Ministri Dalić i Barišić za suradnju u podizanju kvalitete strukovnog obrazovanja

Autor:

Zagreb, 23.5.2017 - U maloj dvorani KD Vatroslava Lisinskog održan je Forum o dualnom strukovnom obrazovanju u Hrvatskoj. Na slici potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić.
Foto HINA/ Dario GRZELJ/ dag

Potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić i ministar znanosti i obrazovanja Pavo Barišić istaknuli su u utorak da je za Hrvatsku važno podići kvalitetu strukovnog obrazovanja i zauzeli se za suradnju svih dionika u ostvarivanju toga obrazovnog cilja.

Ministri Dalić i Barišić sudjelovali su u radu Foruma o dualnom obrazovanju u Hrvatskoj, održana u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u organizaciji veleposlanstava Švicarske, Austrije i Njemačke u Hrvatskoj. Uz ministra rada i mirovinskog sustava Tomislava Ćorića i gošću iz Švicarske Sonju Morgenegg-Marti, održali su i uvodna izlaganja. Uvodničari smatraju da je kvalitetno dualno obrazovanje važna zadaća za svako društvo, što je potvrdila i gospođa  Morgenegg-Marti koja je istaknula da je švicarski model dualnog obrazovanja “zanimljiv i kompliciran”.

Najviše nezaposlenih – mladi s nedavno završenom srednjom školom 

Ministrica Dalić ocijenila je kako upravo činjenica da je u Hrvatskoj, među nezaposlenima, najviše mladih ljudi koji su nedavno završili srednju školu što, uvjerena je, pokazuje da treba promijeniti sustav strukovnog obrazovanja tako da učenici koji pohađaju strukovne škole imaju priliku i mogućnost biti bolje integrirani u poduzeća, obrte, mala i srednja poduzeća u kojima bi trebali raditi. To pak, smatra, očigledno pokazuje da u promjenama strukovnog obrazovanja trebaju surađivati ministarstva gospodarstva, obrazovanja i rada, Hrvatska gospodarska komora i oni koju su najvažniji – poduzetnici koji osiguravaju prilike za naukovanje.

Kako je rekla, upravo na tome tragu, svi dionici od ovoga proljeća rade na dva cilja – prvi je da se uklone poteškoće i prepreke za novu školsku godinu koje ih sprječavaju da sudjeluju u strukovnom obrazovanju, odnosno sprječavaju poduzetnike da organiziraju efikasno naukovanje. Te se promjene, objasnila je, odnose na dio uredaba, pravilnika i načina postupanja iz domene Ministarstva znanosti i obrazovanja, a drugi dio na zakonodavni okvir vezan uz strukovno obrazovanje i obrtništvo koji će osigurati jasniji put od početka školovanja, preko naukovanja do zasnivanja radnog odnosa kako bi se osigurala jasnoća u svim koracima koje mladi čovjek mora proći da bi stekao strukovno zvanje i sigurnost budućega zaposlenja.

Na pitanje hoće li se poslodavcima za osposobljavanje radnika isplaćivati naknade iz europskih fondova ili iz proračuna, Dalić je odgovorila kako je Europski socijalni fond (ESF) prilika da se organiziraju različiti načini poticanja učenika da sudjeluju u strukovnom obrazovanju, ali i poduzetnika da ih se motivira da učenike prihvate na naukovanje. Izvijestila je da je taj proces u tijeku pa je tako ove godine višestruko povećan broj stipendista za strukovna zanimanja i dodijeljeno je više od tisuću i pol stipendija za deficitarna obrtnička zanimanja financiranih upravo iz ESF-a. Podsjetila je na prošlogodišnji projekt poticanja poduzetnika koji primaju djecu na naukovanje i najavila da će se taj projekt nastaviti u suradnji s Ministarstvom rada i proširiti.

Ministarstvo obrazovanja za što bržu i snažniju reformu strukovnog obrazovanja

Ministar Barišić podsjetio je da je razgovor o dualnom obrazovanju u Hrvatskoj počeo 90-tih godina prošloga stoljeća, ali je kasnije ‘zamro’ i zamijenjen je nekim drugim oblicima obrazovanja koji su prevladali.

Spomenuo je kako je Ministarstvo “u pravilniku pomaknulo sklapanje ugovora s poslodavcima koje je trebalo biti na početku školske godine, pa se ugovori mogu sklopiti i tijekom drugoga polugodišta”. Isto tako, dodao je, ne mora se odmah donijeti svjedodžba medicine rada već i tijekom drugoga polugodišta”. Ministar je istaknuo da je donesen i niz konkretnih mjera – od promidžbe programa u svim strukovnim školama, preporuka za upisivanje, te niz stipendija posebno za deficitarna zanimanja, fleksibilnost u uvođenju programa kada se iskaže potreba kao što je, primjerice, bilo prošli tjedan u Glini gdje je uveden novi smjer “drvni tehničar – dizajner” za što je potreba iskazivana već nekoliko godina.

Barišić je zahvalio i Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta što je prepoznalo te napore i podupire njihovu provedbu.

“Mi bismo željeli puno snažnije krenuti u tu reformu, možda s pilot projektima o kojima smo razgovarali”, rekao je Barišić. Napomenuo je kako su neke njemačke tvrtke ponudile da će već sljedeće školske godine odabrati nekoliko škola koje bi već sljedeće godine uvele dualno obrazovanje. Dodao je kako ne zna hoće li to biti moguće ostvariti s obzirom na kratko vrijeme koje je na raspolaganju, te najavio kako će u svakom slučaju u školskoj godini 2018./2019. dualno obrazovanje biti jače prisutno u Hrvatskoj.

Rekao je kako se, osim s njemačkim tvrtkama, pregovara i s onima u Austriji i Švicarskoj, te istaknuo da i Ministarstvo radi na pilot projektu uvođenja dualnog obrazovanja, a ukazao je i na već postojeće “odlične primjere strukovnih škola u Zadru, Slavonskom Brodu i Čakovcu”.

Nakon uvodnih izlaganja održana je panel rasprava o temi “Iskustva iz prakse i očekivanja politike”.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)