INTERVJU: Vladimir Ferdelji: ‘Sada je sve izašlo na vidjelo. Od bogataša kakav je Zagreb bio, postao je najveći siromah’

Nezavisni zastupnik u zagrebačkoj Skupštini i bivši predsjednik uprave Elektrokontakta Vladimir Ferdelji govori o kaosu u upravljanju Zagrebom nakon nedavnog potresa te otkriva zašto smatra da je taj potres u potpunosti razotkrio samovolju Milana Bandića

Nezadovoljna ponašanjem i postupcima gradonačelnika Milana Bandića nakon razornog potresa, opozicija traži sazivanje hitne sjednice zagrebačke Gradske skupštine. U međuvremenu je gradonačelnik sam sebe imenovao šefom Kriznog stožera grada Zagreba, nakon što je s te pozicije smijenio Oliveru Majić i Jelenu Pavičić-Vukičević. Uvjereni da je kaos u gradu u potpunosti razotkrio samovolju gradonačelnika i nefunkcionalnost nesposobne gradske uprave, gradski zastupnici smatraju da se mora čuti i njihov glas u rješavanju problema nastalih zbog potresa i pandemije koronavirusa, dvostruke nepogode koja je snašla glavni grad. Nacional je o tim temama razgovarao s Vladimirom Ferdeljijem, nezavisnim vijećnikom u Gradskoj skupštini.

Po struci inženjer strojarstva, Ferdelji je 25 godina bio šef uprave Elektrokontakta. U vladi Zorana Milanovića bio je pomoćnik tadašnjeg ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Zlatka Komadine. Nikada nije bio član nijedne stranke, a na posljednjim lokalnim izborima kandidirao se na Nezavisnoj listi Sandre Švaljek koja je napustila zastupničko mjesto u Gradskoj skupštini, nakon što je imenovana viceguvernerkom Hrvatske narodne banke. Iako se ovih dana strogo drži uputa Nacionalnog kriznog stožera i ne izlazi iz kuće, pomno prati situaciju u gradu i nada se promjeni vlasti na sljedećim lokalnim izborima.

NACIONAL: Opozicija traži sazivanje hitne izvanredne sjednice Skupštine. Mislite li da će do toga doći i što Skupština može promijeniti u ovim okolnostima?

Povod ovom zahtjevu je izuzetno loša reakcija gradske uprave na situaciju koja je vrlo teška i nenadana, kao i netransparentnost mnogih stvari kojima svjedočimo. Naravno da je Gradska skupština jedno od tijela koje bi trebalo biti uključeno u donošenje odluka i koje bi trebalo pridonijeti tome da se što lakše ta situacija sanira. Uvjeren sam da bi Skupština u tome mogla pomoći, kao i da bi se na sjednici mogli čuti mnogi konstruktivni prijedlozi. Međutim, u ovim uvjetima teško je očekivati da će se Skupština održati, a ako se i održi bit će to u krnjem sastavu jer grad još uvijek nije u stanju održati ni telefonsku konferenciju, a kamoli videokonferenciju.

NACIONAL: Gradonačelnik Bandić je napao prijedlog Zakona o obnovi koji je predstavilo Ministarstvo graditeljstva i odbio pomoć države. Rekao je da grad neće obnavljati privatne stanove i da nijedan stan u gradskom vlasništvu nije slobodan za obitelji koje su ostale bez krova nad glavom.

To je ispod svake razine. Ja znam da gradonačelnik nije proveo djetinjstvo ovdje i nije možda toliko emotivno vezan za Zagreb, ali za to vam ne trebaju emocije. Kada se dogodi ovakva nesreća, onda sve resurse i potencijale koje grad ima stavljate u službu građana. Zagreb su prije svega ljudi, a ne samo građevine. Tim ljudima je trebalo odmah pomoći, osobito onima kojima su stanovi proglašeni opasnim za život, onima kojima su srušeni dimnjaci i nemaju ni plina ni grijanja ni tople vode. Interventne ekipe su trebale brzo rješavati te slučajeve, a sve druge službe, Zagrebačke ceste, Čistoća i svi kamioni, svi kooperanti su trebali biti angažirani da otklone ruševine. U 15 dana centar grada je trebao biti očišćen, kao što su trebale biti evidentirane i sve štete. Nešto drugo je dugoročna obnova. Da nije bilo vojske, vatrogasaca i civilne zaštite, onaj najgori krš bi vjerojatno stajao do danas. Ništa nije ovisilo o upravi grada.

