ISKORAK NA DALEKO TRŽIŠTE: Kako Hrvatska mijenja odnos prema turistima iz Kine

Autor:

Atlas agencija i Udruga putevima Marka Pola

Objavljeno u Nacionalu br. 1019, 01. studeni 2017.

Nacional otkriva zašto dva nedavna događaja najavljuju znatno povećanje broja kineskih turista u Hrvatskoj, kojih je ove godine već 50 posto više nego cijele prošle godine, te kakvu ulogu u tome ima gledani kineski reality show

U drugoj polovini listopada, kako ekskluzivno doznaje Nacional, dogodila su se dva važna događaja koja bi u skoroj budućnosti mogla pridonijeti značajnom povećanju interesa kineskih turista za Hrvatsku, što bi moglo osjetno produžiti i obogatiti turističku sezonu.

U drugoj polovini listopada u Zagrebu i Dubrovniku dovršeno je snimanje najpopularnijeg kineskog reality showa. Istodobno je u Macau hrvatska delegacija sudjelovala na velikom međunarodnom Gospodarskom forumu o globalnom turizmu GTEF (Global Tourism Economy Forum), na kojem je Hrvatska predstavila svoje turističke potencijale. Show „Tian Tian Xiang Shang“, čiji bi se naslov mogao prevesti „Svakog dana sve više napredujem“, emitira se na kanalu Hunang TV od 2008. i jedna je od najpopularnijih zabavnih emisija u Kini, pokrenuta za promociju kineske kulture i tradicije u Kini i u svijetu. Emisiju u kojoj nastupaju najpoznatiji kineski celebritiji redovno prati više od 300 milijuna gledatelja, a nedavna snimanja na lokacijama u Zagrebu i Dubrovniku koja su zahvaljujući zajedničkim naporima kineskih i hrvatskih institucija dovršena u drugoj polovini listopada, dodatno će promovirati Hrvatsku kao zanimljivu i atraktivnu turističku destinaciju, ali i pokazati stvarni interes kineskih turista za posjet Hrvatskoj.

Dodatni aktivni iskorak na potencijalno bogato i zahtjevno kinesko turističko tržište učinjen je i na Forumu u Macau koji je održan od 16. do 17. listopada i na kojem se Hrvatska predstavila s grupom od 16 zemalja središnje i istočne Europe. GTEF Forum danas je vodeća međunarodna platforma koja promovira održivi globalni turistički razvoj s fokusom na Kinu, zajednički ga organiziraju vlada Posebne upravne regije Macao, Svjetska turistička organizacija UNWTO i Turistička komora NR Kine. Hrvatsku delegaciju na skupu u Macau predvodio je državni tajnik u Ministarstvu turizma Frano Matušić, a sudjelovali su i predsjednica Međunarodne udruge „Putevima Marka Pola“ Jasna Vukas, predstavnik Hrvatske u CSEBA-i (Chinese Southeast European Business Association) Matej Balen, načelnik općine Krapinske Toplice Ernest Svažić te vlasnik Profectus Grupe Vicenco Blagaić. Predstavljanje Hrvatske također su podržali i organizirali i veleposlanik RH u Kini Nebojša Koharović i savjetnica u veleposlanstvu Bisera Fabrio.

 

‘Važno je da svi koji su u kontaktu s kineskim turistima govore njihov jezik, da hotelske sobe imaju kineske kanale te da se nude jela prilagođena njihovim potrebama’, kaže Boris Žgomba

 

Hrvatska se u posljednjih nekoliko godina u značajnoj mjeri otvara turistima iz Kine koji u sve većem broju dolaze u ovaj dio Europe, a dosadašnja najveća prepreka – spor proces izdavanja viza za kineske građane koji žele putovati u Hrvatsku i mali broj konzularnih predstavništava u kojima je to moguće učiniti – već je prevladana. Hrvatska je u proteklih godinu i pol dana u 15 gradova u Kini otvorila vizne centre, u kojima kineski građani koji žele posjetiti Hrvatsku brže i lakše mogu doći do viza, a rezultat je osjetni rast broja turista iz te daleke zemlje. Samo u prvih osam mjeseci ove godine Hrvatsku je posjetilo 50 posto više Kineza nego cijele prošle godine, a konačna brojka bi na kraju mogla prijeći i 200.000 posjetitelja.˝Za usporedbu, 2009. Hrvatsku je posjetilo tek sedam i pol tisuća kineskih turista. Brojke iz godine u godinu rapidno rastu jer procjene svjetskih turističkih agencija i najvećih touroperatora kažu da će samo u 2017. čak 130 milijuna Kineza putovati svijetom.

