HAMED RAMIĆ: ‘Euro-Asfalt planira trajno ostati prisutan na hrvatskom tržištu’

Vlasnik sarajevske tvrtke Euro-Asfalt za B&B otkriva kako je njegova tvrtka preuzela poziciju jedne od najjačih građevinskih tvrtki koja posluje u Hrvatskoj pa trenutno gradi projekte vrijedne pola milijardi kuna, od kojih je najveći tunel Podmurvice koji prolazi ispod Rijeke

Već četiri godine u Hrvatskoj posluje sarajevska građevinska tvrtka Euro-Asfalt. Na hrvatsko tržište je ušla relativno samozatajno, početkom 2018., sudjelujući u projektu rekonstrukcije riječke luke. Nakon što je s partnerima uspješno realizirala projekt rekonstrukcije tunela Brajdica, ova je tvrtka bila jedan od izvođača radova na tunelu Korito na Braču. Trenutno izvodi radove na izgradnji ceste u Pazinu, na izgradnji kolektora i rekonstrukcije lokalnih cesta u Karlovcu te na izgradnji tunela Podmurvice u sklopu projekta izgradnje državne ceste DC 403. Radi se o privatnoj tvrtki s 1200 zaposlenih i sjedištem u Sarajevu, osnovanoj prije 25 godina, a vlasnik joj je poduzetnik Hamed Ramić.

Ramić je intervju za B&B dao koncem proteklog tjedna u Rijeci. Govorio je o svojim poslovnim počecima i standardima na kojima je gradio Euro-Asfalt kako bi on postao jedna od najstabilniji građevinskih tvrtki u ovom dijelu Europe. Govorio je i o krizama koje su pogađale građevinski sektor, izgradnji Pelješkog mosta i pristupnih cesta te planovima i strateškim ciljevima u Hrvatskoj.

B&B: Euro-Asfalt odavno nije samo bosanskohercegovačka i regionalna tvrtka, nego je prerasla u respektabilnu europsku građevinsku tvrtku koja je poslovala i izvan granica Europske unije. Kako je tekao razvoj tvrtke, na kakvim ste je standardima gradili i što su bili strateški ciljevi?

Da, poznato je da smo radili i još radimo širom svijeta. U ovom trenutku, osim u našoj zemlji, imamo više otvorenih gradilišta u Sloveniji, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Njemačkoj. Što se tiče toga, kako ga vi zovete, izdizanja iznad bosanskohercegovačkoga prosjeka, recept, ako se tako može reći, vrlo je jednostavan, a to je posvećenost. Bavite se samo svojim poslom i okružite se s najboljima. Euro-Asfalt nije Hamed Ramić, Euro-Asfalt su svi njegovi radnici i to nije fraza, od portira do inženjera i direktora pojedinih sektora i gradilišta. Svi oni su zaslužni što je ovo danas jedna od najstabilnijih građevinskih tvrtki, ne samo u Bosni i Hercegovini, nego u regiji. Svaki posao koji smo se obavezali napraviti, napravili smo uz veliku posvećenost, neovisno radi li se o poslu od milijun ili 50 milijuna eura. Kada imate takvu referencu, da ste odgovorni, profesionalni i posvećeni, onda je priča o prosjeku besmislena. Tunel je tunel gdje god ga radili i težina i kompleksnost njegove izgradnje ovise o brojnim faktorima. U te faktore nijednoga trena ne ulazi zemlja u kojoj gradite. Sa svim ostalim poslovima je tako. Nekad imam osjećaj da ljudi misle da je sve vani bolje, drugačije, profesionalnije. Nisu u pravu. Jednake standarde u gradnji morate ispoštovati ma gdje radili i gradili, na jednak način morate poštovati zaštitu na radu. Mi tako funkcioniramo, o drugima ne bih govorio. Mi smo jednako posvećeni i u Njemačkoj i u BiH. Tvrtka posluje od 1996. i gradili smo širom svijeta, od Abu Dhabija, Libije, Albanije do Allianz arene u Münchenu i aerodroma u Kölnu.

B&B: Kako ste uspjeli opstati uslijed koronakrize koja je uzrokovala gospodarski pad, pogodila sve sektore gospodarstva i jednim dijelom zaustavila gradnju velikih infrastrukturnih projekata?