NACIONAL: Gradonačelnik je izjavio i da grad ne može sudjelovati u saniranju štete jer za to nema novca. Kako je moguće da pored svih izvora prihoda nema novca?

Sada kada su Zagreb pogodile dva vrlo ružna događaja, dolazi do izražaja sva silna neučinkovitost načina upravljanja ovim gradom. Lako je upravljati kada je sve dobro. Nebriga za gradske objekte u posljednjih dvadeset godina koliko je Bandić na čelu grada je sada, nakon ovo potresa, postala evidentna. Ako su vlasnici krivi zbog neodržavanja svojih nekretnina, najlošiji vlasnik očito je bio Grad Zagreb, osobito zato što ima niz fondova i golemi proračun kojim raspolaže, uključujući i Zagrebački holding i ostale ustanove, što je ukupno oko 13,5 milijardi kuna godišnje. S obzirom na to, grad je mogao puno bolje i puno sustavnije održavati svoje objekte, ali nije. Umjesto toga napravio je i dugove, odnosno deficit od milijardu kuna, za koji smo saznali od Ureda za reviziju, pored postojećeg zaduženja od oko 10 milijardi kuna. Samo ću vas podsjetiti i na one obveznice u visini od 2,2 milijarde kuna koje smo uzeli kako bismo obnovili infrastrukturu, vodovodnu mrežu i slično. Vidite kako smo ih obnovili, svako malo pucaju cijevi i ljudi ostaju bez vode. Način upravljanja ovim gradom već je dugo katastrofalan, no usprkos tome građani ne mijenjaju gradonačelnika, pa su sukladno tome i sami suodgovorni za to što se događa. Najviše su krivi oni koji ne izlaze na izbore jer gradonačelnik pobjeđuje s jednom četvrtinom glasova birača. Oni koji ne izlaze na izbore sve dok se ne dogodi ovakva situacija valjda misle da to nije ni važno. No sada je sve izašlo na vidjelo. Od bogataša kakav je Zagreb bio, postao je najveći siromah, iako Zagrepčani kroz gradski prirez daju najviše novca, a u Zagrebu posluje niz tvrtki koje tu plaćaju porez i komunalnu naknadu. Istovremeno gradska uprava ima ogromne apetite i sklona je neracionalnim trošenjima o kojima svi sve znaju. Treba li spominjati gradske zahode čiji kvadrat vrijedi 11 tisuća eura, ili basnoslovno skupe nadstrešnice ili fontane.

‘Moram priznati da nemam previše povjerenja u građane, a ovo lupanje loncima neka sačuvaju za dan kada će zaokruživati kandidate na listićima. Lupanjem po loncima neće smijeniti gradonačelnika Bandića’

NACIONAL: Kako komentirate činjenicu da je gradonačelnik dva tjedna nakon potresa odlučio držati podnevne presice na kojima vrijeđa novinare, valjda kako bi pokazao da nešto radi?

Žali bože to komentirati. Pa to je samo nastavak tog istog načina upravljanja. Netko tko u 14 dana promijeni dvije osobe na čelu Stožera, a onda sam sebe postavi na tu poziciju očito je čovjek koji improvizira. Upitna kvaliteta i stručnost čelnih kadrova koji su trebali odmah reagirati sada izlazi na vidjelo, a sve ih je postavio gradonačelnik.

NACIONAL: Kako ocjenjujete reakciju uprave grada na epidemiju koronavirusa?

