Kako stvarno funkcioniraju tehnički sustavi i radijska služba Plovputa za sigurnost plovidbe

Autor:

Plovput PROMO

Pomorska radijska služba i tehnički sustavi Plovputa u funkciji sigurnosti plovidbe osiguravaju pokrivenost VHF, VHF DSC i NAVTEX signalom na Jadranu, a koriste i AIS sustav, kao i vlastitu VPN mrežu

Sukladno Svjetskom pomorskom sustavu za pogibelj i sigurnost (GMDSS – Global Maritime Distress and Safety System) istočni dio Jadranskog mora spada u morsko područje A1 u kojem je Republika Hrvatska dužna osigurati pokrivenost VHF, VHF DSC i NAVTEX signalom, a Zakonom o Plovputu definirano je da navedene poslove u ime Republike Hrvatske obavlja tvrtka Plovput. Osim navedenog, Plovput u funkciji sigurnosti plovidbe koristi i niz dodatnih tehničkih sustava kao što je AIS sustav, Sustav nadzora objekata pomorske signalizacije, vlastita VPN mreža i drugi, a sve sukladno vrlo strogim standardima kibernetičke sigurnosti. Neki od sustava implementirani su u posljednjih nekoliko godina, a svi ostali u navedenom periodu nadograđeni su kako bi bili u skladu s najnovijim tehnološkim standardima.

KIBERNETIČKA SIGURNOST

Svjesni sve većih izazova u kibernetičkom prostoru, kojeg su dio i svi sustavi u funkciji sigurnosti plovidbe, ali i temeljem Zakona o kibernetičkoj sigurnosti operatora ključnih usluga i davatelja digitalnih usluga, Plovput je bio jedan od prvijenaca u implementaciji kibernetičke sigurnosti na svim ključnim sustavima iz svoje temeljne djelatnosti. Kibernetička sigurnost implementirana je sukladno normi HRN EN ISO/IEC 27001, a sastavni dio toga su i brojni pravilnici, procedure i kontrole te procesi vezani za upravljanje rizicima.

Primjer mrežne pokrivenosti kote Razromir, jedne od 19 kota s kojih se odašilje pomorski radijski signal. FOTO: Plovput PROMO

POMORSKA RADIJSKA SLUŽBA

Pomorska radijska služba u Plovputu obavlja se putem VHF, VHF DSC i NAVTEX sustava, uz posredovanje tri obalne radijske postaje i 19 kota – lokacija s kojih se pomorski radijski signal odašilje. ORP Rijeka Radio, ORP Split Radio i ORP Dubrovnik Radio obalne su radijske postaje na kojima se radijska služba odvija neprekinuto (24/7/365), dok su kote raspoređene duž cijelog Jadrana, od Savudrije do Prevlake. Poslovi pomorske radijske službe uključuju stalno bdijenje na frekvencijama za pogibelj i sigurnost plovidbe (VHF CH 16 i VHF DSC CH 70) u svrhu zaštite ljudskih života na moru, posredovanje u komunikaciji kod intervencija pogibelji, hitnosti i sigurnosti kojima koordinira Nacionalna središnjica za traganje i spašavanje (MRCC); emitiranje pomorsko-sigurnosnih informacija (MSI); pružanje radijskih usluga Organima državne uprave (Središnjica za traganje i spašavanje, Lučke kapetanije, MUP, HRM, Ministarstva…) i drugo.

VHF SUSTAV PLOVPUTA

VHF sustav je dio GMDSS sustava u sklopu kojeg se komunikacija odvija na frekvencijama propisanima Međunarodnim pravilnikom o radijskoj službi koji regulira namjenu i redoslijed korištenja radijskih kanala za radiotelefoniju u VHF valnom području. Za rad VHF pomorske radijske službe koristi se 56 VHF simpleksnih i dupleksnih kanala, od kojih VHF kanal 16 služi za pozivanje i komunikaciju u slučaju pogibelji te za pozivanje u svrhu ostale komunikacije, VHF kanal 70 služi za DSC poziv, bez obzira na vrstu poziva, dok ostali VHF kanali služe za sve ostale vrste komunikacije. VHF DSC (Digital Selective Call) sustav također je dio GMDSS-a. Sustav koristi simpleksni VHF kanal 70, u sklopu kojeg prima i odašilje fazno modulirani digitalni signal. VHF DSC koristi se za automatsko pozivanje u svrhu pogibelji, hitnosti, sigurnosti i pozivanja zbog ostvarivanja ostalih vrsta komunikacije, a Plovput je početkom 2022. sustav modernizirao. Oba sustava dizajnirana su na način da se lokacije preklapaju u slučaju ispada pojedine od njih, a ostvarena je i mreža pričuvnih VHF kanala povezanih vlastitim mikrovalnim linkovima na lokacijama Učka, Labinštica, Biokovo, Srđ te Ilijino brdo. Kako bi se osigurala pokrivenost čitavog Jadrana VHF signalom izrađen je i projekt pokrivanja signalom za svaku od 19 udaljenih kota. Organizirana je i tehnička pripravnost inženjera (24/7/365 ) za interventno djelovanje u slučaju kvara na nekom od sustava.

