Glazbenici i glazbeni menadžeri: ‘Ministrica Brnjac odgovorna je za otkazivanje koncerata’

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO

‘Dopis ministrice turizma i sporta, u kojem traži odgodu manifestacija, utjecao je na masovno otkazivanje koncerata po obali. Ne samo da se uplela u resor koji nije njezin, već je pokazala i neznanje i nerazumijevanje situacije’, kaže glazbena menadžerica Lidija Samardžija

Iako su najstrože epidemiološke mjere u Hrvatskoj ipak u velikoj mjeri izbjegnute, posebno zbog turističke sezone koja je u jeku, organizatori koncerata na otvorenom i u zatvorenom prostoru i glazbeni izvođači još uvijek ne mogu raditi, odnosno rade u iznimno ograničenom kapacitetu, i tako već godinu i pol. Najviše im smetaju nelogičnosti i apsurdi u organizaciji pojedinih događanja i dvostruki standardi koji su i dalje na snazi. Iako je Ministarstvo kulture i medija ‘’preuzelo’’ dio troškova za brze antigenske testove koji će morati raditi oni koji na koncerte dolaze necijepljeni, ta subvencija trajat će samo do 31. kolovoza, dok traje najvažniji dio turistički sezone. No organizatori koncerata i glazbeni izvođači zabrinuti su jer je situacija nakon tog roka za njih i dalje neizvjesna, a ako će na sebe morati preuzeti plaćanje brzih antigenskih testova od 1. rujna, organizacija koncerata bit će financijski neisplativa. Njihovoj teškoj poslovnoj situaciji nije pomogla ni Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta, koja je krajem lipnja svim uredima turističkih zajednica uputila apel da se odgode sva događanja koja nisu nužna. Nacional je istražio koji su ključni problemi s kojima se susreće ova industrija u kojoj je zaposleno oko 15.000 ljudi te što se mora napraviti da ne doživi potpuni krah.

Lidija Samardžija, dugogodišnja glazbena menadžerica i organizatorica koncerata koja vodi poslovanje glazbenika kao što su Damir Urban i Gibonni, kaže da se koncerti u Hrvatskoj u proteklih godinu dana gotovo uopće nisu održavali, a načelnu ‘’dozvolu za rad’’ dobili su relativno nedavno:

„Izvođači su krenuli s koncertima na otvorenom koji su se održavali pod strogim mjerama – držanje distance, maske, a onda je naprasno, 1. srpnja, počela važiti mjera o obveznim antigenskim testovima za necijepljenu publiku koje je upravo publika trebala platiti iz svojeg džepa. Da se razumijemo – većina izvođača i organizatora je za veću procijepljenost – više cijepljenih ljudi znači veću razinu sigurnosti. Međutim, činjenica je da u Hrvatskoj cijepljenje nije obvezno, da je procijepljenost relativno niska i da ni izvođači, a ni organizatori koncerata nisu tu da nekome nameću svoje stavove. Trenutačno stanje nas je prisililo na zajedničku akciju – izvođači i organizatori složni su u namjeri da se za dio publike koja nema covid-potvrde, a koja želi ići na koncerte, osiguraju besplatni antigenski testovi barem do kraja ove godine, a ne samo do 31. kolovoza. Takva odluka jedina je logična i pravedna zato što uskoro dolazi jesen, zatvoreni prostori, u kojima se nastupi neće moći održavati bez testova.“

 

‘Nikolina Brnjac pozivom na profinjeni bojkot onoga od čega živimo je poručila da su koncerti izvorište zaraze i da je koncertna industrija nepotrebna’, kaže Lidija Samardžija

 

Ministarstvo kulture i medija je u suradnji s HGU-om poduzelo korake koji su, kaže Lidija Samardžija, rezultirali određenim konstruktivnim prijedlozima:

