‘Kako smo u Poljskoj osnovali internetski radio s ex-yu glazbom’

Internetska radiopostaja ‘Radio Kafana’ u Poljskoj postoji već osam godina. Ta stanica emitira samo glazbu iz Jugoslavije koja je u Poljskoj jako popularna, posebno glazba novog vala. Pokrenuli su je Tomasz Kontek i Piotr Sworakowski, ljubitelji ex-yu glazbe 1980-ih

U Poljskoj već osam godina postoji internetska radiostanica Radio Kafana koja emitira glazbu iz bivše Jugoslavije. Pop rock glazba nastala u Jugoslaviji oduvijek je bila privlačna poljskoj publici. Tako je 2001. godine objavljena i kompilacija “Yugoton”, na kojoj su poljski bendovi obradili najveće hitove novog vala. Poseban status ima i Parni valjak, s obzirom na to da je 2007. godine objavljena kompilacija “Sunčana strana grada”, na kojoj su poljski bendovi obradili pjesme grupe Parni valjak. Na predsjedničkim izborima u Poljskoj prije par godina, predsjednički kandidat Pawel Kukis prepjevao je njihovu pjesmu ‘’Zastave’’ i uzeo je za službenu pjesmu svoje predsjedničke kampanje. Za popularnosti glazbe iz naše regije je zaslužna i internetska radijska stanica Radio Kafana koju su prije osam godina pokrenuli Tomasz Kontek i Piotr Sworakowski, dva Poljaka koji su se još 80-ih godina zaljubili u tadašnju rock scenu Jugoslavije. Jedan od osnivača radija Tomasz Kontek objasnio nam je zašto:

“Često nas pitanju odakle ta naša ljubav prema vašoj sceni. Smatraju nas čudacima, a kako se to događa iz ljubavi teško je objasniti zašto voliš ovu, a ne neku drugu ženu. Slično je i s glazbom iz bivše Jugoslavije. Mi se ne bavimo politikom, ne želimo vam diktirati kakav bi trebao biti vaš stav prema povijesti ili o prošlosti, ali vi svi tamo ste stvarali ili stvarate fantastičnu kulturu, uključujući glazbu. Kad sam bio tinejdžer, bio sam u Varšavi na koncertu Električnog orgazma. Bilo je to 1981. godine. Dvije godine kasnije gledao sam Laibach u Wroclawu. Slušao sam i Azru i pjesme ‘Poljska u mome srcu’ ili ‘Proljeće je 13. u decembru’. To je bilo dovoljno da se zaljubim.”

Po njihovim riječima, ideja o pokretanju internetske radijske stanice nastala je iz dosade. Kontek i Sworakowski htjeli su pokrenuti neki posao iz ljubavi koji ne bi bio diktiran zaradom i stalnim kompromisima. Piotr Sworakowski je istaknuo:

“Bilo je vrlo lako pokrenuti radio. Razmijenio sam nekoliko e-mailova i proveo nekoliko desetaka sati za učitavanje prvih pjesama u bazu podataka i sve je bilo spremno za emitiranje. Potom smo snimili jinglove, a nove pjesme ionako svakodnevno dolaze k nama. Svakoga tjedna najmanje deset novih pjesma.”.

‘Vrlo rijetko emitiramo Severinu. Nije jako eksponirana. Međutim, nikada nećemo puštati Thompsona’, kaže jedan od osnivača Piotr Sworakowski

Osim njih dvojice koji se iz zadovoljstva bave ovim poslom, često im pomažu prijatelji. Sworakowski radi profesionalno na jednoj drugoj radiostanici, iako je s Kontekom još 1992. pokrenuo radijsku stanicu u Wroclawu. Kontek priča:

“Bila je to najveća radiostanicama tada u tom gradu. Preko 20 godina sam bio novinar u tisku i bavio se uglavnom politikom. Kad sam se umorio od svega toga, vratio sam se u Wrocław i bio vlasnik kavane. I bankrotirao sam. Sada živim u dubokoj provinciji i slušam Radio Kafanu.”

