MIRKO BOCH ‘Najvažniji cilj je klasičnu glazbu približiti mlađoj publici’

Autor:

FOTO: Saša Zinaja

Ravnatelj Zagrebačke filharmonije Mirko Boch govori o planovima orkestra

U ovoj 145. sezoni Zagrebačke filharmonije, ravnatelj Mirko Boch s nekoliko je crossover koncerata s hrvatskim pop pjevačima kao što su Vanna, Petar Grašo ili Boris Novković već je uspio postići da se o tom orkestru sve više priča. Isto tako, uspio je primaknuti se svom najvećem cilju – približiti Zagrebačku filharmoniju i klasičnu glazbu mlađoj publici, za koju će iduće sezone otvoriti novi ciklus.

Mirko Boch rođen je u Zagrebu, u kojem je završio osnovnu i srednju glazbenu školu. Glazbeno obrazovanje nastavio je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu na kojoj je 1997. godine stekao zvanje akademskog glazbenika, studij viole. Dvije godine prije toga, 1995. postao je stalni član Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, a u orkestru HNK ostao je sve do 2006. godine. Na Glazbenoj školi “Blagoje Bersa” postao je honorarni profesor 1998., a pedagoški rad nastavio je i u drugim glazbenim školama u Zagrebu.

Središnji plan njegova rada kao ravnatelja jest pružanje šanse mladima da uđu u orkestar, ali i mladoj publici da se približi Filharmoniji.

  • OSIM ŠTO ĆE PRVI PUT U POVIJESTI svirati novogodišnji koncert, Zagrebačka filharmonija svirat će u Carnegie Hallu prvi put u 30 godina

“Pokušavamo kroz mladi naraštaj klasičnom glazbom pokazati koliko glazba oplemenjuje, moramo djeci pokazati koliko je važno vezati se za instrument, širiti svoje vidike i maštu te istovremeno biti oplemenjen. Kako to postići? Uveli smo akciju Odškrinuta vrata Zagrebačke filharmonije, u sklopu koje jednom mjesečno k nama dovodimo jedan razred, za što smo dobili potporu HBOR-a, pa onda djeci u pola sata druženja pokažemo instrumente, porazgovaramo s njima o glazbi, oni dođu na pozornicu s orkestrom. Mislim da je to jako potrebno jer tako rađamo novu publiku. Isto tako, prije nekoliko dana na audiciji je primljeno devet novih članova u orkestar, a u ožujku ćemo otvoriti još 11 radnih mjesta, čime ćemo dobiti orkestar od 125 glazbenika. Na audiciju su došli glazbenici iz cijelog svijeta, što pokazuje razinu naše kvalitete, pa sad imamo oko 30 posto članova orkestra koji nisu iz Hrvatske. Kad glazbenik dolazi na audiciju u Filharmoniju, svira iza zastora, tako da nitko ne dolazi u obzir ‘preko babe i stričeva’. Orkestar je jamac kvalitete i tako to mora biti”, kaže za Nacional Mirko Boch koji najavljuje koncert u Salzburgu. Naime, ove godine Zagrebačka filharmonija prvi put u svojoj povijesti svirati će novogodišnji koncert, i to u Salzburgu, što je velika čast.

“Dirigirat će naš novi šef-dirigent David Danzmayr, u svom rodnom gradu. Svirati u Salzburgu za Novu godinu je iznimno velik uspjeh jer ćemo svirati ‘njihovu’ glazbu – Straussa, Mozarta – u gradu kulture u srcu Austrije”, navodi Boch i kaže da će u veljači iduće godine Filharmonija svirati u prestižnom Carnegie Hallu u New Yorku, što je prvi nastup Zagrebačke filharmonije u toj dvorani nakon tri desetljeća.

Boch planira ostvariti još bolju suradnju s Muzičkom akademijom, ali i s glazbenim školama. Ono što je važno jest popularizacija klasike, a jedan od načina su koncerti Filharmonije na otvorenom koji su se počeli održavati prije dvije godine.

“Taj dolazak među ljude, druženje s njima, presudan je zato što klasičnoj glazbi daje novu dimenziju. Želimo organizirati i svoj festival tijekom mjesec dana ljeti u Zagrebu. Ako ga imaju Split i Dubrovnik, mislim da ga i Zagreb zaslužuje. Postoje otvoreni prostori u gradu u kojima bi to bilo moguće organizirati, a možemo svirati i u Lisinskom, zašto ne?” izjavio je ravnatelj Zagrebačke filharmonije koja, kad je riječ o Dvorani Lisinski, ima problem zbog nedostatnog prostora, ali i nedovoljnog broja termina za probe i koncerte.

“Naravno da dvorana mora imati komercijalnu isplativost, ali nama nedostaje dvorana za probu i nastupe. “Tučemo” se s terminima. U dogledno vrijeme će, nadam se, biti sluha za dovršenje Lisinskog kojim se predviđa završetak još jedne dvorane gdje ćemo moći održavati probe i koncerte, pa da ne bude gužve kao što je to slučaj sada. Još jedna stvar je ključna – potrebno je napraviti zakon o Filharmoniji, gdje će se filharmoničara kao najboljeg glazbenika u Hrvatskoj staviti u isti rang s drugim umjetničkim zvanjima. Trenutačno je na tom polju zbrka jer je zakon u početku, ali po tom pitanju postoji pozitivan feedback”, kaže Mirko Boch.

Zagrebačka filharmonija nije samo kulturni simbol Zagreba, već i Hrvatske. No bez obzira na to što je prepoznata, još uvijek je potrebna dodatna edukacija ljudi jer važno je znati da je kultura, osim ljepote zemlje i njezinih ljudi, ključna.

“Pokušavamo publici maksimalno izaći u susret i moram reći da nam uspijeva jer imamo tri tisuće pretplatnika, a njihov broj raste iz godine u godinu. Kroz mlade ljude, kroz školski sustav, radit ćemo na tome da što više djece dolazi, a za njih pripremamo i novi ciklus iduće sezone. Prije dvije godine uveli smo Filmski ciklus u sklopu kojeg Filharmonija svira glazbu iz nijemih filmova”, ispričao je Boch i pojasnio značenje koncerata s popularnim hrvatskim glazbenicima.

“Takvi crossover koncerti pomažu nam da ‘napunimo kasu’, ali i da dovedemo mladu publiku na koncerte te damo priliku glazbenicima koji su to zaslužili, da pjevaju uz vrhunske glazbenike. Nismo u 18. stoljeću, moramo se prilagoditi novom, modernom vremenu. Od 60 koncerata koje napravimo, mislim da tih četiri ili pet koncerta mogu dati poseban čar našem radu, a mi možemo pokazati što Filharmonija može dati i u takvoj vrsti glazbe”, rekao je Boch. Njegova je ideja da dio orkestra ima regularnu sezonu s koncertima u Lisinskom, a da drugi dio orkestra ima priliku ići na turneju po svijetu.

“To je jako bitno, ali se ne može organizirati preko noći. Za takvu veliku stvar važno je, da ponovim, dovršiti dvoranu. Ima još planova. U lipnju iduće godine prvi put idemo na turneju u Bresciu i Bergamo, na veliki festival, održat ćemo nekoliko velikih koncerata u Ljubljani i Trstu. Želimo isto tako za djecu uvesti matineje vikendima. To je toliko potrebna edukacija za kvalitetnije i ljepše društvo”, smatra Mirko Boch, ravnatelj Zagrebačke filharmonije.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)