Inspirativno blagdansko čitanje: Dickens i njegova ‘Božićna priča’ šire toplinu i ljubav do današnjih dana

Autor:

Photo: Twitter/Screenshot

Charles Dickens, veliki engleski pisac tijekom viktorijanske ere, napisao je roman ‘Božićna priča’ (A Christmas Carol) u samo šest tjedana zgrožen izvješćem o zapošljavanju djece u rudnicima. Prvotno je o tom problemu trebao održati govor, no umjesto toga napisao je priču koja, kako će se ispostaviti, simbolizira Božić i sve dobro skriveno u ljudskoj prirodi.

Glavni lik ‘Božićne priče’ nemaran je, čangrizavi i škrti starac Scrooge kojeg na Badnjak posjećuju duhovi prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Duhovi mu kazuju mu kako će njegov život loše završiti ako se ne promijeni. Scrooge stoga postaje velikodušan i pronalazi iskupljenje i radost.

‘Božićna priča’ tako je mnoge nadahnula da učine dobra djela. Primjerice, navela je vlasnika tvornice u Bostonu iz devetnaestog stoljeća da svojim radnicima da slobodan dan s posla, kao i besplatne purice. Priča je potakla i pokretanje kampanje socijalne skrbi da se djeci kojoj je to potrebno osiguraju dječji krevetići. Ta se kampanja zvala “Tiny Tim”. Iako je prikazan kao negativan lik, Scrooge na koncu predstavlja dobrotu koju ljudi u sebi pronađu na Božić, a upravo je tu dobrotu u čitateljima Charles Dickens nastojao osvijestiti. Ovom je pričom ujedno dao odgovor na socijalne probleme tadašnjeg londonskog društva.

Knjiga je postala popularna u kratkom roku, u samo nekoliko dana prodalo se šest tisuća primjeraka. To prvo izdanje, objavljeno 19. prosinca 1843., rasprodano je odmah, a izdavač je tiskao najmanje osam izdanja u prvih šest mjeseci. Znanstvenica-bibliografkinja Ruth Glancy pratila je kako ova priča, “nedvojbeno remek-djelo”, otada šarmira i zbunjuje čitatelje i znanstvenike.

‘Božićna priča’ kultna, inspirativna knjiga Charlesa Dickensa čita se i danas. Photo: Twitter/Screenshot

Loš financijski ishod

No, Charles Dickens nije bio zadovoljan financijskim ishodom. Htio je da knjigu pročita što više ljudi i da ona bude estetski privlačnija, pa ju je odlučio urediti i objaviti o svom trošku. Prvo izdanje imalo je zlatni uvez s crvenim naslovnim stranicama, ilustrirao ju je John Leech, no proizvodni troškovi bili su veći od prodajne zarade.

Iako je Dickensa razočarao financijski ishod, u književnom smislu ‘Božićna priča’ ponudila je odmak od realističnih obilježja romana dodavši nešto grotesknog i romantičnog stila. Na taj način potakla je nešto sasvim novo. S idejom kritike okrutnog društva, priča potiče čitatelja na zajedništvo i promišljanje o važnosti dobrih djela za vrijeme božićnih blagdana.

Američki predsjednik Franklin Delano Roosevelt čitao ju je svojoj obitelji svake zime. U Engleskoj princeza Maud čitala ju je svojoj obitelji svake godine, za vrijeme vladavine kralja Edwarda VII. ‘Božićna priča’ nastavlja se, iz godine u godinu, prerađivati, prilagođavati, dramatizirati.

Dopirući tako do široke publike, Dickensov tekst brzo se prenio na kazališnu scenu i filmske adaptacije kojih zaista ima mnogo. Među prvima je crno-bijeli film iz 1913., a novija izdanja su iz 2019. godine. Također, 2009. godine napravljen je animirani film u kojem škrtog Scroogea tumači nitko drugi nego Jim Carrey. Dickensov roman utvrdio je moderne interpretacija slavljenja božićnih blagdana, a osim toga utjecao je i na svakodnevni žargon u engleskom jeziku gdje ‘scrooge’, inače ime glavnog lika, počinje označavati i škrtost, a merry se počinje češće upotrebljavati u čestitanju Božića te dobiva novo, veselo značenje.

Dickens je tijekom narednih 25 godina napisao više od desetak božićnih priča i tako preuzeo novi pristup blagdanskom pripovijedanju. Počeo je uređivati ​​posebna izdanja s božićnim temama ‘Household Words’, časopisa od dva penija kojeg je pokrenuo 1850. godine. Za svaki božićni broj časopisa, Dickens je surađivao s drugim istaknutim piscima, uključujući Wilkieja Collinsa i Elizabeth Gaskell. Kroz ove priče, Dickens kao autor i urednik, nastavio je istraživati ​​teme koje povezujemo s božićnim pripovijedanjem: ugodna sjećanja, ulogu tradicije i rituala, neprocjenjivu prisutnost obitelji i prijatelja, i što je najvažnije, moć velikodušnosti i dobre volje.

Kroz svoje pero Charles Dickens nedvojbeno poručuje čitateljima: U teškim vremenima važno je srce puno ljubavi.

London u Dickensovo vrijeme, sredina 19. stoljeća, kada dječji rad i ekstremno siromaštvo nisu bili nepoznanica. Photo: Twitter/Screenshot

Nevjerojatna popularnost stoljeće i pol kasnije

Koliko je Dickensova “Božićna priča” ostala popularna i danas potvrđuje i nedavna inicijativa Princa Charlesa i Camille koji javno čitaju “Božićnu priču” u dane oko Božića.

Naime, ranije ove godine vojvotkinja od Cornwalla pokrenula je novi književni projekt, svojevrsni knjižni klub, kako bi potaknula čitanje u vrijeme pandemije. Počelo je tako da je kraljevska obitelj jednostavno dijelila popise preporučene literature, a preraslo je u Instagram zajednicu pod nazivom “Čitaonica vojvotkinje od Cornwalla”, koja uključuje ne samo popise Camillinih omiljenih knjiga, već i razgovore s autorima i opće slavlje književnosti, pišu britanski mediji.

Između ostalih naslova, Camilla čita izabrane dijelove “Božićne priče” Charlesa Dickensa, uz princa Charlesa i brojne posebne goste.

“Božićna priča” je djelo koje je na mnogo načina započelo Božić kakav danas poznajemo. Prati teme ljubavi, dobrote, suosjećanja i tolerancije. To je priča koja govori srcu. Nadam se da ćete se pridružiti ovom književnom putovanju. Neka ljubav uđe u vaše domove, želimo svakome od vas sretan Božić”, poručila je Camilla u uvodnom videu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.