MISLAV KODARIĆ: ‘Moji klijenti su biznismeni koji troše desetke tisuća eura na letove po vlastitim željama’

Autor:

NFOTO

Objavljeno u Nacionalu br. 895, 29. lipanj 2015.

U zahtjevnom poslovnom svijetu biznismeni najčešće iznajmljuju manje avione. Pronaći avion u svakom trenutku, ispuniti sve želje putnika, od vrsnog pilota do kvalitetnog cateringa, zadatak je aviobrokera Mislava Kodarića

Kada smo se susreli s Mislavom Kodarićem, priznao je da je nenaspavan, što se vidjelo po njegovim podočnjacima. On je aviobroker i njemu ćete se obratiti kada vam treba poslovni avion, primjerice, za četiri ili šest osoba, jer vaš posao ne dopušta da beskonačno gubite vrijeme na redovnim avionskim letovima. Ako treba, pronaći će avion i za veće grupe, do 250 osoba. Njegov posao, s druge strane, ne dopušta pogrešku i da klijent koji je od njega zatražio avion bude nezadovoljan jer nije dobio avion koji je tražio i platio nekoliko tisuća eura, jer nije dobio uslugu koju je tražio i platio ili, u krajnjoj liniji, uopće ne dobije avion i ne može poletjeti.

Nekoliko dana prije našeg razgovora jedan poslovni čovjek zatražio je avion za uobičajeni europski povratni let. Sve je išlo svojim putem. Od inozemnih aviooperatera s kojima duže vrijeme surađuje, Kodarić je dobio avion, da bi mu 24 sata prije leta operater javio da se na avionu pokvario senzor na motoru, pa mu zbog sigurnosti ne može realizirati dogovoreni let. Kodarić je krenuo u potragu za novim avionom, ubrzo ga je i dobio od drugog europskog aviooperatera, da bi ga 18 sati prije leta on nazvao. Prve riječi operatera s kojim je dogovoren zamjenski avion bile su: “Nema lijepog načina da ti ovo kažem, ali pilot se razbolio i moram ti otkazati avion.” Cijelu noć Kodarić je proveo na telefonu i internetu, sve dok ujutro nije pronašao avion koji je zadovoljio njegova klijenta. Zbog te potrage klijent je morao odgoditi let za nekoliko sati, ali je u konačnici stigao na svoje odredište, a Kodarić je preživio stres koji je uobičajeni dio njegovog posla. Kao i neispavanost.

Dugo godina Kodarić se preko svoje kompanije Luxuria Adria bavi iznajmljivanjem brodova, što mu je kao profesionalnom jedriličaru bio i hobi i posao. Brojna klijentela iz cijelog svijeta počela ga je pitati bi li im mogao iznajmiti i avione, pa je prepoznao dobru priliku za posao. U Hrvatskoj postoji nekoliko aviooperatera, poput kompanije Delić Air iz Pule ili WINAIR iz Varaždina. Međutim, takve firme imaju po jedan ili dva aviona i ne mogu pokriti sve zahtjeve pretežno poslovnih ljudi kojima je putovanje redovnim linijama uz pokoje presjedanje, gubitak vremena, a vrijeme im je novac. Zato je Kodarić prije četiri godine, u okviru kompanije Luxuria Adria, pokrenuo brend Air Charter Croatia kojem je, jednostavno rečeno, zadatak nabaviti avion koji vam treba i omogućiti let prema bilo kojoj europskoj ili svjetskoj destinaciji.

 

U ovom poslu ljudi koji imaju novac i plaćaju letove nisu pijani bogataši, već pametni i britki ljudi koji paze na svaki detalj i neće olako platiti 20 ili više tisuća eura

 

Početak je ljeta i Kodarić nam kaže da je u to doba uvijek ista situacija: i aviona i helikoptera često je premalo, ponuda je slabija od potražnje. Kada smo ga pitali kako bi opisao svoj posao, kazao nam je: “Moj posao je pronaći avione za klijente, najbolje opcije za najbolji termin, najjeftinije, najluksuznije, sve prema klijentovim željama. Najčešće se to svodi na pronalazak nečega što oni sami ne mogu pronaći, uglavnom zato što nemaju vremena. Zaposleni biznismen nema vremena tražiti poseban avion i poseban let. Svi ljudi koji koriste poslovnu avijaciju imaju nekog operatera s kojim direktno rade, ali on nije uvijek dostupan za njih. Tu se stvara prostor koji ja koristim, s time da uvijek nalazim nešto što je nemoguće pronaći.”

