JOŠKO KLISOVIĆ: ‘Nadam se da su gotovi frakcijski ratovi, za tri godine SDP može ponovno biti prva stranka po rejtingu’

Autor:

18.08.2021., Zagreb - Josko Klisovic, predsjednik Zagrebacke gradske skupstine. 







Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Joško Klisović, predsjednik Skupštine Grada Zagreba iz redova SDPa, uoči nove sjednice opisuje trenutačno stanje u Zagrebu, izražava nadu da je došao kraj frakcijskim borbama u SDP-u i pojašnjava okolnosti u Afganistanu

Joško Klisović, novi predsjednik Skupštine Grada Zagreba iz redova SDP-a, vruće ljetne dane provodi u Zagrebu i neće imati previše vremena za odmor jer će se prva sljedeća sjednica održati 26. kolovoza.

Iako su ga smatrali nametnutim gradonačelničkim kandidatom predsjednika stranke Peđe Grbina, nakon raspuštanja zagrebačke organizacije SDP-a i očekivano skromnog rezultata na izborima od samo 7,82%, Klisović smatra da je odradio najviše što je mogao u datim okolnostima. Osim toga, pobjedu platforme Možemo! u Zagrebu smatra dokazom kako ljevica jača, što je i prostor za rast SDP-a, s kojim su do sada građani bili prilično nezadovoljni.

Pravnik po struci, Joško Klisović najveći dio svoje karijere proveo je u diplomaciji. Ministarstvu vanjskih poslova pridružio se 1993., a otada pa sve do 2008. odradio je niz mandata na različitim diplomatskim dužnostima i obnašao odgovorne funkcije unutar Ministarstva. Od 2010. do 2012. bio je predstojnik Ureda predsjednika Republike Ive Josipovića, a od 2012. do 2015. obnašao je dužnost zamjenika ministrice vanjskih poslova. Nakon izbora 2015. postao je zastupnik u Saboru, gdje je bio potpredsjednik Odbora za vanjsku politiku, a na izborima 2020. Davor Bernardić stavio ga je na 9. mjesto liste u Trećoj izbornoj jedinici, zbog čega nije imao šanse ući u Sabor. Nakon najnovijih previranja u SDP-u i problema sa zbrinjavanjem otpada, s kojima se suočava grad Zagreb, Joško Klisović dao je intervju tjedniku Nacional.

NACIONAL: Posljednjih tjedana grad se suočava s velikim problemom odvoza i zbrinjavanja krupnog otpada koji se počeo gomilati, što ste mogli očekivati. Naime, istekao je ugovor s CIOS grupom braće Pripuz. Gradonačelnik je ponudio privremeno rješenje za odlaganje na lokaciji u Sesvetskom Kraljevcu, a Uprava Holdinga sklopila je ugovor s tvrtkom koja je čini se također radila s Pripuzima na idućih 75 dana. Ljudi se bune, a Pripuzi šalju ironične poruke i tvrde da gradska Čistoća to sama neće moći dugoročno zbrinjavati. Kako to komentirate?