Građevinski sektor je bolje od nekih drugih industrijskih grana prošao u ovoj situaciji, ali nije prošao bez određenih udara. Koronavirus se odrazio, za početak, na rast cijena sirovina na tržištu građevinskog materijala. Primjerice, cijena građevinskog čelika enormno je porasla za samo nekoliko mjeseci. Takav rast osnovnih materijala na tržištu nije adekvatno kompenziran kroz formule korekcije cijene i zbog toga građevinski sektor ipak trpi veliki financijski udar. To je za nas veliki problem. Druga otežavajuća okolnost u koroni je cirkulacija ljudi. Mi smo tvrtka koja radi u nekoliko država i naša konkurentska prednost je bila u visokoj fleksibilnosti i dijeljenju radne snage, ne samo unutar države, već i regije. Uvođenje restrikcija na granicama i otežan ulazak u druge zemlje bez testova također su dio problema.

Sarajevska građevinska tvrtka Euro-Asfalt, čiji je vlasnik Hamed Ramić, na hrvatsko tržište je ušla relativno samozatajno, početkom 2018., a danas između ostalog grade i tunel u Rijeci čija vrijednost radova iznosi oko 232 milijuna kuna. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Koronakriza je u probleme dovela i građevinske tvrtke, ali i investitore. Kako se porast cijena građevinskog materijala odrazilo na poslovanje i jeste li uveli mjere ušteda?

U većini naših ugovora se primjenjuje klizna skala, tj. prilagođavanje jediničnih cijena fluktuacijama cijena resursa i materijala na tržištu, što donekle za nas kao izvođača ublažava posljedice nepredvidivosti kretanja cijena na tržištu. Također, Zakon o obveznim odnosima dijelom štiti izvođača od velikih izmjena tržišnih cijena. Naravno, i pored ovoga primjenjujemo mjere ušteda koje se uglavnom odnose na dodatne kontrole optimalne upotrebe resursa, a sve s ciljem minimaliziranja nepotrebnih troškova.

B&B: Nerijetko se događa, a više je pravilo nego iznimka, da se ne poštuju ugovoreni rokovi za izgradnju objekata, koliko je važno za poslovanje i ugled građevinske tvrtke poštovanje dogovorenih uvjeta, posebice zadanih rokova?

Ako ne može u roku, može prije roka. Znam da zvuči kao šala, ali mi smo svoja gradilišta predavali i tri mjeseca prije roka. Svakom izvođaču je u interesu da se posao napravi kvalitetno i na vrijeme. Ponekad, na zahtjev investitora, ako dođe do potrebe za dodatnim radovima koji nisu predviđeni u prvobitnom projektu, pomiče se ugovoreni rok. Naravno, bitno je da je sve u dogovoru s investitorom, odnosno naručiteljem radova.

B&B: Na hrvatskom tržištu prisutni ste od početka 2018., s kakvim ste ambicijama došli na hrvatsko tržište, koje ste sve projekte u tom razdoblju realizirali i na kojim projektima trenutno radite?

Došli smo da trajno ostanemo na hrvatskom tržištu. Zapošljavamo radnike iz cijele regije pa tako i iz Hrvatske, još od vremena prije nego što smo došli na hrvatsko tržište. Zbog neposredne geografske blizine, tradicionalne upućenosti naših prijateljskih zemalja jedne na drugu i nepostojanja jezičnih barijera, to je bio logičan slijed u našoj poslovnoj politici i vizije našeg menadžmenta. Kako je Euro-Asfalt u zadnjim godinama razvoja postao vodeća tvrtka za gradnju tunela u regiji i stekla reference iz ove oblasti, tako smo i došli na tržište Hrvatske s ambicijama da izvodimo radove na gradnji tunela. Kako samostalno tako i s našim partnerima iz Hrvatske i Slovenije. Uspješno smo realizirali projekt rekonstrukcije tunela Brajdica u Luci Rijeka, gdje smo nastupili kao partner konzorciju s tvrtkom Kolektor Koling. Izveli smo radove na tunelu na Braču s tvrtkom Strabag. Trenutno izvodimo radove na izgradnji ceste u Pazinu, izgradnju kolektora i rekonstrukcije lokalnih cesta u Karlovcu te izgradnju tunela Podmurvice u sklopu projekta izgradnje državne ceste DC 403.

 

‘Svaki posao koji smo se obavezali napraviti, napravili smo uz veliku posvećenost, neovisno radi li se o poslu od milijun ili 50 milijuna eura’

 

B&B: Jeste li realizirane projekte uspjeli završiti u zadanim rokovima i u okviru predviđenog i dogovorenog budžeta iz ponude na osnovu koje ste pobijedili na natječajima?

