Kako su hrvatski igrači postali dio priče o propasti kriptovalute

Brojni nogometaši, među njima i hrvatski reprezentativci Marcelo Brozović, Mateo Kovačić, Ivan Perišić i Dejan Lovren, promovirali su kriptovalutu Football Stars koja je propala u roku od godinu dana, a investitori su izgubili gotovo sav svoj novac

Odell Beckham Jr., 29-godišnji igrač američkog nogometa koji igra na poziciji hvatača, sredinom prošle sezone stigao je u Los Angeles Ramse s kojima je u konačnici osvojio Super Bowl. Prilikom dolaska u ekipu, u studenome prošle godine, Beckham Jr. izjavio je da svoju dogovorenu mjesečnu plaću od 750 tisuća dolara neće dobiti na uobičajeni način, već će mu biti isplaćena kroz kriptovalute. Kao osoba koja je već neko vrijeme u svijetu financijskog biznisa i koja je do sada već investirala u određene projekte kao što su Esports ili FinTech te kao posebni savjetnik korporacije koja se bavi akvizicijama privatnih tvrtki na njujorškoj burzi, jasno je da je Beckham Jr. u tom trenutku znao – odnosno mislio da zna – što radi. Drugim riječima, on definitivno nije u kategoriji „običnih ljudi“ koji se žele obogatiti preko noći ne radeći ništa. Oduvijek se zna da je svijet financijskih burzi vrlo nestabilan. Ono što danas vrijedi stotinu dolara, sutra može vrijediti dvjesto, ali isto tako može vrijediti i ništa. Upravo se to nedavno dogodilo s vrijednošću kriptovaluta kada je prvi put nakon veljače 2021. godine ukupna kapitalizacija pala ispod jednog trilijuna. Tržište kriptovaluta nije uobičajena burza u kojoj se ulaže u dionice ili nekretnine. To je trgovanje novcem u nadi da će se što više ljudi pridružiti priči, početi kupovati te tako automatski podizati cijene svima onima koji su svoju kupnju već obavili, a od čega će oni kasnije profitirati. Nešto poput sustava piramide koji su i kod nas bili iznimno popularni. No što sve navedeno znači za našeg prijatelja Odella? Ukratko, to znači da je vrijednost njegove plaće od 750 tisuća dolara, zbog nedavnog dramatičnog pada vrijednosti kriptovaluta, pala na “mizernih” 35.400 dolara.

Marcelo Brozović je samog sebe na Twitteru prozvao ‘propovjednikom kriptovaluta’

Pad vrijednosti kriptovaluta koji se dogodio u svibnju i lipnju ove godine jedan je od najvećih zabilježenih otkad taj oblik trgovanja postoji. Prošle godine u jednom broju Tempa detaljno smo obradili priču o tzv. navijačkim tokenima koje su započeli prodavati nogometni klubovi. Riječ je također o kriptovaluti, odnosno o aplikaciji Socios putem koje navijači svojeg omiljenog kluba mogu kupiti najmanje jedan, a najviše koliko god žele navijačkih tokena te sudjelovati u određenim klupskim odlukama, ali naravno ne onima koje se tiču klupske politike i dovođenja ili prodaje određenih igrača, već u odlukama kao što je, naprimjer, pjesma koja će svirati na stadionu prilikom izlaska igrača na teren prije utakmice ili koji će veliki bivši igrač postati novim članom klupske kuće slavnih. Kupnjom navijačkog tokena svaki zaljubljenik svog kluba ima pravo odlučivanja, ali u stvarnosti vrijednost tih tokena očituje se samo u nekom osobnom zadovoljstvu pojedinca. Zaraditi neki ozbiljniji novac putem preprodaje navijačkih tokena za “obične smrtnike” praktički je nemoguća misija, s obzirom na to da bi se najprije trebali investirati deseci i deseci tisuća kuna kako bi se tek nakon određenog vremena te pod uvjetom da samo tržište bude naklonjeno započelo ubirati financijske plodove. Jedan od najzanimljivijih primjera nogometnih klubova koji su ozbiljno ušli u cijeli posao s navijačkim tokenima svakako je Inter iz Milana. To je, naime, jedan od prvih klubova koji je potpisao sponzorski ugovor upravo sa spomenutom aplikacijom Socios, čiji se službeni logotip nalazi na najistaknutijem mjestu na njihovim dresovima – na prsima.

Odell Beckham Jr., igrač američkog nogometa, potpisao je ugovor po kojem će mu se plaća isplaćivati u kriptovaluti i izgubio ogroman novac. FOTO: Copyright zz/Elaine Wells/STAR MAX/IPx 2019/GuliverImage

Osim s klubovima, razne kriptovalute poput Football Starsa potpisuju i ugovore s pojedinačnim igračima. Tako su prošle godine nogometaši kao što su Romelu Lukaku, Achraf Hakimi, Ashley Young i Marcelo Brozović svaki pojedinačno snimili videospotove kojima su promovirali kriptovalutu Football Stars, a svi su u spotovima ponavljali istu frazu: “Volim nogomet, a volim i kripto. Budite dijelom najboljeg kripto projekta ikada. Ostanite s nama!” Ti spotovi kojima se reklamirao digitalni token koji je obećavao revoluciju u nogometnom svijetu, uz uzbudljive nove igre i dodatne sadržaje, ubrzo su postali viralni, ali ono što je za ovu priču bitnije – i sami su ih igrači postavili na osobne profile društvenih mreža. To nikako nije mala stvar, s obzirom na to da jednog Artura Vidala, koji je podijelio video upravo za Football Stars, samo na Instagramu prati preko 17 milijuna ljudi. Njegov su primjer slijedili iMateo Kovačić, Ivan Perišić, Dejan Lovren, Stefano Sensi, Paul Pogba te Andrew Robertson. Nedugo potom su njihovi obožavatelji, vjerujući da je riječ o kvalitetnoj i pozitivnoj stvari koja bi im u konačnici možda mogla donijeti i neki prihod, počeli kupovati kriptovalute Football Stars tako da se činilo da je cijela priča upalila.

