‘Medvednica je zbog pandemije postala nova špica mnogih Zagrepčana’

Marina Popijač, ravnateljica PP Medvednice, govori o porastu broja posjetitelja Zagrebačke gore, ali i o posljedicama neodgovornog ponašanja u prirodi

Od početka pandemije koronavirusa u našem parku prirode povećan je broj posjetitelja. Tome je pogodovala sadašnja situacija, ali i činjenica da je Medvednica blizu našeg glavnog grada okružena s više od milijun stanovnika. U proteklih pola godine Medvednica je postala nova ‘špica’ mnogobrojnih Zagrepčana, a šetnje, planinarenje i vožnje biciklima su postale nove hit aktivnosti s kojima su se počeli baviti i oni koji nemaju dovoljno iskustva te kondicije”, riječi su Marine Popijač, ravnateljice Parka prirode Medvednica.

Za Zagreb News je govorila o pozitivnom učinku boravka ljudi u prirodi, ali i o problemima koji su nastali s većim brojem posjetitelja i s izgradnjom nove žičare.

Istaknula je kako su zdravstvene funkcije šuma danas važnije nego ikad i u tom smislu ne treba zanemariti činjenicu da su šume najveći proizvođači kisika na kopnu i time izravan dobročinitelj ljudskom životu i zdravlju. “Osim u prirodnom okruženju i čistom zraku, posjetitelji mogu uživati i u tjelesnoj aktivnosti, koja se pozitivno odražava na tjelesno i mentalno zdravlje, i neupitno, ono što modernom čovjeku postaje sve važnije, to su povoljni učinci šumskih sastojina na psihičko raspoloženje čovjeka”, ispričala je Marina Popijač.

Međutim, pored toga što ‘‘zagrebačke gora’’ pomaže ljudima fizički i psihički prebroditi teško razdoblje pandemije, Marina Popijač je istaknula i neke negativne posljedice velikog broja posjetitelja. Spomenula je velike kolone vozila parkiranih nepropisno posvuda u Parku, povremeno prenapučene planinarske staze gdje nije moguće držati propisani razmak, povećano zadržavanje oko planinarskih domova i drugih mjesta za odmor u većim skupinama, a u najgorem slučaju dolazilo je i do ozljeda i intervencija HGSS-a.

U PP-u Medvednica primijetili su u posljednje vrijeme i povećano onečišćenje odlaganjem različitih vrsta otpada koje ostavljaju posjetitelji, ali i dovoženjem građevinskog otpada nakon sanacije poslije potresa. No sve veći problem je prisustvo i kretanje terenskih vozila koja se kreću u zaštićenom području. “Uslijed ograničenih ljudskih i drugih kapaciteta, ustanove i organizacije koje njima upravljaju i pripadajuće policijske postaje nisu u stanju učinkovito i sustavno kontrolirati i sprječavati tzv. off-road vožnju takvim vozilima. Taj je problem višestruko veći s obzirom na to da ga posjećuju i koriste planinari, šetači, trkači, biciklisti, lovci, ribolovci i drugi čiji susreti s takvim vozilima, pored izrazitog uništavanja sustava staza i šetnica, podrazumijevaju ugrožavanje fizičke sigurnosti osoba. Također je prisutno izrazito narušavanje doživljaja prirode, posebice uslijed prekomjerne buke i uništavanja staništa te uznemiravanje osjetljivih i zaštićenih životinjskih vrsta i divljači, zbog čega životinje napuštaju svoja prirodna staništa. S povećanjem broja takvih vozila i njihovih korisnika, navedeni problem postaje sve izrazitiji te njegovo rješavanje zahtijeva pažljivu, strateški osmišljenu i koordiniranu uključenost i suradnju svih relevantnih društvenih dionika”, ispričala je Marina Popijač.

Medvednicu koja je duga oko 40 kilometara s preko 70 označenih planinarskih staza, u značajnoj mjeri oštetili su i izvođači radova na novoj žičari. Ravnateljica Parka je ispričala kako su zaposlenici ustanove kontinuirano obilazili veliko gradilište koje je otvoreno za izgradnju žičare. O svojim zapažanjima na terenu pisanim su putem izvijestili Grad Zagreb i Ministarstvo zaštite okoliša kako bi ukazali na stanje trase nove žičare i kako bi se nakon završetka radova okoliš oko žičare sveo u prvobitni ili za prirodu prihvatljiv oblik. “Očekujemo i vjerujemo da će Grad Zagreb, odnosno ugovoreni kooperanti na izgradnji žičare ispuniti naše zahtjeve za sanacijom prije završetka radova, što je njihova obveza u skladu s projektom. Nakon izgradnje žičare očekujemo da će se ukloniti i zbrinuti građevni i ostali otpad, sanirati teren gdje je potrebno, kako bi se otklonile opasnosti klizišta, urediti šahtovi, popraviti oštećenja na prometnicama i dr., kako bi se predmetna građevina uklopila u postojeći okoliš. Na taj način smanjio bi se osjećaj devastacije okoliša te bi se udovoljilo ekološkim aspektima”, rekla je Marija Popijač.

No na izgradnju žičare gleda pozitivno jer će, smatra, ponuditi alternativno rješenje za dolazak u park. Očekuje da će se smanjiti prometovanje automobila, što će posljedično ublažiti pritisak onečišćenja ispušnim plinovima te uništavanje staništa nepropisnim parkiranjima na zelenim površinama. “Posjetitelji parka će nakon pokretanja žičare biti bez stresa jer neće morati razmišljati o parkiranju svojih automobila te će bezbrižnije i s manje obveza dolaziti na izlete. Velika prednost izgradnje žičare u konačnici je smanjivanje velikog opsega zagađenja koji se javlja zbog ispušnih plinova koje stvaraju automobili, što bi bez žičare u budućnosti moglo izazvati mnogobrojne poteškoće u funkcioniranju cjelokupnog ekološkog sustava, kao što je utjecaj na zdravlje kako ljudi, tako i životinja, te značajni štetni utjecaji na vegetaciju i klimatske promjene”, ispričala je Marina Popijač.

Na kraju je uputila apel svim posjetiteljima da se odgovorno ponašaju i čuvaju prirodu. Istaknula je kako je priroda naš dom koji moramo čuvati jer su posljedice svakog neodgovornog ponašanja prema prirodi dalekosežne i imaju utjecaj na kvalitetu našeg života. “Bacanjem smeća, građevinskog otpada, vožnjom quadovima i drugim vozilima ugrožavaju se staništa mnogih biljaka i životinja te u konačnici onečišćuje okoliš u kojem mi živimo. Apeliramo na sve koji odlaze u prirodu da se ponašaju odgovorno”, upozorila je Marina Popijač.

Komentiraj