Iako je daleko kinesko tržište za većinu domaćih turističkih agencija još uvijek relativno nedostižno i egzotično, ipak je nekoliko hrvatskih agencija već krenulo u smjeru Dalekog istoka, shvaćajući važnost prilagodbe svoje ponude tom brzo rastućem tržištu koje je sve zanimljivije brojnim touroperatorima u svijetu. Dosad su na kineskom tržištu u nešto skromnijim razmjerima bile prisutne agencije Magtours iz Šibenika, Actotravel iz Zagreba i Maksitours iz Osijeka te veliki turistički touroperatori Atlas i Uniline. Iz turističke agencije Atlas za Nacional su potvrdili da su već sklopili prve kontakte s kineskim touroperatorima, a glasnogovornica agencije Nikolina Frklić kazala nam je da je grupa touroperatora iz Kine bila u posjetu Hrvatskoj od 15. do 20. listopada kako bi se upoznala s mogućnostima prihvata kineskih turista i utrla put suradnji s hrvatskim kolegama, pa se njihov dolazak upravo poklopio s predstavljanjem Hrvatske u Macau. „Broj kineskih turista u Hrvatskoj bilježi velike stope rasta. Samo u prvih osam mjeseci ove godine njihov je broj nadmašio cijelu proteklu godinu. Kineski touroperatori su tijekom petodnevnog boravka imali prilike obići turističke atrakcije na području Zagreba, Istre i Splita. Na putovanju su ih apsolutno oduševile prirodne ljepote, a posebno ističu boju neba i kvalitetu hrane“, kazala je Nikolina Frklić i dodala da su kineski kolege posjetili i Plitvice, a nakon Poreča, Rovinja i Pule razgledali su i Split. I turistička agencija Uniline iz Pule, jedan od vodećih hrvatskih touroperatora, potvrdila je da već godinama operativno radi na kineskom tržištu. „Počeci osvajanja tog tržišta kreću od posjete sajmovima te individualnim poslovnim putovanjima i akvizicijama naših menadžera, a 2012. u svrhu daljnjih osvajanja tržišta otvorili smo i ured u Šangaju. Ovom strateško važnom odlukom sustavno smo nastavili s razvijanjem i održavanjem poslovnih kontakata s renomiranim i relevantnim kineskim touroperatorima, imajući na umu procjenu svjetskih stručnjaka, da će do 2030. od pet turista u svjetskom turizmu dvoje dolaziti iz Azije“, rekao je za Nacional Boris Žgomba, direktor agencije Uniline. Dodao je da njegova agencija, poznavajući zahtjeve kineskih gostiju, svoje turističke programe strukturira tako da gosti u što kraćem vremenu vide i obiđu što veći broj destinacija u ovom dijelu Europe. „Kada govorimo o prilagođenosti Hrvatske kao turističke destinacije potencijalnim kineskim gostima, valja poći od činjenice da je na tom području potrebno prilagoditi turističku ponudu prema njihovim željama i potrebama“, kazao je Žgomba i posebno napomenuo kako je važno da turistički djelatnici, predstavnici agencija i zaposlenici na recepcijama i ostali koji dolaze u kontakt s kineskim turistima govore njihov jezik, da hotelske sobe u kojima gosti odsjedaju imaju mogućnost praćenja kineskih TV kanala te da ugostitelji u restoranima nude jela prilagođena okusima i potrebama kineskih gostiju. „Prateći njihove interese i motive za sada možemo zaključiti da su najviše zainteresirani za prirodne atrakcije, potom umjetno stvorene atrakcije te šoping“, kazao je Žgomba.