Na projektu u Luci Rijeka došlo je do manjeg probijanja ugovornog roka, što je opravdano posljedicama pandemije koronavirusa i što je odobrio investitor. Što se tiče projekata u Karlovcu i Pazinu, zbog dodatnih radova koje je zatražio investitor, produženi su nam rokovi za dovršetak radova. Želim napomenuti da i kao društveno-odgovorna tvrtka u svakoj sredini gdje radimo, izgradimo i objekte od općeg značaja za zajednicu o svom trošku. Izuzetno nam je važno da s lokalnim vlastima i stanovništvom imamo dobre odnose, jer projekti na kojima radimo traju i do četiri godine. Tako se odužujemo građanima koji žive tik uz gradilište na strpljenju i pruženom gostoprimstvu.

B&B: Koliko su vrijedni projekti na kojima trenutno radite u Hrvatskoj i kako ste organizirali svoj rad u Hrvatskoj?

Radovi na izgradnji ceste u Pazinu vrijedni su oko 45 milijuna kuna, izgradnja kolektora i rekonstrukcije lokalnih cesta u Karlovcu vrijedna je također oko 45 milijuna kuna. U sklopu projekta izgradnje državne ceste DC 403, čija je ukupna vrijednost 456 milijuna kuna, Euro-Asfalt gradi tunel Podmurvice, čija vrijednost radova iznosi oko 232 milijuna kuna. Dakle, gotovo polovica ukupne vrijednosti projekta. Euro-Asfalt ima otvorenu podružnicu sa sjedištem u Zagrebu koja pruža logističku i tehničku potporu za realizaciju projekata. Na svakom pojedinačnom projektu imamo uspostavljene urede i kampove za smještaj radnika.

B&B: Hoće li radovi na držanoj cesti DC 403 biti završeni u dogovorenom roku i u okviru dogovorenog budžeta, posebno se to odnosi za najzahtjevniji dio na ovoj prometnici, tunelu Podmurvice, duljine 1263 metara koji u cijelosti gradi vaša tvrtka?

Trenutno radovi na izgradnji tunela Podmurvice teku u skladu s planiranom ugovornom dinamikom izvođenja radova i u okviru dogovorenog budžeta. Do sada je iskopano 68 posto tunela – više od 800 metara – te planiramo proboj do kraja siječnja iduće godine. Planirani završetak svih radova je sredina 2023. Kako je riječ o tunelu, uvijek je moguća pojava nepredviđenih fizičkih uvjeta koji mogu imati utjecaj na planiranu dinamiku izvođenja i troškove.

B&B: Što je vaš strateški cilj u Hrvatskoj?

Ostati na tržištu Hrvatske što je duže moguće, nastojeći raditi na što je više moguće velikih projekata uz što bolju suradnju s hrvatskim tvrtkama i lokalnom zajednicom. Ovo bi značajno doprinijelo ne samo dodatnom zapošljavanju lokalne rane snage, već bi dalo i zamah razvitku regije u kojoj se izvode radovi.

‘Euro-Asfalt nije Hamed Ramić, nego svi njegovi radnici i to nije fraza, od portira do inženjera i direktora pojedinih sektora i gradilišta’, ističe Ramić. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Koliko je važno imati dobre i zadovoljne radnike, kako ih pronalazite i kako ih uspijevate zadržati s obzirom na veliko iseljavanje u zemlje zapadne Europe?

Veoma je važno imati dobre i zadovoljne radnike jer bez njih nije moguće izvesti ugovorene radove kvalitetno i u ugovornom roku. Pronalazimo ih putem javnog natječaja, a trudimo se zadržati ih kroz što bolje uvjete rada i zaposlenja.

B&B: Javili ste se i na natječaj za gradnju pristupnih cesta vezanih za projekt izgradnje Pelješkog mosta. Niste dobili taj posao, a dobili su ga austrijski Strabag i grčki Avax. Zbog povećanja cijene osnovnih materijala i goriva, prije svega čelične armature i benzina, doći će do značajnog povećanja troškova izgradnje dionica državne ceste Sparagovići (Zaradeže)-Prapratno i Prapratno-Doli na poluotoku Pelješcu, koje su dio projekta izgradnje Pelješkog mosta. Tu dionicu gradi Avax. Je li ovo poskupljenje opravdano i mislite li da će prije biti izgrađen Pelješki most nego pristupne ceste koje do njega vode?

