‘Moja platforma za prodaju oštećenih automobila ima 160 tisuća korisnika’

Autor:

Osnivač i idejni začetnik platforme za prodaju oštećenih automobila Meinunfallauto za NStyle govori kako je došao na ideju pokrenuti projekt koji je nakon lansiranja izazvao veliko zanimanje i trgovaca i kupaca rabljenih automobila

Svojim lansiranjem u online orbitu Meinunfallauto izazvao je veliko zanimanje kako trgovaca, tako i kupaca rabljenih automobila. Mnogi su tu platformu dočekali s nepovjerenjem, a poneki i negodovanjem, jer svojom posebnošću zadire u veliko i neistraženo, a uvelike i neregulirano područje prodaje oštećenih automobila. Meinunfallauto je prije svega smart platforma koja nudi visoku razinu interakcije na relaciji između trgovca i kupca, pritom se koristeći najmodernijim sustavima komunikacije poput social media botova. U pozadini sustava djeluje niz stručnjaka zaduženih za analitiku na temelju koje se platforma konstantno usavršava i prilagođava potrebama i željama posjetitelja. Takav pristup izravno se odrazio i na ogromno širenje broja posjetitelja platforme koji doseže i do nekoliko stotina tisuća posjeta mjesečno, a samim time i na broj prodanih automobila koji je samo u prošloj godini dosegao brojku od 12.000. Korištenjem društvenih mreža i ciljanih oglašivačkih kanala, rapidno je narasla i online zajednica, na gotovo 160.000 ljudi koji prate Meinunfallauto u svakom trenutku putem svojih privatnih profila. Što se ponude tiče, ona je isključivo orijenitrana mlađim vozilima koja nisu starija od četiri godine, dok se nerijetko u ponudi nađu vozila i s manje od 10 prijeđenih kilometara.

U nastavku donosimo razgovor s Mirzom Šakonjićem, osnivačem i idejnim začetnikom platforme, poduzetnikom koji živi i radi u Austriji.

NSTYLE: Kada i kako ste došli na ideju o prekretanju online platforme za prodaju oštećenih vozila?
Ideja o pokretanju platforme namijenjene prodaji oštećenih vozila rodila se još 2009. godine. Možda će zvučati čudno, no to je zaista nastalo iz ljubavi prema automobilima. U to vrijeme ta tematika je još uvijek bila svojevrsna tabu tema kako u regiji, tako i u cijeloj Europi. To je branša koju obavija veo tajni i koja je donedavno bila rezervirana samo za određenu klijentelu koja je mogla pristupiti takvoj ponudi.

Sve je to u meni potaknulo zanimanje za tu temu i tako sam počeo istraživati pojam “Unfallauto”. Četverogodišnje istraživanje i praćenje ponude oštećenih vozila na području Europe uključivalo je niz posjeta trgovcima, a svaki od njih rezultirao je uvijek istim odgovorom – da oštećena vozila ne dolaze na tržište Balkana.

Počeo sam se pitati postoji li uopće interes domaćih kupaca za takva vozila. Testirao sam interes potencijalnih kupaca oglasivši nekoliko ponuda iz Nizozemske i Belgije na domaćim oglasnicima. Pored posredovanja u prodaji, nudio sam i uslugu prijevoza, dopremanja dijelova za popravak, kao i samog popravka.

U to vrijeme to se činilo kao luda ideja i dobivao sam mnoštvo negativnih komentara o cijeni i stanju vozila, no bio sam ustrajan i slušajući sve kritike koje su stizale, zaključio sam da ponudu moram ograničiti na vozila koja nisu starija od tri do četiri godine i koja nakon kupovine kupcu nude potencijalnu zaradu.

U toj testnoj fazi koja je trajala gotovo dvije godine, uspješno sam plasirao gotovo 250 vozila na tržište regije koja uključuje Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Crnu Goru. Kako su sva ta testiranja i istraživanja zahtijevala i poveća financijska ulaganja, morao sam pronaći kako ostvariti najučinkovitiju promociju, a da pritom mogu to i financijski pratiti. Najboljim se pokazala društvena mreža Facebook koja mi dala višestruke rezultate, kako u prodajnom, tako i u analitičkom smislu jer sam imao priliku vidjeti otkud dolaze moji kupci i koje su njihove navike, zapravo, dobio sam jednu povratnu informaciju u realnom vremenu. Još značajnije je bilo to što sam tako započeo graditi zajednicu ljudi koji imaju interes za kupnju oštećenih vozila.

