U okviru svog novog programa “Kinolektira”, kojim podsjeća na neke od najvažnijih filmskih klasika u povijesti, zagrebačko kino Europa u subotu prikazuje antiratnu crnu komediju “Dr. Strangelove ili: Kako sam naučio ne brinuti i zavolio bombu” Stanleyja Kubricka.
Film neobično dugog naziva, poznatog i samo kao “Dr. Strangelove”, kroz priču o poludjelom američkom generalu koji je naredio napad na Sovjetski savez, tematizira politiku Hladnoga rata i nuklearnih napada.
Snimljena u jeku Hladnoga rata, 1964. godine, ta ga crnohumorna satira uz pomoć plejade živopisnih likova, poremećenih vojnih vrhovnika i poludjelih znanstvenika dovodi do apsurda.
“‘Dr. Strangelove’ nije samo jedno od nezaobilaznih ostvarenja iz povijesti filmske umjetnosti, već i film koji je istovremeno bezvremenski, a koji bi danas teško mogao biti snimljen. Premda ideju o kraju svijeta pretvara u sofisticiranu satiričnu zabavu, film pruža dubinski ozbiljnu i snažnu kritiku apsurdnosti rata i vojne logike”, ističe se u najavi kina Europa.
“Pod redateljskom palicom slavnoga Stanleyja Kubricka i zahvaljujući antologijskim glumačkim izvedbama predvođenima neponovljivim Peterom Sellersom, koji tumači čak tri uloge u filmu, likovi poput generala Jacka D. Rippera, kapetana Lionela Mandrakea, predsjednika Merkina Muffleyja te doktora Strangelovea i dan-danas predstavljaju svojevrsne filmske antiratne simbole, sažimajući povijest 20. stoljeća u satiričnu priču o histeričnim međudržavnim odnosima i nestabilnoj ‘ravnoteži straha’ između svjetskih velesila”, dodaje se.
Film je bio nominiran za Oscara u četiri kategorije, uključivši i onu za najbolji film i najbolju mušku glavnu ulogu – Peter Sellers jedini je glumac u povijesti s nominacijom za ulogu u filmu u kojem tumači čak tri lika.
Zbog satiričnom pristupa ozbiljnoj temi film je u početku naišao na nerazumijevanje dijela filmske kritike – New York Times ga je opisao kao “uznemirujuće bolesnu šalu”, no slavni američki kritičar Roger Ebert ustvrdio je kako je “Kubrick snimio vjerojatno najbolju političku satiru stoljeća”.
Komentari