Objasnio je zašto su radio nazvali Kafana: “Kafana je naše mjesto iz snova. Sastati se s prijateljima uz kavu, vino, rakiju i brbljati, brbljati, brbljati, slušati glazbu, ponekad i pjevati. Nikada ne žuriti. I nije stvar u vrsti glazbe, već o načinu života.”

Program Radio Kafane utemeljen je na glazbi koju njih dvojica vole. Ističu da se ne vode interesima diskografskih kuća koje bi im eventualno mogle diktirati što će puštati, iako s nekima od naših diskografskih kuća imaju neformalne dogovore. S diskografskom kućom Menart surađivali su na albumu Mile Kekina “Kuća bez krova”. U zamjenu za logotip njihove radijske stanice na omotu albuma oni su se obavezali da će emitirati svaki novi singl a, ali naglašavaju da im je to više zadovoljstvo nego obaveza. Branko Komljenović, direktor diskografske kuće Menart, potvrdio nam je da s njima imaju odličnu suradnju i da su surađivali i na izdanjima “Mura, Mura” Andreje, Rundeka & Ftičeka, “Šok i nevjerica” Zabranjenog pušenja i “Topla voda” grupe Letu štuke:

“Poljska je uvijek bila najotvorenije tržište u istočnoj Europi za hrvatsku i regionalnu glazbu. Mi smo uvijek imali interesa iz Poljske za cjelokupnu ponudu naše glazbe u zadnjih 20-ak godine, od urbane do zabavne glazbe. Menart godinama ima dobre odnose s poljskim izdavačem i obrade domaćih i regionalnih uspješnica nisu rijetkost. Kao što je obrada popularnog poljskog rokera Korteza koji je prepjevao pjesmu Letu štuke “Mjesto za dvoje”. Moram napomenuti i nedavni veliki uspjeh grupe Dubioza kolektiv u Poljskoj. Publika najvećeg poljskog festivala Pol’n’Rock koji se smatra poljskim Woodstockom i koji svake godine posjeti oko pola milijuna posjetitelja, izabrala je Dubiozu kolektiv za najbolji bend prošlogodišnjeg festivala. Kao nagradu za to priznanje objavili su njihov album na vinilu za poljsko tržište i online live izdanje Dubioze Kolektiv ‘Live Pol’and’Rock festival 2018.’ na velikim streaming servisima u suradnji s nama.”

Izuzetno je popularan Goran Bregović koji je u Poljskoj nastupao s Bijelim Dugmetom 70-ih, a prije 20 godina snimio je album s poljskom pjevačicom Kayahom

Interesa za izlazak na poljsko tržište ima jer je Poljska zemlja s preko 37 milijuna stanovnika, a pitali smo Komljenovića koji su konkretni interesi njih kao diskografa. On kaže: “Airplay u Poljskoj utječe na prihod od streaminga jer predstavlja naše izvođače na tom tržištu i potiče interes lokalne publike. Utječe na autorske naknade i stvara mogućnost koncertnih aktivnosti izvođača”.

Ekipa s Radio Kafane nabavlja novu glazbu iz Hrvatske i regije na razne načine. Tomasz Kontek kaže:

“Sada je to već lako. Zahvaljujući društvenim mrežama, Facebooku, Twitteru ili Instagramu, možemo pratiti što se događa na vašem tržištu. Radimo s vašim diskografskim kućama, dobivamo nove pjesme iz Hrvatske, čak i od velikih diskografskih kuća kao što su Aquarius Records ili Menart ili manjih poput Spone. Često tražimo od izvođača da nam pošalju svoje pjesme, a ponekad nam ih i predlože. Tako je nedavno napravio i Andrija Rudić, na primjer. I tako je najugodnije. Nekada smo morali kupovati CD-ove. Imam ih nekoliko tisuća iz vaše regije, ali sada si to više ne mogu priuštiti.”

