Liga prvaka osvaja Ameriku, UEFA se bogati prodajom televizijskih prava

Autor:

President and CEO of ViacomCBS Bob Bakish attends the world premiere of the Showtime drama series "Dexter: New Blood" at Alice Tully Hall on Monday, Nov. 1, 2021, in New York. (Photo by Andy Kropa/Invision/AP)

Andy Kropa/Invision/AP/GuliverImage

TV kompanija CBS kupila je šestogodišnja prava na prijenose utakmica UEFA-inih natjecanja za američko tržište za milijardu i pol dolara, a u realizaciji tog posla sudjelovao je i Pete Radovich, kreativni direktor CBS Sportsa

Popularna američka televizijska mreža CBS sredinom je prošlog mjeseca otkupila prava na ekskluzivno prikazivanje utakmica UEFA-inih natjecanja Lige prvaka, Europa lige i Konferencijske lige za SAD-a. Tako će američki nogometni zaljubljenici u narednom desetljeću nastaviti pratiti svoje omiljene klubove kako se natječu u najelitnijem klupskom natjecanju na svijetu. Televizijska mreža CBS bila je jedan od desetak ozbiljnih kandidata za kupnju prava na emitiranje nogometnih utakmica s NBC-jem, ESPN-om, Appleom, Amazonom, Foxom i drugim uglednim kućama. No od svih njih, CBS je jedini bio spreman platiti iznos koji je UEFA tražila za ekskluzivnost emitiranja utakmica koje se održavaju usred radnog tjedna. Točnije, riječ je o ugovoru vrijednom čak 1,5 milijardi dolara raspodijeljenih na šest godina od 2024./25. pa sve do sezone 2029./30., do kada je ugovor potpisan. Drugim riječima, UEFA je prava na prikazivanje utakmica CBS-u naplatila visokih 250 milijuna dolara po sezoni, što je za 100 milijuna dolara više od iznosa koji CBS trenutno plaća za prijenos utakmica tih natjecanja. Više nije vijest da se nogomet u Americi smatra apstraktnim sportom kako je to nekada bilo. Još otkad je 1994. FIFA organizirala Svjetsko prvenstvo u SAD-u, popularnost tog sporta iz godine u godinu je rasla, a tome je pridonijelo i stvaranje lokalne nogometne lige, popularnog MLS-a. Slijedom toga i američka nogometna reprezentacija koja se tijekom velike većine 20. stoljeća rezultatski nalazila na dalekoj nogometnoj periferiji u posljednjih je četvrt stoljeća doživjela renesansu, u jednom trenutku se plasiravši i u četvrt završnicu Svjetskog prvenstva održanog u Japanu i Južnoj Koreji. Sve to pridonijelo je rastu popularnosti nogometa kod američkih građana do tih trenutaka naviknutih isključivo na košarku, bejzbol, američki nogomet kao sportski oblik zabave. Tako danas sve više Amerikanaca zna tko su Messi, Ronaldo i ekipa, iz kojeg grada dolaze Arsenal, Chelsea i Tottenham Hotspur te, ono što je za UEFA-u najvažnije, što je Liga prvaka i koliko ona znači za klub i njegove navijače.

Marie Portolano poznata je francuska sportska TV voditeljica zaposlena na prijenosima utakmica Lige prvaka za Canal+, na slici u razgovoru s bivšim nogometašem Claudeom Makeleleom. FOTO: imago/PanoramiC/GuliverImage

CBS dio je kompanije Paramount Global koja je 2020. kupila prvi put prava na prijenose natjecanja UEFA-e za Ameriku. Na čelu kompanije nalazi se Bob Bakish koji je odlučio ojačati njihovu streaming platformu Paramount+ s ponudom utakmica UEFA-e. Za sada se to pokazuje dobitnom kombinacijom jer broj pretplatnika na Paramount+ neprestano raste, trenutno ih imaju 64 milijuna. No važna osoba u dobivanju, a sada i produljenju prava na prijenose utakmica bio je Pete Radovich, kreativni director CBS Sportsa. Radovich je dijete hrvatskih imigranata podrijetlom iz Zadra, poznat kao čest gost festival Weekend Media, ali i kao savjetnik festivala Sunset Sport Media koji se ovog ljeta prvi put održao u Zadru. Do sada je nagrađivan za produkciju prijenosa Olimpijskih igara i SuperBowla, a onda se usmjerio na sport koji mu do tada nije bio blizak. U međuvremenu mu je postao toliko važan da je rekao kako je to vrhunac njegove karijere.

