Izložba arhitekta koji je carinarnicu pretvorio u muzej

Prošloga petka u prostorima dubrovačke Galerije Dulčić i Ateljea Pulitika otvorena je izložba Tadaa Anda „Punta della Dogana“ u sklopu programa “Vikend s Orisom Dubrovnik: Tadao Ando”, a bit će otvorena do 1. travnja. Realizirana je u suradnji s Umjetničkom galerijom Dubrovnik, a otvorio ju je veleposlanik Japana u Hrvatskoj Nj.E. Keiji Takiguchi. Izložba posjetiteljima pruža uvid u originalne skice Tadaa Anda te arhitektonske nacrte i fotografije projekta transformacije stare zgrade venecijanske carinarnice u muzej suvremene umjetnosti Fondacije Pinault.

Marin Ivanović, ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik, naglasio je za Nacional da projekti kao što je ovaj mogu biti inspiracija za sveobuhvatno promišljanje o prostoru, novoj svrsi i korisnicima, na dugotrajan i održiv način. Kako je rekao, dodatno ima smisla njegove skice i nacrte izložiti u Dubrovniku u kojem je u tijeku obnova povijesnog kompleksa Lazareta. „Ovaj projekt podjednako je značajan u arhitektovu opusu i u svjetskom pregledu revitalizacije povijesnih građevina i kreiranja nove namjene. Predstavljeni su svi njegovi nacrti za taj projekt, 3D vizualizacije i fotografije, kao i drvena maketa koja je u tu svrhu doputovala iz Japana. Arhitektima je ova izložba pokazatelj koliko opsežni mogu biti veliki svjetski projekti kao što je Punta della Dogana, a općoj publici koliko je složen posao arhitekta. Svima nama, međutim, najveću vrijednost treba predstavljati činjenica da je riječ o projektu koji obnavlja vrlo osjetljivo povijesno zdanje na visoko kvalitetan način, poštujući samu građevinu i njenu novu namjenu, dakle proizvod vrhunske arhitekture koji ne ‘poklapa’ sadržaj koji u njega treba doći, odnosno mobilnu izložbu, nego ga ističe i uvećava“, istaknuo je Ivanović.

Andrija Rusan, arhitekt te izdavač i urednik časopisa za arhitekturu Oris, koji izlazi gotovo dvadeset godina, objasnio je da su Anda prvi put posjetili 2010. godine u Osaki. Po njegovoj su želji objavili izdanje časopisa Oris posvećeno njegovim projektima, nakon čega je uredništvo Orisa to pretvorilo u knjigu. „Ova je knjiga nešto posebno i jedan od vrhunaca našeg izdavačkog djelovanja. Knjiga, kao i izložba te konferencija u Dubrovniku, nastala je u najužoj, najintenzivnijoj i svakodnevnoj suradnji i komunikaciji s Andom i njegovim ljudima. Glavni urednik knjige je Maroje Mrduljaš. Ana Bedenko je izvršna urednica koja mjesecima “nije spavala”, sve u nastojanju da knjiga bude napravljena na najbolji način. Naša dizajnerica Borjana Katić napravila je izuzetan posao. Tekstove su, osim Maroja i Ane, napisali Juahani Pallasmaa, Luka Skansi te Karin Šerman“, objasnio je Rusan.

 Tadao Ando (1941.) jedan je od vodećih suvremenih arhitekata, profesor emeritus na Sveučilištu u Tokiju i dobitnik Japanskog reda kulture te brojnih nagrada među kojima se ističe Pritzkerova nagrada, „Nobelova nagrada za arhitekturu”. Imao je samostalne izložbe u muzejima kao što su njujorška MOMA i pariški Centre Pompidou.

Andrija Rusan istaknuo je da Tadao Ando radi s mnogo energije, vrlo precizno, jasno i promišljeno, da njegova djela “govore”, dok u njegovu gotovo sportskom i organiziranom uredu, koji je svijet za sebe, “nema milosti”. „Nekada se bavio i boksom. Tu se i udara i prima udarce. Ando je taj koji sve mora imati pod kontrolom, za sve je odgovoran i nastoji da mu ništa ne promakne. Malo putuje, pomno bira investitore. Vrlo, vrlo poseban stvaralac koji je našoj široj publici zanimljiv jer je arhitekt neprikosnovene kvalitete, priznat u cijelom svijetu. Njegova je arhitektura univerzalne snage i posjeduje poruke koje svi mogu shvatiti i osjetiti, neovisno o tome iz kojeg kulturnog kruga dolaze. Riječ je o radu koji ima i motivacijski utjecaj na hrvatsku stvaralačku arhitektonsku scenu“, zaključio je Rusan.

Komentiraj