Korona bi Hollywood mogla stajati 20 milijardi dolara

Autor:

Unsplash

Zatvorene kino dvorane širom svijeta, prekid snimanja filmova i serija, odgoda premijera, otkazivanje filmskih festivala, sve je to rezultat pandemije koronavirusa koja uništava svjetsku filmsku industriju

Zatvorene kino dvorane, prekid snimanja filmova i televizijskih serija, odgoda premijera filmskih hitova, otkazivanje filmskih festivala, otkazi djelatnicima u filmskim kompanijama, sve je to rezultat pandemije koronavirusa koja uništava svjetsku filmsku industriju. Prema trenutnim procjenama, hollywoodske kompanije mogle bi zbog pandemije izgubiti 20 milijardi dolara i pitanje je kada će se i kako oporaviti od tog gubitka.

Ovakva situacija nije se nazirala sve do prije tri tjedna kada je odlučeno da se premijera novog filma iz James Bond franšize „No Time to Die“ odgađa s početka travnja na sredinu studenoga. Već u tom trenutku bilo je jasno da film kreće u kina s gubicima jer je već potrošeno između 30 i 50 milijuna dolara na reklame i oglašavanje tijekom ožujka i travnja. Tjedan dana kasnije, kompanija Walt Disney odlučila je odgoditi premijeru filma „Mulan“ s 27. ožujka na kasniji, još neodređeni datum. Film s proračunom od 200 milijuna dolara koji je ponajviše ciljao na kinesko tržište (glumačku ekipu čine kineski glumci i glumice) morao je biti odgođen jer je zbog koronavirusa u tom trenutku bilo zatvoreno 70 tisuća kino dvorana diljem Kine. Ujedno, Donald Trump i njegova administracija zabranili su letove izvan Amerike tako da glumačka ekipa nije mogla doći u Europu i promovirati film. Zatvaranjem svih kino dvorana u Americi postalo je jasno da se brojni filmski hitovi odgađaju za kraj ove godine ili za sljedeću godinu, prvenstveno „Fast 9“, film iz franšize „Brzi i žestoki“. Dovoljno je reći da su se ta tri filma reklamirala tijekom Super Bowla, finala američkog nogometa, što ih je stajalo 15 milijuna dolara. Uzalud potrošenih. Film „Mjesto tišine 2“ odgođen je samo osam dana prije premijere, a kompanija Paramount već je potrošila 30 milijuna dolara na njegovu promociju. Uslijedilo je pomicanje datuma kino otvaranja za film kompanije Marvel „Crna udovica“ (predviđeno za 1. svibnja), a pitanje je hoće li u kina krenuti hitovi kao što su „Wonder Woman 1984“ (5. lipnja) i „Top Gun: Maverick“ (24. lipnja), da o mnogim drugim naslovima ne govorimo.

U ovom trenutku smatra se kako je filmska industrija zbog zatvaranja kina izgubila više od sedam milijardi dolara. Ako kina ostanu zatvorena u ostatku ožujka i tijekom travnja i svibnja, predviđa se gubitak još 10 milijardi dolara, čime se dolazi do 17 milijardi. Ako će kina biti zatvorena i u lipnju, onda je gubitak od 20 milijardi dolara sasvim objektivna procjena. A to nije jedini problem za hollywoodske kompanije.

Naime, obustavljena su brojna snimanja filmova diljem svijeta. Još krajem veljače otkazano je snimanje filma „Nemoguća misija 7“ koji se, jednim dijelom, trebao snimati u Veneciji. Kompanija Walt Disney, kako su to slikovito objasnili, „pauzirala“ je snimanja filmova „Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings“ te igranu verziju poznatog animiranog klasika „Mala sirena“ koji se snimao u Londonu. Procjene govore da će zaustavljanje snimanja ovih dvaju filmova stajati kompaniju Disney između 300 i 350 tisuća dolara dnevno. Kompanija Warner Bros. zaustavila je početak snimanja biografske drame o Elvisu Presleyu koji se također snimao u Australiji, i to u trenutku kada se saznalo da je Tom Hanks zarađen koronavirusom.

