Kako je MOL manipulirao brojkama o neisplativosti rafinerije Sisak i što treba učiniti da nafta krene u Rijeku

 

MOL odnosno mađarski dio Uprave Ine cijelo je vrijeme gurao tezu da Rafinerija Sisak proizvodi gubitke te su tvrdili da je proizvodnja ondje neisplativa. Kako bi te svoje lažne teze mogli dokumentirati, manipulirali su poslovnim podacima, o čemu je Nacional već više puta pisao. U osnovi njihove manipulacije oko Rafinerije Sisak je sljedeće:

“U poslovnim knjigama MOL je u troškove Rafinerije knjižio nabavu nafte koja dolazi s domaćih naftnih polja po tržišnoj cijeni, kao da je kupuju na tržištu, ne računajući da je to naša vlastita nafta koja dolazi do Rafinerije praktički bez troška transporta jer imamo vlastite cjevovode. Tako su prikazivali kao da Rafinerija radi s gubitkom jer su zapravo napuhivali ulaznu cijenu nafte. Isto tako, u tim kalkulacijama nitko nije uzeo u obzir ni valorizirao činjenicu da mi imamo Rafineriju u središtu potrošnje odnosno blizu Grada Zagreba koji generira trećinu ukupne potrošnje derivata u Hrvatskoj. Blizina Zagreba predstavljala je, dakle, dodatnu uštedu Ini nauštrb transporta, ali MOL-u takav pogled nije odgovarao. Za njih je Sisak značio strateški gubitak jer nisu željeli imati jaku Inu koja će se razvijati i u kojoj će se zapošljavati stručni ljudi, nego Hrvatsku pretvoriti u svoje skladište, a istovremeno graditi jaku mađarsku kompaniju”, rekao je Nacionalov izvor upoznat s detaljima poslovanja sisačke rafinerije.

Kad je, pak, riječ o tehničkim preduvjetima da se nafta iz Siska umjesto u Mađarsku transportira do Rijeke, Nacionalovi sugovornici kažu da JANAF-ov naftovod ima dva kraka, bazirana tako da ide od Omišlja prema Rijeci i prema unutrašnjosti.

“Trenutno je tok tog naftovoda postavljen jednosmjerno, prema unutrašnjosti. Da bi se to moglo preinačiti u dvosmjerni tok, kako bi, primjerice, tjedan dana nafta išla u jednom, a tjedan dana u drugom smjeru, trebalo bi napraviti pripremu i instalirati dodatne pumpe. Naftovod, naime, prati zemljopisni teren pa tako imate uzbrdice i spustove. Na mjestima gdje su sada uzbrdice prema unutrašnjosti, nalaze se pumpe koje pumpaju naftu prema gore, dok za spust nisu potrebne pumpe. Sad bi se trebale staviti pumpe i s druge strane, dakle na uzbrdicama koje vode u smjeru juga”, pojašnjava Nacionalov sugovornik.

Komentiraj