JUBILARNI SUPER BOWL 2016.: Tvornica novca američkog sporta ponovo je srušila sve financijske rekorde

Autor:

Ilustracija: Pixabay

Objavljeno u Nacionalu br. 928, 14. veljače 2016.

Jubilarni pedeseti finale američkog NFL-a bio je najskuplji sportski događaj na svijetu. Oboreni su rekordi cijena ulaznica i reklamnog oglašavanja te visine bonus honorara koje su dobili igrači, što je utjecalo na to da je 50. Super Bowl bio financijski najatraktivniji svjetski sportski događaj u povijesti

Super Bowl, odnosno finalna utakmica američkog nogometa, u kojoj su ove godine u San Franciscu igrali Denver Broncos i Carolina Panthers, bio je najskuplji sportski događaj na svijetu. Svi elementi tog događaja probili su dosadašnje rekorde, od cijena ulaznica, preko cijena reklamnog oglašavanja, do bonus honorara koji su dobili igrači, pa su utjecali na to da 50. Super Bowl uđe u povijest kao financijski najatraktivniji svjetski sportski događaj.

Za početak, cijena ulaznice za Super Bowl ove godine stajala je pet tisuća dolara. Naime, ulaznice za Super Bowl, a ove godine ih ima 75 tisuća, koliko prima Levi’s Stadium izgrađen usred Silicijske doline za 1,2 milijarde dolara i otvoren 2014., dijele se po cijeni od 500 do 3000 dolara. Gradu domaćinu pripada 5 posto ulaznica, po 17,5 posto ulaznica dobiju momčadi koje nastupaju u finalu, a ostalih 25,2 posto dobiju sponzori i predstavnici medija. Mali dio dijeli se putem lutrije, s time da ih oni sretnici koji tako dobiju ulaznice moraju svaku platiti 500 dolara. Dakle, svi drugi koji žele gledati utakmicu na stadionu moraju čekati da oni koji imaju ulaznice, a neće otići na utakmicu, ponude ulaznice na prodaju preko interneta. Prošle godine prosječna cijena ulaznice iznosila je 4314 tisuća dolara. Ove godine prosječna cijena iznosila je 5020 dolara. Time je oboren rekord u plaćanju ulaznice za neki sportski događaj. Do sada je najviše plaćeni iznos za ulaznice bio za prošlogodišnji boks meč između Floyda Mayweathera i Mannyja Pacquiaoa, kad im je prosječna cijena bila 4672 dolara.

PREMA PROCJENAMA, NFL (National Football League) i njihovi partneri će od ovogodišnjeg Super Bowla zaraditi 620 milijuna dolara, pri čemu najviše novca dolazi iz četiriju područja – TV reklame, licencnog sponzorstva, prodaje ulaznica te showa koji se održava u poluvremenu, a sponzor je Pepsi. Cijena reklame na televiziji tijekom prijenosa Super Bowla ove godine za 30 sekundi stoji pet milijuna dolara, što je priličan porast u odnosu na prošlu godinu, kada je iznosila 4,4 milijuna dolara.

Samo od oglašavanja TV kuća CBS je zaradila 375 milijuna dolara. Od licence za prodaju majica, dresova, šilterica i svega drugoga što će ljude podsjećati na Super Bowl NFL zaradio je 145 milijuna dolara. Od prodaje ulaznica NFL je zaradio 88 milijuna dolara, dok „Pepsi Halftime Show” donosi zaradu od 18 milijuna dolara, koliko Pepsi svake godine plati NFL-u da bi dobio sponzorstvo događaja u poluvremenu. Nevjerojatan iznos za događaj koji je započet prije 50 godina, kada je na prvom Super Bowlu cijena ulaznice stajala 12 dolara (današnja vrijednost bila bi 88 dolara) te je trećina stadiona bila prazna.