Točno je da još uvijek nemamo trajno rješenje, ali gradonačelnik Tomašević najavio je njegove grube obrise. Za sada je napravio ono što je i obećavao u kampanji – prebacio je dio posla s otpadom na gradsko poduzeće Čistoća. I ja sam se u svojoj kampanji zalagao za to da gradska poduzeća sukladno svojim kapacitetima odrade sve poslove koje mogu, a da se autsorsaju samo oni koje iz objektivnih razloga ne mogu odraditi. To je puno bolje i jeftinije rješenje jer građani time ne plaćaju dvaput: i Čistoću i privatna poduzeća koja rade njezin posao. No da bi gradska poduzeća preuzela sve te poslove, trebaju dobiti certifikate, dozvole i tehnologiju. Taj pripremni posao nije obavljen, jer pokojnom gradonačelniku to nije bilo u interesu. Sada smo u jednom tranzitnom razdoblju gdje treba vremena da se novi sustav postavi na noge. Gradonačelnik je odlučio ići korak po korak u njegovoj uspostavi, pri čemu riskira da mu se podmeću klipovi onih koji će izgubiti poslove s Gradom i time oteža i produži cijeli postupak. Ja bih bio sretniji da se prvo osposobilo Čistoću za preuzimanje poslova za koje se planira da ih ona odradi te da se tek onda redefinirao odnos s do sada angažiranim privatnim poduzećima. Tada bi izbjegao bilo kakvu mogućnost ucjene ili kreiranja problema koji se ovako u procesu mogu iskonstruirati. Osobno sam se zalagao za izgradnju centra kružnog gospodarstva, gdje bi se na cjelovit način upravljalo otpadom i izdvojile korisne sirovine i energija. Znam da je EU voljan financirati takve stvari.

 

‘Možemo! se ne bi dogodio u Zagrebu da je SDP kvalitetno radio zadnjih deset godina. Izborni rezultati u cijelom tom razdoblju posljedica su stanja u stranci, a na svakim izborima smo tonuli sve dublje’

 

NACIONAL: Hoće li Skupština odobriti te dodatne troškove i hoće li SDP imati svoj prijedlog lokacije?

Kada gradonačelnik dođe s konkretnim prijedlogom gospodarenja otpadom na Skupštinu ili kada ga predstavi SDP-u, reći ćemo što o njemu mislimo. Za sada se ide fragmentarno privremenim rješenjima gorućih pitanja da nam se ulice ne pretvore u smetlišta. Očekujemo brzo i gradonačelnikov prijedlog cjelovitog rješenja.

NACIONAL: Prošla su dva mjeseca od formiranja nove gradske vlasti. Kako ste se snašli, s obzirom na to da ste najveći dio karijere proveli baveći se vanjskim poslovima?

Na mjestu predsjednika Skupštine sam se dobro snašao jer je i Skupština jedna vrsta parlamenta, kao što su i međunarodne organizacije u kojima su zastupljene države i u kojima sam radio kroz svoju diplomatsku karijeru. A kao što znate, bio sam i saborski zastupnik. Što se tiče poslova vezanih uz grad, s njima se već dugo svakodnevno bavim i ne mislim da su prethodni predsjednici znali o gradu više od mene. Osim toga, odlika diplomata je sposobnost da vrlo brzo ulazi u svaku temu koje mu se dade u zadatak. Uostalom, kroz kampanju sam se potpuno saživio s gradskom problematikom. Tako da mogu reći da sam informiran i zainteresiran te odlučan rješavati probleme u interesu građana, u suradnji sa zastupnicima Skupštine i koalicijskim partnerom. Ovu vladajuću većinu će u odlučivanju voditi javni interes, za razliku od prethodne koju su vodili neki posebni interesi.

NACIONAL: Čule su se brojne kritike da ste bili oktroirani kandidat SDP-a. U startu je bilo jasno da nemate šanse pobijediti, jeste li požalili što ste prihvatili kandidaturu za gradonačelnika?

Moja stranka me zamolila da prihvatim kandidaturu u situaciji u kakvoj se našla pred izbore u Zagrebu, da pokušam napraviti najviše što se može u danim okolnostima. Ja sam to prihvatio jer želim stranci dobro i ako i kada joj mogu pomoći, to ću i učiniti. Pri tome sam bio svjestan problema s kojima se stranka suočavala i kakva joj je percepcija kod građana Zagreba, ne samo pred izbore, već posljednjih desetak godina, a ti su problemi na svakim izborima dolazili na naplatu.

NACIONAL: Mediji vas baš nisu štedjeli, dosta su kritizirali neke vaše nespretnosti iz kampanje.

