KOLINDA VEĆ TROŠI NOVAC S DONATORSKE VEČERE KOJA NIJE ODRŽANA, a HDZ taji jesu li joj išta već uplatili

KOLINDA GRABAR-KITAROVIĆ PLANIRA POTROŠITI MAKSIMALNIH OSAM MILIJUNA KUNA u predsjedničkoj kampanji, Škoro je navodno podigao 2 milijuna kuna s privatnog računa, Milanović je do sada potrošio 800 tisuća kuna, a Kolakušić kaže da je potrošio nula kuna

Financiranje predsjedničke kampanje jedan je od glavnih pokazatelja transparentnosti predsjedničkih kandidata, među kojima će jedan postati budući hrvatski predsjednik odnosno predsjednica. Nacional je zato četvero kandidata koji prema anketama dobivaju najveću podršku birača postavio pitanja o tome koliko su do sada potrošili u kampanji, tko sve snosi troškove njihove kampanje i u kojem iznosu, koliko su donacija građana od toga prikupili te namjeravaju li i koliko vlastitih sredstava uložiti u kampanju.

Njihovi odgovori već su u startu pokazali da im pitanja o financiranju nisu baš draga, da izbjegavaju ključna pitanja te odgovaraju samo ono što im odgovara. Prema najavama iz njegova stožera, predsjednički kandidat Miroslav Škoro potrošit će daleko najveći iznos vlastitih sredstava za kampanju, čak dva milijuna kuna. Tu informaciju Nacionalu je najprije dao jedan izvor uključen u Škorinu kampanju, koji tvrdi da je Škoro podigao tih dva milijuna kuna sa svog privatnog računa i položio ih na službeni račun kampanje. No službeno iz njegova stožera nisu odgovorili ništa, to jest, glasnogovornik Mate Mijić poručio je samo da ćemo odgovore na pitanja moći pronaći u financijskom izvješću koje će biti predano DIP-u u zakonom predviđenom roku.

Iz stožera Mislava Kolakušića tvrde, pak, da je on do sada u kampanji potrošio nula kuna, da će sve buduće troškove financirati iz vlastitih sredstava, a da oni iznose nula kuna.

HDZ-ova kandidatkinja Kolinda Grabar-Kitarović koja je za svoju prvu kampanju sama sebi donirala 200 tisuća kuna, za sada još ne otkriva koliko će utrošiti vlastitih sredstava, taj bi podatak mogao biti poznat tek 15. prosinca, kada će službeno objaviti prve podatke o financiranju, a i HDZ još ne želi otkriti koliko su joj do sada donirali.

Zoran Milanović, kako službeno navode iz njegova stožera, “do sada je potrošio oko 800 tisuća kuna, a do kraja kampanje trošak će biti puno manji od zakonom propisanog iznosa i manji od svih dosadašnjih pobjedničkih kampanja”.

Aktualna predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović u intenzivnoj je kampanji za drugi predsjednički mandat već gotovo puna tri tjedna, odnosno od 22. studenoga, otkako je radi prikupljanja potpisa za kandidaturu putovala od Zadra do Osijeka te boravila i u Bosni i Hercegovini, no službeno je u kampanju krenula prošle srijede, 4. prosinca, s Grobnika. U tom periodu obišla je sa svojim suradnicima tisuće kilometara, održala nekoliko skupova na otvorenom i zatvorenom, a HDZ, stranka koja stoji iza njezine kandidature, ne želi otkriti koliko su joj sredstava za financiranje kampanje do sada donirali. Za otkrivanje te informacije čekaju završni rok, odnosno sedam dana prije održavanja izbora. No i službeno su potvrdili da se njihova predsjednička kandidatkinja već sada financira i sredstvima donatora, i to pretežno onih donatora koji su unaprijed uplatili sredstva kako bi mogli prisustvovati jednoj od četiri donatorske večere koje će biti organizirane u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. Drugim riječima, predsjednica se koristi sredstvima donatorskih večera koje još nisu ni održane. Tu informaciju Nacionalu je i službeno potvrdio Zoltan Kabok, glasnogovornik predsjedničine kampanje, ujedno i glasnogovornik HDZ-a. Naime, na pitanje o tome koliko je do sada sredstava predsjednica potrošila u kampanji i koliko je od toga platio HDZ, Kabok najprije nije konkretno odgovorio, odnosno odgovorio je da su svi kandidati izvještaj o prikupljenim donacijama i sredstvima utrošenima u kampanji dužni dostaviti DIP-u sedam dana prije izbora. Na konkretno pitanje koliko je ukupno novca za kampanju predsjednice osigurao HDZ, Kabok je u ime HDZ-a odgovorio:

“Ovisno o prikupljenim sredstvima na četiri donatorske večere u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku, HDZ će osigurati preostali iznos potrebnih sredstava za pokriće troškova izborne promidžbe koji su regulirani Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma.”

