Od izgleda trgovine do glazbe koja se pušta u njoj, okolina može imati veliki utjecaj na ponašanje kupaca. Čak i miris. Možda i presudni. Istraživanje je pokazalo da određeni mirisi mogu potaknuti kupce da provedu više vremena u trgovini i više novaca potroše.
Marketing mirisa
Marketing mirisa strateška je uporaba mirisa sa svrhom da se utječe na potencijalne kupce. S pravim mirisom trgovci mogu izgraditi emocionalnu vezu s kupcem i navesti ga da kupi ono što oni prodaju.
Strategija je istovremeno agresivna i suptilna marketinška tehnika. Agresivna je jer omogućuje tvrtkama da dopru do ljudi izvan granica svoje trgovine jer se odabrani miris može širiti kroz otvorena vrata i prozore. Suptilna jer većina potrošača ne shvaća da je miris koji osjete pomno odabran, a ne slučajan.
Mirisi imaju toliku moć jer utječu na ljudske emocije, a time i na ponašanje. Mirisi lavande, bosiljka, cimeta i citrusa djeluju opuštajuće, dok metvica, majčina dušica i ružmarin okrepljuju. Đumbir, kardamom, sladić i čokolada pobuđuju romantične osjećaje, a ruža nam diže raspoloženje.
Jednostavni mirisi, za razliku od mješavina mirisa, snažni su motivatori kada je riječ o trošenju, otkrili su znanstvenici sa Sveučilišta Washington. To je zato što jednostavni mirisi, poput citrusa i bora, ne zahtijevaju mnogo mentalne obrade, opuštaju mozak kupca i navode ga da prizove asocijacije povezane s tim svježim mirisima.
“Što je miris jednostavniji to je učinkovitiji u marketinškom smislu”, kaže Eric Spangenberg, jedan od autora studije.
Za potrebe istraživanja razvijena su dva mirisa: jednostavan miris naranče i kompleksniji miris naranče-bosiljka-zelenog čaja. Istraživači su 18 dana promatrali ponašanje više od 400 kupaca u trgovini ukrasa za interijere. Kupci su bili izloženi jednostavnom mirisu, složenim mirisom, a kupovali su i dok u trgovini nije bilo mirisa.
Studija je otkrila da je 100 potrošača koji su kupovali u trgovini koja je mirisala na spomenuti jednostavni miris, potrošilo u prosjeku 20 posto više novca.
“Većina ljudi mirise obrađuje na nesvjesnoj razini. Za trgovce je važno da znaju kako ugodan miris nije nužno i učinkovit miris”, kaže Spangenberg u zaključku studije koja je objavljena u znanstvenom časopisu The Journal of Retailing.
Miris kao zaštitni znak
Ugodni, jednostavni mirisi koji nisu pretjerani također poboljšavaju korisničko iskustvo. Ako kupci imaju pozitivno iskustvo u trgovini, lijepa sjećanja povezat će s određenim mirisima. To igra ulogu u izgradnji lojalnosti brendu.
Marketing mirisa obično podrazumijeva više od špricanja mirisa po trgovini ili paljenja svijeća. Da bi marketing mirisa bio učinkovit, tvrtke moraju razmotriti kako se mirisi uklapaju u njihovu viziju, biznis i brend.
Na primjer, trgovina alkoholnim pićima koja želi privući pozornost izborom viskija odabrat će tople mirise s notom dima. Ti isti mirisi neće dobro funkcionirati u, primjerice, trgovini koja prodaje dječju odjeću.
Naš osjet mirisa izravno je povezan s našim limbičkim sustavom koji kontrolira pamćenje i emocije.
Neke tvrtke brendiraju miris koji postaje njihov zaštitni znak. Na taj načini postižu podsvjesnu asocijaciju kod kupaca na svoj brend.
Je li vaš posao dobro miriše?
Ako nikada prije niste razmišljali o mirisu svoje tvrtke, nije kasno da počnete. Postoji mnogo opcija za ubacivanje mirisa u vaš prodajni prostor. Pravi pristup ovisi o veličini vašeg poduzeća i njegovim jedinstvenim potrebama. Ako trgovac na malo želi dozu seksepila u svom prostoru, koristit će miris kože. Lan i pamuk mogu asocirati na čistoću, dobro zdravlje i proljeće.
No, prije, nego što posegnete za mirisima, temeljito očistite i dezinficirajte prostor. Manji dućan namirisat ćete difuzorima koje koristite i kod kuće. Međutim, mnogi maloprodajni prostori trebaju sofisticiranija sredstva, poput industrijskih difuzora mirisa. Dolaze u različitim veličinama kako bi se prilagodili različitim prostorima.
Neka poduzeća, poput kafića i pekarnica, već sami po sebi mirišu. Kod njih je važno da izbjegavajte prejake kemikalije za čišćenje i druge jake mirise koji bi mogli prikriti slatke arome koje vaša slastičarnica, pekarnica ili kafić imaju sami po sebi.
Komentari