Juraj Vuglač

MURAL MELINDE ŠEFČIĆ – KOLIKO UMJETNOST U JAVNOM PROSTORU DOPRINOSI POZITIVNOJ DISTRAKCIJI

Zagrebačka slikarica Melinda Šefčić upravo je dovršila veliku zidnu sliku (mural) na kojoj je radila više od dva i pol mjeseca za prostor bolnice Rebro, točnije, Kliniku Fonijatrije pri Otorinolaringologiji. Rad je dio doktorskog istraživanja vizualne umjetnosti u svrhu zdravlja ljudi u bolničkom prostoru, a istraživanje se temelji na ispitivanju estetizacije i rehumanizacije bolničkog prostora te koliko umjetnost u javnom prostoru doprinosi pozitivnoj distrakciji i terapijskom učinku.

Melinda Šefčić 2006. godine upisala je ALU u Zagrebu smjer slikarstvo, a 2012. diplomirala slikarstvo u klasi izv. prof. Zoltana Novaka. Trenutačno je na poslijediplomskom doktorskom studiju slikarstva na ALU u Zagrebu iz područja „Re-humanizacija i re-estetizacija bolničkog prostora: Primjer likovnog rješenja jednog bolničkog odjela“ pod mentorskim vodstvom izv. prof. Svjetlana Junakovića i prof. dr. sc. Vere Turković. Organizatorica i moderatorica je umjetničkog projekta C.R.T.A. od 2010. godine, a nadležna je za street-art u sklopu EU projekta CreArt koji provodi HDLU. Izlagala je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu te sudjelovala na umjetničkim festivalima i rezidencijalnim programima. Članica je HDLU-a i HZSU-a te Upravnog odbora Hrvatskog društva likovnih umjetnika.

Novi mural za Rebro nije prvi takav rad u opusu mlade umjetnice, jer već iza sebe ima nekolicinu izvedenih murala po Hrvatskoj i Italiji, no Melinda Šefčić je početkom 2017. godine bila organizatorica HDLU – EU projekta CreArt “Estetizacija i re-humanizacija javnog prostora: umjetnost kao terapija”, u sklopu kojega je šestoro hrvatskih umjetnika oslikalo zidove bolice Rebro. Autorica je izvela svoj predistraživački rad u sklopu doktorskog istraživanja, koje je kulminiralo dugotrajnim radom na velikom muralu, dužine sedam metara i visine 1,5 metara. Izveden je u tehnici akrilnih markera (POSCA) i akrilnih boja na zidu, a slikarici su materijalima izašli u susret sponzori njezina praktičnog dijela doktorskog istraživanja, POSCA i Eurotrade.

Prema riječima autorice, „cilj tog umjetničko-istraživačkog rada je preobraziti iskustvo bivanja u bolničkom prostoru za pacijente, zaposlenike i širu populaciju u bolničkoj zajednici, interveniranjem u prostor umjetničkim oslikavanjem, re-dizajniranjem bolničkog prostora kakvog poznajemo“. Naglasak se stavlja na umjetničko oplemenjivanje, estetizaciju i revitalizaciju bolničkog prostora, čime se želi doprinijeti prevenciji, terapijskom učinku te dugoročnom boljitku i zdravlju cijele bolničke zajednice i društva. „Umjetnička i etička dimenzija rada nalazi svoje uporište u suvremenom humanom holističkom pristupu, koji pored standardne dijagnostike i liječenja, nastoji prilagoditi bolničku sredinu mjeri čovjeka, jer pojedinca promatra kao cjelinu tijela, uma i duha, što je u skladu s načelima 21. stoljeća“, tumači Melinda Šefčić.

Mural tematski obuhvaća prikaz prirode i društva, a balans između crno-bijelih dijelova – prikaza prirode i koloriranih dijelova – prikaz je društva u simboličkoj formi. Umjetnica kroz simbolički način prikazuje društvo i svijet u kojem živimo, služeći se elementima op-arta u složenoj i efektnoj kompoziciji koja se niže u mnogo dubinskih planova. „Na mojem radu, u ‘džungli’ – što predstavlja prirodu – vidljive su i životinje koje na prvi pogled ne pripadaju toj sredini: obitelj pingvina, jarac, neke od ptica, flamingosi, žirafa… Tako pričam priču o skladu zajednice, o prihvaćanju i razumijevanju, neovisno o tome od kuda potječemo, koja nam je vjeroispovijest, koje smo rase, spola, seksualne orijentacije. Svi smo ljudi i svi živimo na jednom planetu. Životinje koje sam birala nisu tipične za moj rad, s obzirom na to da ne stvaram po skici i nemam gotovu predodžbu rada koji stvaram, prvotno sam, na prijedlog i sugestiju mentora Svjetlana Junakovića, napisala priču, koju sam poslije likovno uobličila, i gledala sam da na radu prikažem što više životinja, koje će funkcionirati u skladu s totalitetom“, izjavila je za Nacional Melinda Šefčić.

Nadajmo se da će ovaj mural potaknuti i druge bolnice i srodne bolničke ustanove da što više surađuju s umjetnicima u oslikavanju i humaniziranju svojih prostora, kao što je bila praksa tijekom druge polovice 20. stoljeća, kada su brojni istaknuti hrvatski umjetnici izrađivali zidne slike za naše bolnice.

Komentiraj

PREKOJuraj Vuglač
Podijeli objavu
Prethodni članakOptužene za ubojstvo polubrata sjevernokorejskog vođe izjasnile se da nisu krive
Sljedeći članakVIDEO: Superzvijezda Sir Rod Stewart u veljači dolazi u Zagreb
Iva Körbler (Zagreb, 1973), povjesničarka umjetnosti, nezavisna kustosica i urednica Diplomirala povijest umjetnosti i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Osnovnu i srednju muzičku školu „Elly Bašić“ pohađala i završila u Zagrebu. Od 1995. objavljuje tekstove, kritike, intervjue i eseje o modernoj i suvremenoj umjetnosti i arhitekturi u stručnim časopisima i novinama. Od 2001.-2009. urednica za likovnu umjetnost i arhitekturu u časopisu „Vijenac“. Bila je pomoćna suradnica za likovnu umjetnost, arhitekturu i glazbu na „Hrvatskom enciklopedijskom rječniku“ (Novi liber, 2002). Suradnica je Nacionala od 2003.-2007. te od prosinca 2014.