Bilo je tu puno podmetanja i namjernog plasiranja dezinformacija. Naprimjer, tvrdili su da sam već jednom nogom u Londonu u veleposlanstvu, iako o tome uopće nije bilo razgovora. Sve su to bile insinuacije kako bi me ocrnili u očima građana. Ljudi se sada nakon izbora mogu uvjeriti da to nije bila istina.

NACIONAL: Čak i kada je bilo posve jasno da će Možemo! odnijeti veliku pobjedu, neki vaši kolege tvrdili su da će SDP biti stariji partner. A ipak niste. Kako se osjećate u ulozi junior partnera? Je li to šamar za taštinu SDP-a?

Mislim da SDP više nije u situaciji da razmišlja o svojoj taštini, već o svojoj budućnosti i o tome kako stranku ponovo izvesti na pravi put. Jer ne bi se ni Možemo! dogodio u Zagrebu da je SDP kvalitetno radio zadnjih deset godina. Izborni rezultati u cijelom tom razdoblju posljedica su stanja u stranci, a na svakim izborima smo tonuli sve dublje. Uostalom, sve su ankete ne samo kroz kampanju, već i puno prije toga, pokazivale da Tomislav Tomašević ima najviše izgleda i da Možemo! dobro stoji kod birača. I to se obistinilo. Čovjek mora prihvatiti realnost bez obzira na to koliko je gruba i u njoj naći načina kako najbolje raditi na dobrobit građana i svoje stranke. Koalicija koju smo stvorili s Možemo! je koalicija promjena, a promjena je upravo ono što su građani tražili od proteklih izbora. Kao opozicija zalagali smo se za promjene koje tada nismo mogli provesti. Sada smo preuzeli odgovornost i već su donesene važne odluke koje idu u smjeru reforme grada.

 

‘Novac iz Fonda solidarnosti EU-a za obnovu moramo potrošiti do sljedećeg ljeta. Bilo bi neodgovorno od ministra da se u ovoj općoj besparici ne iskoristi 683 milijuna eura koji su nam na raspolaganju’

 

NACIONAL: Očekivanja građana su jako velika, dok politički oponenti jedva čekaju da se poskliznete i dokažete da se niste u stanju nositi s katastrofalnom situacijom u kojoj je Milan Bandić ostavio grad. Mnogi vas optužuju da sve ide presporo.

Očekivanja su ogromna. Ali građani su svjesni da postoji niz prepreka koje usporavaju promjene, od neodgovarajućeg zakonskog okvira, do toga da nemamo vlast na državnoj razini koja recimo udara ritam obnovi od potresa, pa do štetnih ugovornih odnosa koje Grad ima s nekim privatnim poduzećima te prazne blagajne u kojoj su ostali ogromni dugovi. Mi smo već na prvoj sjednici Skupštine morali donijeti odluku o dizanju 400 milijuna kuna kredita kako bismo izbjegli nelikvidnost Grada. Da to nismo napravili, došlo bi do domino-efekta i financijske blokade. Ne možete znati pravo stanje stvari dok ne uđete u gradske arhive, a i u njima je vjerojatno napravljeno čišćenje prije transfera vlasti. No kako god teško bilo stanje, promjenu na bolje ćemo napraviti.

NACIONAL: U ključnoj stvari za Zagrepčane, a to je obnova, morate surađivati i s Fondom, dakle s Vanđelićem i s Ministarstvom, odnosno Horvatom. Obnova nije ni počela, a ako vam oni krenu podmetati noge, vi ćete biti krivi.