UEFA je prava na prikazivanje utakmica CBS-u naplatila 250 milijuna dolara po sezoni, što je za 100 milijuna dolara više od dosadašnjeg iznosa

Od 1995. do 2009. prava na prikazivanje Lige prvaka imao je ESPN, jedna od vjerojatno najvećih sportskih američkih televizijskih mreža. Nakon toga, idućih devet godina pravo na Ligu prvaka preuzela je mreža Fox Sports koja je na svojim raznim kanalima emitirala niz utakmica uz detaljnu analizu iz studija. U kolovozu 2017. UEFA je, na iznenađenje mnogih, odlučila prava na prikazivanje utakmica prodati televizijskoj mreži Turner Sports i to za godišnji iznos od 65 milijuna dolara. Taj iznos odnosio se isključivo na emitiranje utakmica na engleskom govornom području, jer UEFA odvojeno prodaje prava i na prikazivanje utakmica za španjolsko govorno područje, što je Turner Sports koštalo dodatnih 35 milijuna dolara tako da je ta mreža u konačnici UEFA-i platila stotinu milijuna dolara po sezoni za emitiranje Lige prvaka. Taj je iznos u tom trenutku bio gotovo dvostruko veći od iznosa koji je devet godina ranije plaćao Fox Sports za svaku sezonu prikazivanja utakmica najelitnijeg klupskog natjecanja. Liga prvaka na Turner Sportsu zadržala se tri sezone – za koliko razdoblje je UEFA i prodala prava – prije nego što je emitiranje preuzeo CBS. Ta je televizijska kuća prava platila 150 milijuna dolara po sezoni, što je ugovor koji je još uvijek aktualan i ostat će sve do početka novog koji su potpisali ovog kolovoza.

Kate Abdo je britanska TV sportska voditeljica koja radi za CBS Sports i sudjeluje u prijenosima utakmica za američko tržište. FOTO: imago images/Independent Photo Agency/GuliverImage

UEFA je početkom srpnja započela svoju standardnu aukciju za prodaju prava i organizirali su se sastanci s vodećim američkim televizijskim mrežama. No za razliku od dosadašnjeg modela u kojem je UEFA prava na prikazivanje utakmica svojih natjecanja prodavala za naredne tri godine, čelnici krovne nogometne udruge očigledno su osjetili da je došlo savršeno vrijeme za podizanje cijena. Jer nije samo stvar u rastu popularnosti nogometa kao sporta, već i u rastu popularnosti streaming usluga. Danas svaka medijska kompanija koja drži do sebe ili razmišlja o bliskoj budućnosti na raspolaganju za svoje korisnike ima streaming platformu na kojoj nudi svoj sadržaj, bez obzira na to radilo se o filmovima, televizijskim serijama, reality emisijama ili sportu. Nekoliko njih, uključujući Paramount, ESPN i NBC iskoristili su upravo sportska događanja kako bi obogatili ponudu na svojim streaming servisima. Kompanija Apple Inc. tako je dugogodišnjim ugovorom osigurala ekskluzivna prava na prikazivanje utakmica američke nogometne lige MLS-a prema kojem plaća 250 milijuna dolara godišnje, a Amazon u Velikoj Britaniji na svojoj platformi prvi put u povijesti prenosi utakmice Lige prvaka. U studenome prošle godine NBC je pristao platiti vrtoglavih 2,5 milijardi dolara u narednih šest godina za prava na emitiranje utakmica engleske Premier lige, što je uvjerljivo najveći iznos koji je bilo koja kuća platila za prijenos bilo kojeg nogometnog natjecanja do danas i koji je gotovo tri puta veći od prethodno plaćenog iznosa za emitiranje utakmica te lige. Uz sve to, upravo će SAD 2026. biti jedan od domaćina svjetskog prvenstva u nogometu, što znači da popularnost tog sporta može samo rasti. UEFA je svega toga itekako svjesna i upravo zato je odlučila otići korak dalje.

