Jedino preostalo rafinerijsko postrojenje u Hrvatskoj se gasi

Autor:

23.08.2022., Rijeka - Investicije INA-e u rafineriji nafte Rijeka, novinarima su predstavili djelatnici INA-e Vedrana Janjic i Goran Plese. Podizanjem opreme novog postrojenja za obradu teskih ostataka zavrsen je vazan dio projekta nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka.
 Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Goran Kovacic/PIXSELL

Rafinerija nafte Rijeka od idućeg mjeseca prestaje s preradom sirove nafte, a prekid proizvodnje potrajat će barem pet mjeseci.

Jedino preostalo rafinerijsko postrojenje u Hrvatskoj nakon gašenja sisačke rafinerije prestaje s radom na nekoliko mjeseci. Ina je potvrdila da će do obustave rafinerijske prerade doći već u idućem mjesecu, a ponovo će biti pokrenuta tek u travnju iduće godine, piše Novilist.

Kao službeni razlog obustave su radovi na izgradnji gotovo četiri milijarde kuna vrijednog postrojenja za preradu teških ostataka nafte, takozvanog koking postrojenja, a iz Ine tvrde kako će poduzeti sve da opskrba tržišta bude sigurna, premda ne navode i po kojim cijenama jer unatoč tome što Ina raspolaže određenim zalihama motornih goriva, prvenstveno benzina, te zalihe će u najboljem slučaju potrajati do siječnja ili veljače iduće godine. Nakon toga Ina će morati uvoziti benzin, a dizel ionako svake godine uvozi, u količinama između 200 i 400 tisuća tona.

Nepredvidive cijene

S obzirom na neizvjesnost na tržištu naftnih derivata, posebice s dolaskom zime i nepredvidljivim tijekom rata u Ukrajini te europskim embargom na uvoz ruske nafte, nemoguće je procijeniti u kojem smjeru će se kretati cijene naftnih derivata u razdoblju od studenoga ove, do travnja iduće godine. Iz Ine ne nude nikakav odgovor na pitanje jesu li već ugovorili uvoz derivata do kraja obustave proizvodnje u riječkoj rafineriji, niti po kojim cijenama, pa bi za hrvatske kupce moglo uslijediti vrlo neizvjesno razdoblje u kojemu bi cijene goriva mogle dodatno rasti, piše Novilist.

“Zaustavljanje proizvodnje u određenim fazama radova predviđeno je i ugovorom o izgradnji novog postrojenja za preradu teških ostataka nafte. Tijekom zastoja izvode se radovi koje je moguće izvoditi samo u razdobljima kada rafinerija ne radi zbog povezivanja postojećih postrojenja s novim sustavima”, pojasnili su iz Ine te su naglasili kako je zbog spajanja postojećih rafinerijskih pogona s novim sustavima predviđeno više obustava proizvodnje, među kojima je i najavljeni prekid od studenog ove godine, do početka travnja iduće.

Sigurna opskrba

Iz INE su rekli da će učiniti sve kako bi se osigurala neprekidna sigurnost opskrbe domaćeg tržišta u navedenom razdoblju no nisu naveli pod kojim uvjetima i po kojoj cijeni, te iz kojih izvora će se osigurati opskrba tržišta, navodi Novilist.

Najavu ponovnog pokretanja proizvodnje u riječkoj rafineriji početkom travnja, s obzirom na dosadašnja iskustva, također treba uzeti s dozom rezerve.

Profitabilno poslovanje

Ovakve situacije samo dodatno pokazuju koliko je važna izgradnja koking postrojenja koje će u najboljem slučaju biti završeno tek za dvije godine, a trebalo je, i prema prvobitnim planovima Ine, kao i prema međudioničarskom ugovoru s MOL-om, biti već odavno završeno, čime bi se riječkoj rafineriji omogućilo profitabilno poslovanje.

Moglo bi se proizvoditi s kapacitetom prerade od 4,5 milijuna tona sirove nafte godišnje, s dovoljnom količinom proizvedenih svih vrsta goriva, uključujući i dizel, kojeg riječka rafinerija trenutno ne samo da ne proizvodi dovoljno za domaće potrebe, nego je pritom ovisna i o krajnje neizvjesnom uvozu vakuumskog plinskog ulja iz Rusije za proizvodnju te vrste goriva, piše Novilist.

Izgradnja spomenutog postrojenja u Rijeci tek je na pola puta i bit će završena u najboljem slučaju krajem 2024. godine no da stvar bude zanimljiva izgradnju kokinga u Rijeci mađarska je strana u Ini uvjetovala gašenjem proizvodnje u Sisku, pa onda i izvozom nafte s hrvatskih polja u MOL-ove rafinerije.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.