Ruski umjetnički kolektiv Pussy Riot gostovao je u ponedjeljak u Zagrebu, gdje je u sklopu programa 16. Human Rights Film Festivala (HRFF) u Kinu Tuškanac izveo multimedijalni performans “Riot Days”, mješavinu glazbe, dokumentarističkog materijala i političkih komentara uobličenu u energijom nabijen umjetnički prosvjed protiv Rusije Vladimira Putina.

Temeljen na istoimenoj knjizi Marije Maše Aljohine, članice skupine koja je postala slavna nakon što je 2012. godine sudjelovala u maskiranoj “punk molitvi” u moskovskoj katedrali Krista Spasitelja, “Riot Days” je adrenalinska kombinacija muzičkog teatra, jazz-punk recitala i video projekcija puna šokantnih anti-putinovskih ispovijedi kojima članovi najpoznatijeg ruskog aktivističkog kolektiva pozivaju svijet da osvijesti potrebu za “revolucijom na velikom ekranu”.

Uhićene zbog “punk molitve”

To je ujedno i jedan od slogana njihova nastupa, koji kronološki prati “slučaj Pussy Riot”, u kojemu su tri članice grupe uhićene, a dvije – Maša Aljohina i Nadežda Tolokonikova, osuđene na dvogodišnje zatvorske kazne, nakon što su se u veljači 2012. popele na oltar glavnog hrama Ruske pravoslavne crkve nekoliko stotina metara jugozapadno od Kremlja, i maskirane izvele glazbenu punk molitvu pod nazivom “Marijo, majko Božja, otjeraj Putina”.

Miješajući transkripte svjedočanstava koja su pridonijela zatvorskoj kazni, dijelove policijskih zapisnika, Mašinih razmišljanja i reminiscencija za vrijeme utamničenja, te političke parole, upotpunjene video projekcijama raznih akcija Pussy Riota i live-nastupom članova skupine, “Riot Days” pravi je aktivistički manifest koji bez ikakvih umjetničkih pretenzija iznosi zastrašujuću priču o temeljnim neslobodama i svakodnevnim nepravdama Putinove Rusije, s naglaskom na represivni policijski, sudski i zatvorski aparat.

Priča obuhvaća razdoblje od nešto prije samog prosvjednog “koncerta” u katedrali, objašnjavajući njegovu ideološku osnovu u protivljenju sprezi crkve i vlasti, preko ideje do realizacije, pa bijega, uhićenja, suđenja, odsluženja zatvorske kazne, te konačnog puštanja na slobodu.

Praćeni zvucima electro-punka i saksofona, u izvedbi autora glazbe Maxa i Nastje, koji također nastupaju, članovi skupine Kot, Saša, Maša i Kiril velikom brzinom uzvikuju svaki detalj svih okolnosti, s ključnom porukom: moramo pokazati slobodu građanskoga bijesa, razotkriti priče o sretnom životu koje se ne podudaraju sa stvarnošću, i prizvati sveobuhvatnu revoluciju “za našu i vašu slobodu”, a protiv “cenzure snova”, s najvažnijom porukom: “Nećemo nestati, jer to bi značilo da naša povijest nije naša povijest, da naša država nije naša država”.

Pričajući priču o sebi, Pussy Riot oslikavaju sliku tragedije jednoga naroda, naučenog na pokoravanje autoritarnom moćnom vođi, na prihvaćanje nečinjenja kao načina života, gdje se javno izražavanje protivljenja režimu smatra kriminalnim djelom, a legitimne su policijske metode fizičkoga mučenja, zatvorske izolacije i psihičkoga zlostavljanja.

Maša i Nadežda izdržale su svoje kazne te su dočekane na moskovskom željezničkom kolodvoru s buketima bijelih ruža i blicevima stotina fotoaparata no, kao što je Aljohina objasnila nakon izvedbe, time priča zapravo ne završava – ruski se zatvori nastavljaju puniti ljudima čiji je jedini zločin da su se usudili kroz svoju umjetnost, ili primjerice na svojem Facebook profilu, izraziti neslaganje s vladajućim režimom.

“Mučenjem nećete ubiti naše ideje”

Nakon performansa, koji je završio glazbenom punk-točkom, članovi skupine prodavali su memorabilije – majice s natpisom “Mučenjem nećete ubiti naše ideje” i primjerke Aljohinine knjige, a prihod od prodaje namijenjen je pomoći obiteljima mladih ljudi uhićenih u Rusiji u sklopu slučaja “Mreža” (The Network), optuženih za komplotiranje sa ciljem destabilizacije zemlje.

“To su doista mladi ljudi, mlađi nego što smo mi bile kad smo uhićene. Ovo možda nije osobito pozitivan završetak, ali doista se nadam da ćemo se ponovno vidjeti”, poručila je Aljohina zagrebačkoj publici.

Gostovanje Pussy Riota u Zagrebu izazvalo je golem interes publike, pa je nakon rasprodane prve izvedbe uveden i dodatni termin kasnije isti dan.

Komentiraj