„Tako je donesena odluka da će Ministarstvo kulture i medija osigurati besplatne testove za koncerte koji su već bili dogovoreni i za koje je već nastala određena šteta, i to uslijed nesmotrenih i neprihvatljivih izjava ministrice turizma Nikoline Brnjac koja je, pozvavši u svom dopisu turističke zajednice na profinjeni bojkot onoga što radimo i onoga od čega živimo, de facto poručila da su koncerti izvorište zaraze te da je koncertna glazbena industrija nepotrebna ovoj državi. Pozivam ministricu da pokuša zamisliti što bi se dogodilo da izvođači putem društvenih mreža krenu pozivati na bojkot njezina rada. Vjerujem da joj ne bi bilo jednostavno jer iza izvođača stoje milijuni pratitelja pa bi tu bitku izgubila vrlo brzo. No to nije naš stil – politikom se ne bavimo. Jedino što želimo jest baviti se našim poslom – organizacijom koncerata, poštujući pritom mjere i preporuke, ali očekujemo da su te mjere i preporuke jasne i da vrijede jednako za sve, a ne da se mijenjaju svaka dva tjedna i da se provode selektivno. Upravo zbog konstantnih dvostrukih kriterija, ‘dosta’ su rekli i sami izvođači, a ovakve situacije iritiraju i ljude koji su željni društveno-kulturnih i glazbenih događanja, predstava, kina.“

Lidija Samardžija kaže da je potez ministrice Nikoline Brnjac bio zaista šokantan:

„Njezin dopis u kojem traži odgodu manifestacija i održavanje samo nužnih događanja, automatski je utjecao na masovno otkazivanje koncerata diljem obale. Ne samo da se uplela u resor koji nije njezin, već je pokazala i golemo neznanje i razumijevanje cjelokupne situacije. Glazbena industrija neodvojiva je od sektora turizma. Uzmite u obzir samo velika glazbena događanja, poput festivala i koncerata na koje ciljano dolaze turisti iz cijelog svijeta. Koliko tisuća ljudi iz susjednih zemalja dolazi na koncerte domaćih izvođača i festivale? Svi ti ljudi generiraju ozbiljnu potrošnju – od privatnog smještaja do konzumacije u ugostiteljskim objektima. Krajem prošlog tjedna zapanjio nas je i apel čelnika turističkog sektora koji kažu kako je velika zabluda da turisti i u doba pandemije žele manifestacije. Ne razumijemo uopće što time žele reći – da je skroz u redu da turisti konzumiraju hotelske usluge te da onda izađu na plaže gdje nema nikakvog poštivanja mjera, dok na koncerte ne mogu ići?“

Davor Gobac, frontmen zagrebačke rock grupe Psihomodo pop. PHOTO: Nel Pavletic/PIXSELL

Lidija Samardžija tvrdi da na terenu već dulje vlada potpuni kaos. Navodi i primjer kad od lokalnog stožera u nekom gradu ili općini dobiju dozvolu za realizaciju koncerta, ali onda stigne zabrana gradonačelnika ili obratno. Ponegdje je, kaže, pristojni koncert s 240 sjedećih mjesta i uz poštivanje svih mjera u potpunosti neprihvatljiv, dok se 50 kilometara dalje, u susjednom mjestu, održava koncert za 2000 ljudi, bez poštovanja mjera. Ovo bi se sada trebalo promijeniti jer je MUP uputio obavijest lokalnim stožerima da ne uvjetuju strože uvjete od onih na nacionalnih razini, ali zbog svega doživljenog izrazito su skeptični. No to ne znači da su pesimistični ili da su izgubili nadu – u protekla dva tjedna pokazali su ozbiljnu snagu koja je rezultirala njihovim ujedinjenjem i neće ostati samo na zahtjevu za antigenske testove. Protekli tjedan Ministarstvo kulture je tek djelomično pristalo na njihove zahtjeve – besplatni antigenski testovi osigurani su do 31. kolovoza. Zahvalni su, kaže glazbena menadžerica, na tome što su čuli njihov glas i što su im omogućili da idućih 45 dana posluju normalno. Međutim, nije im prihvatljivo da se, po tko zna koji put, u ovih godinu i šest mjeseci suočavaju s bojazni od prestanka rada:

