JOSIP OSTROGOVIĆ: ‘ACI marina Rijeka na Kvarner će dovesti goste veće platežne moći’

Autor:

04.05.2021., Rijeka - Josip Ostrogovic, kandidat HDZ-a za gradonacelnika, predstavio je svoje suradnike kandidate za Gradsko vijece Rijeke.rPhoto: Goran Kovacic/PIXSELL

Goran Kovacic/PIXSELL

Član Uprave ACI-ja za sektor investicija, marketinga i maloprodaje otkriva zašto će buduća ACI marina u centru Rijeke imati ključnu ulogu u gospodarskoj tranziciji grada, kako ACI planira povećati prihode i kako surađuje s grupacijom Lürssen

Tvrtka Adriatic Croatia International Club, daleko poznatija pod kraticom ACI, koja upravlja lancem od 22 nautičke marine na hrvatskoj obali, već nekoliko godina ulaže značajna sredstva u temeljitu obnovu i rekonstrukciju više svojih marina kako bi podigla razinu usluge i približila je očekivanjima i zahtjevima modernih nautičara. U Upravu ACI-ja, osim dosadašnjeg predsjednika Kristijana Pavića kojem je produljen mandat, nedavno su imenovani i novi članovi Josip Ostrogović i Ivan Herak. Josip Ostrogović, prošlogodišnji HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Rijeke, u ACI-ju će voditi brigu o sektorima investicija, marketinga i maloprodaje – ključnima za uspješno poslovanje tvrtke o kojima će ovisiti i realizacija projekata obnove. No projekt koji ACI već nekoliko mjeseci s ponosom predstavlja i od kojega s pravom puno očekuje jest izgradnja nove, 23. marine u nizu – ACI marine Rijeka – koja bi do 2024. godine trebala niknuti na prostoru Porto Baroša u Rijeci. Novoizabrani član Uprave Josip Ostrogović podrobnije nam je predstavio taj projekt i što će nova marina donijeti nautičarima, ali i gradu Rijeci, a otkrio nam je i još neke poslovne planove ACI-ja u narednim godinama.  

NAVIGARE: Prije nepunih šest mjeseci preuzeli ste dužnost člana Uprave zaduženog za investicije, marketing i maloprodaju. Jeste li do sada uspjeli pohvatati sve konce ACI-jevih poslova u svojem resoru i kakav ste dojam stekli o tvrtki?

ACI je najveći lanac marina na Mediteranu i jedna od uspješnijih hrvatskih tvrtki. Posljednjih godina tvrtka kontinuirano raste, kako prihodima tako i unaprjeđenjem usluga u marinama te investicijama. No, naravno, postoji puno prostora za napredak. Naime, ACI je danas izložen nizu problema koji predstavljaju objektivnu prepreku bržem razvoju. Identifikacija problema i pronalaženje rješenja preduvjet su daljnjem razvoju. Glavne prepreke daljnjeg razvoja sustava predstavljaju ograničenja koja proizlaze iz važeće prostorno-planske dokumentacije, problematika upisa pomorskog dobra i legalizacija izgrađenih objekata te kao najvažnije, rokovi trajanja koncesija za gospodarsko korištenje luka nautičkog turizma-marina. Upravo je trajanje koncesija čimbenik koji najviše ograničava potencijal razvoja ACI-ja.