Kodarić je povezan s operaterima iz cijele Europe. Neprestano surađuje s tridesetak aviooperatera čije avione i usluge koristi, s time da je, kako nam kaže, povezivanje s aviooperaterima na početku bilo doista otežano. “Na početku su bili skeptični prema meni, ali nakon što sam odradio nekoliko letova, započeo je normalan poslovni odnos. Morao sam ih stiskati na početku. Primjerice, ja zatražim avion, a oni mi uopće ne uzvrate ponudom. Onda sam ih zvao, tražio i molio, pokušavao na sve načine dok nisam uspio”, prisjeća se početaka. Kaže da je avijacija zatvoreni svijet gdje se uglavnom svi poznaju i jako teško se probiti u taj krug. Na sreću, u vrijeme kada je iznajmljivao brodove, upoznao je čovjeka s iznimnim znanjem o avijaciji, koji i danas ima savjetodavnu ulogu i često mu se obrati za savjet pa mu je tako posao bio olakšan.

“Najveći problem je kako zadobiti povjerenje klijenata jer si novi na tržištu. U ovom poslu radi se s velikim iznosima, a ljudi koji imaju novac i plaćaju takve letove, nisu pijani bogataši, nego su iznimno pametni i britki ljudi. Uglavnom su to osobe koje paze na svaki detalj i neće olako platiti 20 ili više tisuća eura. Zato se poslovni razvoj u avijaciji gradi postepeno, kompanija polako raste i do sada imamo kontinuirani godišnji rast, uz konstantno povećanje broja zahtjeva za letovima”, tvrdi Kodarić.

Njegovi klijenti najčešće su inozemni gosti koji dolaze na Jadran. “To su ljudi koji u svojim zemljama često koriste takve usluge. Njima je jednostavno uzeti avion i doći na Jadran. Ako sat i pol vremena leta iz Splita do Venecije iznosi tri tisuće eura, takvom gostu je to prihvatljivije nego da leti na relaciji Split-Zagreb-Frankfurt-Venecija. Ovako dođe ujutro u Veneciju, provede tamo cijeli dan i vrati se, što za takvog klijenta uopće nije nezamislivo.”

Kaže da su njegovi klijenti biznismeni koji očekuju preciznost i žele da im se potpuno ispune zahtjevi. “Klijenti koji me kontaktiraju najčešće znaju kakav avion žele, a ja im uvijek mogu ponuditi nešto slično ako takav avion ne mogu naći. Primjerice, za let koji sam jučer dogovarao za poslovnog čovjeka, bilo mi je vrlo teško pronaći zamjenski avion jer je prvi bio pokvaren. Baš sam se namučio, poslao sam desetke upita većini operatera u regiji kako bih pronašao zamjenu. Radilo se o mlaznom avionu sa šest sjedala, bio je to europski let od dva-tri sata, ništa neuobičajeno. U zamjenu sam mu ponudio twin turbo propelerac koji je super avion, ali on nije htio niti čuti. Rekao mi je ‘moraš nabaviti mlazni avion koji tražim’. Nije bilo alternative, alternativa čak nije bila ni da mu vratim novac jer nisam mogao pronaći taj avion. Jednostavno sam ga morao naći.”

Cijena jednog sata leta kreće se od dvije do 12 tisuća eura, u iznimnim slučajevima 15 tisuća eura. “Tih 15 tisuća eura je cijena velikog Airbusa ili Boeinga koji je preuređen u VIP avion. To je najviša cijena i takve avione uglavnom koriste arapski i ruski klijenti”, objašnjava nam Kodarić. A kada netko odluči platiti nekoliko tisuća eura za let, onda ima i brojne zahtjeve. U cijenu leta uključen je standardni catering koji podrazumijeva kave, sokove, čajeve, kanapee i sezonsko svježe voće. “Može se naručiti i catering s posebnom hranom, ponekad se traži halal hrana, a mogu se tražiti posebne novine. Ako je klijent naručio avion dovoljno rano, svaka njegova želja može se ispuniti”, smatra Kodarić i dodaje da se u Americi na takvim letovima svaka dodatna usluga, pa i catering, posebno plaća. Ipak, postoje i posebni zahtjevi. “Neki klijenti traže da pilot nije određene nacionalnosti”, kaže Kodarić i kao primjer navodi klijente iz Turske i Grčke. “Pitaju me hoće li pilot biti Talijan ili Hrvat, što im je prihvatljivo, ali ako je pilot Turčin, neki Grci ne žele to prihvatiti, kao i obrnuto.” Ipak smatra da, zapravo, posebni prohtjevi ne postoje. “Poštujem svaki zahtjev i bacam se na to da ga ispunim. Što je zahtjev posebniji, to iz njega nešto više naučiš jer to ne radiš svaki dan. Uglavnom, ništa nije neizvedivo. Klijenti u pravilu nisu posebno zahtjevni. Ako su, primjerice, Arapi, onda traže veće avione, komfor i veći prostor za prtljagu”, tvrdi Kodarić.

