Maria Teresa de Filippis, prva vozačica Formule 1, umrla 8. siječnja 2016.

Autor:

Bertazzini, Wikimedia Commons

Maria Teresa de Filippis u povijest se upisala 15. lipnja 1958. nastupom na VN Belgije…

… kao prva žena u utrci Formule 1. Na treningu je bila najsporija, no svim je prijavljenima dopušten start te je utrku završila deseta, s dva kruga zaostatka, posljednja od onih koji su došli do cilja. Maria Teresa de Filippis, rođena 11. studenoga 1926. u Napulju, odmalena se bavila sportom, ponajprije jahanjem i skijanjem, dok za automobile nije pokazivala nikakvo zanimanje.

Sve se promijenilo 1948. kad se zbog oklade s braćom prijavila za brdsku utrku Salerno – Cava dei Tirreni. Nastupila je u klasi 500 ccm, u slabašnom, ali okretnom mališanu Fiat Topolino i na opće zaprepaštenje pobijedila u klasi. I sljedeće je godine trijumfirala na nekoliko natjecanja u kategoriji do 750 kubika.

Roditelji su joj dopustili da se nastavi utrkivati, uvjereni kako je riječ o prolaznom hiru, no automobilizam joj se uvukao pod kožu. Tijekom 1953. – 1954. prešla je na Oscu od 1100 ccm u kojoj je osvojila 12 sati Pescare, Trullo d’Oro, Catania-Etna i krugove Caserte i Syracuse. Vozeći automobil marke OSCA završila je drugoplasirana u talijanskom prvenstvu sportskih automobila 1954. Maria Teresa de Filippis je kupila snažniji Maserati i stekla ugled brze vozačice, ali je previše riskirala (na to će je i Juan Manuel Fangio upozoriti), pa je u nekoliko navrata gotovo čudom izbjegla smrt.

Već se 1958. pokušala privatnim bolidom Maserati 250F kvalificirati za VN Monaca. Već se 1958. pokušala privatnim bolidom Maserati 250F kvalificirati za VN Monaca. Nije uspjela, no među otpalima nalazimo mnogo uglednih vozačkih imena.

“Bila sam ili hrabar ili nepromišljena ili luda. Nazovite to kako želite, jednostavno sam voljela ići punom brzinom”, Maria Teresa de Filippis u posljednjem interviewu 2010.

Na papiru je Maserati 250F izgledao kao sjajna opcija, samo sezonu ranije Fangio je njime osvojio titulu, no u realnosti je to 1958. već bio zastarjeli bolid. Zapravo, samo je Maestro njime te sezone osvajao bodove, s četvrtim mjestima u obje utrke u kojima je odlučio nastupiti prije povlačenja. Maria Teresa de Filippis se u povijest definitivno upisala 15. lipnja 1958. nastupom na VN Belgije, kao prva žena u nekoj od utrka Formule 1.

Na treningu je zapravo bila najsporija, no svim prijavljenim vozačima je dopušten start i de Filippis je utrku završila na desetom mjestu s dva kruga zaostatka, posljednja od onih koji su došli do cilja. Posljednja je bila i na kvalifikacijama za VN Portugala i domaćoj VN Italije, no u tim utrkama nije uspjela doći do cilja, morala je odustati zbog kvarova. Zanimljivo je da je u Oportu vozila za uglednu momčad Scuderia Centro Sud, kao i da je peto mjesto na neprvenstvenoj utrci u Sirakuzi ranije iste godine vjerojatno bio njen najveći uspjeh.

Sljedeće se godine još jednom neuspješno pokušala kvalificirati za utrku na VN Monacu bolidom Formule 2, u momčadi koju je vodio njen prijatelj i svojevrsni mentor Jean Behra. Kada je taj popularni francuski vozač iste godine poginuo na berlinskoj stazi AVUS, šok je bio velik, i Maria Teresa de Filippis napustila je svijet utrka. Sljedeće se godine udala i preselila mužu u Austriju, napuštajući svijet utrka. Tek je dvadesetak godina kasnije ponovo počela dolaziti na utrke, a postala je i ambasadorica Maseratija.

Neko vrijeme je bila i potpredsjednica udruge bivših pilota Formule 1. Nažalost, samo su je još četiri dame uspjele slijediti sve do Formule 1, i danas zatvorenije prema vozačicama od drugih grana automobilističkog sporta. Maria Teresa de Filippis, talijanska vozačica Formule 1, umrla 8. siječnja 2016.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.