GLAZBENE RECENZIJE: Principa Audiomatica, Projekt

Principia Audiomatica “Re-Information” (Frigio Records): Elektronička dark dance poslastica

Miljenko Rajaković, autor koji stoji iza glazbenog projekta Principia Audiomatica, prisutan je na zagrebačkoj i jugoslavenskoj elektroničkoj sceni još od sredine osamdesetih godina, jedan je od pionira elektroničke glazbe i poznati DJ zagrebačkih, ali i europskih klubova. Bio je član sastava Implant Code s kojim je objavio izdanje za talijanski Minus Haben Records te jedan od osnivača međunarodno vrlo cijenjenog mračnog ambijentalnog glazbenog projekta TeHÔM, s kreativnim partnerom Sinišom Očuršćakom koji je 1997. godine preminuo od karcinoma. Njih dvojica pokrenuli su Principia Audiomatica te objavili prvi album „Systematic Sonority“ 1995. godine, također za diskografsku kući Minus Haben Records. Sada je, nakon poduže pauze, Rajaković oživio PA te je nakon sporadičnih izdanja krajem prošle godine objavio mini LP sa sedam skladbi kao svojevrsni nastavak prethodnog izdanja „Distorted Information“ objavljenog 2017. godine za francusku diskografsku kuću Unknown Pleasure Records. Rezultat je fenomenalan mini LP objavljen za španjolski Frigio Records, s najboljom mračnom elektronikom i na momente izuzetno naglašenim ritmovima, kako je to u svom najkreativnijem periodu znao raditi Adi Newton iz grupe Clock DVA. Industrijski mračno, klupski plesno i ambijentalno privlačno. Sva sreća da Rajaković nije digao ruke od glazbe kakvu je stvarao s Očuršćakom jer su ljubitelji mračne elektronike dobili doista sjajan mini LP kojem je teško pronaći manu. Bilo bi zapravo idealno da Rajaković nastavi proučavati i otkrivati čuda elektroničke glazbe kako bi nam kroz godinu, dvije poklonio novu dark dance poslasticu.

Projekt „Zaustavi vrijeme“ (Aquarius Records): Fenomenalan debi album

Malo je bendova u Hrvatskoj koji iz potpune anonimnosti uspiju kvalitetnim pjesmama privući pažnju javnosti, a da pritom nisu upotrijebili svu silu PR trikova. Jedan od tih je riječki bend pogrešno odabranog imena Projekt. Naime, gotovo svaki glazbenik „u glavi“ ima neki projekt na kojem radi ili bi radio, a i kao pojam se svakodnevno naširoko koristi pa se još jedan „projekt“ začas izgubi u bujici značenja. Na stranu ime, riječ je o glazbenicima koje predvodi izvjesni Andrija Zrinski – autor koji, sudeći po ovom albumu, može većinu kolegica i kolega sa scene podučiti kako se rade hitovi. Jer dok većina hrvatskih autora zna napraviti pjesmu, ali ne i hit, Projekt je snimio album s deset čistokrvnih pop rock hitova. Kao prvi singl pojavila se pjesma „Daj“ koja već na prvo slušanje ulazi u uho i koju zbog izuzetne radiofoničnosti nije mogao ignorirati nijedan pošteni glazbeni urednik. Vjerojatno su slušatelji prvo zapamtili melodiju, potom tekst, a možda na kraju i da je to pjesma grupe Projekt. Slijede „Zaustavi vrijeme“, „100 Do Deset“, „Gledaj kako letim“ i „Blizu“. Sve redom izuzetno „ljepljive“ pjesme koje prijaju uhu i tjeraju na njihanje u ritmu. Da je pravde i poštenja, a prije svega kompetentnih glazbenih urednika na hrvatskim radiostanicama, pjesme grupe Projekt ne bi napuštale eter. Taj, zapravo, vrlo ambiciozni projekt uz Zrinskog čine Vedran Vučković Vule i Filip Goleš kao svojevrsna okosnica grupe, uz koju se još vežu Dajana Marelja Pašalić, Daniel Srdoč i Tino Margan, Marin Reljić i Bojan Višnić. Pjesme karakteriziraju i izuzetno razigrane i pametno osmišljene puhačke dionice brass sekcije koju čine Krešimir Kunda, Petar Tepšić i Vedran Mijić, dok su kao suradnici na albumu spomenuti i Dino Šimonović, Vedran Ružić, Ana Cerovac Jurišević te desetak članova Pjevačkog zbora mladih „Josip Kaplan“ iz Rijeke. Rezultat je fenomenalan pop rock album izuzetno poletnih i svježih pjesama za koje su zaslužni vrlo kvalitetni autori. Moglo bi se reći da je za hrvatsku pop rock scenu riječ o izvanserijskom uratku jer ima karakteristično britansku pop rock razigranost i zaslužuje biti hvaljen i dobivati naslovnice, pogotovo zato što slušatelji već napamet znaju pet hitova. Prava je šteta što se njihova matična diskografska kuća nije više potrudila oko promocije. Kako živimo u Hrvatskoj, gdje su sve vrijednosti izokrenute, tako i album grupe Projekt „Zaustavi vrijeme“ ostaje u sjeni loših albuma takozvane konkurencije mada zaslužuje isključivo pohvale i popularnost.