Njihova slušanost nije velika, riječ je tek o nekoliko tisuća slušatelja i ne žele se uspoređivati s komercijalnim radijskim stanicama koje sviraju uglavnom anglosaksonsku glazbu. Kontek kaže:

“Mi se zadovoljavamo čak i tom činjenicom da nam je prije nekoliko dana jedan slušatelj iz Slovačke, koji je također obožavatelj vaše glazbe, napisao da mu je lakše saznati što se događa kod vas s našeg radija, nego iz vaših objava na internetu. Prije smo, primjerice, čuli istu stvar iz Srbije.”

‘Slušatelj iz Slovačke napisao je da mu je lakše saznati što se kod vas događa s našeg radija, nego iz vaših objava na internetu. Slično kažu i u Srbiji’, govori Tomasz Kontek

Prate internetske stranice iz naše regije posvećene glazbi i kulturi pa su tako saznali da je hrvatska kantautorica Lucija Ćustić Luce studirala u Varšavi. Kako glazbu biraju prema vlastitom ukusu vrlo rijetko emitiraju primjerice Severinu. Sworakowski kaže: “To više tretiramo kao neku šalu. Za njih imamo posebnu grupu. Nije jako eksponirana. Međutim, nikada nećemo puštati Thompsona.”

Godinama su pokušavali organizirati koncerte u Poljskoj za izvođače iz bivše Jugoslavije, ali kako od tih koncerata nema zarade, brzo su odustali. Ali zahvaljujući njima u Varšavi je nastupio Rundek Cargo Trio.

Iako sve govori da su izvođači iz bivše Jugoslavije zvijezde u Poljskoj, Kontek i Sworakowski se ne slažu s tim: “Izuzetno popularan je Goran Bregović koji je u Poljskoj nastupao s Bijelim Dugmetom 70-ih, a prije 20 godina snimio je izuzetno popularan album s našom pjevačicom Kayahom. Prije svega, ovdje velike zasluge ima novinar Grzegorz Brzowicz koji je 1981. u Poljsku doveo Električni Orgazam i Šarla akrobatu. Posljednjih godina dogodilo se to da su poljski izvođači, između ostalih, snimili i izuzetno popularne ploče s pjesmama novog vala, primjerice grupa Film, Prljavo kazalište i Parni valjak. Sada poljski slušatelji jako vole te pjesme, ali ne znaju tko je njihov autor. Među suvremenim izvođačima vrlo je popularan sastav Dubioza kolektiv. Čak ni Bajaga ili Kiril Džajkovski nisu impresionirali.”

Ni Tomasz Kontek ni Piotr Sworakowski ne kriju svoju veliku ljubav prema bivšoj Jugoslaviji. “Godinama su mi odredište za odmor bili Crna Gora i Hrvatska. Tomek i ja smo otišli i na rock festival u Srbiji, a navukao se i na Bosnu”, ispričao je Sworakowski. Kontek je rekao za kraj: “Nekada sam imao više vremena pa sam proputovao cijelu bivšu Jugoslaviju i posjetio vaše festivale i klubove. Jedva čekam da opet odem. Osim fantastičnih glazbenika, i žena, naravno, imate još jednu prednost, a to su ton majstori koji pomažu umjetnicima. U Poljskoj je, nažalost, drugačije.”


Top 10 2019. Radio Kafane ex YU

1. Širom “Svet, ki speče konju cvet”
2. Bernays Propaganda “Vtora mladost, treta svetska vojna”
3. Andreja, Rundek & Ekipa “Mura, Mura”
4. Diamusk “Sleepwalkers”
5. FC Apatride UTD “Third Worldism”
6. Kanda Kodža i Nebojša “Uskoro”
7. Kojoti “Sve je pod kontrolom?”
8. Porto Morto “Portofon”
9. Damir Avdić “Radikalno šik”
10. Seine “22”

Komentiraj