Nadam se da u HDZ-u ima dovoljno svijesti da ne politizira obnovu te da ona neće biti dio političke borbe između nas koji smo na vlasti u gradu i njih koji su na vlasti u državi. Nadam se da građani uviđaju da je Zakon dinamiku obnove dao u ruke Ministarstvu graditeljstva, dakle Vladi. Donošenje rješenja o rušenju ili obnovi objekata je u rukama Ministarstva i mi tu ne možemo ništa. Grad je spreman pomoći gdje god škripi i već je pomogao detaširajući dio svojih službenika Fondu radi bržeg procesuiranja svih rješenja Ministarstva i organiziranjem mobilnih timova za pomoć građanima kako bi što bezbolnije i brže prošli kroz zamršene administrativne procedure. Treba imati na umu i da novac iz Fonda solidarnosti EU-a namijenjen obnovi moramo potrošiti do sljedećeg ljeta, inače će propasti. Bilo bi vrlo štetno za Zagrepčane i neodgovorno od ministra da propustimo tu priliku. Da u ovoj općoj besparici netko ne iskoristi 683 milijuna eura koji su nam na raspolaganju za obnovu Zagreba, to bi bilo neoprostivo.

NACIONAL: Novoj gradskoj upravi zamjerili su nespretnost s javnom bilježnicom koja je bila u sukobu interesa, smjenu triju članova uprave Zagrebačkog holdinga i imenovanje novih bez odluke Skupštine te imenovanje Tomislava Lauca za člana Upravnog vijeća bolnice Srebrnjak. Iako su za sve te slučajeve ponuđena objašnjenja, je li vam to trebalo i koliko vam je štetilo?

Neke odluke bile su nespretne, druge su bile posljedica nužnosti da se brzo reagira kako ne bi nastala nepovratna šteta. Jedna od njih je bilo pitanje Uprave Holdinga. Gradonačelnik je za dug od preko 300 milijuna kuna saznao prilikom primopredaje dužnosti. Kada je stanje ostalo nakon prethodnika toliko dramatično, morate poduzimati vatrogasne mjere. Ta priča o sukobu interesa ljudi koji su nešto donirali za kampanju, a onda bili angažirani za neke poslove otvorila je pitanje standarda koje želimo primjenjivati u zemlji. Znači li to da je svaki donator, a bilo ih je puno i donirali su uglavnom male svote, unaprijed eliminiran iz svih natječaja i sa svih dužnosti ili napredovanja unutar službe? To znači da će se ljudi ubuduće suzdržavati od donacija kako se ne bi unaprijed isključili iz nekih mogućih angažmana s Gradom ili napredovanja u službi. A to pak znači da bi netransparentno financiranje političkih stranaka i kampanja moglo samo bujati. Očito ćemo morati ustvrditi neke standarde, što je dozvoljeno, a što nije jer to sada nije točno propisano, niti je jasno u praksi. A na to će sigurno utjecati i mišljenje javnosti.

Joško Klisović, predsjednik zagrebačke Gradske Skupštine, u razgovoru sa Zrinkom Vrabec Mojzeš, novinarkom i kolumnisticom Nacionala. PHOTO: Saša Zinaja/NFOTO

NACIONAL: Čim je nova uprava stupila na dužnost, krenula su uhićenja Bandićeve koruptivne mreže. Međutim, mnogi misle kako je to tek predstava za javnost jer krupne ribe nisu došle na red. Zar je trebalo čekati da Bandić umre, pa da DORH i USKOK koji su imali desetak tisuća snimljenih sati razgovora počnu istragu?

Ne bih rekao da je to bila predstava za javnost, već je to početak jednog procesa u kojem je zagreban tek vrh sante leda. No tajming je sasvim sigurno interesantan, sada kada Bandića više nema i ne drži HDZ-u većinu u Saboru. Činjenica jest da su USKOK i policija radili svoj posao još dok je Bandić bio živ, dijelom i zbog afera koje su razotkrili mediji, ili pojedinci poput Darija Juričana. Uostalom, i SDP je na brojne nezakonitosti upozoravao u Skupštini, od adventskih kućica do žičare i bolnice Srebrnjak. Dakle, sve ono što je sada predmet istraga. Ako smo i mi kao SDP doprinijeli da se pokrenu te istrage, onda smo napravili dobar posao za građane i ja se nadam da oni to prepoznaju. Samo još da svi ti postupci dovedu i do sudskog epiloga. Milan Bandić sigurno nije mogao biti kriv za sve. Radi se o koruptivnoj mreži koja se plela godinama i ne znači da su oni koji su se najviše okoristili nužno zaposleni u gradskoj upravi. A oni koji su bili sigurno ne žele dobro novom gradonačelniku. No posao gradonačelnika nije raščišćavanje kriminala, to neka rade tijela kaznenog progona. Njegov zadatak je transparentno i kvalitetno upravljati gradom, čime će prevenirati da se korupcija i kriminal događa u budućnosti.

