tome kako doživljavaju školu i što misle o njezinu radu.

HItrec je objasnila da je zadaća “kritičkoga prijatelja” poduprijeti škole da se samovrednuju, što je onda polazište za vanjsko vrednovanje, odnosno da se samovrednovanje ne doživi kao inspekcija i kontrola koja se obično događa samo u ekstremnim situacijama, kao što su eksces, prijava ili žalba, ili kada netko napreduje u zvanju.

“Ovo bi trebala biti redovna situacija za sve škole – kontrola radi li škola sve segmente rada, a ne samo one za koje smatra da ih je dužna činiti”, rekla je Hitrec.

Ravnateljica Mihelić istaknula je pak kako su u provedbi pilot-projekta dobili vrlo jasne odgovore učenika na postavljeni upitnik, te da su se učenici jako angažirali oko svojih odgovora. Ministrica je rekla kako joj je posebno drago što je ravnateljica djeci “dala glas” jer to, dodala je, često zaboravljamo i mislimo da bolje od djece znamo što njima treba. Isto tako, za ministricu je važno da čuje i člas učitelja i ravnatelja škola, njihove brige i njihova razmišljanja o podizanju kvalitete nastave i poučavanja.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.