Kolinda Grabar-Kitarović tvrdi da je službeno krenula u kampanju 4. prosinca s Grobnika, a još od 22. studenoga obilazi cijelu Hrvatsku, prikupljala je potpise i prisustvovala stranačkom skupu

Kako doznaje Nacional, HDZ planira uplatiti razliku do ukupno zakonom dozvoljenih osam milijuna kuna, koliko predsjednica smije potrošiti u kampanji.

Iz njihova odgovora već je bilo jasno da HDZ nije još uplatio ni približno puni iznos, već tek dio za koji ne žele otkriti koliko iznosi. Nacional je zato postavio dodatni upit:

“Budući da donatorske večere još nisu održane, a kampanja je već započela i predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović već putuje po cijeloj Hrvatskoj i održava skupove, a ima i posebno oslikani autobus, kako se onda ta putovanja i skupovi financiraju ako HDZ još uvijek nije uplatio svoj dio sredstava i ako to ovisi o sredstvima prikupljenima u četiri donatorske večere?”

Odmah je stigao i novi odgovor iz HDZ-a:

“Zahvaljujem na vašem upitu, budući da su datumi donatorskih večera od ranije definirani, pojedini donatori već su uplatili sredstva na poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe (što je ujedno i potvrda dolaska na večeru). Tako da se troškovi financiraju iz dosad prikupljenih donacija, kao i sredstava HDZ-a doznačenih na poseban račun za financiranje izborne promidžbe. Konkretni iznosi donacija i sredstava koje je HDZ doznačio na poseban račun bit će prikazani u financijskim izvještajima sukladno Zakonu.”

Nacional je od dobro upućenih stranačkih izvora doznao da je upravo po pitanju financiranja kampanje već došlo do određenih trzavica između predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića i predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović.

“Plenković kao da želi Kolindu Grabar-Kitarović do zadnjeg držati u neizvjesnosti, na neki način moglo bi se čak reći da je ucjenjuje financijama”, rekao je to Nacionalov izvor blizak stožeru Kolinde Grabar-Kitarović.

No prema onome kako do sada prolazi kampanja Kolinde Grabar-Kitarović ne može se steći dojam da joj fali novca. Veliki autobus oslikan je njezinom slikom i predizbornim porukama, predizborni skupovi održani su već u nekoliko gradova, pri čemu je skup u Splitu održan u sportskoj dvorani Gripe, gdje je bila postavljena velika pozornica s razglasom, rasvjetom i kompletnom opremom, a skupu je prisustvovalo oko 1300 sudionika. Na pitanje koliko je stajao najam dvorane, kao i kompletna organizacija te tko je organizator i tko je platio skup, iz Javne ustanove športski objekti Split, koja upravlja dvoranom na Gripama, odgovorili su: “Najam Male dvorane Gripe za događaj (javni skup) iznosi 6000 kn + PDV. Organizator predizbornog skupa je Izborni stožer kandidatkinje za predsjednicu Kolinde Grabar Kitarović.” Iz stožera Kolinde Grabar-Kitarović, kao što je već spomenuto, odbili su dati bilo kakve odgovore o financiranju prije završnog roka 15. prosinca, sedam dana prije izbora.

Bit će barem do tada, dakle, potpuno nepoznato tko je i kako financirao predsjedničina putovanja za potrebe kampanje koja nisu započela 4. prosinca, kad je službeno krenula u kampanju iz rodnog Grobnika, već najmanje od 22. studenoga kad je počela putovati Hrvatskom radi prikupljanja potpisa za kandidaturu. Tako je 22. studenoga predsjednica boravila u Zadru, gdje je obišla štand na kojem su se prikupljali potpisi, da bi 25. studenoga boravila u Osijeku, gdje je također obišla štand s potpisima, a navečer je prisustvovala 30. obljetnici osječkog HDZ-a u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku. Riječ je o skupu kojem je Kolinda Grabar-Kitarović prvenstveno prisustvovala u funkciji predsjedničke kandidatkinje HDZ-a. Potom je 27. studenoga otputovala u Mostar, gdje je prisustvovala obilježavanju prve godišnjice Udruge bosansko-hercegovačkih Hrvata “Prsten” u BiH, a potom je išla u središnju Bosnu, u Vitez.