„Što će biti nakon tog datuma? Ministarstvo će dotad pokriti trošak testa od 50 kuna, no na onim mjestima gdje oni koštaju 150 kuna, teško da ćemo moći organizirati koncerte. Zaista je krajnje vrijeme da se prekine sustavno nepravedni odnos prema koncertnoj glazbenoj industriji koja je u razdoblju prije pandemije, u samo godinu dana, generirala potrošnju veću od deset milijardi kuna. Od tog iznosa profitiraju mnogi, a u velikoj mjeri, kroz različite poreze, prireze i druge namete, upravo država. Je li previše očekivati razumijevanje i pružanje ruke pomoći kad nam je to zaista potrebno? Ne treba zanemariti ni činjenicu da je naš sektor – izvođači i organizatori – dosad preživljavao bez subvencija, a one koje su donesene zaista su premale u odnosu na druge sektore.“

I zaista, postoje nelogičnosti i apsurdne situacije koje se ne daju objasniti. Dok se u Zagrebu sva događanja održavaju bez problema i većih ograničenja, primjerice na događanjima na Savi velik broj ljudi nalazi se u velikim skupinama, ne sjede već stoje blizu jedni drugima, plaže na obali su krcate, a u redovima za cijepljenje, primjerice, ljudi stoje blizu jedni drugima bez maske na licu, dok se koncerti sa sjedećim mjestima i pod strogim epidemiološkim ograničenjima otkazuju. Lidija Samardžija o tome kaže:

„Odgovornima za ovu situaciju u našem sektoru držimo primarno Nacionalni stožer koji je donosio naprasne i ad hoc odluke koje su se mijenjale u vrlo kratkom roku i koje su izvođačima, organizatorima i publici generirale nezamislive troškove. Osim toga, lokalni stožeri imali su moć odlučivati o dodatnim uvjetima za održavanje koncerata pa smo dosad otkazali više od 100 koncerata te, naposljetku, odgovornom držimo i ministricu Nikolinu Brnjac koja je također pokrenula lavinu otkazanih koncerata svojim izjavama. Evo najslikovitijeg primjera apsurdnosti koja je dosad vladala kad je riječ o održavanju koncerata: na Ljetnoj pozornici u Opatiji koncerti su se mogli održati samo uz covid-potvrde te antigenske testove, ali kad se u tom prostoru prikazivao film, nikakve mjere nisu bile potrebne. Frustriralo bi me i kada bih izašla s koncerta koji sam organizirala pod svim mjerama i ograničenjima, a onda 50 metara dalje vidjela barem 500 ljudi koji gledaju utakmicu nagurani na terasama kafića – bez razmaka, logično. Egzistencija, ali i pravo na rad svih dionika kreativne i glazbene industrije koja okuplja 15.000 pojedinaca, ugrožena je više od godinu i šest mjeseci. Mnogi imaju probleme s financijama – likvidnošću svojih tvrtki te bi trebala postojati mogućnost kreditiranja poslovanja u ovom izrazito teškom razdoblju – što kroz povratna, što kroz nepovratna sredstva.“

 

‘Dugoročni besplatni antigenski testovi za sve koji nemaju covid-potvrdu jedini je način da omogućimo svoj publici uživanje u koncertima’, smatra Davor Gobac

 

Lidija Samardžija pojasnila je što za organizatore konkretno znači, kakav trošak i logističke probleme, otkazivanje nekog koncerta. Šteta je, tvrdi, golema:

„Sav nastali trošak pripreme koji zna biti od 30 do 50 posto očekivanih prihoda od ulaznica ne može se nadoknaditi. Najizravnije su pogođeni izvođači i prateći bend, ton majstor, majstor rasvjete. Kad su objavljene nove mjere koje su upućivale na to da se samo s testovima i EU putovnicama može na koncerte, publika je zamjerila izvođačima i to se najviše vidjelo po komentarima na društvenim mrežama. Dobivali su ozbiljno uvredljive komentare kao da su oni sami donijeli ove mjere… Naravno da publici ne znači, niti treba značiti ime Lidije Samardžije; pa svaka primjedba uvijek padne na izvođača. Puno nepoštenog se dogodilo prema izvođačima, a mi to sve s njima prolazimo. Najteže mi je to što nakon toliko godina rada svjedočim kontinuiranom nezadovoljstvu izvođača i publike koji ne mogu prihvatiti postojeće stanje. Nepravda nanesena našem sektoru je golema i zbog toga smo se ujedinili i ukazali da zajedničkim snagama ipak možemo nešto promijeniti. Nije stvar samo financija – izvođačima je stvaranje glazbe i odnos koji su izgradili s publikom svetinja. U postojećim okolnostima, ne može se raditi i to nas sve strahovito žalosti.“