ZA TELEVIZIJSKU KUĆU CBS to je događaj godine. U Americi se svake godine mijenja TV kuća koja prenosi Super Bowl. Prošle godine, kada je TV kuća NBC prenosila Super Bowl, taj događaj gledalo je 114,4 milijuna ljudi, pa je 49. Super Bowl bio najgledaniji događaj u povijest američke televizije. Ove godine, CBS je zaposlio 550 osoba da rade na prijenosu utakmice, a na čelu cijelog projekta nalazi se i jedan Hrvat, Pete Radovich, kreativni direktor sportskog dijela CBS-a. Iako je CBS povisio cijenu reklama, njih i dalje ne manjka. U proteklih deset godina pivski magnat Anheuser-Busch InBev koji u svom portfelju ima poznate marke kao što su Budweiser, Corona i Stella Artois, utrošio je najviše za emitiranje reklama na Super Bowlu, čak 287 milijuna dolara. Otkako su 1988. postali sponzori NFL lige, nisu dopustili nekoj drugoj pivovari da reklamira svoje proizvode, a taj ekskluzivitet do sada su platili više od milijardu dolara. Slijedi Pepsi sa 172 milijuna dolara, zatim Coca-Cola, Chrysler i General Motors. S druge strane, mnoge kompanije ove godine prvi put su uložile novac za reklame na Super Bowlu, a to su LG, Pokemon, Colgate, Henkel’s Persil, Bai, Buick, PayPal, SunTrust i SoFi. Radi se o 47 minuta reklama i 84 oglašivača.

NASTUP COLDPLAYA BIO JE BESPLATAN, ali se očekuje da će se bendu sve vratiti zbog drastičnog povećanja prodaje ulaznica za veliku američku stadionsku turneju koja počinje 16. srpnja

ONI KOJI NEMAJU TOLIKO NOVCA koriste društvene mreže za promociju svojih proizvoda. Istraživanja pokazuju da dvije trećine gledatelja Super Bowla koriste Facebook i Twitter za vrijeme utakmice. Zato brojne kompanije koriste društvene mreže, a prije dvije godine pravi hit bila je pivovara Newcastle čiji je vlasnik Heineken. Oni su tada putem društvenih mreža plasirali reklamu s glumicom Annom Kendrick koja cijelo vrijeme psuje jer su je obećali da će snimati reklamu s njom za Super Bowl, a onda su u zadnji čas otkazali jer, kao, nemaju novca da je plate. Naravno, radi se o tome da nijedna druga pivovara osim Anheuser-Busch InBev ne smije reklamirati svoje pive, a reklama je postala viralni hit.

IMA I ONIH KOJI NISU NAPLATITI svoje sudjelovanje na Super Bowlu. Britanska rock grupa Coldplay nastupila je u poluvremenu i to besplatno. Međutim, to će im se sve vratiti kasnije. Naime, prošlogodišnji 12-minutni nastup u poluvremenu imala je Katy Perry i nju je gledalo 118,5 milijuna ljudi, čak 4,1 milijun ljudi više no što je gledalo samu utakmicu. S obzirom na to da Coldplay 16. srpnja kreću na američku turneju na kojoj će nastupati na stadionima, vjeruje se da će im nastup na poluvremenu Super Bowla donijeti drastično povećanje prodaje ulaznica, iako su mnogi Amerikanci na društvenim mrežama protestirali jer su smatrali da Coldplay nije dovoljno atraktivna grupa za takav događaj. Njihova gošća na nastupu bila je Beyoncé, zaštitno lice Pepsija koja je također nastupila besplatno. Posljednjih godina svi glazbenici nastupaju besplatno, čak i Madonna koja je nastupila prije četiri godine. I njoj se isplatilo na drugačiji način jer je u tjednu iza Super Bowla njezin tada novi singl “Give Me All Your Luvin’” digitalno skinut 165 tisuća puta, a strahovito mnogo su se “skidali” i njezini stari hitovi „Vogue” i “Like A Prayer”.

