Na državnoj cesti kod Bjelovaru poginuo 16-godišnji vozač (!), ali zbog OVOG problema pasivne sigurnosti cesta gubimo desetke života godišnje

Autor:

Foto: PU bjelovarsko-bilogorska

Tragičnom ishodu sinoćnje prometne nesreće kod Bjelovara, nakon izlijetanja nesigurnog automobila s državne ceste D43, kumovao je udarac u betonski prilaz preko uzdužnog odvodnog kanala

Što to znači cesta s nula zvjezdica za sigurnost po EuroRAP-u (Europskom programu za procjenu sigurnosnih značajki cesta)? Za školsko objašnjenje zainteresirane bi trebalo odvesti na državnu cestu D43, od Bjelovara prema Čazmi, kroz naselje Veliko Komarevo, poprište stravične nesreće, u kojoj je sinoć oko 20 sati, nakon jurnjave u Volkswagen Golfu 3 (1991. – 1997.) poginuo 16-godišnji vozač, koji je, srećom bio sam u automobilu te kazati: “To je to!”

16-godišnji vozač je upravljao automobilom, čime je u startu napravio jedan od osam najtežih prometnih prekršaja, po kriterijima naše prometne policije, temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama, članak 216. stavak 1 (nije navršio minimalnu dob za upravljanje automobilom) i stavak 3 (nije položio vozački ispit za upravljanje vozilom B-kategorije), za što je propisana kazna od 1300 do 2600 eura, oduzimanje vozačke dozvole (koju nije mogao ni imati!) od najmanje šest mjeseci i šest kaznenih bodova. Dob vozača i magnituda prekršaja svakako uključuje i odgovornost roditelja.

Upravljao je automobilom Volkswagen Golf 3, koji se proizvodio od kolovoza 1991. do kolovoza 1997., iz “sigurnosno pretpovijesnog razdoblja”, bez temeljnih značajki aktivne sigurnosti (sprječava nastanak nesreće) i pasivne sigurnosti (ublažavaju posljedice i sprječavaju težak ishod ako se nesreća dogodi), koje su se značajnije počele uvoditi tek sljedećim modelom Volkswagen Golf 4. Dakle s nula zvjezdica za sigurnost po standardu Euro NCAP.

U takvom automobilu, koji je školski primjer Lijesa na kotačima, posebice s lošim gumama i na skliskoj cesti (!), 16-godišnjak je vozio neprilagođenom brzinom, kršeći čl. 51. st. 1, Zakona o sigurnosti prometa na cestama (kazna 130 eura), izvjesno usto i previsokom, koja je po čl. 53 kažnjiva do 2650 eura ili kaznom zatvora do 60 dana i oduzimanjem dozvole (?!) od najmanje šest mjeseci i šest kaznenih bodova. Istraga će pokazati je li bilo i dodatnih prekršaja – vožnja uz korištenje nedozvoljenih supstanci, korištenje mobitela…

No sve to, kad se sumanuto jureći (s obzirom na uvjete) Golf 3 nije zabio u drugi automobil, nije trebalo rezultirati tragičnim ishodom! Ceste trebaju “opraštati greške”, pa i najteže, a ne masakrirati osobe u vozilima, kao u konkretnom slučaju. Stoga se navedenu prometnicu može nazvati Cestom koja zove smrt, jer da nije udario u konkretni betonski prilaz, desetak metara dalje čekao bi ga drugi, a potom treći… U Hrvatskoj je stotine kilometara cesta s ovakvim pogibeljnim zonama izlijetanja, na kojima godišnje nepotrebno gubimo desetke života.

Stoga bi na prometnicama gdje postoje takvi pogibeljni kruti objekti u zonama izlijetanja, posebice državnim cestama, trebalo postaviti zaštitne ograde, a ako je nema, kao u konkretnom slučaju, brzinu bi trebalo ograničiti na 40 km/h i postaviti poprečne vibracijske usporne trake. A na svim novim prometnicama ubuduće bi trebalo izbjegavati takva rješenja ili ih riješiti na siguran način.

U konkretnom je slučaju, dakle, nakon kućnog odgoja, fiskalne politike prema novim i rabljenim vozilima te policijskog nadzora zatajila i pasivna sigurnost prometnice(kad se nesreća desi da posljedice budu čim manje). No, nesreću je prvenstveno izazvala kompromitacija aktivne sigurnosti: višestruko kršenje prometnih propisa. Treba se zapitati i kako se 16-godišnjak uopće usudio voziti automobil, očiti se ne plašeći da će ga prometna policija zaustaviti te da će potom primjereno biti kažnjen. Je li mu to bio prvi put?

Ova stravična nesreće ukazuje na nužnost sljedećih mjera:

1. Na sve dionice, poput državne cestu D43 kod Bjelovara, treba postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde, a svako buduće postavljanje betonskog prilaza ili armiranobetonskog mostića preko uzdužnih odvodnog kanala uz rub prometnice treba biti moguće jedino nakon prometnog elaborata i posebne dozvole.

2. Povećati izvjesnost kažnjavanja na hrvatskim cestama postavljanjem radarskih kamera na svim opasnim dionicama i u naseljima.

3. U noćima vikenda posebno nadzirati prometnice kojima se naša mladež vraća s provoda. Akcije usmjeriti i na objekte/lokacije gdje se mladež provodi, a prilagođenim sredstvima i strategijom sumnjiva vozila zaustavljati čim krenu kući s mjesta provoda, prije nego naprave brzinski i ostale prekršaje te dođu u pogibelj.

4. U odgovornost za posljedice nesreća mladih vozača uključiti roditelje, a za alkoholiziranosti vozača, koji skrive teške i posebice tragične nesreće, i ugostitelje, kod kojih su bili alkoholizirani.

5. Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH trebaju biti opremljena zimskim gumama. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u legalnom autoservisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.

6. Za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu treba uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez, a ako usto imaju sustave autonomnog kočenja i upozorenje napuštanja trake – ukinuti te uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje. Na stara, a brza i nesigurna vozila treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.