MAĐARI SU MOJA BRIGA: Čačićev plan za kontrolu Ine

Objavljeno u Nacionalu br. 858, 2012-04-24

Na kriznom sastanku s hrvatskim dijelom vodstva Ine Radimir Čačić proglasio se ključnom osobom za pregovore s MOL-om, ali je iznio i niz neutemeljenh planova o budućnosti naftne kompanije

“Teško je oteti se dojmu kako je sastanak zapravo bio koordinirana akcija MOL-a kojoj je cilj kontrola prvog potpredsjednika Vlade Radimira Čačića, kako bi njegovu aktivnost usmjerili prema ostvarenja MOL-ovih interesa u Ini”. Ta informacija kola državnim vrhom nakon sastanka koji je prošloga tjedna, u utorak, 17. travnja, sazvao Čačić s hrvatskim dijelom vodstva Ine. Na sastanak sa Čačićem i njegovim savjetnikom za praćenje i evaulaciju rada javnih poduzeća i razvoj strateških projekata Antom Ramljakom dan ranije su telefonski i bez najave teme sastanka pozvani hrvatski članovi Uprave Ine Ivan Krešić, Davor Mayer i Niko Dalić te predsjednik Nadzornog odbora Ine Davor Štern.

BIO JE TO PRVI Čačićv sastanak s hrvatskim dijelom Uprave Ine u četiri mjeseca otkako je na dužnosti, za razliku od, kako tvrde upućeni, gotovo svakodnevnog kontakta s predsjednikom Uprave Ine Zoltánom Áldottom.

TEK NA SASTANKU Čačić je izvijestio kako je tema razgovora skorašnji susret hrvatskog premijera Zorana Milanovića s mađarskim kolegom Viktorom Orbánom u Budimpešti početkom svibnja te planirane Inine investicije u idućem razdoblju. Od članova Uprave Čačić je zatražio da mu pripreme nacrt tema i otvorenih pitanja između Ine i MOL-a za premijerski sastanak u Budimpešti, s fokusom na ekološke probleme u Rafineriji nafte Sisak. Nacionalov sugovornik, upoznat s detaljima sastanka u Ministarstvu gospodarstva, napominje kako je riječ o vrlo čudnom sastanku u kojem se inzistiralo na ekološkim temama koje, kaže, jesu bitne, ali ne i od presudne važnosti za razgovore Milanović – Orbán. Neobičan je, dodaje, bio i Čačićev nastup koji je otpočeo uvodom kako je njemu “sve oko Ine gotovo savršeno, kako nema gotovo nikakvih velikih problema oko Ine i kako mu je Ina potpuno relaksirajuće područje rada, za razliku od brodogradilišta ili Dalmacijavina”. Njegov je istup bio prilično začuđujući, napominje Nacionalov sugovornik, s obzirom na sva aktualna događanja i politički kontekst u vezi s Inom, ali i stvarnu važnost Ine za Hrvatsku. “Sve je izgledalo kao namješteno kazalište za smirivanje situacije nakon svjedočenja hrvatskih članova Uprave Ine na Županijskom sudu u Zagrebu na suđenju bivšem premijeru Ivi Sanaderu za primanje mita od MOL-a”, ističe.

SASTANAK SA ČAČIĆEM vjerojatno će najviše pamtiti Niko Dalić kojemu je prvi potpredsjednik Vlade na poprilično rezolutan način saopćio kako će biti smijenjen iz Uprave kompanije. Iako se u naftnim krugovima već duže vremena spekuliralo o takvom ishodu, odnosno o tome kako će Vlada u Ini zadržati samo Krešića i Mayera, nikad nijedna službena odluka o tome nije donesena. Nije niti sada, no za Vladu koja je već nekoliko puta prošlih mjeseci bila suočena s optužbama za političko kadroviranje u javnim poduzećima Dalićeva smjena mogla bi se pretvoriti u novi skandala. Nitko ne spori činjenicu da je pri Dalićevom imenovanju u Upravu Ine prošle godine važnu ulogu igrala i činjenica da je njegova supruga Martina obnašala dužnost ministrice financija. Ipak, pri tome ne treba zanemariti da je Dalić poznat stručnjak koji je cijelu svoju karijeru gradio unutar Ine, a u Upravu je došao s važne pozicije člana Uprave Edine, zajedničke tvrtke Ine i talijanskog Edison gasa za eksploataciju sjevernojadranskih plinskih polja. Nakon što je imenovan u Upravu Ine, Dalić je djelovao u potpunoj suglasnosti s ostalom dvojicom hrvatskih članova. To znači da nije bilo niti jednog pitanja u kojem njih trojica nisu zastupala isti stav te se o njemu kroz glasovanja očitovali. Zato je, sa stručne strane, potpuno nejasno zašto se Dalića tretira drukčije od Krešića i Mayera, osim zato što mu je supruga bivša HDZ-ova ministrica. Cijeli slučaj stoga miriše na političku čistku, no njegova posljedica je da se otvara jedna slobodna pozicija u Upravi Ine, a ako su točne kuloarske informacije kako bi na Dalićevo mjesto trebao doći Mario Weiser, nekadašnji direktor sektora u Naftaplinu – inače blizak HNS-u – cijela priča dobiva puni smisao. Takav scenarij bio bi potpuno u skladu s dosadašnjim ponašanjem prvog potpredsjenika Hrvatske vlade u slučaju Ina. Iako je u javnosti, pa tako i na prošlotjednom sastanku, tvrdio kako nema osobnih ambicija uću u Nadzorni odbor te kompanije ili se baviti problemima koji u njoj postoje, Čačićevo djelovanje bilo je potpuno suprotno.

