LUČKI EU PROJEKTI: Investicijski zamah koji podiže kvalitetu života na otocima i razvoj turizma

Autor:

Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije

Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije uložila je od 2017. do 2021. godine čak 240 milijuna kuna u projekte izgradnje lučke infrastrukture sufinanciranih iz EU fondova, a u ovoj i 2023. godini uložit će još 230 milijuna

Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije u proteklih je nekoliko godina krenula u niz vrlo ambicioznih projekata rekonstrukcije postojećih i izgradnje novih luka županijskog i lokalnog značaja pod svojom ingerencijom. Dio tih projekata već je završen, neki su upravo u tijeku, a investicijski zamah neće stati ni u godinama koje dolaze. Novoizgrađena ili pak obnovljena lučka infrastruktura u manjim mjestima, a posebno na otocima, značajno će povećati kvalitetu života u tim sredinama i pridonijeti razvoju turizma, ali i kvalitetnije povezati otoke s kopnom, što je najvažniji preduvjet zaustavljanja sve raširenijeg procesa depopulacije otoka. Ravnatelj LU-a Splitsko-dalmatinske županije Domagoj Maroević za Navigare je potvrdio da je samo u razdoblju od 2016. do 2021. godine ta Lučka uprava realizirala projekte rekonstrukcije, sanacije, izgradnje i projektiranja lokalnih luka vrijedne oko 240 milijuna kuna, a čak 117 milijuna kuna uloženo je u projekte u protekle dvije godine, što drugim riječima znači da ni otežani uvjeti koje je sobom donijela pandemija covida nisu zaustavili već započete radove. „A samo u 2022. godini Lučka uprava SDŽ-a će u nekoliko projekata obnove postojeće i izgradnje nove lučke infrastrukture uložiti još 61 milijun kuna“, podsjeća Maroević.

U ovom se trenutku užurbano radi na nekoliko projekata duž obale i na otocima. Jedan od njih je i dogradnja vanjskog veza u mjestu Sućuraj na krajnjem istoku otoka Hvara. Ovom investicijom vrijednom 34 milijuna kuna, od čega su 21,4 milijuna kuna dobivena iz EU fondova, dogradit će se gat trajektnog pristaništa dužine 80 metara s ukrcajno-iskrcajnim rampama i s platoom na koji se nastavlja prostor za čekanje vozila na ukrcaj. „U mjestu Sućuraj je organizirana trajektna linija i potreba za njom postoji, ali trenutna kvaliteta i sigurnost pristaništa i kapacitet trajekta koji prometuje na toj liniji ne zadovoljavaju potrebe lokalnog stanovništva. Nekvalitetna povezanost s kopnom tijekom cijele godine je ključni čimbenik koji narušava kvalitetu života i gospodarski prosperitet“, objasnio nam je razloge zbog kojih je Lučka uprava krenula u ovu investiciju. Projekt će, kako je objasnio, omogućiti integraciju otoka Hvara i mjesta Sućuraj u širu prometnu mrežu, a svrha projekta nije ostvarenje profita, nego osiguravanje održive i moderne usluge prijevoza stanovnicima Hvara tijekom cijele godine, bez obzira na pritisak turizma. Projekt je pred samim završetkom i novo trajektno pristanište trebalo bi biti pušteno u promet već 31. svibnja ove godine.

Domagoj Maroević, ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske, županije kaže da je jedan od planiranih projekata uređenje i dogradnja luke Stomorska na Braču, a financirat će se većim dijelom iz EU fondova. FOTO: Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije

Drugi, jednako važan projekt koji je upravo u tijeku jest rekonstrukcija i dogradnja postojeće luke za javni promet lokalnog značaja u Kaštel Starom kod Splita. Rekonstrukcijom se planira proširenje i dogradnja postojeće operativne obale s gatovima u akvatoriju luke te izgradnja novog glavnog lukobrana dužine 200 metara i sekundarnog lukobrana dužine 40 metara. Osim radova na rekonstrukciji i dogradnji obale, projekt vrijedan 50 milijuna kuna podrazumijeva i estetsko uređenje prostora. Naime, prostor luke je prihvaćen kao javni gradski prostor u službi građana pa će se u završnom dijelu radova urediti šetnica, parking i dodatni prateći sadržaji. I ovaj će projekt biti dovršen za manje od mjesec dana, do 31. svibnja.

U jesen 2021. godine započela je druga faza uređenja luke otvorene za javni promet u Omišu kod Splita vrijedna 90 milijuna kuna, od čega je 50,8 milijuna osigurano iz bespovratnih sredstava i EU fondova. Projekt obuhvaća izgradnju novog glavnog lukobrana s platoom i manjim perom čija je svrha zaštita akvatorija nove luke, rekonstrukciju i dogradnju postojećeg gata, čime će gat preuzeti ulogu sekundarnog lukobrana luke, te izgradnju obale i gatova unutar nove luke za prihvat plovila dužine 267 metara. „Planiranim radovima povećat će se kapacitet prihvata plovila u luci i urediti dio urbane vizure grada Omiša, a osigurat će se i kvalitetnije odvijanje dužobalnog kopnenog prometa u gradu“, objasnio je Maroević.