Prošloga tjedna, odmah nakon što je DIP-u predala oko 230 tisuća potpisa podrške za svoju kandidaturu, predsjednica je obišla Daruvar, Bjelovar, a potom Koprivničko-križevačku i Varaždinsku županiju. Sve to učinila je prije 4. prosinca kad je, kao, krenula u službenu kampanju s Grobnika. Od onda je, pak, obišla Knin, Vodice i Šibenik, Imotski, Makarsku, Omiš, Sinj i Split, da bi u ponedjeljak išla od Benkovca, Sv. Filipa i Jakova, Galovca, Bibinja i Poličnika do Zadra.

Iz financijskog izvještaja koji predsjednica podnese DIP-u trebao bi se vidjeti trošak svih tih putovanja, kao i troškovi organizacije skupova po dvoranama i na otvorenom. U izvješću bi trebalo biti navedeno i koliko je plaćen najam Kongresne dvorane Zagrebačkog velesajma u kojoj je predsjednica 11. studenoga u 11 sati službeno predstavila izborni program, ali i koliko je platila najam dvorane Jure Petričevića u Matici hrvatskoj na Strossmayerovu trgu u Zagrebu, gdje je još 2. listopada u 12 sati službeno objavila kandidaturu za drugi mandat. Također bi trebalo biti poznato koliko plaća prostorije u Matici Hrvatskoj gdje se nalazi njezin službeni stožer. Iz Zagrebačkog velesajma Nacionalu su odgovorili da je račun za korištenje Kongresne dvorane na navedeni datum 11. studenoga ispostavljen po redovnoj cijeni, bez popusta, 13.400 kn + PDV, a na ime Kolinde Grabar Kitarović. Iz Matice Hrvatske na pitanja o najmu dvorane i prostorija u kojima se nalazi stožer Kolinde Grabar-Kitarović, do zaključenja broja nisu odgovorili. Međutim, na internetskim stranicama Matice Hrvatske može se pronaći podatak da je cijena najma dvorane u prijepodnevnom terminu do 12 sati između dvije i tri tisuće kuna bez PDV-a, ovisno o tome koristi li se oprema za prezentacije.

A koliko je koštao najam Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog gdje je Miroslav Škoro održao svoj skup prošle nedjelje? Na to pitanje nisu odgovorili ni iz stožera Miroslava Škore ni iz ureda Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. No Nacional neslužbeno doznaje da je najam Velike dvorane oko 60 tisuća kuna.

Intrigantno je kod Miroslava Škore što on od početka kampanje nije želio jasno odgovoriti na pitanje koji ljudi čine njegov predizborni stožer. Jedine dvije osobe koje su bile javno poznate su Miljenko Curić, estradni menadžer koji je preuzeo dužnost voditelja stožera, i Mate Mijić, glasnogovornik kampanje. Škoro je čak u intervjuu za RTL Televiziju prije nešto više od mjesec dana rekao da on nema stožer. No otpočetka je bilo evidentno da u njegovoj kampanji sudjeluje značajan broj ljudi.

Iako službeno nisu željeli dati podatke o financiranju i troškovima kampanje, izvor iz Škorina stožera otkrio je Nacionalu da je on do sada potrošio između 300 i 400 kuna na internetsko oglašavanje, 200 tisuća kuna na outdoor kampanje, odnosno na jumbo plakate, i oko 300 tisuća kuna na televizijsko oglašavanje. Kad je riječ o idejnim rješenjima i printanju plakata, taj izvor tvrdi da su koristili najjeftinije usluge na tržištu. Usluga iznajmljivanja autobusa koji Škoro koristi u kampanji, donirana je.

Miroslav Škoro, slično kao i Zoran Milanović, obilazi Hrvatsku već mjesecima, no do sada je to uglavnom bilo u osobnom automobilu ili kombiju. Za završni dio kampanje u Škorinu su timu očito procijenili da će im bolje poslužiti autobus.

No Zoran Milanović i dalje će putovati kombijem, tvrdi glasnogovornik njegove kampanje Nikola Jelić:

“Stožer Zorana Milanovića ne koristi autobus, za pripremu i odlazak na skupove koriste se kombi vozilo i osobni automobil. U gradove u kojima se održavaju skupovi uz Zorana Milanovića putuje sedmero do devetero ljudi, ovisno o potrebi.”

Milanovićev stožer registriran je u službenim prostorijama SDP-a na Trgu Drage Iblera 9 u Zagrebu, jer mu glavnu logistiku pruža stranka. Prva dvorana u kojoj je održao predizborni skup bila je dvorana Tvornice kulture u Zagrebu, a bio je i u Koprivnici, Novoj Gradiški, Pločama, Splitu i drugim mjestima.