Industrija se suočava s pitanjem trebaju li kompanije odgoditi premijere dok se kina ne otvore, ili filmove trebaju premijerno prikazati na internetu. To je dosad neviđeni eksperiment

Za sada je nepoznato koliko će dugo biti zatvorene kino dvorane u Americi. AMC Theaters je najveći lanac u Americi sa 634 multipleksa i 8043 dvorane te predviđaju da će biti zatvoreni između mjesec i pol i tri mjeseca. Regal Cinemas, drugi najveći lanac s 548 multipleksa i 7206 dvorana, bit će zatvoren do daljnjega. Strah od koronavirusa doveo je do toga da je gledanost u američkim kinima u vikendu prije njihova zatvaranja bila najmanja u zadnjih 20 godina. U kinima je promet iznosio samo 55,3 milijuna dolara, a manji promet od ovog zabilježen je tijekom vikenda u rujnu 2000., kada je iznosio 54,5 milijuna dolara. Rezultat svega toga su brojni otkazi i objavljeno je kako je zbog koronavirusa 120 tisuća ljudi iz, recimo to tako, drugog ešalona industrije zabave, izgubilo posao. To je brojka koju je objavio IATSE (International Alliance of Theatrical Stage Employees), sindikat koji okuplja 150 tisuća prvenstveno tehničara i zanatlija koji rade u industriji zabave, na filmovima, u kazalištu i televizijskoj produkciji.

Filmska industrija stoga se suočava s pitanjem trebaju li filmske kompanije odgoditi premijere svojih filmova na neodređeno razdoblje, dok se kina ne otvore, ili ih trebaju premijerno ponuditi na internetu. Radi se o dosad neviđenom eksperimentu. Naime, pravilo je da filmovi koji se prikazuju u kino dvoranama moraju tamo provesti barem 90 dana i tek nakon toga sele na video-on-demand platforme te BluRay izdanja. Koronavirus tjera čelnike najvećih kompanija da prekrše to pravilo i da ne čekaju 90 dana pa je tako kompanija Sony Pictures objavila da će film „Bloodshot“ s Vinom Dieselom objaviti 24. ožujka na video-on-demand platformi. To je samo 11 dana nakon što se počeo prikazivati u američkim kinima koja su se u međuvremenu zatvorila, ali tako se pokušava koliko-toliko nadoknaditi gubitak koji je nastao time što film nije prikazivan barem desetak tjedana u američkim kinima. Kompanija Universal proteklog je vikenda to napravila sa svojim filmovima „Nevidljivi čovjek“, „The Hunt“ i „Emma“. Cijena iznajmljivanja svih tih filmova na digitalnoj platformi iznosi 20 dolara i mogli su se iznajmiti samo u roku od 48 sati.

I dok su ti filmovi proveli kratko vrijeme u kinima, kompanija Universal najavila je da će premijerno na platformi video-on-demand pustiti animirani film „Trolls World Tour“. Radi se o nastavku filma „Trolls“ koji se u kinima trebao početi prikazivati 10. travnja. Prvi dio filma je prije četiri godine zaradio 347 milijuna dolara u kinima diljem svijeta, uz proračun od 125 milijuna dolara. Proračun nastavka je veći od 90 milijuna dolara, deseci milijuna dolara već su potrošeni na reklamu, a kino dvorane su se zatvorile. Zato je odlučeno da se film ponudi kroz video-on-demand, uz cijenu od 20 dolara, s time da će se prikazivati u onim kinima diljem svijeta koja još nisu zatvorena.

Takav potez je također eksperimentalan i mnogi smatraju da neće donijeti neku zaradu. Kako je film „Trolls World Tour“ namijenjen djeci, onda je nejasno zašto bi roditelji platili 20 dolara za jedan film ako se za sedam dolara mjesečno mogu pretplatiti na streaming servis Disney+, gdje djeca mogu gledati obilje omiljenih crtanih hitova ove kompanije. Procjene su da kompanije neće pustiti na video-on-demand filmske hitove koji imaju potencijal da zarade milijardu dolara u kinima, već će čekati bolja kino vremena. Primjer za to je film „Fast 9“, deveti dio iz franšize „Brzi i žestoki“, čije je prikazivanje kompanija Universal odgodila za 2021. Smatra se da će u vrijeme krize premijerno na video-on-demandu završiti niskobudžetni filmovi, odnosno filmovi za koje se predviđa da u kinima neće zaraditi stotine i stotine milijuna dolara.