Prošle godine su Lukaku, Achraf Hakimi, Ashley Young i Marcelo Brozović snimili videospotove kojima su promovirali kriptovalutu Football Stars

Sve se to događalo prije otprilike godinu dana, a od tada pa do danas internetska stranica Football Stars je nestala, a njeni profili na društvenim mrežama neaktivni su još od listopada. Sama vrijednost kriptovalute pala je nevjerojatnih 98 posto, što znači da su svi oni koji su prošle godine nauštrb snimljenih videospotova svojih nogometnih idola uložili u Football Stars i kupili tokene, praktički ostali bez ičega. Naravno, nisu samo „obični ljudi“ ti koji su izvukli deblji kraj usred pada vrijednosti kriptovaluta, već i sami igrači koji su u tu priču također uložili značajna financijska sredstva. No kada jedan Lukaku ili Brozović izgube par tisuća eura, dolara ili funti nije baš isto kao kada se slična stvar dogodi nekome tko ne zarađuje približno kao oni. Upravo se tu, potpuno logično, otvorilo pitanje lažnog oglašavanja. Jer, u konačnici, ljudi vjeruju reklamama, pogotovo kada te reklame snimaju zvijezde koje obožavaju. A kada vaš idol snimi reklamu u kojoj praktički kaže “postanite milijunaš preko noći” te kada se ta reklama zapakira u produkcijski skup dizajn, teško je pomisliti da se radi o najobičnijoj prijevari. Ipak, prijevare se svakodnevno događaju, pogotovo kada je uzimanje novca u pitanju. I dok određeni igrači bez problema snimaju spotove kojima reklamiraju kriptovalute te tako “tjeraju” svoje obožavatelje i pratitelje da ulože svoj novac u nešto što u svojoj esenciji gotovo nema vrijednost, postoje i oni koji ne dopuštaju da se njihova imena i prezimena povezuju s navedenim.

Ime Kyliana Mbappéa ilegalno je korišteno u kampanji promoviranja kriptovaluta, zbog čega se požalio nadležnim organima. FOTO: Vianney Le Caer/Invision/AP/GuliverImage

U ožujku prošle godine slavni francuski napadač i igrač Paris Saint Germaina Kylian Mbappé uložio je prigovor nadležnim organima za neautorizirano korištenje svog imena u vezi lažnog oglašavanja kriptovalutnog sustava. Kako su tada pisale ugledne francuske novine L’Equipe, Mbappéovo ime pojavilo se na reklamnoj kampanji koja se odnosila na shemu otkupa kriptovaluta. U reklamama su korišteni navodni citati nogometaša u kojima on ističe da je formula koju koristi tvrtka koja se bavi prodajom kriptovaluta toliko čudesna da bi svi ulagači koji se uključe kroz sljedeća dva do tri mjeseca mogli postati milijunaši. Kampanja je otišla toliko daleko da se na internetu čak pojavio i članak naslova “Posljednja investicija Kyliana Mbappéa koja stavlja pritisak na stručnjake te plaši velike banke”. To nije prvi put da se Mbappéovo ime bez njegova dopuštenja koristi za lažno oglašavanje. U travnju 2020. godine njegov službeni profil na društvenoj mreži Twitter, na kojoj ga prati preko osam milijuna ljudi, hakiran je te su postavljene objave koje ohrabruju sve njegove pratitelje na investiranje u kriptovalute.

Osim Football Starsa, Brozović je promovirao i opskurnu kriptovalutu Coshi Inu kojoj je vrijednost poprilično visoko skočila prije nego što je propala

Mnogi obožavatelji nogometa i entuzijasti koji vjeruju u kriptovalute uvjereni su da je ta financijska imovina uredno regulirana kada je, između ostalih, promoviraju poznate, javne ličnosti, i to upravo na svojim društvenim mrežama. No, u stvarnosti, svijet kriptovaluta i navijačkih tokena jedva da je zakonski reguliran pa oni koji izgube svoj teško zarađeni novac kroz digitalni financijski biznis praktički se nemaju kome obratiti u smislu nekog nadležnog tijela u hijerarhijskom sustavu. Gotovo svi nogometaši koji su promovirali kriptovalutu Football Stars putem svojim profila na društvenim mrežama, imali su ili još uvijek imaju povezanost s Interom, a najglasniji je bio upravo Marcelo Brozović koji je samog sebe na Twitteru prozvao “propovjednikom kriptovaluta”. Osim Football Starsa, Brozović je ranije na toj društvenoj mreži promovirao i opskurnu kriptovalutu Coshi Inu, projekt kojemu je vrijednost poprilično brzo skočila prije nego što je propao, a učestalo je postavljao i objave o grupi na aplikaciji Telegram koja se odnosila na projekt kriptovaluta te pozivao druge da se priključe.

Komentiraj