Lidija Samardžija opisala je još jedan problem s kojim su se susreli na terenu, koji još uvijek nije riješen. Ni Ministarstvo kulture ni Nacionalni stožer nisu im, ističe, dali povratne informacije o tome priznaju li se testovi isključivo iz EU-a, ili pak vrijede i oni, cjenovno značajno prihvatljiviji, iz drugih zemalja:

„Tijekom turističke sezone imamo dosta publike iz tzv. trećih zemalja gdje nam dolaze s covid-putovnicama koje se putem aplikacije Covid Go ne mogu očitati. Prema pravilima, ti bi ljudi trebali ići na testiranje, što je opet jedan oblik diskriminacije. Tražili smo odgovor na to pitanje, ali ga nismo dobili. Osim toga, je li ta aplikacija povezana s nekom bazom? Tko kontrolira i na koji način vjerodostojnost tih potvrda? Ako aplikacija nije povezana s nekom bazom, ispada da netko moju EU covid -putovnicu može u jednom danu na više mjesta iskoristiti. Mi nemamo ovlasti pitati ljude na ulazu za potvrdu identiteta kroz neki vid osobnog dokumenta. Mnoge zemlje članice EU-a definirale su tzv. osjetljive aktivnosti i za njih su osigurale ljudima besplatne testove. Za druga događanja, ljudima je ostavljena mogućnost da sami kupe testove, ali po izrazito povoljnim cijenama te ih se može nabaviti praktički na svakom koraku. Time se potiče ljude da zbog straha od zaraze ipak ne propuštaju društvena događanja. Šteta što Hrvatska ne slijedi primjere takvih zemalja. Mi bismo voljeli ići u ovom smjeru – nekoliko stotina mjesta diljem Hrvatske na kojima se ljudi mogu testirati po izrazito povoljnim cijenama, bilo bi prihvatljivo rješenje. Pristali bismo i na to da se, u suradnji s Ministarstvom kulture i medija, odabere cjenovno najpovoljniji test u čijem trošku možemo podjednako sudjelovati mi, publika i Ministarstvo. Primjerice, ako je cijena takvog testa 30 kuna, svatko bi participirao s 10 kuna, što mi se čini prihvatljivo za sve strane. Hoću reći, spremni smo na pregovore, nismo nerazumni i želimo najbolje i održivo rješenje za sve.“

Ministrica Nina Obuljen Koržinek nije zadovoljna istupom ministrice turizma i sporta Nikoline Brnjac. PHOTO: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Spomenuti istup Nikoline Brnjac koji je na dionike glazbene industrije ostavio dubok dojam i šokirao ih, komentirali su i pojasnili u Ministarstvu turizma i sporta:

„Ministarstvo turizma i sporta je 29. lipnja uputilo molbu predsjednicima turističkih zajednica da u okviru svojih nadležnosti, a s obzirom na važnost uspjeha turističke sezone za gospodarstvo Hrvatske, doprinesu pridržavanju epidemioloških mjera. Apelirali smo da razmotre otkazivanje ili odgodu samo onih manifestacija koje se ne mogu održati u kontroliranim uvjetima. Ministarstvo je sa zadovoljstvom podržalo sva kulturna događanja koja su se odvijala u proteklom razdoblju, a koja mogu biti primjer dobre organizacije uz poštivanje svih epidemioloških mjera, poput Osječkog ljeta kulture, otvaranja Dubrovačkih igara i slično, te će to činiti i ubuduće. Uz turistički sektor, kreativna industrija jedna je od najpogođenijih i treba pronaći način da se ta događanja odvijaju na siguran način, sukladno uputama Nacionalnog i lokalnih stožera. Posebno želim upozoriti da je od prošlog četvrtka Jadranska Hrvatska na karti Europskog centra za sprečavanje i kontrolu bolesti u narančastom. S obzirom na važnost turizma za hrvatsko gospodarstvo, Ministarstvo turizma i sporta će u okviru svoje nadležnosti i dalje činiti sve kako bismo imali što uspješniju sezonu te apelirati na odgovornost i pridržavanje svih epidemioloških mjera kod održavanja bilo kakve vrste manifestacija.“