Grad je formirao krizni stožer za suočavanje s epidemijom tek 15. ožujka. Čak su i zemlje u kojima je sada najgora situacija, kao što su Italija, Španjolska ili Francuska, reagirale brže od Zagreba. Sva sreća je da na državnoj razini očito imamo potpuno drugačiju situaciju i tamo su na čelu Nacionalnog kriznog stožera i na odgovarajućim pozicijama kompetentni i stručni ljudi koji zaslužuju svaku pohvalu. Osim toga, ovo je prvi put da je Vlada u ekonomskom dijelu poslušala niz savjeta i opozicije i poduzetnika i donijela mjere koje, na kraju krajeva, svi podržavaju. Ne sjećam se da se u Hrvatskoj to ikada dogodilo. To govori o načinu upravljanja u krizi, kada se ljudi koji su odgovorni i donose odluke ne postavljaju tako da tvrde ja sam Bog i ja sve znam, već slušaju ljude koji znaju. U Zagrebu se to, na žalost, ne može dogoditi. Sjetite se samo prvih reakcija na koronavirus. Gradonačelnik je u prvo vrijeme savjetovao djecu da peru ruke lugom, a što se tiče Ureda za upravljanje kriznim situacijama, njegov šef Pavle Kalinić je također dugo ignorirao opasnost i izjavljivao kako putuje u München i Ameriku. Očito se radi o ljudima koji nisu sposobni svladati tako težak zadatak kakav se sada pred njih postavio.

NACIONAL: Bandić je poslao pismo premijeru kojim traži da se gradu vrati 850 milijuna kuna koliko uplaćuje u Fond za izravnanje. Zar gradonačelnik misli da bi znao bolje od države utrošiti taj novac, ili neki kumovi i prijatelji imaju planove za obnovu Zagreba?

Naravno. Mnogi će u ovoj nesreći grada vidjeti priliku. Ja sam apsolutno siguran da sva velika ulaganja i sve što će se raditi dugoročno mora biti pod velikim nadzorom. Naročito jer će tu biti angažiran i novac iz fondova EU-a i kontrola tih sredstava mora biti što je moguće stroža. Tu se otvara široko područje za razne pronevjere. Što se tiče tih 850 milijuna koje Bandić traži od države, njima se ne može pokriti ni milijarda kuna gubitaka koje je napravila gradska uprava. Spomenut ću vam samo jedan detalj koji ukazuje na lov u mutnom: grad je nastavio kadrovske natječaje u vrijeme nakon potresa, a sada kada su zbog koronavirusa i propasti turizma nekretnine na moru najjeftinije, on je odlučio prodati gradska dječja odmarališta u Velom Lošinju i Skradinu.

NACIONAL: Je li se o tome razgovaralo na Gradskoj skupštini?

Nije, jer formalno vlasnik tih nekretnina nije grad, nego gradska poduzeća, u ovom slučaju podružnica Vladimir Nazor. To je fino izigravanje zakona. Skupštinu svih gradskih poduzeća predstavlja Milan Bandić i može raditi što hoće. Zato se vrlo često imovina grada prebacuje u gradska poduzeća i Holding jer se onda mogu prodati bez odluka Gradske skupštine.

NACIONAL: Rekli ste da ne amnestirate građane od odgovornosti jer oni su ti koji su šest puta izabrali Bandića za gradonačelnika.

Da, na žalost, uz niz potencijalno dobrih kandidata koji su s pojavljivali na lokalnim izborima, oni uvijek glasaju isto. Iako ja te lokalne izbore ne smatram ravnopravnima zbog načina na koji se gradski novac upotrebljava u predizborno svrhe, ne samo plaćanjem lokalnih medija, nego kroz određene populističke mjere.

Prije osam godina gradonačelnik je donio odluku o legalizaciji bespravne gradnje i oslobodio plaćanja komunalne naknade one do 400 kvadrata. Dao je besplatne priključke za vodu onima koji su je godinama krali, dok je na prošlim izborima izmislio majke-odgojiteljice, tramvajske karte od četiri kune i slično. Tako gradskim novcem kupuje grupe ljudi koji mu uz njegove standardne birače i uz nesposobnost velikih stranaka koje se boje za svoje uhljebe po gradskim institucijama omogućuju pobjedu.

NACIONAL: Jesu li u ovom dvostrukom zlu koje nas je snašlo građani konačno progledali? Čak su u doba samoizolacije organizirani prosvjedi, ljudi su lupali loncima na balkonima, je li to znak da je njegova vladavina završila?