Naravno, na tom događaju ne zarađuju samo NFL i partneri. Primjerice, zarađuju vlasnici hotela i svi oni koji iznajmljuju svoje stanove i kuće u San Franciscu. Cijene najma smještaja za protekli vikend skočile su šest puta, pa su cijene soba u boljim hotelima iznosile od 1500 do deset tisuća dolara za noć, dok se cijena soba u privatnom smještaju kretala od 150 dolara na više za jednu noć. Bilo je raznih primjera, poput najma četverosobne kuće u blizini stadiona koja se u vrijeme Super Bowla iznajmljivala za 20 tisuća dolara za jednu noć, s time da ju se moralo iznajmiti na barem četiri noći. Vlasnica kuće izjavila je kako joj se kćer udaje u svibnju te da će tako platiti vjenčanje. Nitko nije smatrao da su cijene prevelike jer su Amerikanci tvrdili da se radi o povijesnom događaju – 50. Super Bowl, na novom stadionu, uz nastupe Beyonce i Coldplaya. Ipak, najviše su se tražili hoteli s dvije i tri zvjezdice, a najmanje oni s pet zvjezdica. Ta zarada, kao i mnogi drugi elementi kao što su putovanja, potrošnja na hranu i piće i druge proizvode, za područje San Francisca iznosila je 220 milijuna dolara. Kalifornija je nakon 12 godina dobila Super Bowl, pa su ljudi masovno nahrupili u San Francisco, a to je automatski generiralo potrošnju u sportskom turizmu. Zbog povećanog broja turista, internetske kompanije uložile su milijune kako bi omogućile korištenje upravo njihovih komunikacijskih mreža jer je bilo jasno da će tih dana ljudi mahnito slati fotografije i videosnimke nastale na stadionu i oko njega. Zato je kompanija Verizon uložila 70 milijuna dolara, a kompanija AT&T 25 milijuna dolara u novu bežičnu infrastrukturu u tom području San Francisca.

PROSJEČNA VRIJEDNOST momčadi u NFL ligi iznosi 1,97 milijardi dolara. Pritom se procjenjuje da je najvrednija franšiza Dallas Cowboysa koja vrijedi 4 milijarde dolara

OGROMAN NOVAC ULAŽE SE I U OKLADE. Primjerice, prošle godine samo u Las Vegasu u oklade za Super Bowl uloženo je 116 milijuna dolara. Međutim, to je samo kap u moru jer je American Gaming Association objavila kako će ove godine Amerikanci uložiti 4,2 milijarde dolara na oklade za Super Bowl. Točan iznos se ne zna i neće se saznati jer se smatra kako je 97 posto tih oklada – ilegalno.

Pedeseti Super Bowl bio je obračun nekih od najbolje plaćenih igrača američkog nogometa. Među devet najbolje plaćenih igrača američkog nogometa njih sedam igra na poziciji quarterbacka, odnosno glavnog dodavača i organizatora igre. Peyton Manning, 39-godišnji quarterback Denver Broncosa, u karijeri je zaradio 247 milijuna dolara, odnosno više od bilo kojeg igrača američkog nogometa u povijesti tog sporta. Prošlog ljeta Manning je pristao da mu se godišnji ugovor smanji s 19 na 15 milijuna dolara, uz uvjet da će dobiti još dva milijuna ako Broncosi pobjede u konferencijskom finalu (u čemu su uspjeli) te još dva milijuna ako osvoje Super Bowl (u čemu su također uspjeli). S tih 19 milijuna dolara Manning je peti najbolje plaćeni quarterback upravo završene sezone NFL-a. S druge strane stajao je Cam Newton, 26-godišnji quarterback Carolina Panthersa. On je potpisao novi, petogodišnji ugovor vrijedan 103,8 milijuna dolara. U protekloj sezoni jedino je Ben Roethlisberger, quarterback Pittsburgh Steelersa, bio bolje plaćeni igrač od njega.

TAKO VELIKI NOVAC obrće se zbog toga što je, prema prošlogodišnjim procjenama magazina Forbes, prosječna vrijednost momčadi u NFL ligi iznosila 1,97 milijardi dolara. Pritom se procjenjuje da momčad, odnosno franšiza, Dallas Cowboysa vrijedi 4 milijarde dolara, pa je najvrjednija u NFL-u. Za usporedbu, prema istim procjenama, nogometni klub Real Madrid vrijedi 3,26 milijardi dolara, a Barcelona 3,16 milijardi dolara. Vrijednost NFL klubova neprestano raste, najviše zbog rasta televizijske gledanosti u Americi. Jedna usporedba iz 2014. to najbolje pokazuje: utakmicu Kansas City Chiefsa i Indianapolis Coltsa u prvom krugu play-offa gledalo je 27,6 milijuna Amerikanaca, više nego finale svjetskog prvenstva u nogometu (26,6 milijuna), NBA finale (15,6 milijuna) i bejzbol finale (13,8 milijuna). Europljanima je to možda nejasno, ali Amerikanci očigledno uživaju u svom najpopularnijem sportu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.