NACIONAL: Problem je što zakon o lokalnoj upravi i samoupravi sprečava Tomaševića da dovede svoj tim.

Točno je da svi pročelnici koji su u Skupštini gradski ministri, imaju status službenika i ne može im se dati otkaz. Dakako da bi bilo najbolje da gradonačelnik dovede svoju ekipu i s njima preuzme odgovornost za upravljanje gradom. Oni bi dolazili i odlazili zajedno s njime i imali bi status dužnosnika. No to je pitanje promjene zakona, što je u nadležnosti Sabora. Za sada je Skupština izglasala smanjenje broja ureda, čime se ukida jedan dio pročelničkih mjesta. Tek kada na javnom natječaju gradonačelnik izabere nove pročelnike koje smatra kompetentnim i u koje ima povjerenja, moći će početi raditi punim kapacitetom.

NACIONAL: I u Skupštini su ostali isti ljudi. Kako s njima surađujete?

Točno, u stručnoj službi Skupštine ostali su isti ljudi i oni su dio gradske uprave u nadležnosti gradonačelnika. Reformom koju je gradonačelnik predložio trebali bismo umjesto stručne službe pod ingerencijom gradonačelnika vratiti tajništvo Skupštine koje bi bilo pod ingerencijom predsjednika Skupštine. Time bi se Skupština kompletirala kao institucija nezavisna od izvršne vlasti. No, da bi se to vratilo, mora se promijeniti Zakon o gradu Zagrebu, a to je opet u nadležnosti Sabora. Među ljudima koje sam naslijedio ne vidim nikoga da mi podmeće, ljudi su u najboljoj vjeri nastavili raditi svoje zadatke, prihvatili su modernizaciju i za sada im jako dobro ide.

 

‘Al Kaida više nije opasnost kakva je bila, a i talibani su se obvezali da im više neće davati utočište. U tome su i SAD i NATO učinili veliki posao pa i sudjelovanje naših ljudi u NATO misiji nije bilo uzaludno’

 

NACIONAL: Prošloga tjedna održana je dramatična sjednica Predsjedništva SDP-a koja je trajala 4 sata i na kojoj se raspravljalo o 5000 izbačenih članova. Peđa Grbin izjavio je da je to označilo kraj bavljenja SDP-a samim sobom. Mislite li da je to doista tako ili će se situacija zakuhavati dalje? Jesu li gotovi frakcijski ratovi?

Ja se nadam da je to doista kraj bavljenja samima sobom u SDP-u jer je Predsjedništvo na toj sjednici ostalo jedinstveno. Mislim da je doista krajnji trenutak da fokusiramo svu našu energiju na nove politike SDP-a s kojima ćemo se prezentirati u sljedećem razdoblju i s kojima ćemo za tri godine izaći na parlamentarne izbore. Nadam se da su frakcijski ratovi završili i da će se održati unutarstranački izbori na kojima će se izabrati nova vodstva lokalnih organizacija širom zemlje.

NACIONAL: Nije li se Grbin, zbog negativnih reakcija članstva i javnosti posipao pepelom, rekavši da su neki povjerenici možda pretjerali u čistkama, pa se svatko tko se osjeća zakinutim može javiti i ponovo učlaniti?