Moram, kao otežavajuću poslovnu okolnost, napomenuti da ACI raspolaže neadekvatnom strukturom i kvalitetom vezova, kao i sadržaja na kopnu. Dodatni problem predstavljaju i ljudski potencijali, prvenstveno dobna struktura djelatnika. Ni stanje proizvoda koji nudimo nije zadovoljavajuće, što je nesporno vidljivo i iz strukture prihoda ACI-ja u kojoj sa 75-postotnim učešćem prevladavaju prihodi od iznajmljivanja vezova. Moja su domena, kao člana Uprave, investicije, marketing i maloprodaja. U posljednjih šest mjeseci značajno smo unaprijedili segment maloprodaje. Proširili smo asortiman prodajnih artikala u svojim marinama i čini se da su to naši nautičari prepoznali. Planiramo i dalje jačati maloprodajnu mrežu. U domeni marketinga izradili smo novu Strategiju društvenih mreža, s obzirom na to da profili društvenih mreža ACI-ja trenutno ne iskorištavaju potpuni potencijal. Naime, kako bi ostao konkurentan na međunarodnom tržištu i u svijetu digitalnih komunikacija, ACI mora kontinuirano raditi na produkciji novih medijskih sadržaja koji moraju biti na razini brenda ACI-ja. Kad govorimo o segmentu investicija, usredotočeni smo na jednu od najvećih investicija u nautički turizam u Hrvatskoj, a to je izgradnja buduće ACI marine Rijeka. Isto tako, fokusirani smo – ili preciznije kazano kao ovlaštenici koncesije razvijamo i projekt luke nautičkog turizma na Malom Lošinju, a uskoro očekujemo i raspisivanje natječaja za dodjelu koncesije za luku nautičkog turizma u Novalji. U svakom slučaju, uskoro krećemo i s izradom dokumenta u kojem ćemo analizirati prostorno-planske, pravne i ekonomske pretpostavke, kako za nove tako i za postojeće luke nautičkog turizma u Hrvatskoj, kojima uskoro istječe koncesija.

‘Pojekt ACI marine Rijeka možda je najznačajniji zahvat zbog planiranog održivog razvoja i unaprjeđenja novih tehnologija u nautičkom turizmu’, ističe član Uprave ACI-ja Josip Ostrogović. FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

NAVIGARE: Vaše imenovanje u Upravu ACI-ja nije prošlo posve mirno, popraćeno je optužbama o sukobu interesa s obzirom na to da paralelno s ovom funkcijom obnašate i dužnost člana Gradskog vijeća Rijeke. Kako je riješen taj spor i jeste li doista u sukobu interesa?

Prilikom mog preuzimanja dužnosti člana Uprave ACI-ja Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa zauzelo je stav da zbog opće zabrane obnašanja dviju javnih dužnosti, uz dužnost člana Gradskog vijeća ne mogu biti istovremeno i član Uprave ACI-ja. Opća zabrana odnosi se na obavljanje druge javne dužnosti kao redovitog i stalnog zanimanja. Zakon o lokalnoj i regionalnoj samoupravi definira funkciju gradskog vijećnika kao javnu dužnost koja se obavlja počasno i za to se ne prima plaća. Nešto što se obavlja kao predstavnička dužnost nije i ne može biti redovito i stalno zanimanje. Dakle, funkcija gradskog vijećnika nije ni redovito ni stalno zanimanje, to je počasna javna djelatnost i predstavlja zakoniti izuzetak od opće zabrane. Smatram da je spomenuti stav Povjerenstva potpuno pogrešan te da Povjerenstvo nije utvrdilo, a kamoli dokazalo da sam doista u sukobu interesa. Stoga sam od Povjerenstva zatražio preispitivanje izdanog mišljenja. Da dodatno pojasnim, novi Zakon o lokalnoj i regionalnoj samoupravi tek je stupio na snagu i još ne postoji jasna i potvrđena praksa. Tim je Zakonom bitno proširen popis i broj obveznika, a rok za davanje mišljenja je kratak. Vjerujem da Povjerenstvo pod vremenskim pritiskom nije adekvatno ocijenilo konkretne okolnosti i prirodu javne dužnosti člana predstavničkog tijela.

NAVIGARE: ACI je najavio da bi do kraja ove godine sa strateškim partnerom Institutom za turizam trebao dovršiti Strategiju održivog razvoja ACI-ja u razdoblju od 2023. do 2027. godine. Na što će se ACI orijentirati u narednih pet godina i kakve bi konkretne promjene Strategija trebala donijeti u poslovanju tvrtke?

