Gotovo tisuću ukrajinskih školaraca u hrvatskim učionicama. Najveća prepreka im je jezik

Autor:

Prazna učionica 31.08.2018., Primosten - Prazna ucionica. rrPhoto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Gotovo tisuću ukrajinske djece uključeno je u hrvatske osnovne i srednje škole te vrtiće, trenutačno im je najveći problem jezik, no brzo ga svladavaju, a kako bi se što bolje integrirali u novoj sredini, uključuju se i u niz izvannastavnih aktivnosti.

Od ukupno 983 ukrajinske djece koja su zbog rata bila prisiljena napustiti svoju zemlju, najviše je učenika osnovnih škola – 838, u srednje škole upisana su 64 učenika, a u vrtiće 80 djece.

Najviše osnovnoškolaca upisalo se u škole na području grada Zagreba te ih je sada 116 u 42 škole, dok ih je u Splitsko-dalmatinskoj županiji 91 u 30 škola.

U osnovne škole na području Ličko-senjske županije upisan je ukupno 81 ukrajinski učenik, od čega ih 55 pohađa Osnovnu školu dr. Franje Tuđmana u Korenici.

Od 67 ukrajinskih učenika osnovnih škola na području Varaždinske županije, dvadeset ih je u Osnovnoj školi Antuna i Ivana Kukuljevića u Varaždinskim Toplicama.

Na području Primorsko-goranske županije 73 ukrajinska osnovnoškolca upisana su u ukupno 22 škole, a najviše ih je, po devet, u Osnovnoj školi Kraljevica i Osnovnoj školi Fran Krsto Frankopan u Krku.

O integraciji ukrajinskih učenika u hrvatske škole, pripremi tih škola za njihov prihvat, njihovu snalaženju, svladavanju hrvatskoga jezika te o uključivanju u nastavu i izvannastavne aktivnosti, novinari Hine razgovarali su s ravnateljima osnovnih škola u Korenici, Varaždinskim Toplicama i Kraljevici.

Škole čine sve da se osjećaju dobrodošlima, pripreme sukladno uputama

Ravnateljica škole u Korenici Dražena Aračić napominje da postoji niz problema s kojima se “svi zajedno bore” kako bi učenici iz Ukrajine što bolje uklopili u školske i izvanškolske aktivnosti i u svakom se trenutku osjećali “prije svega dobrodošlo”.

Ta su djeca, upozorava Aračić, došla s traumama rata i problemom razdvajanja obitelji i smatra da bi im itekako trebala stručna pomoć te je stoga Ministarstvo znanosti i obrazovanja na zahtjev škole odobrilo zapošljavanje školskoga psihologa.

Ravnateljica škole u Varaždinskim Toplicama Goranka Štefanić pak ističe da su se ukrajinska djeca jako dobro asimilirala te da se ne vidi da dolaze s ratom pogođenog područja. “Škola im pruža sve što treba”, kaže, no, bude li potrebno, “škola će potražiti pomoć institucija”.

Učitelji njihove škole, ističe, otvorili su svoja srca ukrajinskim učenicima i s predanošću rade svoj posao kako bi se oni osjećali kao u svojoj školi.

Ukrajinski učenici od 16. ožujka u potpunosti su uključeni u redovnu nastavu u topličkoj osnovnoj školi, a Štefanić je naglasila da se škola za njihov prihvat pripremila sukladno uputama Ministarstva znanosti i obrazovanja te osnivača, Varaždinske županije.

“Učitelji su upisali besplatni online tečaj ukrajinskog jezika. Vrlo su kreativni i jako se puno pripremaju za nastavu jer su djeca uključena u sve nastavne predmete, što znači da rade dvostruke pripreme, na ukrajinskom i hrvatskom jeziku” objašnjava.

Maksimalno se zalažu kako bi učenici razumjeli sadržaje koje trebaju usvojiti, a u tome su im, dodaje, pomogli brojni donatori koji su ukrajinsku djecu opremili potrebnim školskim priborom, torbama i opremom.

Ravnatelj OŠ Kraljevica Davor Juriša rekao je da su u pripremi dolaska učenika iz Ukrajine u tu školu razgovarali s predstavnicima Crvenog križa i drugih nadležnih institucija, kako bi integracija bila što jednostavnija.

