Saša Zinaja

GOJEVIĆ ‘Moja je misija podsjetiti koliko je stara fotografija bila zahtjevna’

Slikar, ilustrator i fotograf Robert Gojević 150 godina nakon prve hrvatske fotomonografije ‘Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije’ prvog hrvatskog fotografa Ivana Standla, obići će iste lokacije i istom tehnikom uslikati istih 17 motiva

Robert Gojević među rijetkim je fotografima u svijetu koji se bave izradom fotografija procesom mokre ploče kolodija, odnosno ambrotipijom. Wet Plate, proces mokre ploče, brzi je proces tijekom kojega fotograf ne smije dopustiti da se ploča osuši pa uz sebe mora imati tamnu komoru kako bi ploču odmah razvio te koristi vlastite kemikalije za izradu fotografija. Upravo tako izrađivale su se prve fotografije krajem 19. stoljeća. Ambrotipija je izumljena 1851. godine, a već 1869. godine fotograf Ivan Standl krenuo je u realizaciju svog projekta „Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije“ s nakanom da fotografskim aparatom zabilježi građevine, ostatke utvrda i motive značajne za hrvatsku povijest. Robert Gojević odlučio je 150 godina kasnije obići te iste lokacije i svojom fotografskom opremom, onako kako se to nekoć radilo, snimiti iste te motive i skrenuti pozornost na prvog hrvatskog umjetničkog fotografa Ivana Standla. Više o projektu otkrio je u razgovoru za Nacional.

NACIONAL: Nakon što ste 2015. godine ostvarili projekt „Tribute to grof Juraj Drašković / 150 godina od prvog fotografskog akta u Hrvatskoj“, nedavno ste najavili da krećete u novi, još veći projekt, ovoga puta posvećen prvoj hrvatskoj fotomonografiji „Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije“ Ivana Standla. O čemu je riječ?

Tijekom 2015. fotografirao sam aktove u okviru projekta i obljetnice posvećene kultnoj fotografiji, ambrotipiji “Jurimirska frajla” koju je grof Juraj Drašković snimio 1865. godine. Ta fotografija mlade žene ispružene na trosjedu, koja gleda ravno u promatrače, prva je fotografija ženskog akta u povijesti hrvatske fotografije, a danas se čuva u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu. Ove godine u jesen, upravo u dvorcu Trakošćan koji je u svoje vrijeme obnovio grof Juraj Drašković, bit će izložba „grof Juraj Drašković 1865 / Gojević 2015“ na kojoj ću izložiti fotografije ženskih aktova, od kojih će neki biti i originali na staklu. Igrom slučaja i započetih dogovora oko te izložbe, istoga dana započeo sam drugi veliki projekt, 150. obljetnicu početka fotografiranja prve hrvatske fotomonografije. Sad je već postalo pravilo da projektima ukazujem na neke važne obljetnice iz povijesti hrvatske fotografije koje ostaju prešućene i zaboravljene…

Pročitajte više u novom broju Nacionala…

Komentiraj