Sanacija dijela splitske lučice Zenta i dogradnja vanjskog veza na gatu trajektnog pristaništa u Sućuraju na Hvaru. FOTO: Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije

Vlasnike plovila u Splitu posebno je razveselio početak radova na interventnoj sanaciji dijela lučice Zenta. Ova popularna splitska lučica, koja je 2019. godine, nakon što je Pomorsko-športsko društvo Zenta izgubilo koncesiju, na privremeno upravljanje dodijeljena LU Splitsko-dalmatinske županije, bila je u vrlo lošem stanju pa je LU SDŽ-a u zimu 2020. godine krenuo u projekt uklanjanja dijela derutnih gatova i sanaciju preostalih gatova kako bi se proširila mogućnost prihvata plovila. Dodatno će se urediti i šetnica i parking te stvoriti prostor za brojne dodatne sadržaje. Projekt je vrijedan 28 milijuna kuna, a radovi će biti dovršeni već do sredine lipnja ove godine. U tijeku je i projekt uređenja obalnog pojasa u luci Marina kod Trogira vrijedan oko 14 milijuna kuna, kojim će se rekonstruirati postojeća obala i izgraditi nova obalna konstrukcija i zaobalna operativna površina. A radi se i u luci Milna na otoku Braču, gdje se rekonstruiraju i dograđuju obala i pristanište za katamarane u dužini od 412 metara. Taj je projekt vrijedan 11,5 milijuna kuna, a njime će mještani Milne, osim nove obale i pristanišnog gata za katamaransku liniju, dobiti i uređenu šetnicu i parking za automobile.

Od 2017. godine pa do prošle 2021. LU SDŽ-a dovršio je nekoliko značajnih projekata koji su pridonijeli povećanju sigurnosti lokalnog brodskog prometa, ali i omogućili kvalitetniji prihvat brojnih rekreativnih plovila kojima su mala primorska mjesta i otočna naselja posebno zanimljiva tijekom turističke sezone. U ljeto 2018. godine pušteno je u promet novo trajektno pristanište Trogir-Soline preko kojega se odvija redovni trajektni promet na liniji Trogir – Split – Drvenik Mali – Drvenik Veliki. Ovim zahvatom trajektni se promet preselio na sigurniju lokaciju i time se postigla i veća sigurnost prometa plovila i ljudi u akvatoriju grada Trogira. U narednoj će se fazi urediti i zaobalni prostor i izgraditi prateći objekti, prometnice i infrastrukturni sadržaji. 2017. godine dovršeno je uređenje obale u Starome Gradu na Hvaru. Ovim je zahvatom vrijednim 14 milijuna kuna Stari Grad dobio proširenu liniju obale na sjevernoj strani Starogradskog zaljeva, četiri nova obalna gata i plivajuće pontone za prihvat većih plovila. Godine 2016. dovršena je izgradnja novog lukobrana u Makarskoj vrijedna 30 milijuna kuna, uređena je i 2017. godine puštena u promet operativna obala u mjestu Pučišća na otoku Braču, a iste su godine dograđene operativna obala u gradu Hvaru i sanirana operativna obala u Visu.

Rekonstrukcija i izgradnja luke u Kaštel Starom kod Splita vrijedna je 50 milijuna kuna, a druga faza uređenja luke u Omišu 90 milijuna kuna. FOTO: Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije

No projekti tu neće stati. Ravnatelj Maroević kaže da će Lučka uprava SDŽ-a, čiji je primarni zadatak upravljanje, izgradnja i korištenje luka otvorenih za javni promet, već od kraja ove godine, odnosno sa završetkom ovogodišnje turističke sezone, krenuti u nove projekte ukupno vrijedne oko 169 milijuna kuna. Jedan od planiranih projekata bit će uređenje i dogradnja luke Stomorska na Braču, koja će se također financirati većim dijelom iz EU fondova. Procijenjena vrijednost investicije je oko 25 milijuna kuna, a projektom će se urediti lukobran dužine 55 metara za prihvat trajekata, rekonstruirat će se postojeći obalni zid za prihvat plovila dužine 300 metara, a izgradit će se i novi obalni zid dužine 12 metara. U isto vrijeme krenut će i projekt uređenja i dogradnje luke Krilo Jesenice vrijedan oko 60 milijuna kuna. Njime su predviđeni uređenje i produženje postojećeg glavnog i sekundarnog lukobrana luke, uređenje obalnog zida za prihvat plovila te izgradnja trajektne rampe za prihvat trajekata. I projekt izgradnje i dogradnje luke Bol na Braču vrijedan oko 70 milijuna kuna također će se sufinancirati sredstvima Fonda za oporavak. Projekt predviđa izgradnju marine sa 150 vezova istočno od postojeće luke sa šetnicom koja će spojiti luku i marinu. Prostor marine zaštitit će se izgradnjom novog lukobrana dužine 210 metara, a unutar luke uredit će se i pontonski privezi za prihvat plovila te šetnica i obalni zid također s namjenom prihvata plovila u sezonskom privezu. Svi će ovi projekti, oni već dovršeni, oni koji su u tijeku ili tek planirani, tvrdi ravnatelj Maroević, pridonijeti zapošljavanju, obrazovanju i povećanju kvalitete usluga otočnim zajednicama te stvaranju sadržaja kojima će se poboljšati kvaliteta života otočana i njihovo zadržavanje na otoku kako bi se smanjila tendencija odumiranja jadranskih otoka.

|PROMO|

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.