U ovim kriznim vremenima logično je da će se ljudi, povučeni u svoje domove, posvetiti streaming servisima kao što su Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO GO i tako dalje. Međutim, i te kompanije pogodila je pandemija koronavirusa tako što su morali zaustaviti snimanja svih svojih serija i filmova. Netflix je, isprva na dva tjedna, zaustavio snimanja u Americi i Kanadi. I ne samo to, objavljeno je da je prilikom snimanja druge sezone serije „The Witcher“, čija je prva sezona bila nevjerojatno gledana, jedan glumac obolio od koronavirusa. Radi se o Kristoferu Hivju, poznatom i po ulozi u seriji „Igra prijestolja“. Disney+ zaustavio je snimanje serija kao što su „The Falcon and the Winter Soldier“, „WandaVision“ i „Loki“, odreda temeljene na likovima iz Marvelovih stripova i filmova. Isto se dogodilo sa snimanjem serija kompanije Amazon, uključujući i seriju „Gospodar prstenova“ koja se snimala na Novom Zelandu kao i druga sezona serije „Carnival Row“ koja se snimala u Budimpešti, a jedan dio trebao se snimati u Hrvatskoj.

U vikendu pred zatvaranje hrvatskih kina pad gledanosti u kinima, u odnosu na prethodni vikend, bio je do 94 posto, pa je Blitz-Cinestar zatražio pomoć HGK

Hoće li se, zbog koronavirusa, povećati broj pretplatnika na streaming servise? Netflix je najpopularniji među njima i upravo su oko Netflixa procjene različite. Američki analitičari smatraju da se Netflix neće previše okoristiti krizom. Naime, Netflix u Americi ima 61 milijun pretplatnika, čime kontrolira većinu američkog tržišta i nema prostora za povećanje broja pretplatnika. Smatra se kako će korisnici više gledati sadržaj na Netflixu, ali to neće značiti povećanje prihoda, s obzirom na to da se temeljem mjesečne pretplate može gledati koliko god želiš filmova i serija. Što se tiče međunarodnog tržišta, Netflix nakon Amerike najviše pretplatnika ima u Europi. Primijećeno je da se u posljednjih mjesec dana broj pretplatnika povećao u Italiji i Španjolskoj, kao i u Hong Kongu i Južnoj Koreji. No analitičari upozoravaju kako treba pričekati neko vrijeme kada u zemljama kao što su Italija i Španjolska zbog pandemije dođe do ekonomske krize, zbog čega se očekuje otkazivanje pretplata na Netflix. Smatra se da će u vrijeme krize Netflix postati luksuz kojeg se treba odreći.

Na Wall Streetu je zabilježen pad vrijednosti dionica filmskih kompanija pa je tako dionica Netflixa pala 17 posto, što je malo u odnosu na konkurente jer je, primjerice, dionica kompanije Walt Disney pala 38 posto. Analitičari predviđaju da će broj pretplatnika streaming servisa pasti u Americi šest posto, dok će na međunarodnom tržištu pasti 28 posto.

U Europi je situacija jednako loša kao i u Americi. Francuska je najveće europsko kino tržište, u kojoj su kina također zatvorena. U posljednjem vikendu prikazivanja, pred zatvaranje kino dvorana, bilo je prodano dvije trećine manje ulaznica u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Dominique Boutonnat, predsjednik Nacionalnog filmskog centra (CNC), odmah je rekao kako su vlasnici kina kao i filmski distributeri snažno pogođeni odlukom vlade o zatvaranju kina, ali da će zatražiti financijsku pomoć države kako bi pokrili sadašnje gubitke. Za početak, očekuju da će im se odgoditi plaćanje poreza na kino ulaznice koji iznosi 10,72 posto. Osim toga, plan francuske vlade podrazumijeva davanje državnih kredita francuskim filmskim kompanijama.

Slično se događa i u Njemačkoj gdje je Christine Berg, predstavnica udruženja njemačkih kino prikazivača, izjavila kako će zatvaranje kina donijeti njemačkoj filmskoj industriji tjedne gubitke od 17 milijuna eura. Kako bi se izbjegao bankrot vlasnika njemačkih kino dvorana, ona očekuje da će vlada omogućiti pristup državnim fondovima koji bi pomogli preživljavanju u ovim teškim vremenima.

Ni Hrvatska nije izbjegla zatvaranje kino dvorana. U vikendu pred zatvaranje pad gledanosti u kinima, u odnosu na prethodni vikend, bio je ogroman, od 83,7 posto koliki je pad gledanosti zabilježio film „Nevidljivi čovjek“, do 94,6 posto koliko je iznosio pad gledanosti filma „Sonic: Super Jež“. Stoga se najveći hrvatski kino prikazivač Blitz-Cinestar obratio Hrvatskoj gospodarskoj komori, u kojoj djeluje u sklopu Zajednice za audiovizualne djelatnosti, da im se pomogne u vrijeme kada su sve kino dvorane zatvorene.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.