U međuvremenu, obilazeći kompletno njemačko tržište s ciljem dogovaranja posredništva u prodaji s velikim trgovcima, dobio sam negativan odaziv jer su se već oglašavali na portalima poput mobile.de. Trgovcima se u tim prvim razgovorima nije činilo prihvatljivim mijenjati svoj već uhodani kanal prodaje. Također me je dodatno začudilo njihovo nerazumijevanje snage društvenih mreža kao snažnog prodajnog kanala. Kako smo već u toj fazi istraživanja i razvoja prerasli u čitavu malu vojsku ljudi koja traži oštećene automobile na razini Europe, odlučio sam se za još jedan međunarodni test. Posložio sam kampanju tako da sam južne europske zemlje postavio kao kupce, a središnje zemlje kao prodavatelje. Do prvog kvartala 2017. godine radio sam na tom testiranju koje je rezultiralo zaista velikim odazivom. Štoviše, našao sam se u problemu da nisam mogao odgovoriti na zahtjeve tržišta. U tom trenutku shvatio sam da ne mogu voditi projekt samostalno, da mi treba pomoć u organizaciji posla i da se moram usmjeriti prema potencijalnim investitorima koji će podići projekt na višu razinu.

NSTYLE: Tko je sve sudjelovao i razvoju i koliko je projekt financijski bio zahtjevan?
Od samog početka razvoja platforme na njemu sudjeluju tvrtke iz regije, a sve su to redom mladi ljudi s velikim znanjem na području informatičkih tehnologija. Posebno bih istaknuo Two Dots Mediju iz BiH čiji posao je kasnije preuzela tvrtka META5. Važan doprinos u procesima optimizacije, analitike i promocije vodi tvrtka L33T iz Zagreba. Ostale poslovne procese vodi Two Dots Digital GmbH, aerGO Consulting GmbH i TIACH GmbbH sa sjedištem u Austriji.
Kad pričamo o financijskom aspektu projekta, tu je zaista teško procijeniti koliko je stvarno uloženo jer, pored novčanih sredstava, uloženo je puno kako osobnog angažmana, tako i mojih bliskih suradnika. Sve je to pridonijelo proizvodu koji je bez imalo skromnosti spreman za osvajanje tržišta. NSTYLE: Zašto baš „Meinunfallauto“, a ne neki engleski akronim?

Meinunfallauto ima cilj potaknuti DACH regiju na objavljivanje svojih vozila u svrhu povezivanja s kupcima. Standardi u izradi vozila i opremljenosti viši su u području DACH regije, tako da nam je cilj bio vezati se i imenom uz to područje. Mein Unfall Auto u prijevodu znači “moj oštećeni auto” i vrlo simbolično opisuje o kakvoj je platformi riječ. U želji formiranja ponude s točno određenog tržišta, odlučili smo izbjeći engleski naziv.

NSTYLE: Je li jednostavnije pokrenuti jedan takav internetski projekt u Austriji, nego u Hrvatskoj ili nekoj zemlji regije?
Poznato je da internet ne poznaje granice, tako ih nema ni projekt Meinunfallauto. Teško je takav projekt pokrenuti bez kupaca s jedne strane, kao i bez trgovaca s druge. Mislim da su te dvije poveznice jako važne. Kupcu je važna mogućnost komunikacije s platformom na više jezika, a trgovcu je važno da nema puno bespotrebnih upita, već da se oni svedu na konkretna i razumljiva pitanja. Mislim i da ovaj projekt samo u Austriji ne bi imao veliki odaziv, isto kao što ne bi imao ni da je samo u Hrvatskoj. Upravo mu tu snagu daje povezivanje prodavatelja i kupaca iz više zemalja u jednu cjelinu.

NSTYLE: Potiče li domaće austrijsko zakonodavstvo takve projekte i u kojoj mjeri se može ostvariti neki vid financijske potpore?
Kao i u svakoj državi EU-a, postoje poticaji za digitalno poslovanje, samo što takvi projekti obično prođu teži put kao što je to bilo i s Meinunfallautom. Prvo, nisu razumjeli što to mi radimo, drugo – nije im imalo smisla da netko kupuje oštećeni automobil, ali i oni prate razvoj i vide da se tu nešto događa, da su procesi optimizirani i da se radi na strukturiranju tvrtke. Konkretno se možemo pohvaliti kako smo dobili potvrdu našeg rada u vidu državnog poticaja za digitalizaciju.

NSTYLE: Smatrate li mobile.de ili autoscout24.de konkurencijom ili potencijalnim partnerima?
Osobno ne vidim konkurenciju u mobile.de i autoscout23.de. Mi se dosta razlikujemo po poslovnom modelu. Oni imaju određenu bazu trgovaca koji su svoj posao izgradili upravo zahvaljujući ovim dvjema platformama i oni tu lojalnost nagrađuju time što će uvijek biti s njima povezani, što mi cijenimo i podržavamo. Njihova komunikacija usmjerena je isključivo prema trgovinama. Naš poslovni model zasniva se na modernim sustavima komunikacije i promocije i upravo tu vidimo svoju priliku. Meinunfallauto je prije svega smart platforma za oštećena vozila koja komunicira sa svojim kupcima i s trgovcima i to je naša glavna odlika

NSTYLE: Može li privatna osoba objaviti oglas za prodaju svog oštećenog vozila na vašoj platformi ili je ona ipak namijenjena samo pravnim osobama?
Meinunfallauto nastao je upravo s tim ciljem da svaka privatna ili pravna osoba ima mogućnost objaviti oglas za svoje oštećeno vozilo. Prvenstveno je ovo za privatne osobe jedan veliki plus jer ponuda ih ne obvezuje na prodaju, već mogu istražiti interes tržišta.