Iz Stožera civilne zaštite Nacionalu su odgovorili sljedeće: „Koncerti i druge profesionalne umjetničke izvedbe i programi se mogu održavati na dva načina: 1. uz pridržavanje svih propisanih epidemioloških mjera i uz uvjet da se na njima može prisustvovati samo uz predočenje ulaznice i da su za sve posjetitelje osigurana sjedeća mjesta te da za svaku osobu mora biti osigurano najmanje 4 m2 neto površine. Organizatori su obvezni osigurati da ne bude prisutno više osoba nego što prostor to dopušta i da se svi prisutni pridržavaju propisanih epidemioloških mjera, a na ulazu mora biti istaknuta obavijest o najvećem dopuštenom broju prisutnih osoba. Također, ako se radi o zatvorenim prostorima, moraju se redovito provjetravati. 2. da na njima prisustvuju samo osobe koje posjeduju EU digitalne COVID potvrde. Takva događanja organizatori su obvezni najkasnije tri dana prije održavanja prijaviti nadležnoj županijskoj službi civilne zaštite navodeći mjesto, vrijeme i okvirni broj osoba koje će biti prisutne.“

 

‘Ministarstvo turizma i sporta podržalo je sva kulturna događanja u proteklom razdoblju, a koja mogu biti primjer dobre organizacije uz poštovanje svih epidemioloških mjera’

 

Nina Obuljen Koržinek, ministrica kulture i medija, i objavom na Twitter profilu, ali i izjavom u medijima, dala je podršku ovom sektoru, pa je upravo Ministarstvo kojem je na čelu osiguralo pet milijuna kuna za subvenciju brzih antigenskih testova za necijepljenu koncertnu publiku. Ministrica je istaknula kako je do sada izdvojeno ukupno 460 milijuna kuna izravnih potpora kulturnom i kreativnom sektoru te podsjetila na pet milijuna kuna kojima je financiran program ‘’Jer svirati se mora’’, kojim je pokrenuto održavanje koncerata, te napomenula kako je u tijeku natječaj za pomoć pogođenoj industriji kulturnih i umjetničkih događanja s potporom od 54 milijuna kuna.

Iako nije službeno odgovorila na pitanje o potezu svoje kolegice Nikoline Brnjac, neslužbeno je Nacional dobio informaciju da Nina Obuljen Koržinek nije bila nimalo zadovoljna tim istupom ministrice turizma i sporta te kako se nada da je bila riječ tek o nespretnoj izjavi, a ne o ciljano malicioznoj objavi.

Jedan od glazbenika koji je pogođen ovakvim razvojem situacije je Davor Gobac, frontmen zagrebačke rock grupe Psihomodo pop. On je rekao: „Podržavam sve svoje kolege koji su proteklih dana istupili u javnosti po ovoj, ne samo za nas glazbenike, već za cijelo društvo, iznimno važnoj temi. Jedino što želimo je svirati i održavati koncerte te smo spremni na niz kompromisa, ali treba nam razumijevanje i podrška druge strane. Dugoročno osiguranje besplatnih antigenskih testova za sve koji nemaju covid-potvrdu iz nekog razloga, jedini je način da omogućimo svoj publici, bez razlike i bez podjela uživanje u koncertima ‘kao nekad prije’ i najsličnije povratku na pretpandemijsko vrijeme.“

 

OZNAKE: Nikolina Brnjac

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.