GLAZBENE RECENZIJE: Zagreb Calling, Healing Sounds

Razni izvođači „Zagreb Calling: Generacija bez refrena“ (Menart): Vrlo dobar uvid u glazbenu rock scenu

„Zagreb Calling: Generacija bez refrena“ kompilacija je izvođača koje je probrao, okupio, snimio i producirao Vedran Peternel, vrlo važna figura zagrebačke i hrvatske nezavisne scene s ogromnim iskustvom stečenim širom svijeta. Posljednjih godina vodio je klub Vinyl u centru Zagreba u kojem je ugostio niz sjajnih hrvatskih alternativnih izvođača od kojih su se neki našli i na ovoj kompilaciji. To su Ivan Grobenski, Sfumato, Klinika Denisa Kataneca, Žen, Dimitrije Dimitrijević, Truth ≠ Tribe, nemanja, Eine, The Gentleman i Porto Morto. Ne veže ih neki određeni žanr, već prije svega originalni glazbeni izričaj koji je često mješavina raznih glazbenih utjecaja. Ukratko, niz prilično kreativnih izvođača koje treba slušati bez predrasuda i bez očekivanja tipičnih aranžmana s istaknutim refrenom (na što su i upozorili naslovom albuma). Svi redom su prije svega odlični glazbenici koji na neki način inoviraju samu popularnu glazbu, a nema ih puno u hrvatskom radijskom eteru – iako sve više radiostanica širom svijeta oduševljeno emitira upravo njihove pjesme. Tako da se u kompilaciji može uživati i otkrivajući neke „nove“ izvođače, koji su mimo interesa mainstream medija iako nerijetko rasprodaju svoje klupske nastupe. Sve njih Peternel je odlučio snimiti u klubu KSET, tijekom četiri dana, strogo se pridržavajući epidemioloških preporuka. Klub je bio prazan i pretvoren u tonski studio u kojem su se izmjenjivali izvođači, što je pjesmama dalo neku posebnu draž. Sve su bilježili njegovi suradnici videom i novinar Marko Podrug svojevrsnim dnevnikom snimanja, kao nekom novom formom predgovora koji pruža odličan uvid u kompilaciju. Drugim riječima, ovo je vrlo dobar i prilično vjeran prikaz situacije na zagrebačkoj nezavisnoj sceni i autorskog potencijala glazbenika. Međutim, ruku na srce, iako je navedeno da je u pitanju „generacija bez refrena“ koja s lakoćom miješa žanrove, nedostaje kreativne hrabrosti, glazbenog pomaka i neočekivane izvrsnosti da bi ova kompilacija bila pun pogodak. Osim toga, odabrani izvođači zapravo čine tek jedan mali dio aktualne nezavisne scene pa se postavlja i pitanje kojim se kriterijima Peternel ravnao pri odabiru. Možda je to traženje dlake u jajetu, ali album koji je predstavljen kao uvid u aktualnu zagrebačku nezavisnu scenu možda bi trebao ponuditi reprezentativni uzorak najboljeg od najboljih. Svejedno, pravo je zadovoljstvo slušati svih deset pjesama na ovom izdanju, u kojem će jednako uživati i oni koji prvi put slušaju te autore i publika koji ih poznaje već godinama.

Razni izvođači „Healing Sounds – Croatia Earthquakes Relief Project“ (PDV Records): Nezavisna elektronička scena

Točno godinu dana nakon potresa koji je pogodio Zagreb 22. ožujka 2020. godine, u izdanju PDV Recordsa objavljen je album „Healing Sounds – Croatia Earthquakes Relief Project“ na Bandcampu, da bi nekih mjesec dana kasnije dobio i svoje službeno digitalno izdanje. Kompilacija je nastala na inicijativu Nenada Barića i Jana Kinčla, uz podršku izdavačke kuće PDV Records, s ciljem prikupljanja sredstava za pomoć nastradalima u potresu. Sva prikupljena sredstava potom su uplaćena na račun Zaklade Solidarna za pomoć stradalima u potresu u Sisačko-moslavačkoj županiji. Bez ikakve sumnje, inicijativa za svaku pohvalu. Tako su svoje mjesto na ovoj kompilaciji hrvatske elektroničke glazbe pronašli sljedeći autori: Petar Dundov, Ilija Rudman, RFMN, Zarkoff, Microslav, Qwery, Antonio Zuza, Koolade, Kozmodrum, Jan Kinčl, Laseech, PEZNT, Element 33, Ivan Komlinović, Igor Fabris, Andrea Ljekaj, Le Chocolate Noir, Insolate, Disrupted, Egoless, Kodin i Vrh. S jedne strane, odličan uvid u stanje na hrvatskoj elektroničkoj sceni, a s druge strane, odličan primjer zajedništva. Nije da su sve skladbe na albumu reprezentativne i da predstavljaju autore u njihovu najboljem svjetlu, ali svakako bude pažnju i interes. Treba istaknuti da među njima doista ima vrhunskih autora elektroničke glazbe na globalnoj razini, koje valja otkriti kupnjom i preslušavanjem ove kompilacije. Mogla bi poslužiti i kao nulto izdanje za seriju kompilacija koje bi bile godišnji prikaz stanja na elektroničkoj glazbenoj sceni u Hrvatskoj.