U daljnjem razvoju ACI-ja diversifikacija poslovanja nameće se kao jedan od osnovnih uvjeta stabilnosti poslovanja, podizanja razine prihoda i otvaranja novih radnih mjesta. To podrazumijeva razvoj novih, kao i postojećih usluga koje su iz brojnih razloga bile zanemarene. Konkretno, nakon izvršenih analiza tržišta, a vodeći računa o postojećim ljudskim potencijalima, financijskim resursima i prethodnim iskustvima, ACI će usmjeriti dio svojih financijskih i ljudskih resursa u razvoj ugostiteljskih, hotelijerskih i trgovačkih, odnosno maloprodajnih djelatnosti, razvoj vlastite čarter flote te u razvoj servisnih djelatnosti. U financiranju razvoja spomenutih djelatnosti nastojat ćemo aplicirati i na sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) i fondova EU-a.

NAVIGARE: Prilikom imenovanja najavili ste promjene u sadržaju i kvaliteti nautičke ponude ACI-ja, odnosno smanjenje udjela prihoda od iznajmljivanja vezova i povećanje prihoda od ostalih turističko-ugostiteljskih i trgovačkih usluga, te da ćete u tim projektima tražiti i partnere. Imate li već zainteresirane poslovne partnere i kako će izgledati to partnerstvo?

Jedno od velikih partnerstava u koja je ACI ušao je Društvo ACI – GITONE, zajednička tvrtka osnovana u paritetnom vlasničkom omjeru s GITONE Kvarnerom, tvrtkom čiji je osnivač eminentna Lürssen grupacija koja je u Hrvatskoj prisutna od 2020. godine, dok u Njemačkoj djeluje više od 140 godina. Tvrtka je specijalizirana za dizajn i proizvodnju jahti, brodova i plovila obalne straže te pruža opsežne usluge nakon prodaje, uključujući popravke, održavanje i globalne logističke usluge.

Što se tiče ostalih sadržaja u našim marinama, u prošlosti je većinu usluga u marinama ACI samostalno obavljao. Danas većinu pratećih sadržaja, odnosno sporednih djelatnosti – prvenstveno ugostiteljsku i servisnu djelatnost, usluge čartera, agencijske usluge, trgovinu i slično – obavljaju druge fizičke i pravne osobe u okviru raznih oblika poslovne suradnje. Uglavnom smo fokusirani na pružanje usluga korištenja veza, dizanja i spuštanja plovila, parkinga i pranja plovila. Stoga ćemo u budućnosti svakako usmjeriti dio svojih resursa u razvoj ugostiteljskih, odnosno hotelijerskih i trgovačkih djelatnosti, prvenstveno u maloprodaji, u čarter segment te u razvoj servisnih djelatnosti. U izvršenju svega nabrojenog ne isključujemo partnerske odnose ako u tome prepoznamo interes za ACI.

NAVIGARE: Jedna od najvažnijih investicija koju je ACI najavio jest projekt izgradnje riječke marine Porto Baroš. Što će konkretno ta investicija donijeti nautičkom turizmu u Hrvatskoj, odnosno kako će poboljšati tu ponudu?