Finale 2021. između Chelseaja i Manchester Cityja privuklo je 3,65 mil. gledatelja, dok je finale između Reala i Liverpoola gledalo 2,8 milijuna ljudi

No otići korak dalje ne znači samo podizanje cijena za identičnu uslugu kao što je to iz godine u godinu slučaj turističke ponude hrvatske obale. Prije nego što je odlučila promijeniti rok trajanja ugovora s dosadašnjih tri na šest godina, UEFA je još prošle godine službeno najavila promjenu koncepta natjecanja Lige prvaka. Tako će se od sezone 2024./25., otkad započinju novi vrijedni ugovori, u Ligi prvaka umjesto dosadašnjih 32 natjecati čak 36 klubova, što znači da će broj utakmica s dosadašnjih 125 skočiti na čak 189 susreta u cjelokupnom natjecanju. Za razliku od dosadašnjeg sistema klubovi neće biti raspoređeni po različitim skupinama, već će se svi nalaziti u jednoj ligi (“Dobar ti dan, Superligo!”) te će svaki klub u tom prvom dijelu natjecanja odigrati minimalno osam susreta – četiri na domaćem terenu i četiri u gostima. Po kojem će se principu odrediti tko će u ligi od 36 klubova igrati s kim još uvijek nije određeno, ali ono što se zna je da će se klubovi koji završe na prvih osam mjesta nakon razigravanja u ligi plasirati u osminu finala Lige prvaka, dok će klubovi od devetog do 24. mjesta igrati dodatnu rundu razigravanja, nakon čega će osam pobjednika tih dvoboja nastaviti natjecanje u osmini finala. Logično, oni klubovi koji su zauzeli neko od prvih osam mjesta u ligi u osmini finala će imati prednost domaćeg terena u uzvratnoj utakmici, dok će ostatak natjecanja sve do finala ostati nepromijenjen. UEFA je, dakle, vrlo lukavim potezom promjene formata natjecanja učinila Ligu prvaka, htjeli neki to priznati ili ne, još atraktivnijom i kompetitivnijom, što televizijskim kućama ide u prilog s obzirom i na to koliku gledanost pojedine utakmice znaju doseći. Ako gledamo finala natjecanja, ono iz 2019. kada su igrali Liverpool i Tottenham Hotspur pred male ekrane u SAD-u doveo je 2,95 milijuna gledatelja; finale iz 2021. između Chelsea i Manchester Cityja privuklo je 3,65 milijuna gledatelja, dok je ovogodišnje finale između Real Madrida i Liverpoola gledalo 2,8 milijuna ljudi. Navedene brojke gledanosti još su impozantnije kad se uzme u obzir da se u SAD-u gotovo sve utakmice Lige prvaka emitiraju u ranim poslijepodnevnim satima radnim danima, s obzirom na vremensku razliku tog kontinenta u odnosu na Europu gdje se utakmice održavaju u “prime time” terminima.

Pete Radovich dijete je hrvatskih imigranata podrijetlom iz Zadra, ovoga ljeta bio je savjetnik festivala Sunset Sport Media koji se prvi put održao u Zadru. FOTO: Matija Habljak/PIXSELL