Iste procjene glavnih atrakcija koje u najvećem broju zanimaju turiste iz Kine za Nacional su dali i državni tajnik u Ministarstvu turizma Frano Matušić i predstavnik CSEBA-e u Kini Matej Balen. Oni napominju kako su očekivanja, zahtjevi i navike kineskih turista dijametralno različiti od onih kakve imaju Europljani, zbog čega kinesko tržište valja dobro proučiti prije nego što hrvatske agencije ponude svoje turističke aranžmane u tom dijelu svijeta. Prije svega, kazao je Balen, zemlje srednje i istočne Europe su iz perspektive prosječnog kineskog turista površinom malene i svojom ih turističkom ponudom teško mogu zadržati duže od tri dana. Kineski turisti ne preferiraju izležavanje na plaži i opuštanje u hotelu kakvo očekuje većina europskih turista, oni traže brza i fleksibilna putovanja na kojima će vidjeti što je moguće više najpoznatijih i najznačajnijih turističkih atrakcija jedne zemlje u što je moguće manje vremena. Iznimno rijetko će tijekom putovanja obići samo jednu zemlju, najčešće na putovanje krenu s planom da posjete tri, četiri ili čak pet zemalja u jednoj turi. „Kinezi uglavnom nisu turisti povratnici i ne idu na ista mjesta dvaput. Iz tog razloga potrebna je suradnja s nacionalnim turističkim zajednicama nama susjednih zemalja kako bismo stvorili zajedničku ponudu koja će uključiti posjetu od tri do šest zemalja, što kineskim turistima ostavlja dojam da su vidjeli više. Posebno je važno da u toj zajedničkoj ponudi svaka od zemalja posebno istakne ‘ono nešto’ što druge zemlje nemaju i čime će posebno zainteresirati i privući kineske turiste te da na tim specifičnostima gradi svoj imidž“, objasnio je Balen i dodao kako stasa i nova generacija mladih i obrazovanih Kineza željnih putovanja koji također imaju specifične želje i zahtjeve kojima će se naši turistički djelatnici također trebati prilagoditi.

 

Većina Kineza na spomen Hrvatske pomisli na dragulj Jadrana, mnoge pomorske gradove, opušteni stil života i nogomet. Uz Srbiju se spominje i Tito, a posjet njegovu grobu u Beogradu obavezan je

 

Državni tajnik Matušić napomenuo je da će upravo daleka tržišta kao što su Kina, Južna Koreja, Australija, Indija, Japan te tržišta Bliskog istoka u budućnosti biti iznimno važna turistička tržišta na koja će se obratiti posebna pozornost. „S obzirom na veliki porast broja kineskih turista u 2017. u odnosu na prethodnu godinu, očekuje se da će taj broj i nastaviti rasti, tim više što kineski turisti svoj dolazak temelje na nekoliko europskih destinacija i to u velikom postotku izvan ljetne sezone, čime se stimulira rast prihoda od turizma te aktivnog poslovanja turističkog sektora tijekom dužeg razdoblja u godini. Najviše interesa kineski turisti pokazuju za prirodne ljepote i kulturnu baštinu Hrvatske pa smo se upravo u tom svjetlu i predstavili na Forumu“, objasnio je Matušić za Nacional. On je kazao i kako je očito da se trendovi mijenjaju i da i hrvatska turistička industrija sve više razumije važnost i značaj kineskog tržišta. „S obzirom na to da broj Kineza koji putuju izvan Kine iz godine u godinu sve više raste, tu Hrvatska zaista ima veliku šansu. Svaki dio naše turističke industrije može imati korist od te činjenice, ali je svakako bitno biti prisutan u Kini, pokazati proaktivni pristup i angažiranost koji onda donose i rezultate. Koliko je jak interes za Hrvatsku kao turističku destinaciju vidjet ćemo vrlo brzo, nakon emitiranja showa ‘’Tian Tian Xiang Shang’ koji je upravo završio sa snimanjem u Hrvatskoj, na lokacijama u Zagrebu i Dubrovniku. Taj show naročito gledaju mlađe generacije i generacije srednje dobi, rastuća srednja klasa i oni koji vole putovati, pa s pravom očekujemo da će postotak dolaska kineskih turista u Hrvatsku iduće godine biti veći“, rekao je Matušić i podsjetio da Ministarstvo turizma planira otvoriti predstavništva Hrvatske turističke zajednice te Hrvatske gospodarske komore u Šangaju, što će prema njegovim riječima dodatno osnažiti turističku poziciju Kine kao značajnog tržišta za Hrvatsku, a također je najavio i održavanje turističkog samita “Kina plus 16” u ožujku 2018. u Dubrovniku.