Spremnost na bilo koji oblik pomoći i suradnje sa školom iskazale su majke i drugi članovi obitelji učenika koji su s njima doputovali u Hrvatsku, a prema informacijama učitelja, učenici iz Ukrajine prilično su se dobro snašli u novim razredima.

Ostali učenici prihvatili su ih vrlo dobro i s radošću, a održan je i sastanak s njihovim roditeljima uz obilazak i upoznavanje škole, dodao je Juriša.

Jezik – najveća barijera

Ravnatelji svih triju škola kao najveću barijeru u integraciji učenika iz Ukrajine navode nepoznavanje jezika.

Kako bi što lakše svladali tu zapreku, u koreničkoj su školi za sada formirane tri grupe koje svakoga radnog dana imaju po dva sata pripremne nastave hrvatskog jezika i latiničnog pisma. Za učenje hrvatskoga iskoristit će i praznike do 25. travnja.

Aračić napominje da je nešto lakše djeci koja znaju engleski. S obzirom na to da nemaju prevoditelja, koriste se internetskim alatima za prevođenje i engleskim jezikom, objašnjava Aračić ističući.

Djeca brzo uče hrvatski što se, kaže, vidi po obitelji koja je prva došla. “Nakon samo dva tjedna njihova djeca razumiju puno na hrvatskom, samo ga još ne govore”, rekla je.

S nastavnicima je dogovoreno da na svakom školskom satu prvih pet minuta posvete djeci iz Ukrajine, podijele im nastavne listiće i na taj im način zadaju zadatke dok još ne mogu pratiti redovitu nastavu na hrvatskom jeziku.

I u školi u Varaždinskim Toplicama dodatno učenje hrvatskoga organizirano je svakodnevno u trajanju od dva sata, a ravnateljica Štefanić ističe da djeca jako brzo napreduju.

“Učenici viših razreda znaju napisati 15 rečenica o sebi na hrvatskom jeziku. Malo je teže s učenicima nižih razreda, ali se i kod njih vidi znatan napredak jer već mogu pročitati kraće pjesmice na hrvatskom jeziku i razumiju ih”, kaže.

Zbog izvanredne situacije škola učenicima dopušta korištenje mobitela za vrijeme nastave, a razlog tome je, objasnila je ravnateljica, korištenje internetskog prevoditelja kako bi međusobno mogli komunicirati.

U kraljevičkoj školi za ukrajinske učenike nastava hrvatskoga organizirana je dva puta tjedno, u zajedničkoj skupini, rekao je ravnatelj Juriša.

Zbog razlika u školskim sustavima u školama u Korenici i Kraljevici, u osmi razred upisani su i učenici koji su u Ukrajini, gdje osnovnoškolsko obrazovanje traje godinu dulje nego u Hrvatskoj, išli u deveti razred.

Niz izvannastavnih aktivnosti – od sporta do stranih jezika

Kako bi se dodatno integrirali, ukrajinski učenici uključuju se i u izvannastavne aktivnosti, od sporta preko likovnih radionica pa do učenja i drugih jezika.

Ravnateljica koreničke škole ističe da je djeci omogućeno bavljenje rukometom, borilačkim sportovima i gimnastikom, ali napominje da još nema većeg upisa. Pokrenuta je i likovna radionica “Antistresni program – opuštanje slikanjem” namijenjena učenicima viših razreda i njihovim roditeljima.

Četvero učenika iz topličke škole uključeno je u hrvanje u Varaždinu, jedan u tamošnju plesnu školu, a četiri učenice članice su školske plesne grupe.

“Učenici su se uključili i u nogomet u Varaždinskim Toplicama, a jednu učenicu učiteljica naše škole besplatno podučava sintesajzer u svoje slobodno vrijeme. Učenici nižih razreda uključeni su u likovnu grupu i kreativne radionice”, rekla je Štefanić.

Najesen će im biti ponuđeno da se uključe u sve dostupne aktivnosti, a dopuste li njihovi roditelji, škola će ih uključiti i u terensku nastavu.

I kraljevička škola ukrajinskim je učenicima ponudila sudjelovanje u izvannastavnim aktivnostima, od sportova do učenja njemačkog i talijanskog jezika, u koju su se za sada uključila dva učenika.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.