Nema stoga sumnje da se američkim televizijskim kućama, a u ovom konkretnom slučaju CBS-u, itekako isplatilo nastaviti otkupiti prava na Ligu prvaka, jer potencijalni marketinški utržak samo od reklama bi mogao dosegnuti neke do jučer neviđene sfere, prvenstveno zbog činjenice što će se tijekom sezona igrati puno više utakmica nego do sada, a što znači i više novca od reklama. Paramount Global, kompanija s kojom je UEFA sklopila ugovor, koja je i vlasnik CBS-a, utakmice Lige prvaka prikazivat će na svom linearnom kanalu, ali također će koristiti i vlastitu streaming platformu Paramount+ putem koje se nada da će privući još veći broj pretplatnika upravo zahvaljujući ovom ekskluzivnom sportskom sadržaju. Vlastitom streaming platformom već se nekoliko godina koristi i DAZN, globalni sportski streaming servis koji prikazuje utakmice Bundeslige, ali i UEFA-inih natjecanja u Njemačkoj i Kanadi, među ostalima. Svi zainteresirani pratitelji Lige prvaka tako se mogu pretplatiti na mjesečnoj ili godišnjoj bazi i nesmetano gledati utakmice u prijenosu uživo ili njihove snimke.

Od 2024. godine utakmice UEFA-e u Velikoj Britaniji prenosit će Amazon i BT Sports, a svaka je kompanija platila prava po 1,8 milijardi dolara

Što se televizijskih prava na UEFA-ina natjecanja u Europi tiče, francuska medijska kompanija Canal+ ovoga je ljeta potpisala novi ugovor s UEFA-om prema kojoj će od sezone 2024./25. isključivo ona imati prava na prijenos utakmica u Francuskoj. Trenutno ona ta prava dijeli sa svojim konkurentom, mrežom BeIN Sports, a skupa ih plaćaju 390 milijuna dolara po sezoni. No Canalu+ očito je bilo iznimno bitno izbaciti konkurenciju iz jednadžbe jednom kada krene novi format Lige prvaka i potpisati ugovor za ekskluzivnost prijenosa svih utakmica. Zbog toga su i bili spremni platiti dvadeset i pet posto veću cijenu od dosadašnje pa je novi ugovor vrijedan 500 milijuna dolara po sezoni koliko će Canal+ plaćati UEFA-i za prijenos njezinih natjecanja. To znači da će Canal+ u Francuskoj tijekom jedne sezone emitirati 550 utakmica u sva tri UEFA-ina natjecanja, 60 noći godišnje. Jedina utakmica na koju Canal+ neće imati ekskluzivno pravo prikazivanja jest finale Lige prvaka koje je zaštićeno posebnom regulativom, a tako je i u Hrvatskoj. Ta posebna regulativa omogućava da finale Lige prvaka u državama mora biti dostupno i na besplatnom, državnom kanalu, odnosno na onome za kojeg korisnik ne izdvaja posebni mjesečni iznos u obliku pretplate. U Velikoj Britaniji kompanija BT Sports trenutno drži prava na prijenos UEFA-inih utakmica, za koje UEFA-i za tri godine plaća 1,2 milijarde dolara. Međutim, kada je UEFA u lipnju ove godine krenula s prodajom prava od sezone 2024./25. u priču se uključila i tvrtka Amazon koja je podijelila prava na prijenos utakmica s BT Sportsom. Točnije, Amazon će za 1,8 milijardi dolara, koliko je s BT Sportsom platio prava na prijenos utakmica Lige prvaka, Europa lige i Konferencijske lige, imati pravo prvog izbora utakmica utorkom sve do polufinala, dok će BT Sports birati prikazivanje utakmica ostalim danima u tjednu. Kabelski kanal BT Sports Ligu prvaka u Velikoj Britaniji prikazuje još od 2015., a u to je vrijeme prava na emitiranje utakmica plaćao 364 milijuna dolara za tri godine. Kada je 2021. produžio prava, ovaj kabelski kanal morao je iskeširati spomenutih 1,2 milijarde dolara za naredne tri godine – dakle, do 2024. do kada vrijedi trenutni ugovor – i na ovome se primjeru najbolje vidi koliko je porasla cijena, ali ujedno i vrijednost Lige prvaka kao natjecanja i koliko se novca vrti u cijeloj ovoj priči. Procijenjeno je da će zarada od prodaje televizijskih i medijskih prava od 2024. do 2027. UEFA-i donijeti gotovo 5 milijardi dolara, što je znatno više od trenutačnih 3,6 milijardi dolara koliko zarađuje od prodaje televizijskih prava na svoja klupska natjecanja. Po sezoni.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.