HRVATSKI GLISER: Kako su motoristički prvak i distributer proizveli gliser

SuperRib 30 definitivno je bio jedna od većih atrakcija ovogodišnjeg ‘Croatia Boat Showa’ u Splitu i ne samo zbog svojih performansi, već i zato što se izrađuje u obližnjim Kaštelima, a reporter Navigarea provozao se u tom hrvatskom gliseru s pokretačima brenda Ivom Pribudićem i Josipom Borčićem i uvjerio da može prestići brzinu od 50 milja na sat

Brzinomjer se zaustavio na pedeset i dvije milje na sat, mada je bilo očito da elegantni gumenjak može i znatno brže. Nemirno more Bračkog kanala svladavao je bez velike muke – rekli bismo, znatno ležernije od većine brodova u svojoj klasi – a valove katamarana koji je prozujao u blizini slomio gotovo pa neprimjetno. ‘SuperRib 30’ definitivno je bio jedna od većih atrakcija prije desetak dana zaključenog ‘Croatia Boat Showa’ u Splitu i ne samo zbog svojih performansi, nego i mjesta rođenja. Izrađuje se, naime, u obližnjim Kaštelima i kako se to često voli naglasiti, gotovo je potpuno hrvatski proizvod.

Koji je došao kao prirodna nadogradnja biznisa Ive Pribudića i Josipa Borčića, u Splitu i okolici već desetljećima poznatih i povezanih s brandom ‘Yamaha’: njega distribuiraju i servisiraju skoro četvrt stoljeća i predstavljaju jednog od najvećih igrača na regionalnom tržištu. Pribudić je vozio motore i bio višestruki prvak države, a Borčić dolazi iz pomorske obitelji tradicionalno pomorske Komiže na Visu i kada je prije petnaest godina nastupila svjetska ekonomska kriza, sjeli su za stol i razmatrali kako spriječiti da postanu ovisni o jednom tržištu i samo jednoj grani biznisa. ‘Dotad smo uvozili i prodavali glisere, a onda smo ih odlučili sami proizvoditi. I tada i danas pothvat će zvučao nevjerojatno, kao u kakvom filmu’, priča Josip Borčić reporterima Navigarea i objašnjava da je u tom trenutku odlučio posvetiti se upravo brodskom segmentu – premda je cijelog života zapravo nastojao izbjeći ovu obiteljsku tradiciju – dok je partner Pribudić nastavio raditi s motorima, dakako.

Tim SuperRiba nastao je udruživanjem Ive Pribudića i Josipa Borčića koji su angažirali vrsnog navalnog arhitekta Srđana Đakovića. FOTO: Milan Sabic/PIXSELL

I potom su angažirali navalnog arhitekta Srđana Đakovića, po mnogima jednog od najboljih u državi, koji je s izradom krenuo od nule. Upravo ‘Pribudić & Borčić’ među prvima u Europi svoje su kalupe dizajnirali u CNC tehnologiji, a među prvima su izradili i trodimenzionalni model. Umjesto fiberglasa trup su odlučili raditi u vinilesteru, i to vakumskom tehnologijom, što mu je dodatno dalo na jakosti i elasticitetu. A ni ekološki aspekt nije sasvim nebitan.

‘I tako smo se nekoliko godina sasvim ozbiljno bavili razvojem proizvoda, premda je to izvana možda izgledalo kao hobi, sve dok prije tri godine nismo izbacili prototip i predstavili ga upravo ovdje, na ‘Croatia Boat Showu’. Tada je bilo jasno da nam nema nazad’, smije se Borčić u razgovoru za Nacional. Od tadašnjeg prvog broda podigli su kapacitet svoje male tvornice u Kaštelima na osam do deset komada godišnje. Trup se izrađuje u obližnjoj specijaliziranoj tvornici sa stotinjak zaposlenika, a sve ostalo u njihovom pogonu s tek nekoliko radnika. Materijal se uglavnom nabavlja u Hrvatskoj, dok dijelove opreme na palubi koji se ne mogu kupiti na domaćem tržištu isporučuju kooperanti. Superbrzi gliseri opremljeni su vanbrodskim motorima s 400 do 900 konjskih snaga, dakako ‘Yamahinim’.

Cijena SuperRiba kreće se od 200 tisuća do maksimalno 250 tisuća eura, ovisno o vrsti opreme i snazi izvanbrodskog Yamaha motora. FOTO: Superrib

‘No nemamo za cilj pokrenuti masovnu proizvodnju, niti praviti brodove za široku upotrebu: svaki naš gliser dizajniran je gotovo pa unikatno, u suradnji s kupcem, i to od samog početka do kraja. On bira boje svakog komada broda, odlučuje se između kabine ili otvorenog nadgrađa, zajedno s njim crtamo palubu i odlučujemo se za materijale. Od tikovine pa doslovno do jastuka, sve je ‘tailor made’, odnosno rađeno po mjeri i narudžbi’, objašnjava nam Borčić. Njegovi ‘SuperRibovi’ dosad su kupce nalazili uglavnom u Hrvatskoj – ili su to bili stranci koji svoje brodove ionako drže na Jadranu – no tek sada slijede europska i svjetska predstavljanja po sajmovima i u specijaliziranim nautičkim časopisima. Primarna ambicija je ipak orijentirati se prema izvozu.

‘Hrvatska je odavno nautička velesila, a upravo od svjetske ekonomske krize 2008. godine naovamo naše tvrtke preuzele su primat i u distribucijskom biznisu, kojega su dotad uglavnom držali Slovenci. Napredak i u proizvodnom segmentu vrlo je vidljiv jer diljem zemlje niče sve više pogona koji razvijaju svoja vlastita plovila’, kaže Borčić koji odbija komentirati neslužbene informacije da je njegova tvrtka već bila meta nekoliko pokušaja preuzimanja od strane velikih igrača.

‘Pored verzije duljine 30 stopa koja dolazi s otvorenim nadgrađem ili kabinom, uskoro na tržište izbacujemo i jednu manju od 28 stopa’, kaže Borčić

‘Ne, nismo na prodaju niti ćemo biti’, jedino je što je prozborio na ovu temu. No za Nacional je otkrio iduće korake u razvoju ‘SuperRiba’:

‘Pored verzije duljine 30 stopa, koja generalno dolazi s otvorenim nadgrađem ili kabinom, uskoro na tržište izbacujemo i jednu manju od 28 stopa. A već ove zime bit će dovršena proizvodnja novog prototipa duljine 38 do 42 stope’ , najavljuje Borčić. Cijena broda iz radionice ‘Pribudić & Borčić’, kako smo se uvjerili, kreće se od 200 tisuća do maksimalno 250 tisuća eura, ovisno o tipu i vrsti opreme. Siromašnijim građanima, poput reportera Navigarea, omogućena je barem besplatna probna plovidba: samo se treba najaviti, splitsko-kaštelanski brodograditelji rado omogućavaju ‘đir’ građanima čak i izvan sajamske sezone. Do pedeset i kusur milja.

Pribudić i Borčić među prvima u Europi svoje su kalupe dizajnirali u CNC tehnologiji, a umjesto fiberglasa trup rade u vinilesteru, i to vakuumskom tehnologijom. FOTO: Superrib

Komentiraj