Foto: HUMS

Postoji li razlika u vremenu u kojem će vozač zamijetiti prepreku, zakočiti ili je zaobići u situaciji kad koristi mobitel za volanom od situacije kad to ne čini? Što se događa s automobilom dok je vozač zaokupljen SMS porukom, a što kad mu još pritom istrči pješak ili se pojavi drugi automobil?

To su samo neka od pitanja na koja će precizne odgovore kroz istraživanje distrakcije, konkretno kroz mjerenja i testiranja vozača u svim simuliranim uvjetima dati istraživački tim okupljen u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu’ Hrvatske udruge menadžera sigurnosti, koja ovih dana provodi istraživanje na poligonima Centra za sigurnu vožnju ORYX-a.

Simulacije niza različitih situacija izvode Dijana Beganović, Nikola God i Ivan Krmpotić s Fakulteta prometnih znanosti iz Zagreba. Istraživanje za HUMS nadzire profesor Marko Ševrović, predstojnik Zavoda za prometno planiranje pri Fakultetu prometnih znanosti. Rezultati istraživanja će biti prezentirani početkom rujna. Danas je istraživački tim na poligonu Centra za sigurnu vožnju onima koji su bili zainteresirani omogućio da sami probaju voziti pod distrakcijom i preprekama i osjetiti što se događa a automobilom kad nije pod kontrolom vozača.

Prepreke su vodeni stupovi koji za ovu prigodu glume pješake, bicikliste, majke ili očeve kako prelaze cestu s bebom u kolicima ili naprosto osobe koje pretrčavaju prometnicu da bi sustigli tramvaj ili autobus. Taj vodeni stup se pred vozačem nepredviđeno uzdiže, a vozač ga mora primijetiti i reagirati, zakočiti ili zaobići, a ne pregaziti. Ispitivači mjere što se događa kad vodeni stup iskoči vozaču kad je za mobitelom, a što kad istom brzinom i na istoj ruti ceste vozi koncentriran na promet.

Vozači uključeni u istraživanje nisu profesionalci. Štoviše, različite su dobi, spola i dužine vozačkog staža. Ima onih koji su vozačku dozvolu dobili prije par mjeseci, onih koji voze nešto više od pet godina, te onih koji za volanom broje i više od 40 godina.

Iako će se tek nakon niza provedenih mjerenja i testiranja situacija i simulacija uvjeta u vožnji analizirati i sumirati rezultati, već nakon prvih par dana istraživanja distrakcije može se ustvrditi kako je korištenje mobitela tijekom testiranja znatno utjecalo na vještine vožnje vozača.

“Nakon provedenog istraživanja rezultati će se naći u brošuri koja će biti objavljena u okviru ‘Dana bez mobitela u prometu’, projekta Hrvatske udruge menadžera sigurnosti”, naglasila je Renata Ivanović, voditeljica projekta.

“Izdat ćemo jednu zanimljivu i edukativnu publikaciju koja će se moći koristiti u prometnim školama i autoškolama. Osim podacima o distrakciji koju radi korištenje mobitela u prometu, koje ćemo dobiti zahvaljujući ovom istraživanju, u njoj će se naći obilje podataka o današnjem fenomenu korištenja komunikacijskih tehnologija u autokabini i u prometu uopće i tome što nam je i kako činiti da bi povećali sigurnost u cestovnom prometu, odnosno, smanjili broj nesreća uzrokovanih upravo distraktima kakav je danas postao mobitel“, najavio je Alen Ostojić, predsjednik HUMS-a.

‘Dan bez mobitela u prometu’ kao kampanja osvješćivanja o opasnostima korištenja mobitela u prometu provodi se drugu godinu zaredom. Podupire je Ministarstvo unutarnjih poslova, a sufinancirana je iz Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa.

Lani je u okviru projekta ‘Dan bez mobitela u prometu’ HUMS proveo i istraživanje navika i ponašanja sudionika u prometu. Rezultati su pokazali da čak 91 posto vozača koristi mobitel za volanom, 33 posto biciklista telefonira dok pedalira te 50 posto pješaka dok prelazi prometnicu. ‘Dan bez mobitela u prometu’ će se kao datum obilježavati 21. listopada, drugu godinu zaredom.

Komentiraj