NSTYLE: Koliki je broj oštećenih vozila trenutno u ponudi?
Trenutno radimo s bazom od 40.000 oštećenih vozila koja se nalaze u online i offline formi. Potencijalni kupac uvijek ima priliku kontaktirati nas izravno ako nije našao vozilo koje traži kroz našu online bazu. Nakon ispunjenog zahtjeva mi mu tražimo vozilo i u najskorijem razdoblju obavještavamo ga o pronalasku.

NSTYLE: Kakvi se tipovi vozila najčešće oglašavaju?
Mi nemamo favorite kada su u pitanju tipovi vozila, nego smo nastojali svoj poslovni model orijentirati na vozila ne starija od četiri godine i čija vrijednost nije manja od 3.000 eura. Treba naglasiti da sav luksuzni segment vozila nema tu granicu. Više od polovice ponude čine osobni automobili, SUV program, sportski i luksuzni automobili te mala teretna vozila do 3500 kg nosivosti. Naši kupci nam često znaju reći da vole kupiti profit, a ne rizik, tako da svoju ponudu nastojimo prilagoditi kupcima.

NSTYLE: Koliki je interes domaćih kupaca iz Hrvatske i regije za takva vozila?
Interes s Balkana je jako velik. Imamo već stalne kupce iz Hrvatske i ostalih zemalja regije koji su doslovce dva do tri puta tjedno s nama u kontaktu. Domaći kupci poznati su po tome što cijene malo luksuznija vozila, tako da su uvijek zanimljivi njemački renomirani proizvođači koji znaju često biti oštećeni prilikom transporta. Zbog toga im cijene padaju i 35 posto ispod nabavne vrijednosti.

NSTYLE: Kakvi su planovi?
Naši planovi već su sad na papiru i radi se na njihovoj realizaciji. Jedan od najbližih planova je kompletna automatizirana platforma za transport s kojom imamo u planu popuniti prazne kapacitete transportera koji iz svojih matičnih odredišta putuju prazni. U planu nam je također pokretanje platforme s ponudom polovnih vozila ne starijih od 12 mjeseci, popularno zvanih Jung gebraucht Wagen. Tu posebnu priliku vidimo u programu osobnih putničkih automobila, flotnih vozila, kao i u teretnom programu. Čitav proces pronalaska kupnje i transporta u kombinaciji s našom transportnom platformom, kupcu omogućava da završi kompletan posao iz udobnosti doma ili ureda. Kao neki logičan slijed do 2020. godine u planu je lansiranje platforme za ponudu auto-dijelova, ali i originalnih polovnih dijelova. Vlasnici vozila na kojima je proglašena totalna šteta, a imaju iskoristive dijelove, moći će putem naše platforme iste i prodati. Vrijednost originalnog polovnog dijela je uvijek bila na cijeni, tako da i tu vidimo značajnu poslovnu priliku, pogotovo koristeći znanje i kanale promocije izgrađene kroz Meinunfallauto.

NSTYLE: I za kraj, što biste savjetovali ljudima koji su na početku neke poslovne ideje usmjerene novim tehnologijama? Mogu li sami krenuti u razvoj, koliko je presudna uloga investitora i kako u konačnici doći do kapitala za realizaciju jednog internetskog projekta?
Volim ovakva pitanja jer mislim da na temelju svog iskustva mogu pružiti i kvalitetan odgovor. Ljudima koji su orijentirani prema novim tehnologijama mora biti jasno da je ovo posao koji nema radno vrijeme i zahtjeva 24-satni angažman. Ako u samom početku shvati da je to posao koji zahtijeva velika odricanja, onda su projekti vezani uz nove tehnologije definitivno za tu osobu. Digitalizacija je posao koji ne trpi pojedinca jer pojedinac sam ne može napraviti mnogo. Radi se o jako zanimljivom poslu koji zahtijeva mnogo komunikacije, razmišljanja različitih ljudi i različitih gledišta. Takva grupa ljudi može napraviti veliki uspjeh.

Kad je u pitanju pronalazak investitora za digitalne projekte, tu imam jasnu viziju. Investitor koji uloži novac u neki digitalni projekt i čeka da mu se novac višestruko vrati u kratkom vremenu, može odmah računati da je njegova investicija bila loš posao. Ako investitor pored novca uloži i svoj know how, vrijeme u komunikaciju, razmišlja o ideji, o timu, a ne kao investitor koji očekuje samo povrat svoje investicije, onda je to sklop idealnih okolnosti koji može samo rezultirati uspjehom.
Važno je na vrijeme shvatiti da greške koje se događaju na putu realizacije digitalnog projekta nisu samo greške, već signali za optimizaciju određenih procesa iz kojih se može učiti. Načina da se dođe do kapitala ima dosta, a i danas je sve dostupno klikom miša, no kao što sam i prethodno rekao – svaka ideja treba plan, svaki projekt treba proces, svaka tvrtka treba strukturu. Kad se ti temelji izgrade i investitori će znati prepoznati priliku za ulaganje.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.