Razumijemo probleme s kojima se trenutno susreću svi iz naše branše. Kao što sam spomenuo, cijene građevinskog materijala otišle su previsoko. Troškovnici se rade po projektu početkom radova. Radovi na ovakvim projektima traju i po nekoliko godina. I u normalnim okolnostima dolazi do poskupljenja, a ovo što se događa s cijenama na svjetskom tržištu, izvođače dovodi do ruba isplativosti. Kod izgradnje ovako složenih projekata koristi se mnogo armature kojoj je baza željezo. Upravo cijena željeza uz ostale materijale poskupljuje finalnu cijenu projekta.

B&B: Smatrate li da su vaše ponude bile ozbiljnije i bolje od ponuda tvrtki koje su pobijedile na natječaju za izgradnju pristupnih cesta?

Mi smo sudjelovali na natječaju za pristupne ceste i nismo prošli. Smatrali smo da posjedujemo sve reference za taj posao. Prošli su kolege koji su dali bolju ponudu i to je u redu. Smatram da su tenderske procedure u Hrvatskoj po zakonu i transparente. Mi smo zadovoljni što radimo na području Hrvatske na drugim projektima. Po mom skromnom mišljenju nema važnih i manje važnih projekata. Svaki za sebe ima svoju funkciju i značaj od općeg interesa za sve građane.

B&B: Je li Hrvatska dobro postupila kada je za izvođača radova za gradnju Pelješkog mosta, unatoč brojnim žalbama i negodovanjima, odabrala kinesku tvrtku China Road and Bridge Corporation jer s rokovima i kašnjenjima i ugovorenom cijenom nema problema?

O odabiru izvođača na tom projektu zadnju će riječ reći građani Hrvatske. Sudeći po sadašnjim reakcijama, oni su zadovoljni. Smatram da je kineska tvrtka s investitorom napravila sjajan posao.

B&B: Kakvom vidite situaciju na hrvatskom građevinskom tržištu, gdje su brojne nekoć snažne tvrtke propale i nestale (Industrogradnja, Konstruktor, Viadukt, Hidroelektra) ili su suočene s velikim problemima?

Nema gospodarske grane koja trenutno ne trpi štete ili se suočava s problemima. Kako nastaju, tako ih pokušavamo i riješiti. Građevinarsko tržište unatoč krizama i problemima još uvijek ima prostora za rad. U mnogim zapadnoeuropskim zemljama, kao i kod nas u regiji, države rade velike infrastrukturne objekte i to je dobro. Već duže vrijeme bavim se mišlju da bi bilo dobro da se više tvrtki s ovog područja udruži u svojevrsni konzorcij i da tako može konkurirati velikim kompanijama na domaćem i svjetskim tržištima.

 

‘Cijena građevinskog čelika enormno je porasla. Takav rast osnovnih materijala na tržištu nije adekvatno kompenziran’

 

B&B: Koliko je važno imati dobru suradnju s domaćim tvrtkama u zemljama u kojima poslujete?

Ovo je od iznimne važnosti jer bez kvalitetnih domaćih podugovarača i dobavljača nije moguće implementirati velike i kompleksne projekte u građevinarstvu. Sklapanjem ugovora s manjim hrvatskim (lokalnim) tvrtkama zapošljavamo domaće resurse na projektima na kojima nisu mogli samostalno nastupati. Zapošljavamo 1200 radnika, od toga u Hrvatskoj 160 – 100 radnika iz BiH, a 60 radnika iz Hrvatske.

B&B: Na koji način, s kim i pod kojim uvjetima tu suradnju ostvarujete?

Suradnju ostvarujemo kao ravnopravni konzorcijalni partneri, kao podizvođači, ali i kao poslodavci, kao glavni izvođač lokalnim tvrtkama. Svi ugovori su transparentni i bazirani na fer osnovi, potpuno u skladu s važećim zakonima i propisima, prilagođeni kapacitetima i profilima naših partnera.

B&B: Radili se s austrijskim Strabagom na izgradnji tunela na Braču, koliko je za uspješno poslovanje važna suradnja i s tvrtkama iz Europske unije?

S obzirom na veliku povezanost naših zemalja, suradnja s tim tvrtkama je neophodan preduvjet za nastup na međunarodnim tenderima za radove u BiH i regiji. Naše učešće u konzorciju sa Strabagom na više projekata u BiH i suradnja sa Strabagom u Hrvatskoj samo je jedan primjer takvog pristupa.

Komentiraj