A sudionici GTEF Foruma u Macau imali su prilike saznati mnogo interesantnih detalja o razmišljanjima i očekivanjima prosječnog kineskog turista. Prema prezentaciji koju je u na Forumu održao Bai Xue, generalni menadžer kineskog Beijing Global Tour International Travel Servicea, kineski turisti imaju vrlo zanimljive asocijacije koje vezuju uz svaku od zemalja jugoistočne Europe. Primjerice, većina Kineza, pogotovo onih starije dobi – a upravo su takvi u značajnom broju zainteresirani za putovanje u ovaj dio Europe – na spomen Hrvatske pomisle na dragulj Jadrana, mnoge pomorske gradove, opušteni stil života i nogomet. Slovenija ih asocira na prekrasnu prirodu i skijaške resorte, BiH ih podsjeća na kultni film „Valter brani Sarajevo’’ i slične filmove koji su, kako tvrdi Xue, duboko urezani u sjećanje starijih Kineza. Srbiju smatraju najistaknutijom i najpoznatijom zemljom bivše Jugoslavije, uz njezino ime povezuje se Tito, a prilikom posjeta Beogradu obavezno traže posjet Titovoj grobnici i zgradi ranijeg veleposlanstva NR Kine iz vremena bivše Jugoslavije. Rumunjska je za njih zemlja dvoraca i vampira, a Albanija zemlja bivšeg socijalističkog vođe Envera Hoxhe. Makedonija se vezuje uz ime Majke Tereze i uz Ohridsko jezero, a Češka ih asocira na zemlju poznatu po nizu kineskih filmova i TV emisija snimljenih u Pragu. Prezentacija je tako potvrdila kako je prosječnom Kinezu prostor jugoistoka Europe i te kako poznat i uz njega povezuje određena sjećanja i pojmove, pa je stoga posve razumljivo da zemlje na ovim prostorima surađuju kako bi kineskim turistima ponudila zajedničke ture i tako ih privukla, kaže Balen. U ovom su trenutku zemlje poput Italije, Velike Britanije, Njemačke i Francuske u očima kineskih turista najprepoznatljivije kada se spomene Europa, što drugim riječima znači da će zemlje jugoistočne Europe trebati uložiti veliki trud kako bi se izdigle iz anonimnosti i nametnule se kao prepoznatljive turističke destinacije gostima s Dalekog istoka.

 

‘Ministarstvo turizma otvorit će predstavništva Hrvatske turističke zajednice te Hrvatske gospodarske komore u Šangaju, što će osnažiti poziciju Kine kao značajnog tržišta za Hrvatsku’, kaže F. Matušić

 

Predsjednica Udruge „Marko Polo“ Jasna Vukas koja s predstavnicima CSEBA-e već nekoliko godina intenzivno promovira Hrvatsku kao turističku destinaciju u Kini, za Nacional je napomenula kako sve više zemalja ulaže značajna sredstva u marketing i promociju na kineskom turističkom tržištu, pa ni Hrvatska ne smije zaostajati za tim trendovima. U suprotnom će nam, tvrdi ona, najveći dio „turističkog kolača“ odnijeti turističke agencije i touroperatori iz susjednih zemalja, a naše će se agencije svesti tek na servisere i organizatore kratkih izleta za kineske goste. Naglasila je kako su hrvatski touroperatori u radnom dijelu Foruma, na nizu održanih radionica u Macau dobili podrobne savjete kako odabrati destinacije te kako formirati konkretne i atraktivne ponude koje će privući kineske turiste, ali i kako prilagoditi turistički slogan koji će biti upečatljiv i prepoznatljiv specifičnoj kineskoj publici.