Koliko je stajao najam tih dvorana, iz njegova stožera nisu precizirali. Odgovorili su samo da je do sada potrošeno 800 tisuća kuna i da “dvorane u kojima se u kampanji održavaju ili će se održati skupovi plaća predsjednički kandidat Zoran Milanović s posebnog računa koji je otvoren za potrebe kampanje”. Kažu da će svi podaci o donacijama i donatorima, sukladno zakonu, biti objavljeni tjedan dana prije održavanja izbora.

Milanović ne planira nikakav poseban završni skup, već će se do kraja kampanje, kao i do sada, organizirati motivacijski skupovi u još nekoliko gradova.

Od 800 tisuća kuna, koliko tvrde da je Milanović do sada potrošio u kampanji, značajan dio odnosi se na oglašavanje putem društvenih mreža i internetsko oglašavanje. N1 televizija još je 24. studenoga objavila da je do tada Milanović za oglašavanje na Facebooku potrošio 15 tisuća eura, odnosno oko 110 tisuća kuna, a Škoro svega 1300 eura, odnosno manje od 10 tisuća kuna. Taj iznos od tada do danas sigurno je rastao.

Intrigantno je kod Miroslava Škore što on od početka kampanje nije želio jasno odgovoriti na pitanje koji ljudi čine njegov predizborni stožer, u intervjuu RTL-u rekao je čak da nema stožer, a taji i trošak Lisinskog

No Mislav Kolakušić, za kojeg se tvrdi da kampanju vodi isključivo putem društvenih mreža, tvrdi da je do sada potrošio – nula kuna. Službeno je to Nacionalu potvrdio njegov glasnogovornik Dražen Dizdar. Financiranje kampanje Mislava Kolakušića za sada je ujedno i najveći misterij.

Ne samo da njegov glasnogovornik Dražen Dizdar tvrdi da je Kolakušić do sada potrošio nula kuna, već i na pitanje koliko novca planira potrošiti do 22. prosinca, odgovara: “Nula kuna. Za izbornu promidžbu i samo nužne operativne troškove (otvaranje računa, korištenje javne površine) što u konačnici neće iznositi više od 1000 kuna.”

Na pitanje kako je moguće da je Kolakušić potrošio nula kuna, kad su se njegove reklame vrtjele na internetu još prije mjesec dana, Dizdar je ustvrdio: “Troškovi izborne kampanje evidentiraju se od trenutka kad kandidat za Predsjednika RH otvori račun za financiranje izborne kampanje, a to je Mislav Kolakušić napravio sukladno pravilima DIP-a na dan kad je predao DIP-u 15.000 potpisa građana koji podupiru njegovu kandidaturu.”

Na konstataciju da je, prema zakonu, Kolakušić to mogao napraviti i šest mjeseci prije predaje potpisa i pitanje je li onda određeni dio sredstava Kolakušić utrošio na internetsko oglašavanje prije otvaranja službenog računa za financiranje kampanje, Dizdar je odgovorio:

“Otvaranje računa prije nego što službeno postanete kandidat za nas nije imalo smisla jer se mogla dogoditi situacija da se ne prikupi dovoljan broj potpisa. Što se tiče sredstava koja su utrošena za internetsko oglašavanje, ona su korištena u vrijeme kampanje za europske izbore i u toj kampanji je potrošeno ukupno oko 62.000 kn, od čega je cjelokupni iznos osigurao Mislav Kolakušić iz vlastitih sredstava, a toliki iznos koji je dobio od DIP-a za troškove izborne kampanje uplatio je u državni proračun, u fond za posebno skupe lijekove.”

Na pitanje koliko su novca Kolakušiću donirale političke stranke koje ga podržavaju, odnosno Živi zid, kao i koliko je novca prikupio od drugih donacija, Dizdar je također odgovorio: “Nula kuna.” Na pitanje kako se prikupljaju donacije građana i pravnih osoba te
koliko je do sada prikupljeno, precizirali su: “Ne prikupljamo donacije građana i pravnih osoba. Do sada smo prikupili nula kuna.”

Kolakušić nema u planu ni organizirati donatorske večere, a ne planira čak ni držati predizborne skupove.

Upitani planira li u kampanju uložiti i vlastita sredstva te u kojem iznosu, odgovorili su: “Sve troškove kampanje za EU (62.000 kn) i predsjedničke izbore (0 kn) financirao je iz vlastitih sredstava.”
On kampanju uglavnom vodi putem društvenih mreža i čeka televizijska sučeljavanja na koja je pozvao i ostale kandidate.

Zanimljivo je da je u jednoj od svojih posljednjih objava prvi put vrlo otvoreno napao Miroslava Škoru, napisavši: “Danas je bilo iznimno neugodno gledati i slušati Miroslava Škoru kako ne može izgovoriti nijednu rečenicu bez čitanja s papira.”

Komentiraj