Predsjedništvo SDP-a je utvrdilo kriterije za izbacivanje i oni su prezentirani članstvu i javnosti, a na povjerenicima je bilo da ih se drže. O provedenom procesu Predsjedništvo je raspravljalo prošli tjedan i ostalo je jedinstveno. Sada je važno da se okrenemo budućnosti i radu na stranačkim politikama. Država vapi za kvalitetnim politikama i uvjeren sam da SDP tu ima što reći. Ako smo sada treća stranka po rejtingu, ne znači da za tri godine ne možemo biti ponovo prva, ali zato treba raditi kako bismo kvalitetnim sadržajem konkurirali svima drugima. To je faza koja je sada pred nama. A u onim dijelovima Hrvatske u kojima stranka nije funkcionirala ili je potpuno zamrla, počet će se raditi na njezinoj revitalizaciji.

NACIONAL: Najveći dio svoje karijere proveli ste kao diplomat. Je li pobjeda talibana u Afganistanu krah zapadne politike i dokaz da je izvoz demokracije uzaludan? Jesu li hrvatski vojnici tamo bili uzalud i je li uzalud izgubljen jedan mladi život?

Kada govorimo o Zapadu, moramo znati o kome govorimo. S jedne strane u Afganistanu je bio SAD kao odgovor na teroristički napad 11. rujna. Cilj je bio uništiti Al Kaidu, terorističku mrežu koja je imala globalan doseg i zbog koje se nitko na Zapadu nije osjećao sigurnim. Osame Bin Ladena više nema, Al Kaida više nije opasnost kakva je bila, a i talibani su se obvezali da im više neće davati utočište. U tome su i SAD i NATO učinili veliki posao, tako da i sudjelovanje naših ljudi u NATO misiji nije bilo uzaludno. Kada su Amerikanci ušli u Afganistan i upoznali se sa stanjem u njemu, shvatili su da bi tom narodu trebalo pomoći u izgradnji državnih institucija. No kada se nekome pokušava pomoći, moraju se shvatiti lokalni identitet, kultura, običaji, politička tradicija i društveni odnosi.

NACIONAL: Komentari u mnogim medijima su: izdaja, ostavili ste te ljude na milost i nemilost talibana. Vidjeli smo te dramatične scene. Je li trebalo nakon toliko godina naglo napustiti Afganistan?

Očito posao nije odrađen do kraja, a državne strukture Afganistana urušile su se za par dana. Da bi taj dio posla bio uspješan treba i puno dobre volje i predanosti lokalnog stanovništva i političkih struktura, a oni očito nisu postojali u dovoljnoj mjeri. No čini mi se da je već neko vrijeme odlučeno da se politička budućnost Afganistana riješi diplomatskim dogovorom s talibanima i unutrašnjim afganistanskim sporazumom vlade i talibana. Amerikanci su najavili početkom 2020. da će se sukcesivno povlačiti iz te zemlje i oni su to ispoštovali. Napadi na Joea Bidena su plod osjećaja da su stvari krenule neželjenim smjerom. Nitko ne želi gledati one slike na kabulskom aerodromu i slušati kako se maltretiraju žene, da im se opet neće dopustiti školovanje i rad. No dolaze i prilično konfliktne informacije iz talibanskih redova, gdje je također došlo do određenih modifikacija posljednjih 20 godina. Što će značiti taj model upravljanja po šerijatskom zakonu u režiji talibana, to za sada nije do kraja jasno, ali budi krajnju zabrinutost i ne dozvoljava međunarodnu pasivnost.

NACIONAL: Imate li u planu vratiti se u diplomaciju, odnosno Ministarstvo vanjskih poslova nakon mandata na čelu Skupštine?

Sada sam isključivo fokusiran na ovaj mandat jer sam odlučan odraditi ono što smo obećali kako bismo unaprijedili stanje i život u Zagrebu. A onda ćemo vidjeti.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.