Izgradnja luke nautičkog turizma ACI marina Rijeka, u Porto Barošu u riječkoj luci, u koju će ACI – GITONE investirati najmanje 363 milijuna kuna u narednih nekoliko godina, najveće je i najznačajnije ulaganje u sektoru nautičkog turizma u Hrvatskoj. ACI marina Rijeka postavit će nove standarde u regiji kad je riječ o lukama nautičkog turizma. Arhitektonska rješenja, vrhunska usluga i raznolikost ponude pretvorit će riječku regiju u raj za nautičare. S kapacitetom od približno 230 vezova i mnoštvom sadržaja kao što su restorani vrhunske gastronomije, manji trgovački centar s boutique uslugama prilagođenima specifičnoj vrsti gostiju, nautičke usluge, smještajni kapaciteti za nautičare te šetnica, nova marina nesporno će bitno pridonijeti nautičkoj ponudi, ne samo Hrvatske već i Mediterana. Sadržaji će biti prilagođeni pristupu slabije pokretnim i nepokretnim osobama. Bitno je naglasiti i da će ova nautička ljepotica s predviđenom kategorizacijom pet sidara, što je ekvivalent pet zvjezdica u hotelijerstvu, biti locirana u samom centru grada, čime i geostrateški položaj postaje njena najveća prednost. Većina naših emitivnih tržišta udaljena je otprilike sat do dva vožnje automobilom. Govorimo li o satu vožnje avionom, potencijalno tržište eksponencijalno raste. U svakom slučaju, ACI marina Rijeka na Kvarner će dovesti klijentelu veće platežne moći.

‘Marina će građanima Rijeke i gostima ponuditi niz atraktivnih sadržaja, od šetnice, preko ugostiteljske i trgovačke ponude do sportskih sadržaja’

NAVIGARE: Što će konkretno marina donijeti samom gradu Rijeci i kako će potaknuti ne samo turistički već i gospodarski razvoj grada?

Marina će imati ključnu ulogu u gospodarskoj tranziciji grada Rijeke i riječkog područja, posebice kada je riječ o nautičkoj konkurentnosti. To u prvom redu podrazumijeva značajne infrastrukturne iskorake, ali i otvaranje velikog broja novih radnih mjesta, kao i ostvarivanje drugih značajnih benefita za lokalnu zajednicu. Iako je u samoj marini studijom predviđeno više od 130 radnih mjesta, vjerujem da će ukupan broj biti i više od 500 zaposlenih, uzmemo li u obzir sve komplementarne djelatnosti povezane s poslovanjem marine.

Projekt će u cijelosti preobraziti područje istočnog dijela riječke luke, odnosno Porto Baroša i Senjskog pristaništa, već desetljećima za javnost zatvorenog lučkog područja koje će izgradnjom marine postati ne samo mjesto za privez brodova, već će građanima Rijeke i gostima marine ponuditi niz atraktivnih sadržaja, od šetnice, preko raznovrsne ugostiteljske i trgovačke ponude, pa sve do sportskih i drugih sadržaja. Nova marina od iznimnog je značaja, to želim naglasiti, ne samo za nautičare, već i za sve stanovnike Rijeke i šire okolice jer će njena izgradnja trajno promijeniti izgled grada, a svojim brojnim sadržajima, otvaranjem novih radnih mjesta i poslovnih mogućnosti, unaprijediti kvalitetu života stanovnika riječke regije. Marina će repozicionirati grad iz tranzitne postaje u kojoj se turisti kratko i usputno zadržavaju u urbano turističko središte, pri čemu ostaje dio cjeline grada u kojem se nalazi.

NAVIGARE:  Hrvatska postaje sve popularnija destinacija i pripadnicima tzv. jet seta, a to znači da na Jadran dolazi sve zahtjevnija klijentela na sve većim brodovima, nerijetko i dužima od 100 metara, za koje je vrlo teško naći vez i opskrbiti ih gorivom. Hoće li Porto Baroš riješiti taj problem i kakve će brodove biti spreman primiti?

U istočnom dijelu riječke luke za koji je zajedničkoj tvrtki ACI – GITONE dodijeljena koncesija, natječajnom dokumentacijom i projektom predviđeno je 230 vezova prosječne duljine 16 metara, a najveća duljina plovila koju ćemo moći primiti na vez je 30 metara. No natječajnom dokumentacijom isto tako je predviđeno i proširivanje luke nautičkog turizma na dio Putničke luke, na potezu od Rive Boduli do DeFranceschijevog gata, odnosno bunkera. S naše strane svakako postoji interes za proširivanjem marine i na taj dio riječke luke u kojem su već sada smještena velika plovila. U slučaju proširenja ACI marine Rijeka na taj dio, imat ćemo na raspolaganju veći broj vezova za super i megajahte.