TAKO JE VEĆ 28. prosinca prošle godine – dva dana prije nego što je uopće održana prva sjednica nove Vlade – poslao pismo čelnom čovjeku MOL-a Zsoltu Hernadiju u kojem je sebe proglasio ključnom osobom za vođenje pregovora između Vlade i MOL-a te prejudicirao niz Vladinih odluka o kojima Vlada uopće nije raspravaljala. Među ostalim, Čačić je Hernadiju najavio kako će aktualna Uprava biti smijenjena. To pismo bilo je iznimno problematično, osobito s obzirom na sudski proces zbog prometne nesreće protiv Čačića koji trenutno traje u Mađarskoj. Te optužbe Čačić je odbacio okarakteriziravši ih kao “gluposti”, a svoj angažman u Ini objasnio je tek kao posljedicu svoje dužnosti ministra gospodarstva i pokušaja da kroz investicije u energetskom sektoru pokrene pozitivan trend u domaćoj ekonomiji. Tijekom posljednjih tjedana Čačić je uistinu kroz niz zakonskih promjena značajano povećao svoj utjecaj na investicijske procese u domaćoj energetici, ponajviše kroz prebacivanje golemih ovlasti na novooosnovani Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija. No sudeći prema onome što se događalo na prošlotjednom sastanku, njegov angažaman u Ini očito će biti drukčiji. Kako je ispričao Nacionalov sugovornik, investicije koje je Čačić na početku sastanka naveo kao glavne razloge za sazivanje sastanka, uopće nisu spomenute, a prvi potpredsjednik Vlade sugovornicima je cijelo vrijeme objašnjavao kako će “on dovesti Mađare u red” i da će se oni “morati ponašati kako mi Hrvati budemo htjeli jer su na našem teritoriju”. Sudionike sastanka je obavijestio i kako je predstavnike MOL-a u svim razgovorima upozoravao da će se Ugovor koji je MOL-u dao upravljačka prava mijenjati onako kako bude tražila hrvatska strana te da vjeruje da će u konačnici tako i biti. “Sastanak je bio Čačićeva predstava kako bi se premijera Milanovića moglo izvijestiti da on komunicira s hrvatskim članovima NO-a i Uprave te da se o tome dade informacija i MOL-ovoj strani – nakon što su Krešić i Mayer na suđenju Sanaderu svjedočili izrazito nepovoljno po MOL. Pokazao je kako on preuzima stvar u svoje ruke i kako će tu dvojicu članova Uprave držati pod kontrolom dok ih ne uspije marginalizirati ili u potpunosti ukloniti s dužnosti”, pojašnjava Čačićeve motive naš sugovornik.