Ako pak govorimo o destinacijama koje su kineskim turistima najzanimljivije, onda treba napomenuti da se prosječni kineski turist neće ograničiti isključivo na posjet Jadranu. Njih zanimaju i kontinentalne atrakcije, kažu naši sugovornici, pa je na put prema Macau krenuo i načelnik općine Krapinske Toplice Ernest Svažić. On je za Nacional kazao kako se, s obzirom na brzo rastuće kinesko turističko tržište, pokazalo kao izuzetno važno to da i Hrvatska predstavi svoje potencijale u Macau, jer se upravo u tom dijelu svijeta otvaraju velike mogućnosti za hrvatsku turističku ponudu. „Tijekom boravka u Macau primijetio sam da slabo poznajemo zahtjeve i očekivanja kineskih turista koji dolaze u Hrvatsku te sam predložio da u proljeće iduće godine upravo u Krapinskim Toplicama organiziramo radionicu za domaće i kineske touroperatore kako bismo se bolje međusobno upoznali i kako bismo upoznali zahtjeve kineskog turističkog tržišta. Prijedlog je prihvaćen i vjerujem da ćemo u ožujku iduće godine u suradnji s CSEBA-om ugostiti veći broj kineskih touroperatora, vrhunskih profesionalaca koji će nam iz prve ruke moći ispričati što sve traže i očekuju kineski gosti i kako bismo našu ponudu mogli prilagoditi tim zahtjevima, a nadam se da će i domaći touroperatori i hotelijeri pokazati interes za radionicu“, objasnio je Svažić. On kaže kako u hrvatskoj ponudi na kineskom tržištu i kontinentalni dijelovi zemlje imaju veliku šansu dobro se predstaviti jer Kinezi nisu tipični gosti koji se po cijele dane izležavaju na plaži. „Njih zanimaju kulturna središta, a tu imamo što ponuditi“, kazao je Svažić.

Kako je na Forumu u Macau kao jedna od važnijih tema obrađenih na nekoliko održanih panel rasprava bilo i pojednostavljenje procedure izdavanja viza za kineske turiste, upitali smo i Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija što je Hrvatska učinila da ubrza taj proces. Iz Službe za odnose s javnošću MVPEI-ja odgovorili su kako su NR Kina i Europska unija još 2004. potpisale Memorandum o razumijevanju između EU-a i Državne uprave za turizam NR Kine o vizama i povezanim pitanjima za turističke skupine iz Kine s namjerom olakšavanja putovanja organiziranih skupina iz Kine u EU i jačanja sektora turizma. Taj se Memorandum odnosi i na Hrvatsku, a on se odnosi, objašnjavaju u Ministarstvu, na putovanja turističkih skupina kineskih državljana na područje EU-a te Unija u tu svrhu ima status odobrenog turističkog odredišta. „Pregovori o sklapanju Sporazuma o olakšanom izdavanju viza i Sporazuma o readmisiji su u toku i pregovaraju ih u ime država članica EU-a nadležne institucije u Bruxellesu“, navodi se u odgovoru Ministarstva i dodaje kako je Hrvatska u srpnju 2014., u cilju olakšavanja putovanja stranih državljana, a time i državljana Kine, donijela odluku prema kojoj svi stranci koji su nositelji valjanih schengenskih isprava, kao i oni koji su nositelji viza i dozvola boravka u Bugarskoj, Cipru i Rumunjskoj, ne trebaju dodatnu (hrvatsku) vizu za Hrvatsku. „Odnosno, svi kineski državljani koji imaju izdane valjane schengenske vize za dva ili više ulazaka ne trebaju dodatnu hrvatsku vizu za ulazak u Hrvatsku, a kako kineski državljani za vrijeme svojeg posjeta, uz Hrvatsku, u najvećem broju posjećuju i ostale države od kojih je dobar dio u schengenskom prostoru, veliki broj kineskih državljana ulazi u Hrvatski bez hrvatske vize i uz posjedovanje schengenske vize“, tvrde u Ministarstvu. Otvaranjem 15 viznih centara širom Kine značajno će se olakšati postupak podnošenja zahtjeva za izdavanje vize kineskim državljanima u odnosu na dosadašnju praksu, kada su svi državljani Kine koji su željeli putovati u Hrvatsku svoje zahtjeve za vize mogli podnositi isključivo osobno ili putem akreditiranih agencija u Veleposlanstvu RH u Pekingu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.