NAVIGARE:  U kojoj je fazi projekt i što je do sada učinjeno na njegovoj realizaciji?

Hrvatska vlada je 20. svibnja prošle godine tvrtki ACI – GITONE odobrila koncesiju na 30 godina na pomorskom dobru za buduću luku nautičkog turizma ACI marina Rijeka. No prije potpisivanja ugovora o koncesiji nužno je ishoditi niz potrebnih dozvola. Kao podloga za izdavanje lokacijske dozvole završene su maritimna studija, studija valovanja i idejno rješenje te je u tijeku postupak ocjenjivanja prihvatljivosti planiranog zahvata na okoliš, kako bi se eventualni negativni učinci investicije sveli na najmanju moguću mjeru. Nakon ocjene postupka tvrtka ACI – GITONE podnijet će se zahtjev za izdavanje lokacijske dozvole. Ishodovanjem lokacijske dozvole bit će osigurani svi nužni preduvjeti za potpisivanje ugovora o koncesiji. Zaključni korak, nakon svega navedenog, predstavlja ishodovanje građevinske dozvole, nakon čega će se započeti s izvođenjem građevinskih radova. Dovršenje izgradnje marine i njeno stavljanje u funkciju planirano je u 2024. godini.

NAVIGARE: Kakav je interes grupacija Lürssen, kao proizvođač luksuznih jahti, pronašla u investiranju u izgradnju marine, budući da to nije njihov ‘core business’? Što će konkretno Lürssen dobiti ovim projektom?

Svaki od partnera u tvrtki ACI – GITONE je u spomenutoj poslovnoj suradnji prepoznao određene interese i benefite. ACI, kao najveći lanac marina na Mediteranu, u projekt unosi znanje i iskustvo koje je stekao kao lider nautičkog turizma u Hrvatskoj, dok će grupacija Lürssen tj. GITONE Kvarner doprinijeti kroz dubinsko poznavanje visokokvalitetnih turističkih, ali i nautičkih usluga. U sinergiji, spomenuti poslovni partneri svojim iskustvom, znanjem, tradicijom i inovativnošću stvaraju jedinstveni projekt koji u perspektivi mijenja grad Rijeku i cjelokupnu riječku regiju. Nezahvalno je govoriti u tuđe ime, no vjerujem da su naši partneri veliku komparativnu prednost projekta prepoznali u geoprometnom položaju marine te općenito velikom potencijalu ovog projekta.

NAVIGARE: Kako teče dosadašnja suradnja dviju tvrtki u zajedničkom poslu?

Dosadašnje suradnja na projektu više je nego dobra. Operativna projektna suradnja provodi se putem tjednih koordinacijskih sastanaka na kojima sudjeluju ovlaštene osobe kako ACI-ja tako i GITONE Kvarnera. Na strateškoj razini, razini članova uprava, očekuje nas dorada i operacionalizacija strateških dokumenata i ugovora. Kad je u pitanju, uvjetno rečeno, podjela posla među partnerima, usuglašeno je da će nautičkim sadržajima u marini, odnosno gatovima za smještaj plovila, recepcijom, radionicama za održavanje i popravke plovila te prostorom za servis plovila, upravljati ACI, dok će ugostiteljskim i trgovačkim sadržajima – koji obuhvaćaju turističke usluge u kongresnom turizmu, smještajne jedinice za nautičare, restorane i trgovačke objekte – upravljati GITONE – Kvarner. Formacijski, u Upravi zajedničke tvrtke ACI – GITONE je po jedan predstavnik ACI-ja i GITONE – Kvarnera i njihova suradnja za sada teče zaista dobro. Gledamo fokusirano u isti cilj i, rekao bih, zajedno koračamo prema njemu.