Ne, ja ne mislim tako. Bandić je izvrstan političar i nenadmašan populist. On će sigurno do sljedećih izbora smisliti neku taktiku i bit će opet vrlo ozbiljan protivnik. Moram priznati da nemam previše povjerenja u građane, a ovo lupanje loncima neka sačuvaju za dan kada će zaokruživati kandidate na listićima. Lupanjem po loncima neće smijeniti Bandića. Bojim se da bi nam se moglo dogoditi da se opozicija ponovo rasipa, a na to gradonačelnik i računa. Evidentno je da Bandića može pobijediti samo kandidat koji nije ni iz SDP-a niti iz HDZ-a, ali on mora imati podršku svih da bi ušao u drugi krug.

‘Sjetite se samo prvih reakcija na koronavirus čelnih ljudi grada. Gradonačelnik je u prvo vrijeme savjetovao djecu da peru ruke lugom. Radi se o ljudima koji nisu sposobni svladati tako težak zadatak’

NACIONAL: Kako će se dogovoriti o kandidatu?

Postoji vrlo jednostavan način: sve stranke koje žele ući u koaliciju protiv Bandića trebale bi potpisati sporazum o načinu suradnje. Onda neka se za mjesto gradonačelnika kandidira tko god hoće iz jedne takve koalicije. Tada bi ozbiljna agencija trebala napraviti veliko istraživanje na što većem uzorku, čak i od pet tisuća ispitanika i to tako da se na listu stavi sva prijavljena imena. Onaj koji dobije najviše glasova kandidira se za gradonačelnika, drugo dvoje za zamjenike. Tako se ide na izbore ako stvarno želite pobijediti. Pritom liste za Skupštinu mogu biti i zajedničke ili zasebne. Vjerujem da će velike stranke to odbiti, ali ako bi se svi ostali željeli uključiti u to, imali bismo velike šanse da naš kandidat uđe u drugi krug.

NACIONAL: Podržavali ste Sandru Švaljek na posljednjim lokalnim izborima. Je li vam žao da se nije uspjela dogovoriti s Ankom Mrak Taritaš?

Sudjelovao sam u tome i bio sam Sandrin zamjenik na listi. Na žalost, nije moglo doći do sporazuma između Anke i Sandre. Međutim, Bandića je tada indirektno izabrao SDP. Naime, prema svim anketama, Sandra Švaljek jedina je imala realne šanse pobijediti Bandića u drugom krugu. Prema anketama imala je 5% više od Anke Mrak Taritaš prije nego što ju je SDP odlučio podržati. Da je SDP podržao Sandru ili ostao neutralan, Sandra bi ušla u drugi krug i vjerojatno pobijedila jer su za nju mogli glasati i lijevi i desni. Smatram da nam za sljedeće izbore upravo treba neutralan kandidat koji nije ideološki obojen, već se zalaže za to da se konačno promijeni način upravljanja Zagrebom. Da Zagreb konačno postane moderni velegrad, u kojem će se konačno ukinuti „seljačija“ koju podržava ova gradska vlast. Kad sam bio mlad, nije se moglo dogoditi da neki hit koji se pojavio u Londonu ne bude na čagama u Zagrebu za dva tjedna. Danas na čagama koje još nisu ukinute sviraju cajke. To nije slučajno. To je stvar ukusa onih koji upravljaju gradom i kontroliraju javni novac.

NACIONAL: Neriješeno zbrinjavanje otpada jedan je od gorućih zagrebačkih problema. Što kažete na tezu da je prava namjera gradonačelnika da privatizira neka komunalna poduzeća, poput Čistoće?

Ne vjerujem da će do toga doći jer u tome nema nikakve logike. Zašto bi netko htio privatizirati Čistoću kad oni rade najgori dio posla. Oni prikupe otpad, a onda plaćaju da ga netko zbrine. Zarađuje onaj koji ga zbrinjava i kasnije prodaje.

