‘Ideja o CD-u s Mozartovom glazbom za gitare bila je luda’

Autor:

Mio Vesović

Gitaristi Zoran Zadravec i Ivan Medvidović, poznati kao gitarski duo 2GUITARS, objavili su album potpuno posvećen glazbi Wolfganga Amadeusa Mozarta, skladatelja koji nikada ništa nije napisao za solističko sviranje na gitari

Novi projekt dvojice hrvatskih gitarista Zorana Zadravca i Ivana Medvidovića, poznatih kao gitarski duo 2GUITARS, po mnogočemu je pionirsko ostvarenje u svijetu klasične gitarističke glazbe. Njihov CD “Mozart on two guitars by Zoran Zadravec & Ivan Medvidović” potpuno je posvećen glazbi Wolfganga Amadeusa Mozarta, skladatelja koji nikada ništa nije napisao za solističko sviranje na gitari, orguljama, violončelu ili lutnji, jer je prvenstveno bio usmjeren na klavir, u koji je bio zaljubljen, i gudače. Unatoč tome, hrvatski gitarski duo odvažio se i uspio prenijeti “100 posto Mozarta” na nosaču zvuka u izdanju njemačke izdavačke kuće iz Kölna KSG exaudio, specijalizirane za visokokvalitetne izvedbe gitarističke i komorne glazbe. Za istu kuću Medvidović i Zadravec već su ranije snimili dvostruki album “Barokna inspiracija”, a s novim albumom uvrstili su se u društvo izabranih. Usto, “Mozart on two guitars” nominiran je u čak pet kategorija za 27. glazbenu nagradu Porin.

“Poznato je da opus W. A. Mozarta sadrži više od 600 djela raznih žanrova, od simfonija, opera, koncerata do komornih i zborskih djela, a mi smo se u ovom projektu usredotočili na djela namijenjena komornom muziciranju i izabrali kompozicije koje je napisao za dva instrumenta kako bismo s dvije gitare prenijeli sadržaj koji je kompozitor zamislio. Ideja se u prvi trenutak činila luckastom i rubnom jer Mozart je kompozitor formata, nije izvodljiv na drugim instrumentima, no krenuli smo u projekt vodeći se mišlju da ne smijemo ulaziti u monumentalna djela i da ćemo odsvirati isključivo ono što je pisao za dva instrumenta, za duete, ono što je moguće prilagoditi za dvije gitare”, rekao je Zadravec.

Upravo zato je priprema projekta bila dugotrajna, trebalo je iz ogromnog opusa izabrati djela koja izvođenjem na dvije gitare neće izgubiti ništa od Mozarta i koja mu neće ništa oduzeti, pri čemu je sve svirano prema notama, bez redukcija i intervencija u originalna djela. Pritom je, primjerice, Zadravec svirao prema notama namijenjenima violini, a Medvidović violi. Podrazumijeva to, naravno, i izvrsno poznavanje Mozartova stvaralaštva i njegova glazbenog genija, u čemu su Medvidović i Zadravec znalci. Ta priprema i vježbanje trajali su gotovo dvije godine, a samo snimanje u studiju Marka Gaćine oko tri mjeseca.

“I samo snimanje bilo je specifično, nismo došli i rekli ‘Sad ćemo odsvirati i to je to’. Marko je prepoznao što je naša glavna vodilja i specifičnost projekta i snimali smo kad smo bili ‘u raspoloženju’, kad smo osjećali da možemo dati najbolje od sebe”, opisao je Zadravec rad na projektu koji je donio premijerne izvedbe Mozarta na dvjema gitarama. Koje, kako je naglasio, zbog potpunog doživljaja valja slušati na vrhunskim HIFI uređajima. Gitaristički duo ne zaboravlja istaknuti da njihov projekt ne bi mogao biti ostvaren bez pomoći, razumijevanja i strpljenja obitelji i prijatelja kojima zahvaljuju.

‘Trebalo je iz ogromnog opusa izabrati djela koja izvođenjem na dvije gitare neće izgubiti ništa od Mozarta, a sve je svirano prema notama, bez intervencija u originalna djela’

Na albumu su predstavljena dva dueta za violinu i violu, jedan duet za fagot i violončelo i jedna klavirska sonata prilagođena za dvije gitare. U duetima za violinu i violu te duetu za fagot i violončelo zahvati su se sveli na zajedničku prilagodbu tonskom rasponu gitare, dok je obrada klavirske sonate rad Ivana Medvidovića. Prstoredi u svim kompozicijama zajednički su rad članova dua. U svim djelima sačuvani su originalni tonaliteti, a zanimljivo je da su za snimanje nabavljene i posebne gitarske žice kojima se postiže maksimalno čisti ton.

Kako gudački i puhački instrumenti proizvode zvuk koji je u interpretativnom smislu bitno različit od gitarskog jer ima drugačije izražajne mogućnosti, primjerice trajanje i dinamiku proizvedena tona, hrvatski gitarski duo izvedbu je morao prilagoditi reproduktivnim mogućnostima gitare. Stoga su se osobito posvetili istraživanju prstoreda, izvedbi ukrasa i ostalih interpretativnih elemenata, korištenju gitarističkih tehnika koje mogu zamijeniti, na neki način oponašati, određene gudačke efekte i odgovarajuća tempa. Pritom se određivanje tempa pokazalo iznimno važnim jer bitno određuje karakter izvedbe. U razdoblju klasike smatralo se da je ispravni tempo pitanje “dobrog ukusa” pa se tako i hrvatski gitarski duo kod izvođenja vodio vlastitim “dobrim ukusom” i odredio tempo koji najbolje odgovara glazbenom sadržaju.

Novim projektom hrvatski gitaristi Zoran Zadravec i Ivan Medvidović koji zajednički muziciraju već više od 30 godina ponovno su potvrdili svoju specifičnost i usmjerenost ka rijetkim radovima. Tome svjedoči i da je njihova izdavačka kuća već na “prvo slušanje”, bez razmišljanja, odlučila objaviti CD “Mozart on two guitars”, luksuzno opremljen, uz popratni obiman “booklet” na njemačkom, engleskom i hrvatskom jeziku. A sam cover CD-a također su, poštujući standarde svoje izdavačke kuće KSG exaudio, sami osmislili. Odjeveni u kostime iz Mozartove opere “Čarobna frula” sa svojim su gitarama u zagrebačkom HNK-u stali pred objektiv Mie Vesovića poručujući da je “Mozart on two guitars” by Zoran Zadravec & Ivan Medvidović premijerna izvedba koja doista donosi “100 posto Mozarta”.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.