MATEA ELEZOVIĆ BRDAR: ‘Neke kadrove treba zamijeniti onima sposobnijima, koji imaju volje raditi’

Matea Elezović Brdar, glumica i glavna urednica projekta moja e-bajkovnica

Zagrebačko nezavisno kazalište HIT TEATAR, koje cijelo jedno desetljeće uživa naklonost publike, ovih dana lansiralo je novi projekt namijenjen najmlađima – Moju e-bajkovnicu. Riječ je o interaktivnim online bajkama svijeta i zabavno-edukativnim pričama koje mališani mogu putem tableta ili mobitela istodobno slušati, crtati i čitati. Glavna urednica Moje e-bajkovnice je Matea Elezović-Brdar, ilustracije je osmislio Ivan Klepac, dok je za glazbeni dio zaslužan Leo Anđelković. Kvartet priča – „Šašava škvadra“, „Gospođica laž“, „Žir i kesten“ i „Šareni tanjur“ – napisao je komediograf i scenarist Matko Elezović, a društvu raznolikih likova glasom su život udahnuli Matea Elezović Brdar, Vedran Komerički, Petra Težak, Josip Elezović, Leo Anđelković i Lenon Anđelković.

Kako kaže Matea Elezović-Brdar, „glavni krivac“ za ovaj projekt je Ministarstvo kulture i medija, koje je objavilo Javni poziv za programe digitalne prilagodbe i kreiranje novih kulturnih i edukativnih sadržaja:

„Kako smatram da online predstave ne mogu zamijeniti sinergiju koja se stvara uživo, digitalna prilagodba predstave bila mi je opcija. Dakle, morala sam smisliti nešto novo. Dugo sam željela surađivati s multimedijalnim umjetnikom Mihaelom Gibom i s njime osmisliti neki projekt za djecu. Iako ideja uvijek ima mnogo, a financija malo manje. Moja e-bajkovnica nudi nove edukativno-zabavne priče Matka Elezovića i klasike Hansa Christiana Andersena u novom ruhu. Nastajala je oko pola godine jer su nas usporili covid-19 i izolacije, dječje bolesti i ostale radosti. S obzirom na uvjete, ponosna sam i presretna. Da je bilo još mogućnosti financiranja, napravili bismo bogatiji program kakav smo prvotno i zamislili, ali uvijek ima prostora za nadogradnju.

Kada je postala majka, Matea Elezović-Brdar shvatila je da nedostaje raznolikih edukativnih programa, primjerice crtića ili videa, koji bi pozitivno utjecali na njezino dijete ili ga barem zabavili. Činilo joj se da je cjelokupni „asortiman“ namijenjen ili bebama ili starijoj djeci.

„Kao da se kod nas ne pridaje dovoljno pažnje toj dobi, jer naši susjedi, primjerice, imaju osjetno raznovrsniju ponudu. Moja e-bajkovnica nudi opciju slušanja, čitanja i crtanja priče ili bajke po izboru. Za najmlađe su na raspolaganju audioverzije, za male „čitače u nastanku“ tu je opcija čitanja, a crtanje jednako veseli sve generacije djece. Zamišljeno je da dok dijete sluša bajku, istovremeno i crta, a postoji mogućnost i printanja vlastitog crteža s logom Moje e-bajkovnice, što može ostati kao uspomena. Moja e-bajkovnica pomaže razvoju pažnje i imaginacije, stimulira ljubav prema riječima, njeguje samoizražavanje, obrazovnog je karaktera te prije svega dobra zabava za djecu“, objasnila je Matea Elezović Brdar.

Kako je rekla, osnovala je Hit teatar dok se ne zaposli u državnom kazalištu. Na kraju je to kazalište dočekalo svoje prvo desetljeće i profiliralo se kao kazalište koje nudi edukativne predstave za djecu i komedije za odrasle:

„Kako potječem iz umjetničke obitelji – otac Matko Elezović je pisac, a majka Jadranka Elezović i brat Matko Elezović mlađi glumci – logično mi je da s njima puno surađujem. Talentirani su i užitak je raditi s njima te od njih učiti. Kada nas nadvlada dalmatinski temperament, malo se svi odmorimo jedni od drugih pa se ponovno nađemo na nekom projektu. Predstave pišemo Matko ili ja sa svojim suradnicima, ali smo uvijek otvoreni za nove talente i nove izazove. Trudimo se svake godine ponuditi publici nešto novo, a o uspjehu naših aktualnih hit komedija „Metoda za brak“, „Udavače“, „Vlaška posla“ i „Julijin balkon“, kao i dječje predstave o zdravoj prehrani „Avanture luka poriluka“, dovoljno govori to što su sve redom, bez obzira na svoj ‘staž’ i broj odigranih izvedbi, još uvijek itekako tražene. Radim na nečemu što će svjetlo dana ugledati najesen i što me neizmjerno veseli, a dalje ćemo vidjeti. Kao što je rekao Henry David Thoreau, ovaj svijet je samo platno za našu maštu.“

Budući da je riječ o nezavisnoj produkciji, teško se moglo izbjeći pitanje o pandemijskoj godini.

„Što se pandemije i glumaca tiče, samostalni umjetnici su najgore prošli i trebali su imati potporu kao i ostali sektori koji nisu imali mogućnost obavljati svoj posao. U ovoj situaciji pokazale su se mnoge stvari koje treba hitno mijenjati. Meni je bilo šokantno kada sam pokušavala organizirati kulturno ljeto i turneju prošle godine, a niz turističkih zajednica ili općina imao je samo jedan odgovor: ‘Ali, korona je…’ A bila je riječ o manifestacijama na otvorenom i trenutku kada oboljelih gotovo nije bilo. Uz to, dobili su prethodno novac za te manifestacije, a samo su tražili izliku da ne moraju ništa organizirati. Neki ljudi trebaju biti zamijenjeni sposobnijim kadrom, koji je voljan raditi kako treba. Generalno sam nezadovoljna raspodjelom novca umjetničkim organizacijama, među kojima je, kao i među umjetnicima, sve manje strpljenja, pa vjerujem da ćemo napokon naći zajednički jezik i graditi kulturnu budućnost na ponos naraštajima koji dolaze“.

Komentiraj