AIS sustav Plovputa (lijevo) najsuvremeniji je sustav tog tipa s 10 baznih stanica raspoređenih od Savudrije do Ilijinog brda nedaleko od Dubrovnika; za rad VHF pomorske radijske službe (desno) koristi se 56 VHF simpleksnih i dupleksnih kanala. FOTO: Plovput PROMO

NAVTEX SUSTAV

NAVTEX (NAVigational TEleX) sustav je dio GMDSS sustava, a svrha mu je emitiranje pomorskih sigurnosnih informacija (MSI) u sklopu Svjetske službe pomorskih sigurnosnih informacija (WWNWS – World Wide Navigational Warning Service). NAVTEX poruke emitiraju se u FEC modu na radnim frekvencijama 518 kHz (međunarodna NAVTEX služba) i 490 kHz (nacionalna NAVTEX služba). NAVTEX postaja putem koje se emitiraju NAVTEX poruke je ORP Split Radio, uz napomenu da u pripremi i emitiranju NAVTEX poruka sudjeluju sve 3 obalne radijske postaje. Sve NAVTEX poruke moguće je, osim putem brodskih prijemnika, čitati i na mrežnim stranicama tvrtke Plovput.

VPN MREŽA PLOVPUTA

Nedostupnost navedenih sustava se na razini godine mjeri u minutama. Kako bi se održala razina dostupnosti navedenih sustava, obalne radijske postaje su međusobno, kao i s udaljenim kotama povezane VPN (Virtual private network) mrežom Plovputa. VPN mreža Plovputa uspostavljena je prije dvije godine i bazirana je na Layer 2 tehnologiji. Zbog veće pouzdanosti i dostupnosti kombiniraju se različite tehnologije i različiti spojni putevi.

TEHNIČKI SUSTAVI U FUNKCIJI SIGURNOSTI PLOVIDBE

Održavanje visoke razine sigurnosti plovidbe na Jadranu iznimno je zahtjevan i složen posao, čije obavljanje podrazumijeva kvalitetne tehničke sustave, konstantno ulaganje u nadogradnju postojećih sustava te praćenje novih tehnologija. Posljednji novo implementirani sustav je AIS (Automatic Identification System), koji je pušten u rad početkom ove godine.

Operatorsko mjesto Split uvijek u pripravnosti ima inženjere za interventno djelovanje u slučaju kvara na nekom od sustava (24/7/365 ). FOTO: Plovput PROMO

AIS SUSTAV

Sustav automatske identifikacije brodova, sukladno Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO), obvezuje brodove da za vrijeme plovidbe neprekidno odašilju svoje osnovne podatke u realnom vremenu. Analogno tome, najznačajniji objekti pomorske signalizacije na sličan način opremljeni su AIS AtoN (Aids to Navigation) uređajima. Odaslane podatke s AIS AtoN uređaja moguće je pratiti na zapovjednim mostovima brodova, što uvelike olakšava navigaciju, posebno u nepovoljnim vremenskim uvjetima. AIS sustav Plovputa najsuvremeniji je sustav ovog tipa s 10 baznih stanica raspoređenih duž Jadrana, od Savudrije do Ilijinog brda nedaleko od Dubrovnika.

SUSTAV NADZORA OBJEKATA POMORSKE SIGNALIZACIJE

Da bi se trajno podigla razina sigurnosti plovidbe i dugoročno smanjili troškovi održavanja objekata pomorske signalizacije, Plovput je svojevremeno modernizirao svjetioničarsku službu uvođenjem sustava daljinskog nadzora na 103 najznačajnija objekta pomorske signalizacije. U narednom periodu, a vodeći se realnim nautičkim, ali i drugim zahtjevima, intencija je Plovputa uvođenje preostalih gotovo 1200 objekata koje Plovput održava, u sustav daljinskog nadzora i to koristeći sredstva EU fondova.

JAVNI REGISTAR OBJEKATA SIGURNOSTI PLOVIDBE

Krajem prošle godine Plovput je uspostavio javni servis naziva Registar objekata sigurnosti plovidbe, putem kojeg su dostupni podaci o svim objektima sigurnosti plovidbe u Republici Hrvatskoj. Kroz Registar su dostupne informacije i o eventualnim neispravnostima objekata sigurnosti plovidbe, kao i o svjetioničarskoj posadi na svjetionicima, a dostupan je na web adresi rosp.plovput.hr.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.