Izložba “Spaček & 70 godina avangarde na kotačima”, koja se otvara u utorak u Francuskom institutu u Zagrebu, predstavlja povijest tog automobila u povodu njegove sedamdesete obljetnice i pokazati zbog čega je i danas mnogima omiljen.

Spaček, Citroen 2CV, jedan od najpoznatijih simbola Francuske, promoviran je 1948. godine na Salonu automobila u Parizu. Vrlo brzo nakon toga je stekao veliku popularnost, što ne čudi s obzirom da je malo trošio, bio jeftin, prostoran, pogodan za sve terene i klimatske uvjete.

Imao je različite nadimke (patka, guska, dva konja, kišobran na četiri kotača, čelična deva), a na ovim se prostorima uvriježio naziv Spaček, jer je poput ‘ružnog pačeta’ istovremeno bio ružan i simpatičan.

Izložba u Francuskom institutu podsjetit će na njegovu povijest uz pomoć velikih vizuala, fotografija, filmova, modela i memorabilije, a za tu prigodu u sam prostor čitaonice postavit će se Spaček ‘dalmatiner’, koji će na taj francuski auto povezati s ovdašnjim specifičnostima, najavio je voditelj Muzeja automobila i autor izložbe Valentino Valjak.

Na Spačeku se počelo raditi desetak godina prije nego što je i službeno predstavljen, no ratna zbivanja usporila su njegov razvoj. “Nastao je nakon Drugog svjetskog rata kada je Francuska bila razrušena i trebalo je mobilizirati ljude na obnovu, bio je to automobil i za seljake i za građane, a kasnije je postao pravi ‘zabavan auto'”, rekao je Valjak za Hinu.

Zahvaljujući otvorenom krovu bio je glavna atrakcija, mogao je prenositi sve ono što inače ne bi stalo u vozilo takvih dimenzija, a bio je omiljen i za putovanja.

Notu nesputanosti i avanturizma dali su mu 60-tih godina hipici, a bile su to i godine kada je Spaček dao svoj doprinos ženskoj emancipaciji – volio je žene, kao i one njega, za njegovim su volanom često bile upravo vozačice.

Početkom 60-tih počeo se proizvoditi i na području bivše Jugoslavije, u tvornici u Kopru, te je jedan od češćih automobila koji se mogu vidjeti na starim fotografijama s ovih prostora.

Proizvodnja Spačeka prestala 1990. godine

Legendarni automobil danas je rijetka pojava na cestama i svaki put izazove pozornost, osobito zato što je, gotovo uvijek, riječ o jako dobro očuvanom primjerku kojega njegov zaljubljeni vlasnik brižno čuva od svih nepogoda.

Proizvodnja Spačeka prestala je 1990. godine, nakon punih 42 godine i skoro pet milijuna primjeraka – tada je iz portugalskih postrojenja tvrtke Citroen izašao posljednji 2 CV Charleston.

Preostali vlasnici Spačeka u Hrvatskoj redovito se nalaze na različitim susretima, a 2019.  domaćin Svjetskih susreta bit će Samobor.

Zagrebačku izložbu  rade entuzijasti i volonteri Muzeja automobila Ferdinand Budicki te Francuski institut u Hrvatskoj i Citroen klub Croatia.

Bit će otvorena do 12. veljače, a njome se najavljuje i veća izložba Muzeja automobila Ferdinand Budicki, s više modela popularnog Citroena 2CV  koja se, uz besplatan ulaz i popratna događanja u okviru Noći muzeja, može razgledati u tom jedinstvenom zagrebačkom muzeju automobila.

Komentiraj