NAVIGARE: U dosadašnjim istupima ACI-jevih predstavnika u javnosti učestalo se ponavljalo da će buduća marina Porto Baroš po mnogočemu biti jedinstvena – bit će to „zelena“ i digitalna marina otvorena za građane i posjetitelje Rijeke. Što to točno znači i kako će funkcionirati buduća marina?

Dugoročno gledano, projekt ACI marine Rijeka možda je najznačajniji zahvat upravo zbog planiranog održivog razvoja i unaprjeđenja novih tehnologija u nautičkom turizmu u cijelosti. Već je izvedeno 3D mapiranje kompletnog podmorja i nadmorskog dijela Porto Baroša kao jedan od prvih koraka k uvođenju autonomne navigacije u marinama. Korisnici plovila bi, u budućnosti, već prije samog uplovljavanja mogli točno znati na koji vez će se vezati, a uz pomoć sustava autonomne navigacije plovilo bi moglo samo uploviti u marinu i doći do određenog veza. Plovila bi automatski bila prepoznata od sustava, a već prije samog uplovljavanja imala bi pristup svim potrebnim informacijama. To su tehnologije čija je implementacija u svijetu još u začetku, a na čijem razvijanju fokusirano i intenzivno radimo sa svojim partnerom. Planirana je i izgradnja postrojenja za obradu otpada i proizvodnju električne energije iz tako obrađenog otpada, kao i za opskrbu plovila vodikom i električnom energijom za plovila na električni pogon. Osim zelene komponente i održivosti – koja je tu, naravno, ključna – sve će te novine nautičarima značajno olakšati uplovljavanje i isplovljavanje, a zaposlenicima marine svakodnevicu.

NAVIGARE: Osigurati, s jedne strane, otvorenost marine i pristupačnost posjetiteljima, a s druge garantirati sigurnost nautičarima i njihovoj vrijednoj imovini, priličan je izazov. Kako planirate riješiti taj problem?

Prostor Porto Baroša dosad je bio nedostupan za građanstvo, dok će nova ACI marina Rijeka biti otvorena za sve građane. Želimo integrirati marinu u tkivo grada i siguran sam da će brojni građani uživati šetajući po lukobranu, s pogledom na marinu i Riječki zaljev, te koristiti brojne usluge koje će im biti na raspolaganju, poput šopinga, sportskih i ugostiteljskih sadržaja itd. Nijedna ACI-jeva marina nije zatvorena za građane. Naprotiv, naše marine podižu vrijednost cijeloj destinaciji i nude dodatne usluge koje obogaćuju ponudu kraja u kojem su locirane. U svim se našim marinama turisti i građani slobodno kreću, bez ikakvih ograničenja. Naravno, ne samo zbog osiguranja privatnosti nautičara već i iz sigurnosnih razloga, uobičajeno je da jedan manji dio marine bude zatvoren, ali to su većinom pontoni gdje se vezuju brodovi, dok su svi ostali sadržaji otvoreni i dostupni. Posebno želim istaknuti da će razina sigurnosti u ACI marini Rijeka u Porto Barošu biti na najvišoj mogućoj razini. Cijela će marina biti pokrivena najsuvremenijim sustavom videonadzora i kontrole pristupa.

NAVIGARE: I na kraju, koji je idući projekt koji ACI planira? Ili ćemo odgovor na to pitanje morati pričekati do finalizacije Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama?

Većina naših marina građena je osamdesetih godina prošlog stoljeća i uglavnom im je svima, u većoj ili manjoj mjeri, potrebna rekonstrukcija. No koncesije za sve naše marine, osim ACI marine „Veljko Barbieri“ u Slanom, ističu krajem 2030. godine. Kako se svako ulaganje mora amortizirati do isteka koncesije, nalazimo se u nezavidnoj poziciji s velikom željom i mogućnostima za ulaganja, ali nijedno veće ulaganje jednostavno nije isplativo dok nam se ne produlje koncesije. Stoga fokus našeg djelovanja trenutno predstavljaju izgradnja ACI marine Rijeka i produljenje koncesija.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.