INDIKATIVNA JE koincidencija da je iste večeri, poslije sudskog svjedočenja Hrvata iz Uprave Ine u kojem su obrazlagali kako hrvatski članovi nemaju nikakvog utjecaja na donošenje odluka, sud u Mađarskoj do daljnjega odgodio suđenje za prometnu nesreću od prije dvije godine u kojoj je poginulo dvoje ljudi, upozorava Nacionalov izvor. Suđenje u mađarskom Kaposvaru, na kojem se očekivala i nepravomoćna presuda Čačiću za smrt dvoje ljudi, bilo je zakazano 17. travnja, no samo nekoliko dana ranije odgođeno je do daljnjega zbog toga što je viša sudska instanca zatražila provjeru Čačićevog službenog i diplomatskog statusa. Za jednog visokog Vladinog dužnosnika s kojim smo razgovarali “neobično je što je tek sada zatražena provjera Čačićeva statusa jer se kao potpredsjednik Vlade i ministar gospodarstva već pojavio pred sudom potkraj siječnja”. No, naslućuje i motive: “U Mađarskoj se ionako o svemu odlučuje u uredu Viktora Orbána, pogotovo u ovako delikatnim političkim situacijama u kojoj jedna mađarska tvrtka ima izraziti interes”. Podsjeća kako je i Europska komisija službenoj Budimpešti prigovorila veliki politički utjecaj na pravosuđe. Vjeruje i kako će Mađari nastojati iskoristiti Čačićevu ranjivu poziciju pred njihovim sudom dok, s druge strane smatra kako Čačić učvršćivanjem svoje pozicije u Ini kroz najavljeno članstvo u Nadzornom odboru pokušava za sebe ishoditi što bolji epilog na mađarskom suđenju. Ipak, takve sumnje još uvijek se mogu smatrati tek spekulacijama. Čačić još uvijek ima moralni i formalno pravni kredibilitet za angažman na rješavanu krize u Ini, no sudeći po izgovorenom na prošlotjednom sastanku, sve slabiji je njegov stručni kredibilitet. Na prošlotjednom sastanku u Ministarstvu gospodarstva, svjedoči naš izvor kojemu su poznati detalji razgovora, Čačić je iznio niz “neutemeljenih, gotovo amaterskih planova u vezi s Inom, sa zapanjujućom razinom neprofesionalizma i glumljenja odlučnosti oko tema koje nisu pripremljene, niti su u ovom trenutku od vitalne važnosti za Inu”. Kao jednu od vrlo problematičnih, gotovo nerazumnih teza navodi Čačićev stav da će “ako MOL bude tvrd u pregovorima i ne prihvati argumente s hrvatske strane, Hrvatska napraviti novu Inu”.

Takav je stav toliko nerealan da je nevjerojatno da ga ministar gospodarstva uopće može i izreći, ističe. Čačić je na sastanku s hrvatskim članovima u Upravi Ine govorio kako moraju investirati u modernizaciju Rafinerije nafte Sisak, a istovremeno je objašnjavao kako će osobno sve učiniti da država izgradi produktovod Bosanski Brod – Omišalj što je, kaže, međusobno suprotstavljeno. Hrvatski dio vodstva Ine upozorio je Čačića kako je riječ o nelogičnom projektu protivnom interesima Ine i Hrvatske, na što im je uzvratio kako “tako treba biti i da on zna da je to najpametnije i najbolje rješenje za Hrvatsku”. Oglušio se na njihova upozorenja da taj produktovod izravno šteti interesima Hrvatske jer ako se izgradi otvorit će ulaz na hrvatsko tržište naftnim derivatima proizvedenim u Bosanskom Brodu. Kako je tržišna pozicija Rafinerije Sisak ionako već ugrožena činjenicom da su u BiH na snazi niži standardi kvalitete pa je kvalitetnije gorivo iz Siska tamo cijenovno nekonkurentno, gradnja produktovoda omogućila bi Rafineriji Bosanski Brod iznimno dobru poziciju na tržištu. Manji dio kvalitetnijeg goriva prodavali bi po višim cijenama u Hrvatsku, a ostatak na domaće tržište BiH, gdje Ina faktički ne može konkurirati. Jasno je kako bi gradnja takvog objekta poprilično štetila Ini, a to je jedno od rijetkih strateških pitanja oko kojeg su se proteklih mjeseci složili i hrvatski i mađarski članovi Uprave Ine.

IAKO SE VJEROVALO da će taj projekt, kao i njegov sumnjivi poslovni model suradnje između Janafa, ruskog Zarubežnjefta te nepoznate off-shore kompanije White Falcon Holding biti odbačen nakon smjene vlasti te odlaska njegovog ideologa Ante Markova s čelnog mjesta u Janafu, dogodilo se upravo suprotno. Čačić je projekt oživio, ali tako da bi investitor trebao biti sam Janaf – što znači da bi Rusi mogli dobiti ključni komad infrastrukture bez ijedne uložene kune. Slučaj je indikativan jer ukazuje na neprirodni sukob interesa u liku Radimira Čačića. Čak i da se njegovi privatni interesi stave na stranu, evidentno je kako on kao ministar gospodarstva ima interes realizirati što više investicijskih projekata. Malo je pritom brige i želje da se odvagnu dugoročni interesi i napravi održiva strategija pa se zato događaju takve situacije da ministar podržava jednu državnu kompaniju u projektu kojim će biti izazvana izravna šteta drugoj velikoj kompaniji gdje država ima veliki vlasnički udjel, a taj isti ministar će, po svemu sudeći, biti njen predsjednik Nadzornog odbora. Uistinu relaksirajuća okolina za rad, zar ne?

Komentiraj

Source:Sandra Bartolović