Troškovi se plaćaju iz javnog novca, u korist privatnika. Pitanje zbrinjavanja otpada i reciklaže neće se riješiti nikada ako se ne riješi način upravljanja i razmišljanja. Odvajanje otpada od kućnog praga nadalje nije samo ekološko, već prije svega ekonomsko pitanje. Čistoća planira od prodaje sve plastike, stakla, papira i željeza koje skupi u Zagrebu zaraditi 6 milijuna kuna godišnje. Imam precizne informacije o cijenama i mogu vam reći da samo tona stakla vrijedi 500 kuna. Ako Zagreb i dalje bude skupljao otpad metodom punih kamiona, a ne metodom punih sanduka, na sirovini će i dalje zarađivati kumovi i prijatelji gradonačelnika.

‘Grad je nastavio kadrovske natječaje nakon potresa, a sada kada su zbog virusa i propasti turizma nekretnine na moru najjeftinije, prodaju se gradska dječja odmarališta u Velom Lošinju i Skradinu’

NACIONAL: Koronavirus i potres nakratko su zaustavili agoniju oko donošenja GUP-a. Iako su se protiv ‘’Manhattana na Savi’’ i ostalih mutnih izmjena pobunili građani i udruge i osobito struka, HDZ i dalje podržava gradonačelnika u Skupštini. Zašto premijer to ne prereže, ako ima štete od takve podrške Bandiću? Bandić ionako ne kontrolira svih 11 prebjega u Saboru, koliko broji njegov klub.

Već dugo u Hrvatskoj svjedočimo političkoj trgovini, a ne programskim koalicijama političkih stranaka. Zato ovo i ne smatram ozbiljnom demokracijom, već izigravanjem demokracije. Po sistemu ruka ruku mije, stranke u takvom braku iz interesa bezrezervno podržavaju međusobne prijedloge, koliko god oni besmisleni ili skupi bili. I na državnoj razini događa se isto – tamo se, na primjer, javna poduzeća smatraju političkim plijenom. No vratimo se GUP-u. GUP nije bio toliki problem, kao što je bio memorandum s tvrtkom Eagle Hills koji je gradonačelnik potpisao bez znanja Gradske skupštine. Prema tom memorandumu Grad Zagreb ustupa milijun kvadrata zemljišta s infrastrukturom za potpuno bezvrijedne dionice u poduzeću koje bi bilo vlasnik svega toga. Dionice su bezvrijedne zato što grad nema upravljačka prava i ne smije ih prodati, a dobit se ne može isplaćivati dok se zadnji kredit ne vrati, a to je najmanje 30 godina. Velika stvar za građane i opoziciju jest činjenica da je memorandum zaustavljen. Istekao mu je rok, a čak i da grad za to mora plaćati penale, to su beznačajni troškovi u odnosu na ove koje sam vam rekao. Tih milijun kvadrata zemljišta i infrastruktura vrijede preko 3 milijarde kuna. Cijeli GUP donesen je neracionalno, bez ikakve strategije.

NACIONAL: Godina dana je do sljedećih lokalnih izbora. Mislite li da će u tih godinu dana sve biti zaboravljeno? Ima li ujedinjena opozicija snage preuzeti grad i donijeti nužne promjene?

Siguran sam da će se do sljedećih izbora puno toga zaboraviti, ali neće sve pa će pozicija gradonačelnika Bandića biti znatno oslabljena. Opozicija izvan velikih stranaka sasvim sigurno ima dovoljno snage, ali ne znam ima li dovoljno pameti. Jedino tako da izaberu zajedničkog kandidata i jedino objedinjeni mogu pobijediti i velike stranke u Zagrebu i Bandića.

NACIONAL: Ako u međuvremenu ne proradi pravosuđe.

Te priče o zdravlju i pravosuđu smo se naslušali. No ja Bandiću nikako ne želim loše zdravlje, ja želim da on politički izgubi. Svaki narod ima vlast kakvu zaslužuje. Ako narod podržava sustav vrijednosti koje je uveo gradonačelnik Bandić, onda bolje nismo ni zaslužili. Ako želimo promijeniti taj sustav, moramo promijeniti ljude koji vode ovaj grad.

Komentiraj