Kada već spominjemo Ameriku, Kodarić kaže da bi mogao raditi takve letove i s Amerikom. “Imali smo neke upite, ali su ljudi odustali. Sjećam se jednog zahtjeva za letom na relaciji New York – Dubrovnik, s povratkom i čekanjem u Dubrovniku četiri dana. Cijena je bila oko 120 tisuća dolara, što je bila dobra ponuda jer, ovisno o avionu, takva ponuda može ići do 200 tisuća dolara.”

 

Neki klijenti traže da pilot nije određene nacionalnosti pa tako Grci ne žele prihvatiti pilota Turčina, kao i obrnuto, ali će prihvatiti pilota iz Hrvatske ili Italije

 

Kada se radi o takvim letovima, često se događa da avion mora pronaći u vrlo kratkom vremenu. Najkraći rok koji je Kodarić imao u svojoj poslovnoj karijeri bila su samo dva sata. “Radilo se o hitnom slučaju i klijent je morao u najbržem mogućem roku otići kući u Italiju. On je bio smješten u hotelu u blizini Dubrovnika. Kod takvih slučajeva odmah nalazim avion koji može najbrže izvršiti uslugu, ali kao i kod ostalih letova, potrebno je hitno izvršiti plaćanje unaprijed. U takvim situacijama kontaktiram operatere s kojima najviše radim jer će mi oni odmah poslati avion, preskočit će cjelokupnu proceduru i razumjet će moju situaciju. Oni mi odmah šalju avion, a tek naknadno rješavamo papirologiju.” Osim aviona, Kodarić će vam nabaviti i helikoptere, s time da je problem što se u Hrvatskoj helikopteri, osim jednog manjeg, uopće ne mogu naći. “Ima ih u Sloveniji. Turisti u Hrvatskoj ih koriste za obilazak prirodnih ljepota poput Plitvičkih jezera ili radi leta na otoke. Mnogi gosti dolete redovnom linijom u Split i onda traže helikopter kako bi se prebacili na, recimo, Mljet ili Korčulu. Let Split – Mljet s malo boljim helikopterom koji može primiti četiri osobe, stoji oko osam tisuća eura, a cijena je, nažalost, tako visoka jer helikopter mora doći iz Slovenije”, objasnio nam je Kodarić. Kada govorimo o odnosu domaćih i stranih ljudi koji traže njegove usluge, onda je riječ o 80 posto stranaca i 20 posto domaće klijentele. Naravno, privatnost je zajamčena, tako da nam Kodarić ne smije reći koji su domaći klijenti koji koriste njegove usluge. Međutim, kaže da vrlo često on i ne zna tko su ti ljudi. “Meni je za let potreban samo spol i broj putnika. Klijentu pošaljem broj mobitela pilota i oni se susretnu na terminalu. Isprave pokazuju na check-inu, ali ja ne znam tko su ti putnici. Uostalom, mene najčešće zove posrednik, recimo, poslovna tajnica”, tvrdi Kodarić.

Konkurencije u Hrvatskoj gotovo da nema, a to objašnjava time što je njegov posao iznimno stresan. Kaže da je ponekad upadao u situacije koje graniče s ludilom. Klijent ima pravo na sve, pa i na poziv u tri sata u noći, a aviobroker mu mora biti na usluzi. Kodarić se ponovo vratio na slučaj zbog kojeg nije spavao cijele noći. “Jučer sam klijentu rekao da se avion pokvario, razgovarali smo sat vremena, a tijekom razgovora on mi je rekao da je platio avion i let, a da ja nemam taj avion. Trebaš razgovarati s klijentom o svemu.

On nije zadovoljan, uzrujan je, što je potpuno razumljivo jer je puno platio i očekuje dogovorenu uslugu za svoj novac. A ja trebam ostati pristojan i hladan, moram smiriti klijenta i potruditi se da se, prilikom sljedećeg susreta, prijateljski rukujemo. U konačnici, ni ja ni on nismo ništa krivi.” Kodarić kaže da je uspješnim poslovnim ljudima manje važna cijena leta ako je u pitanju odgovarajuća kvaliteta.

Njima je najvažnije da dobiju točno ono što žele, bilo da je to točan model aviona, određeni catering, određene novine, a najvažnija im je satnica. “Ako klijent kaže da treba poletjeti u osam sati ujutro, onda to znači da ne može poletjeti u devet ili deset jer je u tom slučaju mogao poletjeti i redovnom linijom. Nema mjesta nikakvim pogreškama. Klijenti koji koriste avione su imućnije osobe, precizne u svojim zahtjevima i zahtijevaju da je sve onako kako su tražili.”

Iako se često govorilo da je avioposlovanje u krizi, Kodarić tvrdi da se to u njegovu poslu baš i ne primjećuje. Ipak, promjena ima pa kaže da, otkada traje kriza, poslovni ljudi iz Rusije često redovnim linijama dolaze u srednju i zapadnu Europu, a tek onda koriste privatne avione. Ali to još uvijek nije razlog da se čarter zrakoplova proglasi poslom koji je u krizi. Sasvim suprotno.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.